Två lunchrast-regeltankar...
Vi pratade om att köra Bläck spelledarlöst, och då låta utmaningsinitieringen gå runt till den spelare som hugger chansen att tjäna ett bläck. Ni som kört/ läst spelet- tror ni det funkar?
En sak som jag funderade på är om man skulle kunna få till en mer tydlig berättelse genom att använda sig av öde. De flesta S&S-huvudpersoner har väl ett öde- att bli kung etc?
Tänk om man skulle ha en fjärde egenskap som var ett öde (som man definiera- "kommer att slukas av demonprinsen innan han finner kärleken", "kommer att dräpa sin fader och äkta sin moder" etc).
Ödesegenskapen kan användas i alla konflikter som extra bonus förutom allt annat. Bonusen börjar på +1- men varje gång man använder den ökas den med 1.
I slutfasen av spelet kan någon kalla ens ödesscen, eller så kallar man den själv. Rollpersonen måste nu möte sin Ödes-Utmaning på lika många Bläck som ödet- och hur utmaningen går avgör slutet på sagan om rollpersonen.
Hur tror ni det skulle funka?
Onödigt?
jag tänker mig att man väver in något slags slut, och dessutom får en röd tråd att väva utmaningar och händelser runt. Samtidigt så är ju lite av charmen med Bläck att det funkar trots sin brist på strukturerande regler...
Nils
Vi pratade om att köra Bläck spelledarlöst, och då låta utmaningsinitieringen gå runt till den spelare som hugger chansen att tjäna ett bläck. Ni som kört/ läst spelet- tror ni det funkar?
En sak som jag funderade på är om man skulle kunna få till en mer tydlig berättelse genom att använda sig av öde. De flesta S&S-huvudpersoner har väl ett öde- att bli kung etc?
Tänk om man skulle ha en fjärde egenskap som var ett öde (som man definiera- "kommer att slukas av demonprinsen innan han finner kärleken", "kommer att dräpa sin fader och äkta sin moder" etc).
Ödesegenskapen kan användas i alla konflikter som extra bonus förutom allt annat. Bonusen börjar på +1- men varje gång man använder den ökas den med 1.
I slutfasen av spelet kan någon kalla ens ödesscen, eller så kallar man den själv. Rollpersonen måste nu möte sin Ödes-Utmaning på lika många Bläck som ödet- och hur utmaningen går avgör slutet på sagan om rollpersonen.
Hur tror ni det skulle funka?
Onödigt?
jag tänker mig att man väver in något slags slut, och dessutom får en röd tråd att väva utmaningar och händelser runt. Samtidigt så är ju lite av charmen med Bläck att det funkar trots sin brist på strukturerande regler...
Nils