Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
Troberg said:
Liksom, slå hårt mot de extremaste avarterna, istället för att tappa trovärdighet genom att dela ut rallarsvingar åt alla håll.
Hur ser du på möjligheten att man genom att endast slå mot extremerna ger "fri lejd" till de som går över gränsen i mindre skala?
Jag ser det som en gradvis process, där man börjar i rätt ände.

Det sagt, så ser jag inget fel i att ett spel har en manlig hjälte och en kvinnlig bifigur, lika lite som att jag ser ett fel i det omvända (säg tex Tomb Raider, No One Lives Forever, Koudelka, Phantasmagoria, Parasite Eve osv). Man måste se spelet som helhet.

Dessutom, eftersom spelet ifråga utspelar sig i ett fiktivt 1910, så är det bara att vänta sig att könsrollerna inte är som dagens.

Ram

Skev
Jag vill också säga att obd och Troberg fångar upp precis det som jag känner inför den här diskussionen också.

Det urvattnar diskussionen så mycket om man använder superlativen till att beskriva de milda fallen. Jag för min del håller med i sak, men känner ändå att jag vill ta avstånd från analysen just då den framför så skarp kritik där jag inte tycker att det är befogat.

Edit: Har ni tänkt på en ganska ball grej? En jättestor del i hur man ser på postern kommer sig av hur man tolkar kvinnans ögon. Om hon ser rädd ut så framstår hela postern i en dager, om man ser henne som analyserande så hamnar den i en helt annan. And it is all in the eyes.

RasmusL

Champion
Ram said:
Jag vill också säga att obd och Troberg fångar upp precis det som jag känner inför den här diskussionen också.

Det urvattnar diskussionen så mycket om man använder superlativen till att beskriva de milda fallen. Jag för min del håller med i sak, men känner ändå att jag vill ta avstånd från analysen just då den framför så skarp kritik där jag inte tycker att det är befogat.
Att ta de små striderna behöver itne betyda att man inte samtidigt kan ta de stora. Att markera var gränsen går är IMO lika viktigt som att slå hårt mot extremerna och så länge det finns en åsiktsskillnad kring huruvida det här exemplet är "bra" eller "dåligt" så ser jag diskussionen därikring endast som nyttig.

Jag kanske läser "väldigt snällt" men jag ser få instanser av att hårda ord använts mot just bilden i fråga och att de kraftuttryck som använts riktats mot problem som skapas av strukturen i stort, inte den enskilda bilden ("halmdockor" om du så vill, men medvetet konstruerade sådana för att ge tyngd åt ett argument).

Ram said:
Edit: Har ni tänkt på en ganska ball grej? En jättestor del i hur man ser på postern kommer sig av hur man tolkar kvinnans ögon. Om hon ser rädd ut så framstår hela postern i en dager, om man ser henne som analyserande så hamnar den i en helt annan. And it is all in the eyes.
Står bakom, mestadels bortvänd, sminkad, men ja jag förstår vad du menar. Det är ett gränsfall och därmed intresant att prata om IMO.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Man måste se spelet som helhet.
Man måste också se spelet som del av en struktur.

Jag tycker inte att man "tappar trovärdighet" för att man diskuterar även mesig rasism, sexism, etc. Tvärtom tycker jag att man tappar trovärdighet om man bara bryr sig om t.ex. rena nazister men låter mindre uppenbara organisationer vara. Eller om man bara attackerar den allra värsta sexismen men legetimerar och ser genom fingrarna med den vardagliga.

Troberg said:
Dessutom, eftersom spelet ifråga utspelar sig i ett fiktivt 1910, så är det bara att vänta sig att könsrollerna inte är som dagens.
Helt irrelevant. Det är som de som skyller på "amen det kanske finns en pistol utanför bild" eller "amen det kanske var så på de4n platsen just då". Man väljer var och när man vill att ens spel ska utspela sig, och man väljer vad ens bilder ska föreställa.

En sak som dessutom sagts till leda men tydligen behöver sägas igen: Man kan gestalta en sexistisk värld utan att gestalta världen på ett sexistiskt sätt.

krank

Ram said:
Det urvattnar diskussionen så mycket om man använder superlativen till att beskriva de milda fallen.
De enda riktiga superlativen riktas antingen mot strukturerna eller är halmdockor från de som tycker att diskussionen är löjlig.

Däremot upplevs all diskussion om den här typen av bilder som fylld av superlativ för den som inte ser problemen. "Det här är problematiskt" förvandlas lätt till "OMG DET HÄR SUGER VÄRRE ÄN HITLER OCH BORDE CENSURFÖRBJUDAS" när det läses av vissa. Tydligen.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Däremot upplevs all diskussion om den här typen av bilder som fylld av superlativ för den som inte ser problemen. "Det här är problematiskt" förvandlas lätt till "OMG DET HÄR SUGER VÄRRE ÄN HITLER OCH BORDE CENSURFÖRBJUDAS" när det läses av vissa. Tydligen.
Så du menar att ni inte tycker spelen är sämmre än hitler, http://brentalflossthecomic.com/?id=112

Ram

Skev
Elmrig said:
Att ta de små striderna behöver itne betyda att man inte samtidigt kan ta de stora. Att markera var gränsen går är IMO lika viktigt som att slå hårt mot extremerna och så länge det finns en åsiktsskillnad kring huruvida det här exemplet är "bra" eller "dåligt" så ser jag diskussionen därikring endast som nyttig.
Då tycker vi förhållandevis olika.

När man talar för sin sak så tycker jag att det finns en jättenytta i att fundera över hur man uppfattas. Man har en liten hink trovärdighet från början, när man börjar ösa ur den så krävs det en hel del för att den skall börja fyllas på igen. Om man en gång uppfattats som "rabiat" så har man tappat publikens öra. Om man vill nå ut så är det bra att fundera över hur man uppfattas av sin publik.

Jag som ändå är en mycket aktiv jämstäldhetsivrare har kommit så långt ned i min hink att jag i princip avskrivit Mattias som "ytterligare en sådan där". För mig ter sig inte kritien som relevant då den ter sig onyanserad. Alltså läser jag någon annan i stället. Och då tycker jag Mattias har misslyckats.

Vimes

Sillkung
Elmrig said:
Troberg said:
Liksom, slå hårt mot de extremaste avarterna, istället för att tappa trovärdighet genom att dela ut rallarsvingar åt alla håll.
Hur ser du på möjligheten att man genom att endast slå mot extremerna ger "fri lejd" till de som går över gränsen i mindre skala?
Det Troberg (och OBD) verkar säga är att "Meh, det här är ju ett uttryck för en hegemonisk struktur som genomsyrar all vår kultur, det är inte värt att orka bry sig."

EDIT: Min poäng var alltså att "striden mot de små sakerna" i mycket större utsträckning är en strid mot en mycket starkare motståndare. Det är en större strid.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Jag tycker inte att man "tappar trovärdighet" för att man diskuterar även mesig rasism, sexism, etc. Tvärtom tycker jag att man tappar trovärdighet om man bara bryr sig om t.ex. rena nazister men låter mindre uppenbara organisationer vara. Eller om man bara attackerar den allra värsta sexismen men legetimerar och ser genom fingrarna med den vardagliga.
Fast när man tar till så med storsläggan mot småsaker, vad har man då kvar att eskalera till när det kommer till de allvarliga sakerna?

Observera att jag inte kritiserade kritiken förekomst, bara att ordvalet var på en nivå som man hade väntat sig om bilden hade föreställt 30 män som våldtog och sparkade på en gråtande och blödande kvinna. Det fanns liksom ingen nyansering i det.

krank said:
Troberg said:
Helt irrelevant. Det är som de som skyller på "amen det kanske finns en pistol utanför bild" eller "amen det kanske var så på de4n platsen just då". Man väljer var och när man vill att ens spel ska utspela sig, och man väljer vad ens bilder ska föreställa.
Visst väljer man det, och då är könsroller en av en väldigt stor hög faktorer man tar ställning till. För ett spel så är det inte en dominerande faktor jämfört med "visuell coolhet", "häftigt koncept" och "kommer folk att köpa?".

Arfert

Facit
Gurgeh said:
krank said:
Jag tycker inte att man "tappar trovärdighet" för att man diskuterar även mesig rasism, sexism, etc.
Om man drar det tillräckligt långt så gör man det. (Jag hoppas i alla fall att man förlorar trovärdighet på den typen av utspel.)

/tobias
Om man nu tycker nya Bioshocks eller Tomb Raiders bild är ett problem, och man är "datorspelare", så kan man ju helt enkelt strunta i att köpa de spelen. Och kanske tala om varför till tillverkaren. Samt uppmana andra till bojkott. Att bara allmänt gnälla på forum och bloggar är inte så effektivt, förutsatt att man skulle köpt spelet annars.

Men jag håller med, man ska börja i rätt ända, som Troberg sa. Annars blir det lätt kontraproduktivt.

Troberg

Sinister eater
Ram said:
Hur jag uppfattade bilden:

Två personer har stått i den klassiska rygg mot rygg-posen som ofta används som "försvarstaktik" i en last stand-situation i filmer. Plötsligt händer något ungefär där betraktaren är, och kvinnan, som tidigare stått med ryggen mot betraktaren, vänder sig överraskad om.

För mig är det inte offer eller våp, det är situational awareness, en av de viktigaste egenskaperna man kan ha i en fight, minst lika viktig som ett vapen.

krank

Troberg said:
Fast när man tar till så med storsläggan mot småsaker, vad har man då kvar att eskalera till när det kommer till de allvarliga sakerna?
Jag tror att du och jag har väldigt olika åsikter om vad en "storslägga" är, om det är vad du tycker att de i den här tråden som är kritiska mot bilden använt.

Troberg said:
Observera att jag inte kritiserade kritiken förekomst, bara att ordvalet var på en nivå som man hade väntat sig om bilden hade föreställt 30 män som våldtog och sparkade på en gråtande och blödande kvinna. Det fanns liksom ingen nyansering i det.
Om du tror att det inte finns några ord kvar att beskriva en sådan bild med kommer du att bli hemskt förvånad den dag vi ska diskutera en sådan bild.

Troberg said:
Visst väljer man det, och då är könsroller en av en väldigt stor hög faktorer man tar ställning till. För ett spel så är det inte en dominerande faktor jämfört med "visuell coolhet", "häftigt koncept" och "kommer folk att köpa?".
Absolut. Men väljer man en bild som befäster trista traditionella könsroller så får man nog liksom räkna med att de av oss som tycker att det är trist och problematiskt med traditionella könsroller reagerar. Man får ta smällen, helt enkelt.

krank

Arfert said:
Om man nu tycker nya Bioshocks eller Tomb Raiders bild är ett problem, och man är "datorspelare", så kan man ju helt enkelt strunta i att köpa de spelen. Och kanske tala om varför till tillverkaren. Samt uppmana andra till bojkott. Att bara allmänt gnälla på forum och bloggar är inte så effektivt, förutsatt att man skulle köpt spelet annars.

Men jag håller med, man ska börja i rätt ända, som Troberg sa. Annars blir det lätt kontraproduktivt.
Att inte köpa spelet, att bojkotta, är helt verningslöst. Eftersom det inte finns något sätt spel spelmakarna att egentligen veta varför ett spel bojkottas. De kan säga att "äh, folk ville väl inte ha en stark huvudroll" eller "brungrått var ute det året" eller vadsomhelst.

Bojkott är dessutom alltför binärt; om jag vill visa att jag verkligen gillar nya Tomb Raiders grafiska stil, men ogillar perspektivet på Lara själv, hur signalerar jag det genom det binära köpa/inte köpa? Det kan jag inte. Jag kan inte belöna en aspekt av spelet men bestraffa en annan.

Det vi gör kallas "opinionsbildning" och "försök att medvetandegöra". Det är inte "allmänt gnällande".

Troberg

Sinister eater
krank said:
Fast jag tycker inte att man kan säga att "Och som start på helgen får man den här gosiga könsgeggan i reklam. Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh." är en balanserad, analyserande och proportionell reaktion till bilden.

Nu är iofs "gosig könsgegga" något som på något vagt sätt låter lite upphetsande, men jag misstänker att det inte var menat så.

Bilden är inte speciellt extrem, tvärtom, den är rätt mesig ur ett sexistiskt perspektiv.

Ska man gräva fram sexistiska bilder från datorspelsomslag så är den här klassikern bättre:

Till uppföljaren så bättrade de dock sig, och gjorde en betydligt mer jämnställd bild:

Sure, båda är lättklädda, men båda framställs som kapabla krigare, även om de också båda är porträtterade som sexiga.

Troberg

Sinister eater
gizmo said:
Jag för men del vill se orakade män. Ta bort skäggstubb, och han sjunker med en gång ett halvt trapphus på attraktivitetsskalan.
Ungefär vad min sambo tycker när jag rakar ner stubben så att den blir för kort. Hon föredrar när jag har vad jag själv tycker börjar se ovårdat ut...

Sodivra

Champion
Ram said:

Jag håller med dig.

Jag tror på att en värld där vi slipper stereotypisering och exotisering av kön, etnicitet, ålder, funktionsnivå och så vidare är en bättre värld, men jag tror inte att det som händer just nu i den här tråden för oss närmare detta. Och rent personligt känns det trist också.

...

Jag skulle vilja dela med mig av en personlig grej angående det här. Kanske framstår det som rantigt, ta det inte som att jag vill bråka utan att jag vill dela med mig av mina personliga känslor, som ett exempel på vad man kan fokusera på.

Jag reagerar inte så starkt på Bioshock Infites poster. Det finns en rollfördelning i den som är stereotyp och jag skulle önska att den var mindre stereotyp, men det är inget uppseendeväckande idag.

Däremot så blev jag besviken när jag såg de första trailerna för Bioshock Infinite. Estetiskt och tematiskt slår det an på massor av mina strängar, jag kunde verkligen älska det, men... Elizabeth? Vad fan?

Allt jag såg var ett sexualiserat barn. Gullig, flickig, mangaögon och djupt urringad korsett. Vad fan? Ska jag ta den här personen på allvar, som en riktig människa? Allt i hennes utseende och personlighet består ju av objektifierande egenskaper, som en docka bara gjord för att väcka en känslomässig respons i spelaren. Mig fick det att känna mig alienerad och lite olustig.

Allra tydligast blir det kanske i den här filmsnutten där man kan jämföra med en riktig människas (skådespelarens) utseende och känslomässiga reaktion med Elizabeths, med Bookers handen på hennes hals på ett sätt som kändes ganska sexualiserat.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/doWxNC44TTY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/doWxNC44TTY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Är det så här Irrational menar att en människa/kvinna/hjältinna är?

Detta, själva spelet bakom, tycker jag är mycket viktigare att fokusera på än hur en poster till spelet är utformad.

Dock! I en senare video, som utspelar sig i spelets början, så får jag intrycket av att Irrational både förklarar Elizabeths våpighet och flickighet i fiktionen, samtidigt som de bytt ut hennes sexualiserande kläder. Booker blir också irriterad på hennes manér, som en riktig person.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2viudg2jsE8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2viudg2jsE8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Det tyckte jag var skönt. Om de kör på den här linjen, och låter Elizabeths flickighet ha orsaker och konsekvenser i spelvärlden som känns riktiga och inte manipulativa (av mig som spelare) så blir jag plötsligt mångdubbelt mer sugen på att spela det här spelet. Det (problematiserande och nyansering) skulle väcka känslor i mig som skulle fördjupa min inlevelse i fiktionen istället för att göra mig avtänd. (objektifierande och stereotypiserande) Hoppas på det!

(Fans som följt Infite noggrannare än mig kanske tycker att det varit uppenbart från början)

(Det är alltså inte ett problem för mig att personer i fiktion är råa/manliga/chauvunistiska eller sexualiserade/oskuldsfulla/hjälplösa, så länge det behandlas utifrån vad det är i fiktionen, istället för att bara stoppas in för att manipulera spelaren. Det vill säga, personerna känns som riktiga subjekt, inte tomma objekt.)

Troberg

Sinister eater
krank said:
Att inte köpa spelet, att bojkotta, är helt verningslöst. Eftersom det inte finns något sätt spel spelmakarna att egentligen veta varför ett spel bojkottas. De kan säga att "äh, folk ville väl inte ha en stark huvudroll" eller "brungrått var ute det året" eller vadsomhelst.
Jo, när man kan ta ut sån här statistik, så kan de se vad de ska göra för att sälja mer: http://www.themarysue.com/why-games-with...t-the-industry/

krank said:
Bojkott är dessutom alltför binärt; om jag vill visa att jag verkligen gillar nya Tomb Raiders grafiska stil, men ogillar perspektivet på Lara själv, hur signalerar jag det genom det binära köpa/inte köpa? Det kan jag inte. Jag kan inte belöna en aspekt av spelet men bestraffa en annan.
Jag håller med dig där, men det är inte ett problem för mig. Gillar jag inte ett spel av en anledning så åker det ut. Det är ju inte som om det är brist på andra spel...

Big Marco

Läskig
med Bookers handen på hennes hals på ett sätt som kändes ganska sexualiserat.
Jag är mest nyfiken - hur fick du den känslan? Jag tolkade det att hon ville att Booker skulle döda henne hellre än att hon skulle bli inspärrad igen.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Spiders rant om genus och att folk är dumma...

Right... jag brukar verkligen inte ge mig in i genus diskussioner men nu börjar jag tröttna lite på ett par saker.

<div style="text-align: center">DISCLAIMER</div>Det som står här är Spiders personliga åsikter som inte riktar sig till någon eller attackerar någon person. Det är endast ett rant angående en trend som han tycker finns inom genus trådar/diskussioner.

<ul style="list-style-type: disc">[*]Inget får spegla kvinnor på det minsta steriotypiska sättet.
Det här är det första som jag stör mig på, att så fort det finns en kvinna som visas som den steriotypiska bilden av en kvinna så blir det ramaskri. Det är hemskt att någon skulle vilja ha en bild där det finns en svag kvinna som beskyddas av en man eller där hon är klädd i fina kläder och ser sårbar ut.

Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna visa svagare kvinnor utan att man är sexistisk, det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha en svag kvinna eller en kvinna som är lättklädd då är men en sexist som är dum i huvudet. Man verkar inte heller kunna visa dom i något medium så som rollspel eller datorspel där man då vill ha den svaga kvinnan som ska räddas. Jag tycker det blir jävligt sjukt om det endast ska finnas en typ av kvinna då det är en kvinna som är stark och på alla sätt jämlik mannen. Med det sagt så är jag för jämställdhet men jag anser att i spel och bilder ska man kunna avbilda kvinnor och män i alla dess former, det inkluderar att ha horor som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen. Men när vi börjar klanka ner på varje gång som någon avbildar en kvinna på ett sett som vissa finner sexistisk och att det ska behöva bli ett jävla liv om det bara för en bil/spel/text/serie eller vad fan som helst då har vi börjat med en form av häxjagt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål som allt måste passa rätt för annars är man fel och dum.

Vi måste ju kunna ha ett spektrum av avbildningar, jag skulle kunna sitta och dra referenser eller länka till bilder på folk som lever idag som fyller alla steriotyper av kvinnor, män och de som känner att de är delfiner. Det finns folk som är våp och det måste vara lika ok att avbilda dom som de starka personerna. Det börjar lika lite censur att det klankas ner på allt som inte är helt enligt ramen på vad vissa genusvetaret tycker. Vi har ett spektrum av personligheter, klädstilar och utseenden och alla måste vara lika ok att avbilda för annars om an inte får göra det då är vi inte så jävla jämlika om vi inte kan acceptera att det finns olika typer och att vi gillar olika saker.
För mig blir det ofta så att folk klagar på en sak och dom säger "Så här ska det vara." utan att tänka mer på saken, dom är sura för att något porträteras på ett sätt vill att det ska vara på ett annat utan att bara accepterar att "Ja den personen har gjort så, undra varför den har gjort så."

Jag vill ha spel där jag som den tuffa hjälten ska rädda kvinnor och sätta på storbröstade horor som knatar runt nakna och använder sin sexighet för att förföra männen och andra kvinnor. Jag vill också ha spel där jag spelar den hårda och tuffa hjälten som är en kvinna som inte vill ha ett skit med det att göra. Om vi får en jävla formanpassad mall för hur alla kvinnor ska vara är vi rättvisa och upplysta eller börjar det inte likna lite medeltid över det hela.[*]Kvinnor i 'boobplate'
Jag tror ni alla förstår vad jag menar med boobplate. Det är dom där rustningarna med rejält utslagna bröst så man tydligt ser att det är en kvinna från minst en mil. Det finns nog inget jag hatar mer i fantasy spel är boobplates. De ser skit dumma ut och jag vill inte ha med dom mer att göra än den våta alvkvinnan med dubbel E bröst som gungar lite som en gelatinpudding. Jag hatar det till och med mer än den kvinnor i spel som klär sig halvnaket för att tydligen så finns det inget som heter blygsamhet eller måttlighet i den världen.

"Men... Jocke älskar ju allt det jag hatar... satan... ska ju spela med den jäveln på torsdag.. aja bara att bita ihop..." Det är lite så jag känner för allt det här med genus. Visst det är en viktigt fråga men som dom gamla romarna sa "Man får välja sina strider" antingen så krigar vi om allt och då kommer folk sluta ta oss på allvar och folk blir förbannade på oss eller så väljer man striderna och börjar med det som är viktigt, att kanske inte försöka döda Jocke för att han gillar sina storbröstade alver som är klädd i lika mycket tyg som det skulle behövas för att göra en strumpa till en normal stor kines. Det är kanske inte heller nödvändigt att jag försöker konvertera alla som gillar boobplates... jag hatar dom men vissa gillar dom, det kanske är en onödig strid.
Det är även kanske en dum ide att försöka få Game of Thrones att klä på sina horor eller att få Bioshock att inte ha en sårbar kvinna med.[*]Genus förespråkare är lite som aggressiva kristna
Det här är nog det jag stör mig mest på med att försöka prata genus med folk.
Varenda jävel inklusive mig själv tror att dom har rätt och det motståndaren säger ät helt jävla fel och den är total blåst och borde fan inte ens ha körkort för att prata eller skriva.
Det här är ett väldigt vanligt problem att folk som försöker göra världen bättre och mer jämställd är att dom har en väldigt aggressiv ton och att dom går på som att man skulle hamna i helvetet om man inte gör som dom säger. Genus har blivit lite av våran nya religion och de som skriker högst, mest och om allt är de som hörs och syns. Jag säger det igen, jag vill ha jämställdhet inte ett formanpassat samhälle där vi har folk som säger vad jag får tycka är bra/dåligt, där det finns folk som säger "Det här får inte finnas för man ser för manlig ut och hon har lite förstora bröst".

HERRE JÄVLAR är folk dumma i huvudet eller är det bara jag som är konstig.
Jag vill leva i ett samhälle där alla är accepterade, där det finns en fin nyans på allt, där jag hitta en rollspels bok med ett våp i... där jag kan spela den starka krigaren som är kvinna och kanske har lite lättare kläder[/list]

Nej nu börjar jag bli sur så jag avslutar mitt totalt förvirrade rant med en dikt eller något liknande....

<div style="text-align: center">
Ett slags manifest

"Welcome to the machine"
Roger Waters / Pink Floyd

VARFÖR JAG VILL LEVA

I korridoren med sina anteckningsblock
springer faller på plats sin plats...
Försöker planera ett liv de inte själva vill ha
Försöker få allt att falla på plats
Allt ska bli så förbannat bra
Med studierna yrket och familjen
allt ska bli så förbannat bra
Med fem rutor matte och en timme för ekonomi
för analys tillväxt stagnation alienation trigonometri
En ruta sociologi och en ruta kultur
Men jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Hur länge tror ni egentligen att det håller
Lyckan, framtiden som mamma och pappa
Stadgat socialgrupp 1 och 2
det finns ingen väg ut
tror ni verkligen att det håller?
Lycka, det gäller att charma rätt person
en som själv kan förstå er situation
Samordna kaoset inom fyra väggar i förort
-- välkommen tillbaka till maskinen!
Jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Hur länge tror du att det håller?
En livsstil den finns på TV
sug den som den svamp du är i systemet
tror du verkligen att det håller?
Tror du att det kan fungera?
Jag vill leva din jävel, jag vill leva!
Och du som inte får något gjort för du vill leva
tror du att du kommer att få leva?
Med lögner där tryggheten skulle sitta
JAG VILL LEVA DIN JÄVEL, JAG VILL LEVA!
Din fria stil är verkligen unik
Lika unik som atomer du är unik som fan
Passiv som en barkbit i strömmen
Inget med dig är unikt du är vanlig
Vanlig mönstergill anpassad
-- välkommen in i maskinen!
till din sociala och ekonomiska roll
som teaterapa poet kulturprofet
Mycket vanligt mycket bra så fortsätt
Du är anpassad det var lätt som en plätt
JAG VILL LEVA DIN JÄVEL, JAG VILL LEVA!
FÖR GÖDEL, BURROUGHS OCH KUHN
JAG VILL LEVA!</div>

Sluta tvinga folk in i mallar och säga hur som ska bete sig... ta istället vara på mångfaldheten som vi har. Om inte så kommer vi snart ha en djurfarm med ett vackert litet genus gesapo som säger vad som får finnas och inte, censur är fan första steget mot ett jävligt snett samhälle och ni kanske inte tror ni förespråkar censur men det börjar bli en jävligt tunn gräns nu...

ALL ANIMALS ARE EQUAL
BUT SOME ANIMALS ARE MORE EQUAL THAN OTHERS.

“Every law that curbs my basic human freedom; every lie about the things I care for; every crime committed against me by their politics; that what's makes me get up and hound these fuckers, and I'll do that until the day I die... or until my brain dries up or something.”
― Warren Ellis

"That's what a monoculture is. It's everywhere, and it's all the same. And it takes up alien cultures and digests them and shits them out in a homogenous building-block shape that fits seamlessly into the vast blank wall of the monoculture. This is the future. This is what we built. This is what we wanted. It must have been. Because we all had the fucking choice, didn't we? It is only our money that allows commercial culture to flower. If we didn't want to live like this, we could have changed it any time, by not fucking paying for it. So lets celebrate by all going out and buying the same burger."
- Spider Jerusalem (Transmetropolitan)