Jag reagerar inte så starkt på Bioshock Infites poster. Det finns en rollfördelning i den som är stereotyp och jag skulle önska att den var mindre stereotyp, men det är inget uppseendeväckande idag.
Däremot så blev jag besviken när jag såg de första trailerna för Bioshock Infinite. Estetiskt och tematiskt slår det an på massor av mina strängar, jag kunde verkligen älska det, men... Elizabeth? Vad fan?
Allt jag såg var ett sexualiserat barn. Gullig, flickig, mangaögon och djupt urringad korsett. Vad fan? Ska jag ta den här personen på allvar, som en riktig människa? Allt i hennes utseende och personlighet består ju av objektifierande egenskaper, som en docka bara gjord för att väcka en känslomässig respons i spelaren. Mig fick det att känna mig alienerad och lite olustig.
Allra tydligast blir det kanske i den här filmsnutten där man kan jämföra med en riktig människas (skådespelarens) utseende och känslomässiga reaktion med Elizabeths, med Bookers handen på hennes hals på ett sätt som kändes ganska sexualiserat.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/doWxNC44TTY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/doWxNC44TTY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Är det så här Irrational menar att en människa/kvinna/hjältinna är?
Detta, själva spelet bakom, tycker jag är mycket viktigare att fokusera på än hur en poster till spelet är utformad.
Dock! I en senare video, som utspelar sig i spelets början, så får jag intrycket av att Irrational både förklarar Elizabeths våpighet och flickighet i fiktionen, samtidigt som de bytt ut hennes sexualiserande kläder. Booker blir också irriterad på hennes manér, som en riktig person.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2viudg2jsE8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2viudg2jsE8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det tyckte jag var skönt. Om de kör på den här linjen, och låter Elizabeths flickighet ha orsaker och konsekvenser i spelvärlden som känns riktiga och inte manipulativa (av mig som spelare) så blir jag plötsligt mångdubbelt mer sugen på att spela det här spelet. Det (problematiserande och nyansering) skulle väcka känslor i mig som skulle fördjupa min inlevelse i fiktionen istället för att göra mig avtänd. (objektifierande och stereotypiserande) Hoppas på det!
(Fans som följt Infite noggrannare än mig kanske tycker att det varit uppenbart från början)
(Det är alltså inte ett problem för mig att personer i fiktion är råa/manliga/chauvunistiska eller sexualiserade/oskuldsfulla/hjälplösa, så länge det behandlas utifrån vad det är i fiktionen, istället för att bara stoppas in för att manipulera spelaren. Det vill säga, personerna känns som riktiga subjekt, inte tomma objekt.)