Re: Rollspela mera: låt spelaren bestämma
Jag tror inte att jag har lyckats förklara problemet riktigt.
Problemet är inte vem som beskriver, eller kvaliteten på beskrivningarna. Snarare är det så att en rejäl smäll motiverar en rejäl skada, men om skadan inte sedan får regelmässiga konsekvenser så pajjar logiken. Har man fått sin axel krossad så kan man rent logiskt sett inte grappla efteråt.
Den lösning jag själv, tack vare mina insiktsfulla medforumiter, är sugen på är att skaffa en lista på lämpliga ytliga skador, som ger ett fläskigt "visuellt" intryck, medan de egentligen inte gör så stor skada. Ett exempel är väl spruckna ögonbryn eller läppar, som sprutar blod, men utöver det är ganska harmlöst (jämfört med en kapad arm, eller så).
Andra lösningsvarianter, men framförallt tillägg på användbara beskrivningar är mycket välkommet.
Jag tror inte att jag har lyckats förklara problemet riktigt.
Problemet är inte vem som beskriver, eller kvaliteten på beskrivningarna. Snarare är det så att en rejäl smäll motiverar en rejäl skada, men om skadan inte sedan får regelmässiga konsekvenser så pajjar logiken. Har man fått sin axel krossad så kan man rent logiskt sett inte grappla efteråt.
Den lösning jag själv, tack vare mina insiktsfulla medforumiter, är sugen på är att skaffa en lista på lämpliga ytliga skador, som ger ett fläskigt "visuellt" intryck, medan de egentligen inte gör så stor skada. Ett exempel är väl spruckna ögonbryn eller läppar, som sprutar blod, men utöver det är ganska harmlöst (jämfört med en kapad arm, eller så).
Andra lösningsvarianter, men framförallt tillägg på användbara beskrivningar är mycket välkommet.