Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

CromX

Veteran
Re: Spiders rant om genus och att folk är dumma...

jaa.. det här var utan tvekan det bästa som skrivits hittills i den här tråden och kanske tillochmed det bästa inlägg jag läst på det här forumet överhuvudtaget. tack!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Fast jag tycker inte att man kan säga att "Och som start på helgen får man den här gosiga könsgeggan i reklam. Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh." är en balanserad, analyserande och proportionell reaktion till bilden.

Nu är iofs "gosig könsgegga" något som på något vagt sätt låter lite upphetsande, men jag misstänker att det inte var menat så.
"Könsgegga" är ett väldigt oextremt uttryck, väldigt långt från några storsläggor. Inte direkt något rop efter censur, om man säger så.

krank

Spider Jerusalem said:
Det här är det första som jag stör mig på, att så fort det finns en kvinna som visas som den steriotypiska bilden av en kvinna så blir det ramaskri. Det är hemskt att någon skulle vilja ha en bild där det finns en svag kvinna som beskyddas av en man eller där hon är klädd i fina kläder och ser sårbar ut.
Det här är det första jag stör mig på, att så fort man är det minsta kritisk till en stereotypisk kvinnobild så blir det ett ramaskri. Det är hemskt att man tycker att det finns för många sådana.

Spider Jerusalem said:
Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna visa svagare kvinnor utan att man är sexistisk, det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha en svag kvinna eller en kvinna som är lättklädd då är men en sexist som är dum i huvudet.
Jag tycker det går lite väl långt när man inte längre verkar kunna problematisera kring bilder utan att man "slår med storsläggan", utstöter "ramaskri" eller hatar alla män. Det verkar bli någon form av skällsord att om man vill ha fler starka kvinnor (alltså inte typ bara svaga, som nu är fallet) så är man en manshatare som är dum i huvudet.

Spider Jerusalem said:
Jag tycker det blir jävligt sjukt om det endast ska finnas en typ av kvinna då det är en kvinna som är stark och på alla sätt jämlik mannen.
Jag tycker det är jävligt sjukt att det i princip bara finns en typ av kvinna; den som är underlägsen och mesig och våpig och till för mannens skull. Allt annat är undantag.

Spider Jerusalem said:
Med det sagt så är jag för jämställdhet men jag anser att i spel och bilder ska man kunna avbilda kvinnor och män i alla dess former, det inkluderar att ha horor som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen.
Med det sagt är jag för jämställdhet och anser att spel och bilder borde avbilda män och kvinnor i alla dess former, det inkluderar att ha horor av båda könen som ligger runt och går runt halvnakna, att ha en svagt våp som ska bli räddad och ha en stark kvinna som ger igen och inte skiljer sig från mannen och män som är "omanliga" utan att förlora status.

Spider Jerusalem said:
Men när vi börjar klanka ner på varje gång som någon avbildar en kvinna på ett sett som vissa finner sexistisk och att det ska behöva bli ett jävla liv om det bara för en bil/spel/text/serie eller vad fan som helst då har vi börjat med en form av häxjagt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål som allt måste passa rätt för annars är man fel och dum.
Men när man inte kan kritisera den rådande monokulturen i uttrycken utan att det ska bli ett jävla liv om hur extremistisk man är då har vi börjat med en häxjakt och tvingar in folk i mönsteranpassade hål och allt måste passa rådande strukturer och den som kritiserar strukturerna är den som är superarg och dum och slår med storslägga.

Unt so weiter. Jag tror att min poäng går fram.

Eller med andra ord: Jag går inte med på en verklighetsbeskrivning där det är det rådande mönstret som är det det är synd om, och som riskerar att försvinna och ersättas av monokultur. Det är ju precis tvärtom så att den typ av könsmönster som råder på spelförpackningar, i filmer och i spel är monkulturen, det enda tillåtna och korrekta uttryckssättet. Vi som kritiserar det och vill problematisera blir kallade censurivrare, manshatare, skrikiga extremister etc.

Det handlar inte om att man vill att alla bilder ska vara 100% jämställda. Det finns det vad jag vet ingen som spåstått. Det är en halmdocka. Det handlar om att man vill se en större mångfald och mindre enfald, fler olika uttryck - inte det minimala vi har idag.

Man är inte en underdog om man försvarar den rådande ordningen. Oavsett hur jobbigt det känns nu när det äntligen dykt upp personer och grupper som kritiserar det som är tryggt och invant.

Übereil

Swashbuckler
Jag konstaterar att det verkar som båda sidorna tycker att den andra sidan överreagerar.

Übereil, som inte orkar analysera varför för tillfället

krank

Ram said:
Tycker du att bilden som det pratas om är "könsgegga"?
Jag tycker att den är mindre könsgeggig än mycket annat (framför allt på fantasyfronten) men att den absolut är en del av den könsgegga som är framside- och planschestetik öht...

Sodivra

Champion
Den Upplyste Despoten said:
med Bookers handen på hennes hals på ett sätt som kändes ganska sexualiserat.
Jag är mest nyfiken - hur fick du den känslan? Jag tolkade det att hon ville att Booker skulle döda henne hellre än att hon skulle bli inspärrad igen.
Jag tyckte att sättet hon uttryckte det på kändes märkligt och förstärkte intrycket jag redan fått av henne. (Sexualiserat barn)

krank

Ram said:

En lite mer allvarlig bildrekonstruktion: Kvinnan är i mer obalans än mannen, och ligger i bakgrunden (i den första bilden). Formspråket är, som konstaterats av båda "sidor" i diskussionen, bekant från många andra verk. Hon är påklädd och förvisso sminkad men ändå något mindre sexualiserad än andra damer på liknande omslag. Främst gillar jag avsaknaden av urringning och bröst; bilden slipper Avengerssyndromet eller vad man ska kalla det (där kvinnor lyckas visa båda brösten och båda skinkorna samtidigt). Kanske beror på hur bilden är beskuren, men det skiter jag i. Hon ser helt klart förvånad ut (som någon påpekade har det mycket med ögonen att göra).

Hon tar också väldigt mycket mindre plats än mannen. Mannen som också är fullt påklädd och snygg, men har en mycket mer kraftfull och take-charge action-man pose. han är verkligen inte förvånad, och ser ut att vara i full balans.

Överlag: Inte lika illa som vissa, inte lika bra som andra och inte så bra som man skulle kunna önska från de som ändå skapade det vad jag förstår hyfsat filosofiskt medvetna spelet Bioshock. Det är ändå inga typer som är blinda för analytiska perspektiv, tänker jag mig.

Könsgegga? Javars. Inte värre än andra, och bättre än några, men icke desto mindre ganska geggigt.

Överlag är jag inte superförtjust i Enormkritikbloggen, för jag upplever att den oftast har ett oerhört ytligt perspektiv och förklarar alldeles för dåligt/lite kring de tankar som diskuteras. För mig som hör till de "redan frälsta" känns den ytlig, för de som inte redan är frälsta lär den vara både obegriplig och ibland hja onödigt skarpa formuleringar.

Sodivra

Champion
krank said:
Ram said:

En lite mer allvarlig bildrekonstruktion: Kvinnan är i mer obalans än mannen, och ligger i bakgrunden (i den första bilden). Formspråket är, som konstaterats av båda "sidor" i diskussionen, bekant från många andra verk. Hon är påklädd och förvisso sminkad men ändå något mindre sexualiserad än andra damer på liknande omslag. Främst gillar jag avsaknaden av urringning och bröst; bilden slipper Avengerssyndromet eller vad man ska kalla det (där kvinnor lyckas visa båda brösten och båda skinkorna samtidigt). Kanske beror på hur bilden är beskuren, men det skiter jag i. Hon ser helt klart förvånad ut (som någon påpekade har det mycket med ögonen att göra).

Hon tar också väldigt mycket mindre plats än mannen. Mannen som också är fullt påklädd och snygg, men har en mycket mer kraftfull och take-charge action-man pose. han är verkligen inte förvånad, och ser ut att vara i full balans.

Överlag: Inte lika illa som vissa, inte lika bra som andra och inte så bra som man skulle kunna önska från de som ändå skapade det vad jag förstår hyfsat filosofiskt medvetna spelet Bioshock. Det är ändå inga typer som är blinda för analytiska perspektiv, tänker jag mig.

Könsgegga? Javars. Inte värre än andra, och bättre än några, men icke desto mindre ganska geggigt.
Men det är ju mannen som är huvudpersonen i spelet och kvinnan som är sidekicken. Bildkompositionen speglar väl spelet?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Jag försvarar inte den rådande könsnormen eller vad fan man ska kalla det.
Och att bli förlöjligad är inte något jag uppskattar heller.

Jag klagar på att det verkar finnas ett inbyggt försvar att allt ska vara på ett visst sätt, jag skiter om det är för att alla kvinnor ska vara våp eller att inga kvinnor ska vara våp. Jag vill ha ett samhälle där det finns ett spektrum av kvinnor och män som porträteras på olika sätt utan att man ska behöva höra "Nej det där är sexistiskt." eller "Nej men det där är fel... man i kjol det går fan inte." Det handlar om att folk använder en taktik som kan liknas med censur och nästintill hat från båda sidor när den ena skriver något eller gör något.

Storyn för bioshock så passar det att hon är som hon är och det är en bra story... jag tycker inte att man ska göra om den bara för att man ska få inte en kvinna som inte är sårbar. Jag vill se spel/filmer ja vad fan som helst där kvinnor inte avbildas på detta sett med men man måste kunna acceptera att kvinnor och män avbildas enligt de steriotyper som finns med.

Jag hatar att vi ska dela upp det i män och kvinnor... helvete... jag spelar nästan bara kvinnor i alla spel jag spelar och inte fan spelar jag våp eller någon som inte har på sig kläder... men om jag ville spela ett våp så är det fan inget fel med det.

Nej fan... att folk måste förlöjliga och inte kan läsa ens post utan att bara se den från en sida är precis varför jag hatar att prata genus för de flesta är så jävla trångsynta att dom inte kan ha ett öppet sinne och försöka se saker från fler håll.

/Spider som orkar inte mer med alla dessa jävla genus trådar som klagar på att en bild inte är rätt för det finns in svag kvinna och en stark man.

Folk vill fan inte ha det jämställt...

krank

Arvidos MC said:
Men det är ju mannen som är huvudpersonen i spelet och kvinnan som är sidekicken. Bildkompositionen speglar väl spelet?
Jag tänkte bara på bilden; spelet har jag inte spelat. Men jag kan säga att jag tycker att det är ganska könsgeggigt med manliga aktiva huvudpersoner som räddar kvinliga sidekicks också. Det blir inte bättre av att spelet också reproducerar stereotyper.

Men som sagt, jaga analyserade bara bilden.

Ram

Skev
Mycket mycket bra inlägg! Hade Mattias skrivit så där så hade jag fortfarande läst hans blogg.

krank

Spider Jerusalem said:
Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

krank said:
Spider Jerusalem said:
Jag gillar inte heller att bli förlöjligad. Jag uppskattar inte heller att få mitt perspektiv förlöjligat eller förminskat, eller när folk påstår att jag inte är för jämställdhet, eller att jag skulle vara för någon form av monokultur, eller när det byggs halmdockor av mina åsikter.
Då kan jag bara säga att du har inte förstått mitt inlägg.

krank

Spider Jerusalem said:
krank said:
Spider Jerusalem said:
Inte?

Peka gärna på vem i tråden som påstått att "Inget får spegla kvinnor på det minsta steriotypiska sättet". För det har ingen. Det är en halmdocka.

Som exempel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Diskussionslåsning

Jag är mobil för tillfället, så jag låser den här diskussionen medan jag funderar över åtgärder.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

krank said:
Spider Jerusalem said:
krank said:
Spider Jerusalem said:
Inte?

Peka gärna på vem i tråden som påstått att "Inget får spegla kvinnor på det minsta steriotypiska sättet". För det har ingen. Det är en halmdocka.

Som exempel.
Då jag finner dig extremt aggressiv mot mig just nu så gillar jag inte din ton.

Men om man läser vad som står i titeln på min tråd så handlar den om genus i allmänhet och den är mina åsikter angående genus och den riktar sig inte alls till något argument just i denna tråd utan mer allmänt.