Nekromanti Bläck-tänk

Nässe

Myrmidon
Två lunchrast-regeltankar...

Vi pratade om att köra Bläck spelledarlöst, och då låta utmaningsinitieringen gå runt till den spelare som hugger chansen att tjäna ett bläck. Ni som kört/ läst spelet- tror ni det funkar?

En sak som jag funderade på är om man skulle kunna få till en mer tydlig berättelse genom att använda sig av öde. De flesta S&S-huvudpersoner har väl ett öde- att bli kung etc?

Tänk om man skulle ha en fjärde egenskap som var ett öde (som man definiera- "kommer att slukas av demonprinsen innan han finner kärleken", "kommer att dräpa sin fader och äkta sin moder" etc).

Ödesegenskapen kan användas i alla konflikter som extra bonus förutom allt annat. Bonusen börjar på +1- men varje gång man använder den ökas den med 1.

I slutfasen av spelet kan någon kalla ens ödesscen, eller så kallar man den själv. Rollpersonen måste nu möte sin Ödes-Utmaning på lika många Bläck som ödet- och hur utmaningen går avgör slutet på sagan om rollpersonen.

Hur tror ni det skulle funka?

Onödigt?

jag tänker mig att man väver in något slags slut, och dessutom får en röd tråd att väva utmaningar och händelser runt. Samtidigt så är ju lite av charmen med Bläck att det funkar trots sin brist på strukturerande regler...

Nils

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det blir nog ett väldigt segdraget slutspel då. Kul grej dock.

wilper

Det behöver ju inte vara så mycket sammanhang i en bläck-historia. Kör hotseat och turas om att sitta i spelledarstolen bara. Byt med varje utmaning (om man byter med varje akt/kapitel så måste ju någon missa att spela i upplösningen).

Nässe

Myrmidon
Vi körde inte som ett party när vi körde, utan han bara med den individuella inledningen. Men utifrån det vi körde kändes det som att SL-rollen lika gärna kan läggas ut på gruppen.

Det blev så för oss att en rollpersone agerade vid ett tillfälle och alla andra hjläpte till att beskriva, och hitta på utmaningar, sen bytte vi karaktär.

Kör ni så att hela gruppen tillsammans möter en utmaning?

Min känsla kring ett party var att våra rollpersoner var för olika och konstiga för att de skulle kunna vara en grupp- ungefär som när åsneryttaren, nekromantikern och älvan ger sig ut och äventyrar. kanske inget man behöver bry sig om- eller vad tycker du? Bör man ha en tanke om att bilda ett party redan när man gör karaktärerna?

Finns det en uttänkt upplösning? är det tänkt att man ska köra mot en sådan? Eller är det mer något som brukar uppstå när ni spelar?

wilper

NilsH said:
Först en tvåbläcks utmaning per spelare för att värma upp och presentera rollerna.

Sedan party.

NilsH said:
Min känsla kring ett party var att våra rollpersoner var för olika och konstiga för att de skulle kunna vara en grupp- ungefär som när åsneryttaren, nekromantikern och älvan ger sig ut och äventyrar. kanske inget man behöver bry sig om- eller vad tycker du?
Hade ni kul gjorde ni rätt, men...

... spretar rollpersonerna så mycket så verkar ni inte ha diskuterat innan ni körde så att folk fick en samstämmig syn på vad Sword and Sorcery innebär, i alla fall för den här kvällen.

NilsH said:
Bör man ha en tanke om att bilda ett party redan när man gör karaktärerna?
Nej, det blir inte lika coolt som att alla gör sina var för sig.

NilsH said:
Finns det en uttänkt upplösning? är det tänkt att man ska köra mot en sådan? Eller är det mer något som brukar uppstå när ni spelar?
Nej, inget förberett slut. Men jag märker som SL ofta att jag i tredje akten/kapitlet börjar få en uppfattning om vad boken egentligen handlar om och sedan börjar styra lite hårdare åt det hållet. I början så hänger allt i luften, och vi berättar gärna in saker som inte förklaras i detalj, så att de skall kunna förklaras senare "... och det var naturligtvis DÄRFÖR som rövarna försökte stjäla säcken i första kapitlet!"

Rickard

Urverk speldesign
Nu har jag endast kört det här två gånger men ... ja.

NilsH said:
Vi körde inte som ett party när vi körde, utan han bara med den individuella inledningen. Men utifrån det vi körde kändes det som att SL-rollen lika gärna kan läggas ut på gruppen.
Det är faktiskt sant. Jag har själv funderat lite kring varför det finns en uttalad spelledare. Det kan finnas någon som är mer manad att ta tag i utmaningar och vilja organisera och knyta ihop hela boken men egentligen behövs inte det.

Jag skulle till och med kunna tänka mig att man kör med 1-2 rollpersoner oavsett hur många deltagare man är och så hittar folk på utmaningar åt dem. Tänk Conan och Valeria i första filmen.

Min känsla kring ett party var att våra rollpersoner var för olika och konstiga för att de skulle kunna vara en grupp- ungefär som när åsneryttaren, nekromantikern och älvan ger sig ut och äventyrar. kanske inget man behöver bry sig om- eller vad tycker du? Bör man ha en tanke om att bilda ett party redan när man gör karaktärerna?
Introduktionscenerna är förvisso till för att presentera rollpersonerna men jag ser det också som en förklaring till varför rollpersonerna hänger samman. I andra Conan-filmen börjar vi med Conan och tjuven och sedan hänger den store bjässen på, trollkarlen blir uppsökt (han börjar givetvis i en utmaning) och sedare även amasonkvinnan (som även hon började i en utmaning). För varje ny scen (i en akt) hakar med andra nya rollpersoner på.

Jag vill säga också att utmaningar inte heller behöver vara strider. Senast körde jag en utmaning "Hur tar ni er in i staden nattetid?" och jag skulle kunna tänka mig utmaningar i stil med "Hur blir du och bjässen vänner?". Man kan alltid börja med en utmaning "Ni blir tillfångatagna" men målet för umaningen kan skilja. "Vi blir tagna till slotten och får ett uppdrag att hitta en juvel. Med oss får vi en stor bjässe".

Party-idén kan vara en bra idé för att få mer samhöriga rollpersoner. Annars kan det vara en bra utmaning för spelledaren. "Jag vill höra varför älvan och nekromantikern håller ihop".

Alla rollpersoner som finns med i storyn för närvarande.

När jag körde sist så uppkom det en story vid tredje akten där spelarna fick en mål att sträva mot. Det är bara att fråga spelarna "Vart vill ni nu?" och binda ihop det med andra företeelser på kartan eller vad som har hänt tidigare. Har du drivande spelare så gör de det åt dig. :gremsmile:

/Han som kan tänka sig att en enda rollperson i en utmaning blir lite tradigt