Alver
Jag är faktiskt tvungen att definiera alverna rätt tidigt, eftersom de spelar en så stor roll i spelvärlden. De är knappast isolationistiska skogsninjor, utan en aktiv och viktig del av världen.
Alver
Alver är i stort sett lika människor. Anatomiskt så är det bara detaljer som skiljer, som till exempel de spetsiga öronen eller vidden av hår- och ögonfärger. Den stora skillnaden rör ålder och åldrande. En alv anses vara vuxen omkring tjugoårsåldern, precis som människor. En man är då ca 160 cm och en kvinna ca 150 cm. När alver har blivit vuxna så bromsar åldrandet in drastiskt. Däremot så slutar de inte att växa på längden, men även det sker mycket långsammare. En trehundraårig manlig alv är omkring 180 cm, medan en tusenårig manlig alv är omkring 200 cm lång.
Alverna är en viktig del av världen, av en enda anledning: autarken Arafine. Hela den alviska vardagen kretsar kring Arafine på ett eller annat sätt. Faktum är att de två alviska folkgrupper som finns definieras med hjälp av Arafine, nämligen de som är lojala mot Arafine (högalverna) och de som är livrädda för Arafine (vildalverna).
Anatomiskt är det ingen större skillnad på högalver och vildalver. En alv anses vara vuxen omkring tjugoårsåldern, precis som människor. En man är då ca 160 cm och en kvinna ca 150 cm. När alver har blivit vuxna så bromsar åldrandet in drastiskt. Däremot så slutar de inte att växa på längden, men det sker mycket långsammare. En trehundraårig manlig alv är omkring 180 cm, medan en tusenårig manlig alv är omkring 200 cm lång.
Av någon anledning så lever högalver ofta längre än vildalver. Huruvida det beror på att vildalver är hårdare pressade i konkurrensen med andra släkten och därför sällan blir äldre än ”bara” 300 år medan högalverna inte är det tack vare Arafine, eller att Arafine känner till något som vildalverna inte gör, vet man inte. Resultatet är att högalver i de officiella positionerna är längre än vildalver i motsvarande position. Eftersom man sällan ser andra högalver än de officiella personerna så är det oftast de längre högalverna som man träffar på som icke-högalv. Därför finns uppfattningen att högalver är de långa alverna, medan vildalverna är kortare.
Arafine
Det finns ingenting som genomsyrar alvernas samhälle så mycket som Arafine. Arafine är den äldsta av alver. Hur gammal hon är vet ingen – hon verkar mest alltid ha funnits. Hon är en stolt, grym, sadistisk och kokett ledare som har dominerat alvernas samhälle och stora delar av världen under tusentals år. Man kommer inte undan henne: som högalv har man svurit trohet till Arafine och som vildalv så fruktar man alltid att tvingas inför Arafine för att svära trohet. Att Arafine kan ta ens själ med en blick kan låta som en barnsaga, men det är det faktiskt inte, åtminstone inte i essens. Huruvida det sker med magi, tortyr, hjärntvätt, förförelse eller översvallande personlighet vet ingen, men faktum är att om Arafine vill ha en alvs trohetsed så får hon den, och alven kan från den tidpunkten inte låta bli att lyda Arafine. En högalv är fri endast om Arafine vill det.
Arafine är väl medveten om det alviska släktets överlägsenhet gentemot de dödliga. Hon ser inte människor som civiliserade över huvud taget. I den mån dödliga vistas i hennes närhet så är för att hon vill utnyttja dem eller för att det roar henne på samma sätt som det roar en människa att ha en katt.
Alver som rollpersoner
Alviska rollpersoner bör vara vildalver. Vildalver ogillar högalver, fruktar högalvernas ädlingar och är livrädda för autarken Arafine. Även vuxna vildalver är övertygade om att Arafine kan stjäla en alvs själ och göra alven till en slav under hennes vilja, och det finns gott om exempel på att det åtminstone delvis stämmer.
Högalvsrollpersoner är möjliga, men det ska vara absolut klart hos spelaren att en högalv är medlem i Fehnmeyer-rörelsen på Arafines nåder eller order. En högalv som skickas ut är oftast äldre och erfaren (och framförallt bevisat trogen), så en sådan rollperson får 4 baspoäng extra att spendera. I gengäld så måste rollpersonen lyda Arafines order. Han har inget annat val.
Planerade regler: Vildalver ska ha en regel för skräcken för Arafine. Förmodligen kan de fungera som rätt konventionella skräckregler.
Högalver ska ha en regel för att bryta mot Arafines order. Den skulle kunna fungera som en mental skada, som man får av att vara olydig. Skadepotentialen beror dels på hur nära Arafine är, och dels på hur grov olydnaden är. Kort sagt, man blir knasig i bollen av att inte lyda Arafine.
---
Saker som inte har definierats klart än:
<ul type="square">[*]Vildalver får inte mer erfarenhet än människor, även om de kan vara flera gånger äldre. Orsaken är att alver inte behöver bry sig om tid, så de skriver dikter och pimplar stjärnsaft större delen av sitt vuxna liv. Eller snarare, det som sker när de vuxit upp är så flyktigt och snabbt att det inte fastnar.
[*]Högalver som rollpersoner får mer erfarenhet, lika med de extra baspoängen, men blir å andra sidan Arafines verktyg.
[*]Arafine har ett mål: knäcka den mänskliga dominansen i världen och återinföra alvisk överhöghet. Det gör hon genom att försöka tvinga fram ett större och mer omfattande krig, som ska knäcka den mänskliga infrastrukturen och göra det möjligt för Arafine att helt enkelt köra över världen.
[*]Den här lilla biten information ska gömmas undan på nåt sätt. Inte ens högalver som inte är Arafine känner till den, så spelare som utnyttjar denna metakunskap rollspelar dåligt. Att Arafine är en skurk är dock helt klart. Spelledaren bör dock veta varför Arafine är en skurk och vad hon har som mål.[/list]