Nekromanti Blå himmel - bakgrund

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En dag stod kanonerna tysta…

Det stora kriget tog inte slut. Det var bara så att ingen orkade fortsätta. Med sina städer sönderbombade, med sina länder tomma på män och kvinnor som kan inkallas till krigstjänst, med sina ekonomier i ruiner, med folk som är trötta på skyddsrum och ransonering, med soldater i skyttevärnen med dysenteri, granatchock och kylfot, är det så förvånande att inget land har styrka kvar för att fortsätta kriget?

Så kanonerna står tysta, men ingen fred råder. Ännu har inte ledarna för de två stormakterna eller deras allierade satt sig vid förhandlingsbordet. Här och var, där det fortfarande finns granater och bränsle till kanoner, fordon och nationalism, så fortgår skjutandet. Då och då ekar ett skott över kraterlandskapet mellan skyttegravarna. Men på det stora hela är det tyst.

Det finns dem som har formaliserat tystnaden. Några generaler har vandrat över ingenmanslandet och förklarat eldupphör, ibland för att vänta på freden som de hoppas på, ibland för att de saknar soldater och ammunition, men oftare för att de vet att soldaterna skulle ordervägra eller begå myteri om de försökte fortsätta kriget.

Och det finns dem på båda sidor som verkar för att skydda den bräckliga tystnaden och verka för en fred mellan de båda axlarna. De har samlats under en gemensam symbol, en skir alpblomma, bräcklig, vit och skön men seglivad och enveten. De har valt att arbeta tillsammans, oavsett om de kommer från norr eller söder, och lägga sina respektive länders fiendskap åt sidan i fredens namn.

Det här är deras berättelse.

---

Blå himmel håller på att formaliseras, såpass att jag tycker att det är dags att presentera projektet. Grundbulten för projektet är att det ska vara en fantasyvärld modell standard, som man sedan spolar fram till ca förstavärldskrigsteknik. Det finns alltså orcher, alver, dvärgar och magi precis som vanligt, men det finns också kulsprutor, flygplan, gevär, telegrafer, telefoner, ångmaskiner, kanoner och allt annat som vi förknippar med Första världskriget.

Det stora problemet var länge frågan "vad gör man", men svaret på den frågan kom också till slut. Saken är den att världen har dragits in i ett sönderslitande krig, som till slut har kommit att omfatta i princip alla. Nu har ångan gått ur kriget. Det finns ingen som orkar fortsätta kriga och ingen har fått något större övertag. Det är dock inte samma sak som fred: de krigförande nationerna har helt enkelt bara slutat att skjuta på varandra och slutit vapenstillestånd istället.

Rollpersonerna tillhör alla en neutral frivilligorganisation, som medelst flygmaskiner övervakar fronten och vapenstilleståndet. Medlemmarna i den här frivilligorganisationen har svurit neutralitet så länge som vapenstilleståndet fortsätter. Skulle någon börja skjuta så kommer förstås neutraliteten upphöra, men fram till dess försöker man upprätthålla och utveckla vapenstilleståndet, i hopp om att utveckla en varaktig fred.

Freden är nämligen inte given. Det finns ett antal olika intressenter som vill fortsätta kriget. Exempelvis så finns det nationalister, som faktiskt vill ha ett avgörande som omfattar antingen vinst eller förlust. En vinst vore att föredra, men en förlust vore enligt dessa bättre än alternativen. Så många män och kvinnor har spillt sitt blod för fäderneslandet under kriget att en fred och återgång till status quo inte är acceptabelt. Då skulle deras offer vara förgäves. Då är förlust som kostar fienden enormt mycket att föredra.

Det finns en vapenindustri som har vunnit oerhört mycket pengar och inflytande under kriget. De är förstås inte intresserade av att deras makt och vinst bara försvinner. För deras del är ett fortsatt krig eller fortsatt ofredstillstånd att föredra. Det innebär mer pengar och mer makt.

En liten särskild position bland krigshetsarna får alvernas autark Arafine, som är ute efter att knäcka den mänskliga dominansen över världen. Med industri och antal så är det så att människorna dominerar världen, och det är inte något som den stolta alviska autarken kan acceptera. Så med intrig, förförelse och magi så försöker hon helt enkelt hålla kriget vid liv, helst också expanderat så att det helt raserar det moderna samhället så att alverna kan ta över sin rättmätiga roll som världens ledare.

Vissa erövrade områden har ju dessutom en motståndsrörelse eller partisanrörelse, som arbetar för att sabotera för ockupanterna. Trots allt, om vapenstilleståndet formaliseras till en fred så är risken stor att erövrade områden tillfaller den erövrande sidan (i alla fall är det vad partisanerna ofta intalar sig), så de ser hellre att kriget fortgår så att de kan befrias av fäderneslandet.

Med andra ord, det finns en del att göra även utan grottor fulla med monster.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fan vad du springer händelserna i förväg [ANT]

Liksom, jag vet inte ens om jag ska ha gnomer i första rummet!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mer bakgrund

De krigförande parterna

Det stora kriget började officiellt med att provinsen Saravien inte längre ansåg sig tillhöra Kungariket Bahren-Sivanien. Barhen-Sivanien kunde naturligtvis inte tolerera ett utträde och ockuperade därför Saravien med trupper. Detta ledde till motstånd i Saravien som stöddes av grannlandet Merovi. Bahren-Sivanien förklarade krig mot Merovi, med hänvisning till Merovis stöd till saraviska separatister. Nation efter nation lade sitt stöd till endera eller andra sidan, och till slut omfattades en hel kontinent av kriget enligt en någorlunda heldragen nord-sydlig axel.

Den egentliga anledningen är svårare att förklara. Man kan väl mest konstatera att ett krig hade surrat i luften ganska länge som effekt av gammalt groll mellan framförallt Barhen-Sivanien och Urenien i norr och Merovi i söder och nationalism i största allmänhet. Nordalliansen leds inte av Bahren-Sivanien, men Barhen-Sivanien är en av de viktigare medlemmarna i nordalliansen. Sydsidan domineras i stort sett helt av Merovi.

Fehnmeyer-rörelsen

Fehnmeyer-rörelsen grundades av överste Wilhelm Fehnmeyer från alpflygarkåren. Det sägs att han fick idén när han såg alpblommor blomma i bergen och inspirerades av dess strävan efter att blomma trots det karga bergsklimatet.

Det är naturligtvis rent nonsens. I själva verket så växte idén om rörelsen fram från förhandlingarna om vapenstillestånd under vintern och våren, då överste Fehnmeyer flög fram och tillbaka över fronten med kuriruppdrag, och ombads ta med klagomål på den andra sidans trupprörelser fram och tillbaka. Efter en tid hade översten fått förtroende från båda sidor, så att han från söder fick mandat att sätta upp en liten frivilligstyrka för att övervaka vapenstilleståndet och från norr fick han tillstånd att göra det.

Det verkliga genomslaget kom dock när han klagade på att han inte hade förtroende från norrsidan. Han fick förslaget från general Wittinger att ta in folk från norrsidan till sin frivilligstyrka. Till allas stora förvåning så gick norrsidan med på det, och Fehnmeyers övervakande styrka var född. Därefter har Fehnmeyer-rörelsen spridit sig som en löpeld över hela fronten.

Som symbol valde han den lilla skira alpblomman, mest för att det var hans favoritblomma och för att ingen av de krigförande nationerna hade den i sina respektive vapen eller flaggor.

Rörelsen som sådan betraktas som neutral av de flesta av båda sidornas regeringar. De enskilda medlemmarna är fortfarande en del av den respektive krigsmakten, men anses vara icke-stridande och har samma skydd som sjukvårdspersonal av krigslagarna. Varje Fehnmeyer-flygare får avlägga en ed att så länge som vapenstilleståndet förblir iaktta neutralitet i alla lägen.

Några regeringar vägrar att erkänna Fehnmeyer-rörelsen, så på dessa länders mark får de inte verka. Överallt annars får de flyga obehindrat. De har inte befälsrätt någonstans, men de kan aldrig nekas start- eller landningstillstånd. De kan begära mat, ammunition och bränsle, men det är inte säkert att de får det. Däremot kan de inte nekas att skicka meddelanden via radio, så länge som det sker okrypterat. Fehnmeyer-rörelsens symbol, den vita alpblomman på blå botten, ges samma skydd som sjukvårdarsymboler.

Det antas att alla rollpersoner tillhör Fehnmeyer-rörelsen. Det går naturligtvis att frångå den regeln om spelledaren eller spelarna vill (det senare kräver dock lite samarbete med spelledaren), men Fehnmeyer-rörelsen ger en hel del praktiska utgångspunkter för äventyr och löser också problemet med spelare som inte har kommit in i spelets miljö och möjligheter än. Ju mer hemma man är i miljön, desto mindre viktigt är tillhörigheten till Fehnmeyer-rörelsen.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
skepp?

får vi se några skärmytslingar till havs? kanske till och med ubåtar?

ett problem jag brottas med är att jag har med biplan, zeps och tåg i mitt spel, men samtidigt vill jag ha träskutor som går för segel istället för ironclads. du kanske har en enkel bortförklaring till varför det ser ut så? lite skitsnack eller en lögn som en vaken spelare kan köpa vore gött!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: skepp?

"får vi se några skärmytslingar till havs? kanske till och med ubåtar?"

Fullt möjligt, men det faller lite utanför konceptet. Båtar är förbaskat svåra att ha att göra med i rollspel, så jag håller mig till flygplan.

Sen funderar jag på - det är trots allt fantasy - på att ha flygskepp. Kan Alpha Shade och Last Exile så kan jag.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: skepp?

Båtar är förbaskat svåra att ha att göra med i rollspel, så jag håller mig till flygplan.
Kanske är du ironisk, eller så vet du nått som jag inte vet, men vad gör flygplan till enklare än båtar i rollspel?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Mer bakgrund

Jag tolkar konceptet som "fredsbevarande uppdrag i fantasy/steampunk-miljö, med tonvikt på flygning". Jag får lite vibbar av Biggles, Shadowrun, Tolkien, Balkan och de flygande hästgardisterna i "Så vit som en snö". Det låter som ett läckert koncept! Jag skulle vilja spela en grupp som skeppar diplomater mellan oroshärdar, förhandlar med fula fiskar och avslöjar gryende komplotter i en värld full av politiskt rävspel och färgstarka figurer. Spännande!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: skepp?

"Kanske är du ironisk, eller så vet du nått som jag inte vet, men vad gör flygplan till enklare än båtar i rollspel?"

Besättningen.

En pilot styr sitt eget flygplan. Med det kan han skjuta på den lede fi och förflytta sig. Kort sagt så är flygplanet en slags kombination av rollpersonens häst och svärd.

Ett skepp är inte bara ett sätt att förflytta sig. Det är också hem för en besättning. Om de andra rollpersonerna är en del av den besättningen så är risken mycket stor att deras uppgift blir att vidarebefordra spelledarens beskrivningar till deras chef och rulla tärningsslag på proxy åt chefen. Detta är den absolut största problemet med skepp i konventionellt rollspel.

Därtill kommer problemet att ett skepp är en mer komplicerad best att sköta. Bara det faktum att ett skepp kräver en besättning på ganska många pers medan ett flygplan klarar sig med en eller två pers visar ganska tydligt på detta.

Slutligen så är båtar en ganska tydlig gräns. Båten är ett hem med en vägg som delar in världen i de två delarna i båten och utanför båten. Det gör att allt roll-agerande sker innanför den här gränsen. Allt agerande utåt sker kollektivt och oftast enlig en persons vilja (fartygschefen). Utåt sett spelar rollpersonen helt enkelt ingen roll, och inåt sett är han jefligt begränsad.

Flygplanet å andra sidan är mer av ett vapen eller ett riddjur eller ett rustningsplagg: piloten är mer en del av sitt element på ett sätt som besättningsmannen i båten inte är, och det står piloten fritt att agera gentemot omgivningen som han vill. Han är en individ, snarare än en del av ett eventuellt toppstyrt kollektiv.

---

Jag vill minnas att jag har framfört just de här åsikterna och erfarenheterna om båtar tidigare, och jag är rätt säker på att du var en av motparterna i den debatten också. Min åsikt och erfarenhet har inte ändrats sedan dess.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Verkar skoj, men jag köper inte riktigt presmissen. Har det någonsin funnits ett krig som utvecklats så som du skriver? Liksom bara stannat av?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Verkar skoj, men jag köper inte riktigt presmissen. Har det någonsin funnits ett krig som utvecklats så som du skriver? Liksom bara stannat av?"

Det finns åtskilliga offensiver som bara har stannat av, varav ett antal var just under första världskriget. Men det finns faktiskt ett krig som mer eller mindre bara stannade av. Dels Napoleons krig mot Ryssland 1812. Förutsättningarna är annorlunda, men Ryssland kunde inte försvara sig och Frankrike hade för långa försörjningslinjer och kunde inte anfalla. Kriget dog ut, men just på grund av försörjningslinjerna (det var ju ett invasionskrig) så fick Napoleon vandra hem.

Frågan är också vad som hade hänt om USA inte hade satt igång sin krigsindustri på ententens sida i Första världskriget och senare aldrig klivit in på ententens sida. Även om USA inte gjorde så mycket i fält så höll deras krigsproduktion liv i ententen, och med vapenstillestånd på östfronten så kunde en hel del tyska trupper lösgöras i väst. Båda sidor fruktade ett utdraget krig, framförallt för att det kunde leda till socialistiska revolter av samma sort som Ryssland drabbades av.

...i vilket fall som helst, varför bry dig? Det har inte någonsin funnits alver, orker, dvärgar eller flygande slagskepp heller, så varför bry sig om en liten petitess som ett krig som dör ut då ingen längre orkar fortsätta?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: skepp?

Känner inte igen diskutionen (men minnen är flyktiga saker) och tänker inte argumentera emot, det var bara att jag fick upp sterotypa bombarplan i skallen, som mer har samma begränsingar som skepp. Enmans jaktplan mot stora skepp och jag är helt med på vad du menar.

Kan nog vara för att jag hade diskutionen i helgen om vilket som var roligast för gruppen, en gemensam bombare eller ett varsitt jaktplan. Jaktplanen blev satta som roligare (men i min tanke fanns fortfarande bombplan kvar) och jag kan instämma. Enda kruxet är kommunikationen om man inte har modern tech (istället har vi 1920-tal), med seismoforlampor borde inte mycket hinna bli sagt om man inte har förmånen att kunna ropa :gremlaugh:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Det här känns som ett verkligt spännande projekt. :zeppelinare:

Hur har du tänkt magi? Typisk fjantasy-magi eller mer långa ritualer eller magi a la Västmark?

En tanke som slår mig är att du har även en del outforskad territorium så det blir vetenskapliga expeditioner som behöver neutralt beskydd.

Finns det flygande monster såsom drakar och dylikt som kan ha synpunkter på att att massa människor invaderar deras luftrum?

/Ulfgeir
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Låter som en idé du har presenterar någonstans tidigare.

Bilden jag får är av orcher i pickelhuvor på stora monstruösa pansarvagnar, dvärgar med stora artilleripjäser och alviskt kavalleri.
Ska det bli ett helt spel eller är det en kampanj?

Det finns faktiskt ett ganska känt krig som slutat i eldupphör och aldrig (hittils) fått någon upplösning; Koreakriget.

Jag är jättegärna med och spelar för övrigt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur har du tänkt magi? Typisk fjantasy-magi eller mer långa ritualer eller magi a la Västmark?"

Jag vet inte. Jag har funderat rätt så hårt på den, men har inte bestämt mig än. Men jag tror att magiker har upptäckt att haubitsmagi inte är lika effektivt som handgranater. Det är helt enkelt mycket, mycket enklare att lära sig att skruva upp korken, dra i snöret och hiva en handgranat än att pluga esoterika i fem år och sedan mumla, samla kraft, fokusera och skjuta en eldboll.

Den magi som finns är istället mer inriktad på det som modern industri inte kan göra än, vilket har kommit att bli fjärrskådning, kamouflage, förflyttning genom väggar, läkande besvärjelser och liknande.

Sen har jag tankar på en del rätt så bisarra saker i gränstrakten eller bortom gränstrakten för vad industri kan klara på egen hand. Senaste tanken var en differensmaskinstyrd flygande krigsautomat (dvs ett stridsflygplan som styrs av en primitiv dator). Det skulle vara en tänkbar fusion av magi och teknik.

Men haubitsmagi tror jag är rätt ute, inte minst för att haubitsar är mycket mer effektiva på att haubitsa än magiker.

"Finns det flygande monster såsom drakar och dylikt som kan ha synpunkter på att att massa människor invaderar deras luftrum?"

Ja, det gör det, men de har mestadels inget annat val än att maka på sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Låter som en idé du har presenterar någonstans tidigare."

Första fröet var ett dogmaspel för ett år sedan.

"Bilden jag får är av orcher i pickelhuvor på stora monstruösa pansarvagnar, dvärgar med stora artilleripjäser och alviskt kavalleri."

Inte helt fel, faktiskt, utom att orcherna dessutom har pansarzeppelinare, dvärgarna har raketplan och alvernas riddjur har vingar.

"Ska det bli ett helt spel eller är det en kampanj?"

Det blir förmodligen en kampanjvärld.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har du läst Arrowsmith? Annars kan jag rekomendera serien och skulle kanske vara passande inspiration.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
När jag läser bakgrunden får jag känslan av att det är lite låst. Den är väldigt häftig men man är låst både i tid (tiden mellan vapenstilleståndet till tiden freden/kriget återupptas) och i rum (Man övervakar freden i Fehnmeyer-rörelsen, men när man gjort det en gång, vad gör man då?).

Har haft idéer till en liknande värld som ligger och skaver under arbetsnamnet "I krigets skugga". Grundidéen är vädligt lik. En mordern fantasy värld i krig. Har dock valt att lägga det innan det stora kriget och i början av det eftersom det kändes som en värld som var mindre låst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"När jag läser bakgrunden får jag känslan av att det är lite låst. Den är väldigt häftig men man är låst både i tid (tiden mellan vapenstilleståndet till tiden freden/kriget återupptas) och i rum (Man övervakar freden i Fehnmeyer-rörelsen, men när man gjort det en gång, vad gör man då?)."

Låsningen är medveten, för att snabbt ge spelare svaret på frågan "vad gör man?". Fehnmeyer-rörelsen får därmed samma roll som Rebellalliansen i Star Wars d6: den är till för att nya spelare lätt ska komma in i spelet och för att rollpersoner alltid ska ha något att göra. Samtidigt är rörelsen tillräckligt lös för att man ändå ska kunna spela vad som helst och göra vad som helst. Perfekt för rollpersoner, med andra ord.

Det finns förstås ingenting som hindrar att man hittar på andra saker när man väl tröttnar på den aktiviteten, precis som det i Star Wars d6 egentligen inte finns någonting som hindrar spelare att spela prisjägare, gangsters, fria skeppare, kejserliga stormsoldater eller till och med mörka jedi, utom regeln "rollpersoner måste tillhöra Rebellalliansen".

Sen tror jag inte att det är ett så stort problem egentligen. Det är en lång front, det är en svårmäklad fred och det finns gott om krafter som helst inte vill ha någon fred alls. Det gör att "vad gör man när man är klar" är ett problem som ligger åtminstone en kampanj framåt i tiden. Då är det säkert dags att byta spel i alla fall.
 
Top