Favorit i repris
Romantiseringen av Ereb Altor
Jag vILL även peka på en viktig faktor som lett till kritik mot Chronopia och dess variant av fantasy:
romantiseringen av Ereb Altor.
Många av de spelare som kritiserar Chronopia, hävdar bestämt att Ereb Altor är det bästa som gjorts i rollspelsvärldsväg. Man hackar på olika detaljer i Chronopia som man inte tycker om, tex luftskepp, och hävdar dessa som bevis på att spelet är dåligt.
Men, i sin iver att romantisera Ereb Altor, glömmer man att mångt och mycket av det som existerar i Chronopia har introducerats i Ereb Altor, till exempel luftskepp.
Det är påtaglit många av kritikerna som baserar sin argumentation på romantiseringen av Ereb Altor, eller på romantiseringen av den standardfantasy Ereb Altor har kommit att representera bland svenska rollspelare.
DoD Chronopia gavs ut för, vad är det, sex eller sju år sedan (?), med en helt annan marknad, helt andra rådande trender, tycken och smaker. Det Target hade att gå på då var vad folk tyckte om Ereb då, och eftersom få köpte böckerna, är det ganska uppenbart för mig att man inte tyckte att detta var ett bra underlag att göra mer Ereb-material.
Tänkt meningsutbyte:
"Du, Nisse! Våra Ereb-prylar går med förlust! Ingen köper böckerna! Vi får inte in nya spelare för att de tycker att världen är tråkig! Vad ska vi göra?"
"Jodu, fred, jag har en bra idé! Vi satsar ÄNNU mer på Ereb-material."
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle resonera så.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se