"Könsgegga" är ett väldigt oextremt uttryck, väldigt långt från några storsläggor. Inte direkt något rop efter censur, om man säger så.Troberg said:Fast jag tycker inte att man kan säga att "Och som start på helgen får man den här gosiga könsgeggan i reklam. Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh." är en balanserad, analyserande och proportionell reaktion till bilden.
Nu är iofs "gosig könsgegga" något som på något vagt sätt låter lite upphetsande, men jag misstänker att det inte var menat så.
Det här är det första jag stör mig på, att så fort man är det minsta kritisk till en stereotypisk kvinnobild så blir det ett ramaskri. Det är hemskt att man tycker att det finns för många sådana.Spider Jerusalem said:Det här är det första som jag stör mig på, att så fort det finns en kvinna som visas som den steriotypiska bilden av en kvinna så blir det ramaskri. Det är hemskt att någon skulle vilja ha en bild där det finns en svag kvinna som beskyddas av en man eller där hon är klädd i fina kläder och ser sårbar ut.
Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna problematisera kring bilder utan att man "slår med storsläggan", utstöter "ramaskri" eller hatar alla män. Det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha fler starka kvinnor (alltså inte typ bara svaga, som nu är fallet) så är man en manshatare som är dum i huvudet.Spider Jerusalem said:Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna visa svagare kvinnor utan att man är sexistisk, det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha en svag kvinna eller en kvinna som är lättklädd då är men en sexist som är dum i huvudet.
Jag tycker det är jävligt sjukt att det i princip bara finns en typ av kvinna; den som är underlägsen och mesig och våpig och till för mannens skull. Allt annat är undantag.Spider Jerusalem said:Jag tycker det blir jävligt sjukt om det endast ska finnas en typ av kvinna då det är en kvinna som är stark och på alla sätt jämlik mannen.
Med det sagt är jag för jämställdhet och anser att spel och bilder borde avbilda män och kvinnor i alla dess former, det inkluderar att ha horor av båda könen som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen och män som är "omanliga" utan att förlora status.Spider Jerusalem said:Med det sagt så är jag för jämställdhet men jag anser att i spel och bilder ska man kunna avbilda kvinnor och män i alla dess former, det inkluderar att ha horor som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen.
Men när man inte kan kritisera den rådande monokulturen i uttrycken utan att det ska bli ett jävla liv om hur extremistisk man är då har vi börjat med en häxjakt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål och allt måste passa rådande strukturer och den som kritiserar strukturerna är den som är superarg och dum och slår med storslägga.Spider Jerusalem said:Men när vi börjar klanka ner på varje gång som någon avbildar en kvinna på ett sett som vissa finner sexistisk och att det ska behöva bli ett jävla liv om det bara för en bil/spel/text/serie eller vad fan som helst då har vi börjat med en form av häxjagt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål som allt måste passa rätt för annars är man fel och dum.
Jag tycker att den är mindre könsgeggig än mycket annat (framför allt på fantasyfronten) men att den absolut är en del av den könsgegga som är framside- och planschestetik öht...Ram said:Tycker du att bilden som det pratas om är "könsgegga"?
Jag tyckte att sättet hon uttryckte det på kändes märkligt och förstärkte intrycket jag redan fått av henne. (Sexualiserat barn)Den Upplyste Despoten said:Jag är mest nyfiken - hur fick du den känslan? Jag tolkade det att hon ville att Booker skulle döda henne hellre än att hon skulle bli inspärrad igen.med Bookers handen på hennes hals på ett sätt som kändes ganska sexualiserat.
Ram said:Tycker du att bilden som det pratas om är "könsgegga"?
Men det är ju mannen som är huvudpersonen i spelet och kvinnan som är sidekicken. Bildkompositionen speglar väl spelet?krank said:Ram said:Tycker du att bilden som det pratas om är "könsgegga"?
En lite mer allvarlig bildrekonstruktion: Kvinnan är i mer obalans än mannen, och ligger i bakgrunden (i den första bilden). Formspråket är, som konstaterats av båda "sidor" i diskussionen, bekant från många andra verk. Hon är påklädd och förvisso sminkad men ändå något mindre sexualiserad än andra damer på liknande omslag. Främst gillar jag avsaknaden av urringning och bröst; bilden slipper Avengerssyndromet eller vad man ska kalla det (där kvinnor lyckas visa båda brösten och båda skinkorna samtidigt). Kanske beror på hur bilden är beskuren, men det skiter jag i. Hon ser helt klart förvånad ut (som någon påpekade har det mycket med ögonen att göra).
Hon tar också väldigt mycket mindre plats än mannen. Mannen som också är fullt påklädd och snygg, men har en mycket mer kraftfull och take-charge action-man pose. han är verkligen inte förvånad, och ser ut att vara i full balans.
Överlag: Inte lika illa som vissa, inte lika bra som andra och inte så bra som man skulle kunna önska från de som ändå skapade det vad jag förstår hyfsat filosofiskt medvetna spelet Bioshock. Det är ändå inga typer som är blinda för analytiska perspektiv, tänker jag mig.
Könsgegga? Javars. Inte värre än andra, och bättre än några, men icke desto mindre ganska geggigt.
Jag tänkte bara på bilden; spelet har jag inte spelat. Men jag kan säga att jag tycker att det är ganska könsgeggigt med manliga aktiva huvudpersoner som räddar kvinliga sidekicks också. Det blir inte bättre av att spelet också reproducerar stereotyper.Arvidos MC said:Men det är ju mannen som är huvudpersonen i spelet och kvinnan som är sidekicken. Bildkompositionen speglar väl spelet?
Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.Spider Jerusalem said:Och att bli förlöjligad är inte något jag uppskattar heller.
Då kan jag bara säga att du har inte förstått mitt inlägg.krank said:Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.Spider Jerusalem said:Och att bli förlöjligad är inte något jag uppskattar heller.
Inte?Spider Jerusalem said:Då kan jag bara säga att du har inte förstått mitt inlägg.krank said:Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.Spider Jerusalem said:Och att bli förlöjligad är inte något jag uppskattar heller.
Då jag finner dig extremt aggressiv mot mig just nu så gillar jag inte din ton.krank said:Inte?Spider Jerusalem said:Då kan jag bara säga att du har inte förstått mitt inlägg.krank said:Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.Spider Jerusalem said:Och att bli förlöjligad är inte något jag uppskattar heller.
Peka gärna på vem i tråden som påstått att "Inget får spegla kvinnor på det minsta steriotypiska sättet". För det har ingen. Det är en halmdocka.
Som exempel.