Nekromanti Bildernas betydelse

peta

Warrior
Hur viktiga är igentligen bilderna i ett rollspel?

Sitter och knåpar på ett universal regelsystem som går under namnet Alea (hemsida på väg) och har lite funderingar över hur man ska göra med bilder i det.
Spelet kommer att bli ett häfte i A5 och utan bilder kommer det att bli runt 70 sidor, med bilder kanske upp mot 100 sidor.

Att bilder är stämmningsförhöjande råder det väl ingen tvekan om, fast som det käns som de är mindre viktiga i ett universalsystem eftersom de oftast förmedlar en stämning om världen. Eller är det tvärtom, bilderna är viktigare i ett universalsystem eftersom det inte finns någon värld men bilderna ger inspiration till vad reglerna kan användas till??

Bilderna är även viktiga för att förmedla ett positivt första intryck. Kan man uppnå lika stor 'jag vill ha'-faktor utan bilder?
Hur viktigt är bilderna när man bläddrar igenom en rollspelsbok första gången??

chrull

Stockholm Kartell
personligen spelar bilderna ingen som helst roll för reglerna. Det är för världen och miljön man vill ha bilder, i ett universiellt system krymper de alltså i betydelse.

Men däremot kan du då slänga in flera förklarande bilder. Ha MYCKET illustrationer på utrustning. Ha bilder som VISAR att det är ett universiellt system. Ha med tatuerade cp-nissar (och nu menar jag cyberpunk såklart.), laserpistolsskjutande aliens, svärdsfäktande samurajer, och allt annat man kan tänkas kunna spela med det.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig: jätteviktiga

Jag är en av dem som bryr sig mycket om hur ett rollspel ser ut. Därför är bilder jätteviktiga. Men... hellre ett rollspel utan bilder än ett rollspel med taffliga bilder.

Och ännu viktigare än bilder är layouten. Om den inte funkar hjälper det inte med bra bilder. Titta till exempel på Gemini. Fantastiska bilder, kass layout. I mitt fall = ointresse. Eller snarare, jag orkade inte igenom texten på grund av layouten. Jag gav Gemini en chans tack vare bilderna.

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bilderna är även viktiga för att förmedla ett positivt första intryck. Kan man uppnå lika stor 'jag vill ha'-faktor utan bilder?
Hur viktigt är bilderna när man bläddrar igenom en rollspelsbok första gången??
Bilder gör en bok otroligt mycket mer lättläst; det ger läsaren något att vila ögonen på och en behövlig paus från all regeltext.

Rent praktiskt skulle inte bilderna bidra med speciellt mycket i ett universalregelsystem, men estetiskt är de guld värda. Ett universalsystem utan bilder skulle nog, ärligt talat, vara riktigt skittråkigt, då det inte kan sälja sig med en ball värld som kompensation.

/tobias

Krille

Super Moderator
  • Att bryta upp texten handlar om läsbarhet. Text med bilder i uppfattas som mer estetiskt tilltalande än text, och man kan därför behålla koncentrationen och läsa lättare.
  • Sälja var du inne på. En vanlig bok säljer på omslaget och författarnamnet. En rollspelsbok bläddras i, och om den inte ser snygg ut då så kommer den förmodligen inte köpas.
  • Sätta stämning är också rätt viktigt. En massa bilder på raketskepp, smygariska rymdhjältar i silveruniformer och exotiska utomjordingar talar om vad spelet handlar om: det är retrofuturistisk femtitalspulp-SF. Det räcker med att slå upp valfri sida, så TJOFF är stämningen där. Dessutom säljer stämningen.
  • Slutligen illustrerar bilder. Det normala är att visa upp hur saker ser ut och fungerar (vapen, rymdskepp, klädstilar etc). Man kan dock gå längre än så: till exempel Andra Imperiet är hårt inspirerat av manga och anime, så varför inte låta exemplen delvis utgöras av små seriesekvenser? När exemplet visar hur taktikkorten spelas ut i strid och vad de innebär så åtföljs exemplet av en liten serie där man tydligt ser konsekvenserna av det i striden.

peta

Warrior
Re: För mig: jätteviktiga

Undrar vilket som bidrar mest till Wow känslan.
De stora helsida/halvside bilderna som brukar finnas minst ett dussin av i varje rollspel eller en snygg layout med lite småbilder som mest fungerar som text avskiljare.

Rosen

Myrmidon

Undrar vilket som bidrar mest till Wow känslan. De stora helsida/halvside bilderna som brukar finnas minst ett dussin av i varje rollspel eller en snygg layout med lite småbilder som mest fungerar som text avskiljare.

Till stor del tycke och smak. En del gillar att ha medium-stora bilder (typ en kvarts sida) här och var, några föredrar att pynta med småttisar och lägga ut några få rejäla helsidesbilder.
Det senare brukar passa bäst om man främst vill använda illustrationerna till att visa hur spelmiljön ser ut; i ett universalsystem skulle jag nog säga att det räcker med små "textavskiljare" för att lätta upp textmassan.

--
Åke

Lambendil_UBBT

Warrior
Ovidkommande

...bilder är irriterande. Alltför ofta har jag sett bilder i testen som bara fyller ut en massa tomrum. Det irriterar mig. Främst Eon är ganska bra på det. Jag vill gärna att bilderna ska ha samband med texten. GURPS felar en del på det också. :gremcrazy: Och GURPS är ett av mina favoritspel ändå. Eller ja, spel och spel, system...

Notera nu att jag inte sa att ALLA bilder i Eon är fel, bara några.

Johan K

Gammal & dryg
Bilder är viktiga !

Ja, jag tycker att bilderna är hyfsat viktiga. De ger ju första intrycket när man tittar över hyllorna, iaf så ärdet så för mig.. De förmedlar alltid nått när man ser på dem & ger intrycket att det kanske är nått att bläddra i. Sen att de inte är viktigare än vd som står i själva boken är ju en annan sak.
Frör min del så skule jag nog välja de spel som har ett X nta bilder i sig först & främst, för att sedan övergå till de som inte har några.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig: massor med småbilder

För samma pris som det kostar att teckna en stor färgbild, som kanske är bra, kan man teckna massor med småbilder, som ger minst lika bra stämning.

Så jag skulle välja en massa små bilder. Och ett riktigt snyggt omslag, förstås.

M.

Rising

Vila i frid
Bilder=kassa. Illustrationer=viktiga.

Snygga bilder har jag egentligen ingen nytta av, de kan vara vackra att titta på, men jag har tillräckligt med konstböcker för att titta på vackra bilder när jag så önskar, så det är inte så viktigt för mig.

Det viktiga är att spelet har bra illustrationer.

En illustration är något som illustrerar (visar) något, det för fram något i texten så att det blir lättare att ta till sig.

Om det står i reglerna om konstiga japanska vapen så är det praktiskt att ha illustrationer som visar hur dessa ser ut. Så tydligt som möjligt, det behöver inte vara snygga bilder. Där har illustrationerna en helt praktisk funktion.

Om det står i reglerna om konstiga monster och väsen så är det lämpligt om det finns en illustration som visar hur dessa varelser är. Visst, jag vill delvis se hur de ser ut, men det viktigaste är faktiskt att illustrationen lyfter fram hur varelsernas själva natur kan vara. En snygg bild på ett monster som bara står uttryckslös och poserar lite slött, det ger mig nästan ingenting. Nä, jag vill ha en bra illustration som ger mig en inblick i hur synen på dessa varelser kan vara i världen. En svartalf som fnissandes fäller krokben för en anka så att han snubblar över en barbar som får soppa över sig och börjar skrika, medan hans alvflickvän försöker lugna honom och ser med blida ögon på den lille dunige krabaten, exempelvis. Det hade visat (nästan för tydligt) hur de olika raserna kunde ha för funktion i världen. Om illustrationen är bra, så gör det inte så mycket om den inte är särskilt snygg som bild. Där har alltså illustrationerna en beskrivande funktion.

När det gäller bilder som bara anknyter till skeenden eller känslor som står beskrivna i texten, då blir det slutligen allra mest viktigt att illustratören fångar den där speciella känslan, och inte bara koncentrerar sig på att rita en snygg bild.

Exempel: Om ett kapitel heter "hjälteförmågor" så skulle en dålig illustratör kunna få för sig att rita en ball bild på en riktig hjälte som står och ler ett riktigt hjälte-leende in mot kameran. Sedan koncentrerar han sig på att få den bilden så snygg som möjligt, och till slut blir det en ganska slapp och meningslös illustration. Inte bra.

En person som vet vad han sysslar med försöker kanske snarare visa en bild där själva hjälteförmågorna lyfts fram, en person som vi kanske inte direkt skulle vilja kalla för "hjälte" som gör något heroiskt och osjälviskt mot odds som skulle ha varit övermäktiga för vanliga människor. Nils Gullikson ritade i Expertbokens hjältekapitel en tuff vargman som har en brunett på ryggen och åker skidor nerför en backe i rasande hastighet jagade av en lavin. Det beskriver rätt tydligt vilken skillnad det kan vara mellan en dålig och en duktig illustratör. Nisses illustration kanske inte är världens snyggaste bild, men den fungerar skitbra ihop med kapitlet. Det är en bra illustration.

---

Jag tycker det är rätt mysigt med lite småbilder här och där, även om de inte har så mycket att göra med själva texten, men de stora bildytorna bör användas åt bra illustrationer och inte bara snygga bilder, det är min devis.

/Riz

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

De stora helsida/halvside bilderna som brukar finnas minst ett dussin av i varje rollspel eller en snygg layout med lite småbilder som mest fungerar som text avskiljare.
De helsidesbilder som finns i rollspel brukar ofta vara ganska tråkiga och intetsägande och föreställa allmänna saker. Då föredrar jag helt klart småbilder, som visar något som beskrivs i texten.

Undantag förekommer. Helsidesbilderna i "Pirit - den innersta kretsen" funkar jättebra, men de har också en klar koppling till produkten.

Det absolut tråkigaste jag vet, efter tandläkarbesök, är vapenillustrationer.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: För mig: massor med småbilder

Så jag skulle välja en massa små bilder.
Även om jag inte gillar bilder överlag så gillar jag små kluriga bilder som man kan hitta nya saker i gång på gång. Om man exempelvis har ett spel om jultomtens verkstad så kan man nere i sidfoten ha olika små bilder med arbetande och busande smånissar, alla olika men ändå sammanhängande.

Rosen

Myrmidon
Re: Bilder=kassa. Illustrationer=viktiga.

Det viktiga är att spelet har bra illustrationer. En illustration är något som illustrerar (visar) något, det för fram något i texten så att det blir lättare att ta till sig.

Fotnot till eftervärlden: Medan Jumsi-Sverox (#16-19) gavs ut och blev allmän hackkyckling, skrev en av dess förespråkare ett inlägg på Galadrims lajvforum om hur genomusel vår gamla tidning hade varit i jämförelse. Där hittade jag bland annat utlåtandet
"Sen tycker jag faktiskt inte att Rosenius bilder var så bra som en del påstår. Oftast illustrerade de ju bara någonting som stod i texten!"

--
Åke

Rising

Vila i frid
Wha ha haa!

"Där hittade jag bland annat utlåtandet
"Sen tycker jag faktiskt inte att Rosenius bilder var så bra som en del påstår. Oftast illustrerade de ju bara någonting som stod i texten!""

*Skrattade så jag välte ner en massa böcker på golvet* Klockrent! Hä hä, ja, det verkar finnas många åsikter om vad som gör en bra bild...

/Rising
som tycker att forskare borde bevara Åkes hjärna efter hans död och försöka luska ut hur ett enda intellekt kan besitta så himla många oslagbara minnen & anekdoter.

Insignia

Swashbuckler
(trams)

"Sen tycker jag faktiskt inte att Rosenius bilder var så bra som en del påstår. Oftast illustrerade de ju bara någonting som stod i texten!"

Jag som trodde att du var Konstnär, och så är du bara en sån där illustratör. Oacceptabelt! :gremmad:

(Insignia tycker jättemycket om både konst och illustration.)

Pom

Swashbuckler
Bra bilder är bra, dåliga bilder är dåliga :gremwink:. Vad jag tilltalas av bildmässigt i ett rollspel är att bilderna är i samma stil. Om det är olika tecknare med vittskilda stilar ger det lätt ett hafsigt intryck. Är det däremot en genomgående stil, även om den är av det enklare slaget, känns hela produkten mer genomtänkt.

En annan sak, återanvändning är oftast inte kul. Det kan vara en hur bra bild som helst, om man känner igen den från någon annat sammanhang associerar man till det sammanhanget, snarare än till den aktuella produkten.
Men, just med ett generellt system avsett att simulera många olika slags sammanhang kan det för all del passa. Om man vill poängtera att systemet passar både till cyberpunk och barbarfantasy ger det förstås helt rätt associationer att ha bilder från Blade Runner och Conan (upphovsrättsdiskussionen är en annan historia).

Quadrante

Grisbonde

För samma pris som det kostar att teckna en stor färgbild, som kanske är bra, kan man teckna massor med småbilder, som ger minst lika bra stämning.
baserat på vilken prislista..?

jag hoppas du tänker på tryckkostnad när du säger så här,
illustrationer säljs per styck och inte per kvadrat (vad jag vet)..

Men en massa småbilder, väl placerade kan nog höja mer än en stor blaffa.

Rising

Vila i frid

"illustrationer säljs per styck och inte per kvadrat (vad jag vet).."

Per tidsåtgång, framförallt. Skall jag rita bilder en dag, så skall jag ha en dags lön. Småbilder tar oftare betydligt kortare tid att rita än stora bilder (där man har andra krav på bakgrund och små detaljer).

Så först och främst är det tiden som avgör, inte antal eller storlek i sig. Det är bland annat därför färgbilder blir så mycket dyrare än svartvita. (Materialkostnad spelar in också, förstås)

/Rising
tjänar tyvärr inte några stora pengar som illustratör