Nekromanti Billiga, små och bra brädspel

Ram

Skev
Jag har återupptagit brädspelshobbyn lite mer på allvar efter en lång tids fårnvaro och har börjat få en förkärlek för små, billiga spel. Små då mitt hus är helt fullt av min frus och mina barns saker och billiga då jag har hus och många barn som kostar massor av pengar.

Jag har inhandlat Age of war (Småjapanskt tärningsspel som inte föll mig så värst på läppen), Ascension: Apprentice edition (deck building game som jag tycker var riktigt bra) samt Elevenses som jag inte hunnit spela ännu. Nu är jag på jakt efter fler spel.

Har ni några tips på några bra, billiga och (inte lika viktigt, men ett stort plus) inte allt för skrymmande spel?

chrull

Stockholm Kartell
Mina favoriter bland småspel som jag kommer på just nu utan inbördes ordning:

No Thanks! - snabbt, enkelt och består av kortlek med 33(?) kort i valörerna 3-36 och 55 spelmarker. Man ska undvika att ta poäng. Sjukt snabblärt. Mycket ångest över beslut.

Condottiere - kriga om italien, mycket ångest över beslut.

Parade - sjukt snyggt kort med Alice-tema, egentligen väldigt enkelt kortspel som går ut på att inte få poäng. En hel del ångest över beslut eller brist på valmöjligheter.

Diamonsters - Snabbt enkelt sticktagarspel med söta japanska monster. Kan vara svårt att få tag på?

Cat & Chocolate - Du är i ett hemsökt hus och plötsligt fylls korridoren med blod! Du drunknar snart! Allt du har är en katt och en chokladbit, hur löser du det? Trevligt och kreativt problemlösarspel. Spela inte för mycket bara, livslängden är inte skitlång om man spelar det ofta/flera gånger på rad.

Citadels - lönnmörda kungen, stjäl pengar av biskopen, bygg en stad. Svår ångest över beslut.

Mado Magion - Världens bästa spel. Bygg ihop karaktärerna från animen med samma namn, spöa häxor. Det är en Hanabi-version som är enormt mycket bättre. Sammarbetskortspel där du inte får se dina egna kort. Svår ångest över bristen på alternativ, rasande ilska över hur dumma dina kompisar är som inte fattade hinten om att ettan du nyss nämnde SJÄLVKLART är en rosa jävel. OCH FUCK YOU TVÅ GULA FYROR I SAMMA HAND. FUCK YOOOOOOOUUUUUU

Ymir

Liten kantbaron
Niya är ett briljant litet tvåspelarspel som är en avancerad form av luffarshack, där du måste bygga rader av brickor, och strategin bygger på att man varje runda måste lägga ut en bricka som delar något element med den bricka motståndaren nyss spelade ut, så att man kan låsa varandra och mindfucka varandra så det står härliga till.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag och några kompisar har haft en del kul med kortspelet Race for the Galaxy. Litet och enkelt, låt dig inte luras av den onödigt stora lådan. Smallworld är rätt kul och enkelt och inte allt för dyrt om jag minns rätt.

anth

Vetefan
Min favorit är Hex

Man skriver ut en hex-plan på en skrivare, sedan fyller de två spelarna i X och O med pennor ungefär som vid luffarchack.
Charmen med spelet är att det inte kan bli oavgjort.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag glömde Love Letter (i o.f.s. ett kortspel, men ändå) – går att spela på två, men gör sig bäst om man är tre eller fyra spelare.

Vimes

Sillkung
Love letter är ett jättebra tips i genren (16 kort, några röda kuber under 100 kr). Väldigt beroendeframkallande. (Men, vill jag mena, tämligen meningslöst på 2).

Hanabi, samarbetsspel som inte lider av det typiska problemet att någon dikterar allas handlingar. Mycket trevligt.

Citadels är ju något av en klassiker. Tar mellan 2 och 8 spelare, men blir kanske väl random om man är många. Oväntat bra heads up.

TMG kickstartade ett gäng småspel förra året. Vet inte om de nått handeln ännu, men flera är trevliga. Coin Age för två är det ultimata resespelet (spelas med ett kort och fickpengar (funkar inte med den svenska myntfaunan, tyvärr). Burgoo är ett annat trevligt spel för 3-5 spelare.

Province är ett mini-euro för två som kickstartades förra året. Jag gillar det, men har bara spelat det en gång så jag kan inte svara för livslängden.

Race for the Galaxy förstås.

Khan

Kondottiär
Coloretto är ett lattjo litet spel som funkar fint både med vuxna och barn. Lite som No Thanks, men inte riktigt.

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
chrull;n69060 said:
Mado Magion - Världens bästa spel. Bygg ihop karaktärerna från animen med samma namn, spöa häxor. Det är en Hanabi-version som är enormt mycket bättre. Sammarbetskortspel där du inte får se dina egna kort. Svår ångest över bristen på alternativ, rasande ilska över hur dumma dina kompisar är som inte fattade hinten om att ettan du nyss nämnde SJÄLVKLART är en rosa jävel. OCH FUCK YOU TVÅ GULA FYROR I SAMMA HAND. FUCK YOOOOOOOUUUUUU
Om någon undrar; Jag är den dumma kompisen. ;)

Lukas

Mannen i Gult
Stövelkatten;n69078 said:
Om någon undrar; Jag är den dumma kompisen. ;)
Varje gång någon nämnet "den dumma kompisens" oavsätt samanhang så antar jag att det är du :)

Ram

Skev
Tack för alla bra tips! Space station, Condottiere och Citadels är beställda. Några fler tips på spel som inte är lika kort-baserade? Province kommer troligen att hamna i varukorgen snart också, skall kolla på lite game play videos, men det gav en skön känsla.

Owlbearpig

Ärmädörä (ska egentligen bara ha röck döts på 1-2 bokstäver men jag kommer inte ihåg vilka) är ett kul spel, i synnerhet räknat per kubikenhet. Funkar jättebra på två. Kan inte riktigt svara för varaktigheten eftersom jag inte har testat sönder det ännu. Jag tror det är en remake av Nuggets om det är mer bekant.

PAX

Jordisk Äventyrare
Själv klurar jag på både Carcassonne och Backgammon. Har precis börjat spela X-wing som jag är helt överförtjust i.

Mutanten

Hero
Några fler tips på spel som inte är lika kort-baserade?
Nej. Men jag tycker du ska ta en titt på Munchkin (Steve Jackson Games) trots att det är kortbaserat. Pris 170 kr.

nyvinter

Illustrationist
Tsuro of the Seas. Man lägger ut kort med färdvägar och försöker undvika att åka utanför kanten, krocka med andra spelare och muterade jättefiskar. (Finns ett TableTop-avsnitt om det.)

Dante

Staff member
nyvinter;n69152 said:
Tsuro of the Seas. Man lägger ut kort med färdvägar och försöker undvika att åka utanför kanten, krocka med andra spelare och muterade jättefiskar. (Finns ett TableTop-avsnitt om det.)
+1 på det!

(Fast jag tycker originalvarianten är bättre.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dante;n69154 said:
+1 på det!

Jupp. Jag kan också varmt rekommendera originalvarianten. I synnerhet den upplaga med de snygag "stenarna" som spelpjäser. Det spelet känns skjut lyxigt.

nyvinter

Illustrationist
Dante;n69154 said:
Har inte spelat originalet men instinktivt tror jag mer på uppföljaren i och med att mer saker rör på sig och försvårar. Men det är nog verkligen urtypen av en smakfråga.

chrull

Stockholm Kartell
+1 på orginalvarianten av Tsuro.
Däremot så är väl det typisk "brädspelsstorlek" inte i regler och mängd saker, men i box och spelplan.

Pandemic är ju faktiskt inte så stort förresten.