När man i en attack kapar 90% av motståndarens hitpoints, så vill man ju gärna att spelledaren skall beskriva hur smaskig träffen blir; men när det inte alls matchar vad som händer regelmässigt blir det ibland konstigt. Som att en person med en svår skada i ena armen plötsligt kan grappla som om inget hade hänt.
Punkter hur reglerna ser ut:
* Man blir skadad när man blir träffad, man erhåller damage.
* Delar eller hela av det som heter damage kan vara att man slapp undan med nöd och neppe, delar kan vara att man blev träffad och fick sår óch skador av olika slag. Här finns det stor frihet att bestämma hur träffarna ser ut.
* spelet avstår från att tilldela minus på handlingar för att man är skadad.
-------------------------------
Det är väldigt öppet att tolka HP på olika sätt som jag ser det.
* spelet avstår från att tilldela minus på handlingar för att man är skadad.
Den här punkten orsakar dig problem som jag förstår dig. I alla fall i sin allomfattande form som DnD formulerar det.
Det är en väldigt grundläggande feature för DnD men det behöver ju inte betyda att det är rätt för dig.
Det gör ju att de beskrivningar av skador som man gör nästan aldrig kommer kopplas till hur karaktären presterar.
Jag tänker som att hjältarna får stryk och sår är sårade och elendiga, men klarar av att bekämpa sina skador och uppbåda kraft, energi attack, om det behövs. De skriker och kvider men agerar effektivt.
Kanske haltande, armen skadad, men med viljestyrka och adrenalinrush och allmänna hjältegenskaper så kan hjälten fortsätta effektivt ända till slutet, det är först vid 0 hp som hjälten är riktigt medtagen (speltekninskt) av sin skada.
--------------
Ett förslag om man vill förändra detta skulle vara att utvidga nivån som nu bara gäller när hjältarna har 0 hp,
Nånting så här om jag minns rätt:
man är så svårt skadad att man bara kan ta en move action, om man tar en standard action så börjar man blöda och blir medvetslös, kanske dying.
typ om man kommer ner till 20 % av ursprungshp eller nått sånt.
Bombu