Nekromanti [Blå himmel] Lägesindikatorn igen

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nu börjar jag bli relativt nöjd med stridssystemet i Blå Himmel. Jag fick precis klart lägesindikatorn som används för flygstrid. Så nu tänker jag testa den på er lite smått:



Lägesindikatorn visar det relativa läget mellan två duellerande flygplan. Det är en liten spelplan på vilken man sätter en markör som får representera andre mans flygplan, på en ruta i banan (flygplanen från deluxe-utgåvan av Wings of War funkar utmärkt). Förste mans flygplan representeras av det tryckta flygplanet i mitten. Det antas att båda flygplanen pekar ungefär uppåt.

Regelsystemet är T10 version 2 med handlingspölar: slå 1T10+attribut+färdighet och kom över en svårighet eller motståndarens slag; i en konflikt har man ett antal handlingspoäng, och vill man göra en handling eller mothandling så kostar det handlingspoäng. Delstrider används: en strid delas upp i delstrider som består av en förste man på ena sidan och ett antal andre man på andra sidan.

Lägesklockorna: Traditionellt används klockmetoden för att ange var fienden finns. Man tänker sig att fienden finns åt det håll som visaren på en klocka pekar. Detta anges av siffrorna utanför själva lägesindikatorn. Den yttre cirkeln med röda siffror används av första man för att ange var andre man är, och den inre cirkeln med gröna siffror används av andre man för att peka ut var första man är.

Lägesrutor: De tolv rutorna i lägesindikatorn är en bana som används för att markera relativt läge mellan första och andre man. Förste man representeras av det tryckta flygplanet i mitten, medan andre man representeras av en pjäs eller markör som placeras på en ruta på banan.

Eldzoner: De övre fem rutorna (förste mans klockan 10 till klockan 2) är eldzon för förste man. Om andre man befinner sig här kan förste man skjuta på honom. På samma sätt är de nedre fem rutorna (andre mans klockan 10 till klockan 2) eldzon för andre man. Om andre man befinner sig här kan han skjuta på förste man. Siffrorna i rutorna anger modifikationen för anfallsslaget.

Eldzoner för akterskyttar: Det finns två halvcirklar som går runt lägesindikatorn som anger eldzon för akterskyttar. Om förste man har en akterskytt och andre man befinner sig i den inre övre akterskytt-eldzonen så kan förste mans akterskytt skjuta på andre man. På samma sätt kan andre mans akterskytt skjuta på förste man, om andre man befinner sig i den yttre nedre akterskytt-eldzonen.

Förbiflygningspilar: Det finns två rutor, ”klockan 6-rutorna” som har utgående pilar till andra änden av banan. Dessa kallas ”förbiflygningspilar”, och innebär att det ena planet flyger förbi det andra. Det räknas som ett steg att gå från en klockan 6-ruta till andra änden. Pilen är alltså inte en ruta. Pilen är också enkelriktad, så man kan inte flytta tillbaka.

Anfallsmodifikation: Varje steg i eldzonerna har en siffermodifikation inskriven. Den modifikationen gäller för anfallsslag, De sju översta rutorna gäller när fienden i mitten försöker skjuta på flygplanet på banan, och de sju nedersta rutorna används när flygplanet på banan försöker skjuta på fienden i mitten. I de två rutorna längst till höger och vänster så kan ingen skjuta på den andre alls.

Ändra läge: Att ändra läge är en handling som utförs med ett slag mot Flygmaskiner eller Vinddjursritt med svårighet 9. Den kan motstås om man vill.

Om man lyckas med handlingen så får man flytta flygplanet till en angränsande ruta, och lyckas man perfekt får man flytta flygplanet två steg. Andre man, som äger flygplanet, vill förstås flytta sitt flygplan så att det hamnar bakom fienden längst ner i cirkeln; förste man vill förstås flytta flygplanet så att det hamnar högst upp i cirkeln, framför honom.

---

Så. Massiv spam av text, jag vet, men kommentarer önskas. Är den begriplig, till att börja med? Är spelplaner av det här slaget ett otyg som inte ska förekomma i brädspel? Skulle ni släppa in den på ert spelbord?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Eftersom detta (misstänker jag) är det primära stridssystem i BH så tycker jag att det känns rätt. Dessutom är det välintegrerat med resten av regelmekanismerna så vitt jag vet.

Ergo - inte brädspel.

Om det gick att förstå eller inte. Jag tror att det behöver testats/nötas lite.

En sak som slog mig är att du i beskrivningen utgår från termen och sedan hur termen påverkar förste och andre man. Detta blir lite snurrigt och svårstrukturerat, iaf för mig. Jag skulle nog, för tydlighetens skull, sätta en rubrik som är "Förste man" och där beskriva termerna som gäller för förste man, och sedan en rubrik "Andre man" och beskriva det. På så sätt blir det mer tydligt vad som gäller utifrån respektive aktör snarare än från respektive term.

Nackdelen är att det blir lite "dublett-texts-känsla" men det kan det vara värt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Marco Behrmann said:
En sak som slog mig är att du i beskrivningen utgår från termen och sedan hur termen påverkar förste och andre man. Detta blir lite snurrigt och svårstrukturerat, iaf för mig. Jag skulle nog, för tydlighetens skull, sätta en rubrik som är "Förste man" och där beskriva termerna som gäller för förste man, och sedan en rubrik "Andre man" och beskriva det. På så sätt blir det mer tydligt vad som gäller utifrån respektive aktör snarare än från respektive term.
Den texten finns redan, men eftersom det var lägesindikatorn som jag ville ha kommentarer om så sket jag i att klippa in den. :gremgrin:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Jag fattar inte hur det skall funka. Men det var en fin spelplan. Spelplaner har jag gärna på bordet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,270
Location
Borås, Sverige
Tror jag förstår det, och defintivt nödvändigt att ha något liknande i flygstrid. Har man en gemensam för just de två planen (eller till och med för hela gruppen) eller har varje person sin egen?

Förstår jag det rätt att det är lättare att skjuta på någon som man har rakt framför/bakom sig? Du verkar dock förutsätta här att båda planen har samma rikting. Borde nog även vara någon form av indikator för om man kommer runderifrån/ovanifrån sin motståndare. Om inte annat så kna ju de sakerna påverka ifall han kan skjuta tillbaka eller inte.

/Ulfgeir
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Du bör nog ha en figur med några/någon plupp i som exempel och förklara.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ulfgeir said:
Tror jag förstår det, och defintivt nödvändigt att ha något liknande i flygstrid. Har man en gemensam för just de två planen (eller till och med för hela gruppen) eller har varje person sin egen?
Man har en gemensam platta för varje delstrid.

Ulfgeir said:
Förstår jag det rätt att det är lättare att skjuta på någon som man har rakt framför/bakom sig?
Man har lättare att skjuta på någon som man har rakt framför sig. Man kan inte skjuta bakåt alls om man inte har en akterskytt, och akterskytten har inga modifikationer alls, oavsett riktning. Han ska vara glad att han kan skjuta utan att behöva manövrera.

Ulfgeir said:
Du verkar dock förutsätta här att båda planen har samma rikting.
Mer eller mindre, ja, eftersom det är så gott som alltid det läget som en dogfight utmynnar i. Det enda tillfället då de kan ha olika riktning är i ett inledande anfall rakt framifrån eller från sidan, och det tillfället är väldigt kort och såpass avvikande att det kan avgöras av en särskild specialregel för första anfallet.

Ulfgeir said:
Borde nog även vara någon form av indikator för om man kommer runderifrån/ovanifrån sin motståndare. Om inte annat så kna ju de sakerna påverka ifall han kan skjuta tillbaka eller inte.
I version 1 och 2 (det där är version 4) så hade jag med höjdläge, men det ströks i och med speltest. Det var på tok för mycket bokföring för att vara kul. Så istället abstraheras det in i handlingspölarnas storlek och läget.

+3-modifikationen får helt enkelt simulera alla lägen där man ligger rakt bakom fienden, har lite höjdfördel, har fartfördel, eller har riktat in sig med kulsprutans spårljus. Eller alla ovanstående. Typ.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Är den begriplig, till att börja med?
Jag tycker det ser bra ut, när jag efter några funderingar klurade ut skillnaden på de gröna och röda fälten. Först tänkte jag att Andre man var ens wingman, alltså en medhjälpare. Sen läste jag texten och då klarnade det.

Ett förslag om man vill vara lite tydliga är att separera dessa när man förklarar reglerna. Detta är din lägesklocka (bild med bara de röda fälten), din eldzon och dina förbiflygningspilar. De är röda. Här ser vi fiendens lägesklocka (bild med bara de gröna fälten) etc. I spel ligger de på varandra såhär: (bild av den kombinerade spelplanen).

Är spelplaner av det här slaget ett otyg som inte ska förekomma i brädspel rollspel? Skulle ni släppa in den på ert spelbord?
Den skulle absolut finnas på mitt spelbord om jag spelade Blå himmel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Det ser coolt och spännande ut. Jag företäller mig att man blir stressad av att ha någon i röven som skjuter på honom. Men jag fattar inte det här med förflyttning. Hur och när flyttar man på andre mans markör, och vad finns det att vinna på att flyga förbi? Hur gör man om man vill bli av med sin svans? Eller lägga sig bakom sin förföljare?

Men, jag blev spelsugen!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
1. Kan man fly från striden? Dessa regler talar ju bara om läget mellan flygplanen, och förutsätter att de hela tiden är inom skotthåll. Det kanske är ett annat regelavsnitt som bor granne med det du just gått igenom som berättar om hur man flyr.

2. Om jag fattat det rätt finns det i varje delstrid alltid en sida där en person slåss ensam. Om t ex två rollpersoner slåss mot en ensam skurk så blir skurken förste man och är flygplanet i mitten på papperet. Rollpersonerna får då ha två flygplan i rutorna runtomkring.

3. Jag skulle nog ha brädet dolt i en pärm eller mapp eller så när det inte var flygstrid. Spelarna får ha varsin flygplanspjäs framför sig. När fienden plötsligt dyker upp slänger jag upp brädet på bordet.

4. Hur vet man i vilken ruta man börjar? Är det tävlingsslag för manövrering mellan piloterna kanske?

5. Jag blev också spelsugen.

P.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Men jag fattar inte det här med förflyttning. Hur och när flyttar man på andre mans markör, och vad finns det att vinna på att flyga förbi? Hur gör man om man vill bli av med sin svans? Eller lägga sig bakom sin förföljare?
Det har med handlingspölar att göra. En typisk spelare bör börja en fajt med ca 15 poäng i sin pöl (det var aningen lågt i förra speltestomgången, så det kommer nog att ökas på till ca 25). Varje gång han vill göra något - en handling som exempelvis skjuta eller flytta pjäsen på lägesindikatorn, eller en mothandling som att ducka eller hindra att pjäsen blir flyttat - så kostar det en handlingspoäng.

Vilken spelare som helst i delstriden kan när som helst spendera handlingspoäng på att göra något. Enda hindret är att en spelare bara kan göra en handling samtidigt (mothandlingar går dock bra), så sätter han igång flera handlingar så händer de sekventiellt den ena efter den andra tills de är klara.

Om två spelare spenderar poäng relativt samtidigt (regeln är att när tärningen rullar är det för sent) så inträffar deras handlingar samtidigt. Trivs man inte med det så kan man spendera poäng på att sätta turordning. Turordningen blir då ett slag, dvs attribut plus färdighet plus tärning. Sätter man turordning så gäller att handlingen med högst turordning händer först.

Vem som helst i delstriden flytta på andre mans markörer. Vad man egentligen gör är att man manövrerar för att ändra det relativa läget mellan flygplanet. Så förste man hoppar naturligtvis inte in i andre mans flygplan och svänger åt höger för att flytta markören från kl 11 till kl 12 - han svänger naturligtvis sitt eget flygplan åt vänster istället.

Det är en handling att flytta markören. Förste man vill flytta pjäsen så att den hamnar i hans eldzon, så att han kan skjuta på den. Andre man vill flytta pjäsen så att den hamnar i hans eldzon, så att han kan skjuta på förste man.

Måns said:
Hur och när...
Låt oss säga att andre man har förste man i rumpan, men inte perfekt läge. Pjäsen står i förste mans kl 11. Det använder vi som utgångsläge för svaren på frågorna.

Måns said:
flyttar man på andre mans markör,
Som sades ovan, vilken spelare som helst spenderar handlingspoäng för att flytta pjäsen, och det blir ett svårighetsslag. Vill den andre inte vara med om saken så spenderar den spelaren poäng för att låta bli, och det blir ett motsatt slag om saken. Förste man flyttar lämpligen pjäsen till ett bättre eldläge för honom, andre man flyttar lämpligen pjäsen till ett sämre eldläge för förste man.

Måns said:
och vad finns det att vinna på att flyga förbi?
I läget ovan vinner förste man inte ett jota på att flyga förbi. Det gör bara att han själv ligger brunt till.

Andre man vill däremot att förste man ska flyga förbi. Så han kommer topprolla, tunnelrolla, immelmansvänga, och ta till vartenda trick i skolboken (som faktiskt är rätt tunn - flygstrid är en tämligen ny konst och grundläggande taktik är knappt uppfunnen) för att förste man ska dåna förbi.

Måns said:
Hur gör man om man vill bli av med sin svans?
Det finns två sätt. Antingen spenderar andre man poäng på att flytta sig ut till vänster, till kl 10 och sedan kl 9. Har han tur så kan han göra det på en poäng om han brädar svårigheten med 10.

Det andra sättet är att spendera poäng på att flytta sig in mot mitten, närmare förste man, och sedan hoppas att man kan få honom att flyga förbi. Då ska förste man flyttas till kl 12, och sedan via förbiflygningspilarna till kl 5 eller 7. Återigen kan andre man ha tur och lyckas med det på ett slag om han brädar svårigheten med 10.

Måns said:
Eller lägga sig bakom sin förföljare?
Återigen finns det två sätt. Antingen tar han den långa vägen (dvs moturs ner till kl 6 via kl 9), eller den snabba vägen (dvs till kl 12 och med hjälp av en förbiflygning ner till kl 5 eller 7). Den långa vägen är säkrare men kostar en massa poäng, den snabba vägen kostar färre poäng men innebär risken att förste man får skjuta med +3 när man själv passerar kl 12.

---

Under speltesten av version 3 spenderades en massa poäng på att manövrera, och det sköts normalt inte mer än två eller tre salvor per fajt innan handlingspoängen var slut. Spelarna upplevde att det var som mest stressande kring kl 11, 12 och 1 och att det lätt rasade över till andra sidan. Det var kul.

Däremot var det mindre kul utåt kl 9 och kl 3. Då var det mer utnötning, och det uppstod snabbt en outtalad gentlemannaöverenskommelse att om ingendera lyckades komma närmare skottläge på tre-fyra handlingspoäng så övergav man helt enkelt fajten och drog sig tillbaka för att vara reserv åt kamraterna istället.

I version 3 bestod lägesindikatorn av 16 rutor, och var inte synkad med klockan, så som feedback på den omgången så minskades det till 12 och synkades med klockan i version 4, den som presenteras här. Det var också i det som önskemålet om fler handlingspoäng kom upp, men jag ska först se om minskningen till 12 rutor räcker.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Har jag hajat det här helt galet, eller finns det inget sätt personerna kan flyga motvarandra? Alltså, situationen att bägge befinner sig i varandras kl. 12. Inte heller kan man skjuta mot någon från sidan, utan endast bakifrån. Korrekt?
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag tror jag kan vara rätt man för att kritisera det här krille. Jag vet nämligen inte ett jota om flygstrider och flygplan. Det är ju en vettig premiss när man ska ge feedback :gremsmile:

Efter att ha läst igenom texten hänger jag med skapligt. Däremot känns termerna och illustrationen väldigt rörig. För det första tog det ett tag innan jag kopplade att Andre man och Förste man var de bägge deltagande i flygstriden. Först trodde jag att de var kanonskyttar som satt bakom piloten. Kartan är pedagogiskt föutom att flygplanet i mitten snurrar till det för mig. Men det har nog mest med termerna förste och andre man att göra, min första reaktion var: Vems plan är det?

När jag hade fått ordning på klockan var det dock inga svårigheter att förstå systemet och jag tycker det ser intressant ut. Vad bestämmer hur man kommer in i klockorna? Något sorts intiativ eller? En annan sak som bekymmrar mig är att det kanske uppstår ett döläge exempelviss ett ständigt hoppande mellan klockan 6 och 7. Dvs spelaren flyttar till ruta klockan 6, speledaren tillbaka till 7 osv.

Kommer det att finnas någon frihet att använda andra egenskaper under flystriden, exemplviss färdigheter, pryttlar, vapen m.m?

Hur påvärkar andra flygplan i området striden? Är det enbart möjligt att dogfighta en motståndare åt gången?

//Mattias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
flurtis said:
När jag hade fått ordning på klockan var det dock inga svårigheter att förstå systemet och jag tycker det ser intressant ut. Vad bestämmer hur man kommer in i klockorna? Något sorts intiativ eller?
Som jag skrev till Purgatorius, om man lyckas lägga sig i bakhåll för fienden så får man honom i sin kl 11 eller kl 1 (välj själv). Annars börjar man i kl 9 eller 3.

flurtis said:
En annan sak som bekymmrar mig är att det kanske uppstår ett döläge exempelviss ett ständigt hoppande mellan klockan 6 och 7. Dvs spelaren flyttar till ruta klockan 6, speledaren tillbaka till 7 osv.
Det är lätt att bryta det dödläget. Är jag första man och får motståndaren i min klockan sex så ser jag till att han flyger förbi mig till min klockan 1 istället. Så är det dödläget brutet. Dessutom kan jag skjuta på honom.

Är jag andre man och pendlar mellan motståndarens kl 6 och 7 så finns det ett tokenkelt sätt att bryta dödläget: jag skjuter på honom.

flurtis said:
Kommer det att finnas någon frihet att använda andra egenskaper under flystriden, exemplviss färdigheter, pryttlar, vapen m.m?
Det kommer in i form av extrapölar. Det finns en massa poster om det, så jag tänker inte skriva hur de funkar igen. Du får söka på "handlingspölar" eller nåt.

flurtis said:
Hur påvärkar andra flygplan i området striden? Är det enbart möjligt att dogfighta en motståndare åt gången?
En delstrid består av en förste man, och en eller flera andre man, dvs 1 mot N (där N är 1 eller högre). Blir det 2 mot N så får den splittas upp i en fajt om 1 mot X samt 1 mot Y. Det går att hoppa in i en delstrid, och i så fall så kommer antingen N förvandlas till N+1, eller så förvandlas 1 till 2 och delstriden splittas upp till 1 mot X samt 1 mot Y.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Genesis said:
Har jag hajat det här helt galet, eller finns det inget sätt personerna kan flyga motvarandra? Alltså, situationen att bägge befinner sig i varandras kl. 12. Inte heller kan man skjuta mot någon från sidan, utan endast bakifrån. Korrekt?
Korrekt. Det läget inträffar bara i stridens absolut första skede, och kan därmed lösas med en specialregel. Därefter kommer flygstriden uteslutande att utmynna i jaktsituationer.

De sidoskottlägen som uppstår under löpande fajt abstraheras in i lägena kl 8 respektive 4.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tack vare er feedback så utvecklade jag lägesindikatorn en smula. Den fungerar fortfarande på samma sätt som tidigare, men är förhoppningsvis aningen tydligare.

 
Top