Spiders rant om genus och att folk är dumma...
Right... jag brukar verkligen inte ge mig in i genus diskussioner men nu börjar jag tröttna lite på ett par saker.
<div style="text-align: center">DISCLAIMER</div>Det som står här är Spiders personliga åsikter som inte riktar sig till någon eller attackerar någon person. Det är endast ett rant angående en trend som han tycker finns inom genus trådar/diskussioner.
<ul style="list-style-type: disc">[*]Inget får spegla kvinnor på det minsta steriotypiska sättet.
Det här är det första som jag stör mig på, att så fort det finns en kvinna som visas som den steriotypiska bilden av en kvinna så blir det ramaskri. Det är hemskt att någon skulle vilja ha en bild där det finns en svag kvinna som beskyddas av en man eller där hon är klädd i fina kläder och ser sårbar ut.
Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna visa svagare kvinnor utan att man är sexistisk, det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha en svag kvinna eller en kvinna som är lättklädd då är men en sexist som är dum i huvudet. Man verkar inte heller kunna visa dom i något medium så som rollspel eller datorspel där man då vill ha den svaga kvinnan som ska räddas. Jag tycker det blir jävligt sjukt om det endast ska finnas en typ av kvinna då det är en kvinna som är stark och på alla sätt jämlik mannen. Med det sagt så är jag för jämställdhet men jag anser att i spel och bilder ska man kunna avbilda kvinnor och män i alla dess former, det inkluderar att ha horor som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen. Men när vi börjar klanka ner på varje gång som någon avbildar en kvinna på ett sett som vissa finner sexistisk och att det ska behöva bli ett jävla liv om det bara för en bil/spel/text/serie eller vad fan som helst då har vi börjat med en form av häxjagt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål som allt måste passa rätt för annars är man fel och dum.
Vi måste ju kunna ha ett spektrum av avbildningar, jag skulle kunna sitta och dra referenser eller länka till bilder på folk som lever idag som fyller alla steriotyper av kvinnor, män och de som känner att de är delfiner. Det finns folk som är våp och det måste vara lika ok att avbilda dom som de starka personerna. Det börjar lika lite censur att det klankas ner på allt som inte är helt enligt ramen på vad vissa genusvetaret tycker. Vi har ett spektrum av personligheter, klädstilar och utseenden och alla måste vara lika ok att avbilda för annars om an inte får göra det då är vi inte så jävla jämlika om vi inte kan acceptera att det finns olika typer och att vi gillar olika saker.
För mig blir det ofta så att folk klagar på en sak och dom säger "Så här ska det vara." utan att tänka mer på saken, dom är sura för att något porträteras på ett sätt vill att det ska vara på ett annat utan att bara accepterar att "Ja den personen har gjort så, undra varför den har gjort så."
Jag vill ha spel där jag som den tuffa hjälten ska rädda kvinnor och sätta på storbröstade horor som knatar runt nakna och använder sin sexighet för att förföra männen och andra kvinnor. Jag vill också ha spel där jag spelar den hårda och tuffa hjälten som är en kvinna som inte vill ha ett skit med det att göra. Om vi får en jävla formanpassad mall för hur alla kvinnor ska vara är vi rättvisa och upplysta eller börjar det inte likna lite medeltid över det hela.[*]Kvinnor i 'boobplate'
Jag tror ni alla förstår vad jag menar med boobplate. Det är dom där rustningarna med rejält utslagna bröst så man tydligt ser att det är en kvinna från minst en mil. Det finns nog inget jag hatar mer i fantasy spel är boobplates. De ser skit dumma ut och jag vill inte ha med dom mer att göra än den våta alvkvinnan med dubbel E bröst som gungar lite som en gelatinpudding. Jag hatar det till och med mer än den kvinnor i spel som klär sig halvnaket för att tydligen så finns det inget som heter blygsamhet eller måttlighet i den världen.
"Men... Jocke älskar ju allt det jag hatar... satan... ska ju spela med den jäveln på torsdag.. aja bara att bita ihop..." Det är lite så jag känner för allt det här med genus. Visst det är en viktigt fråga men som dom gamla romarna sa "Man får välja sina strider" antingen så krigar vi om allt och då kommer folk sluta ta oss på allvar och folk blir förbannade på oss eller så väljer man striderna och börjar med det som är viktigt, att kanske inte försöka döda Jocke för att han gillar sina storbröstade alver som är klädd i lika mycket tyg som det skulle behövas för att göra en strumpa till en normal stor kines. Det är kanske inte heller nödvändigt att jag försöker konvertera alla som gillar boobplates... jag hatar dom men vissa gillar dom, det kanske är en onödig strid.
Det är även kanske en dum ide att försöka få Game of Thrones att klä på sina horor eller att få Bioshock att inte ha en sårbar kvinna med.[*]Genus förespråkare är lite som aggressiva kristna
Det här är nog det jag stör mig mest på med att försöka prata genus med folk.
Varenda jävel inklusive mig själv tror att dom har rätt och det motståndaren säger ät helt jävla fel och den är total blåst och borde fan inte ens ha körkort för att prata eller skriva.
Det här är ett väldigt vanligt problem att folk som försöker göra världen bättre och mer jämställd är att dom har en väldigt aggressiv ton och att dom går på som att man skulle hamna i helvetet om man inte gör som dom säger. Genus har blivit lite av våran nya religion och de som skriker högst, mest och om allt är de som hörs och syns. Jag säger det igen, jag vill ha jämställdhet inte ett formanpassat samhälle där vi har folk som säger vad jag får tycka är bra/dåligt, där det finns folk som säger "Det här får inte finnas för man ser för manlig ut och hon har lite förstora bröst".
HERRE JÄVLAR är folk dumma i huvudet eller är det bara jag som är konstig.
Jag vill leva i ett samhälle där alla är accepterade, där det finns en fin nyans på allt, där jag hitta en rollspels bok med ett våp i... där jag kan spela den starka krigaren som är kvinna och kanske har lite lättare kläder[/list]
Nej nu börjar jag bli sur så jag avslutar mitt totalt förvirrade rant med en dikt eller något liknande....
<div style="text-align: center">
Ett slags manifest
"Welcome to the machine"
Roger Waters / Pink Floyd
VARFÖR JAG VILL LEVA
I korridoren med sina anteckningsblock
springer faller på plats sin plats...
Försöker planera ett liv de inte själva vill ha
Försöker få allt att falla på plats
Allt ska bli så förbannat bra
Med studierna yrket och familjen
allt ska bli så förbannat bra
Med fem rutor matte och en timme för ekonomi
för analys tillväxt stagnation alienation trigonometri
En ruta sociologi och en ruta kultur
Men jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Hur länge tror ni egentligen att det håller
Lyckan, framtiden som mamma och pappa
Stadgat socialgrupp 1 och 2
det finns ingen väg ut
tror ni verkligen att det håller?
Lycka, det gäller att charma rätt person
en som själv kan förstå er situation
Samordna kaoset inom fyra väggar i förort
-- välkommen tillbaka till maskinen!
Jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Hur länge tror du att det håller?
En livsstil den finns på TV
sug den som den svamp du är i systemet
tror du verkligen att det håller?
Tror du att det kan fungera?
Jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Och du som inte får något gjort för du vill leva
tror du att du kommer att få leva?
Med lögner där tryggheten skulle sitta
JAG VILL LEVA DIN JÄVEL, JAG VILL LEVA!
Din fria stil är verkligen unik
Lika unik som atomer du är unik som fan
Passiv som en barkbit i strömmen
Inget med dig är unikt du är vanlig
Vanlig mönstergill anpassad
-- välkommen in i maskinen!
till din sociala och ekonomiska roll
som teaterapa poet kulturprofet
Mycket vanligt mycket bra så fortsätt
Du är anpassad det var lätt som en plätt
JAG VILL LEVA DIN JÄVEL, JAG VILL LEVA!
FÖR GÖDEL, BURROUGHS OCH KUHN
JAG VILL LEVA!</div>
Sluta tvinga folk in i mallar och säga hur som ska bete sig... ta istället vara på mångfaldheten som vi har. Om inte så kommer vi snart ha en djurfarm med ett vackert litet genus gesapo som säger vad som får finnas och inte, censur är fan första steget mot ett jävligt snett samhälle och ni kanske inte tror ni förespråkar censur men det börjar bli en jävligt tunn gräns nu...
ALL ANIMALS ARE EQUAL
BUT SOME ANIMALS ARE MORE EQUAL THAN OTHERS.
“Every law that curbs my basic human freedom; every lie about the things I care for; every crime committed against me by their politics; that what's makes me get up and hound these fuckers, and I'll do that until the day I die... or until my brain dries up or something.”
― Warren Ellis
"That's what a monoculture is. It's everywhere, and it's all the same. And it takes up alien cultures and digests them and shits them out in a homogenous building-block shape that fits seamlessly into the vast blank wall of the monoculture. This is the future. This is what we built. This is what we wanted. It must have been. Because we all had the fucking choice, didn't we? It is only our money that allows commercial culture to flower. If we didn't want to live like this, we could have changed it any time, by not fucking paying for it. So lets celebrate by all going out and buying the same burger."
- Spider Jerusalem (Transmetropolitan)