Nekromanti [Blå Himmel] Lång alvkampanj

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag funderar över en kampanj till Blå Himmel som skulle spänna över flera hundra år.

Blå Himmel är alltså mitt förstavärldskrigsfantasyrollspel som jag har skissar på ett bra tag. Det är ett fantasy-Europa som spolats fram till ca sekelskiftet till 1900-talet, där nästan hela kontinenten och stora delar av resten av världen sitter fastlåsta i ett krig som helt tömt ut resurserna för de krigande parterna, och rollpersonerna försöker fixa någon slags grogrund för fred på gräsrotsnivå.

Men det är grundspelet, den här kampanjen är lite annorlunda.

Kampanjen skulle börja när alvriket Rikitien är ett klansamhälle omgivet av senfeodala riken. Motsvarande renässansen håller på att gå över i upplysningen, reformationen är i full sving, och plötsligt befinner sig rollpersonerna – klanbundna vindryttare som rider på jättefåglar – indragna i klanens allianser med närliggande riken och deras krig. Varande flygande riddare så har de ju rätt schysst status och är hett eftertraktade i krigen.

Sen ska kampanjen fortgå några hundra år, med nedslag här och var. Omgivningen går in i upplysningen, alver och alvriken är inte världens coolaste grej längre (även om deras vindryttare fortfarande är rätt eftertraktade som spanare i de många krigen runt omkring). Kolrök börjar svepa in över människostäderna allt eftersom industrin och järnvägar börjar utvecklas, pilbågar ersätts av serpentiner och musköter och till slut repeter-gevär och även maskingevär, och plötsligt är inte himlen exklusiv för vindryttarna. Nu har de sällskap av såväl luftskepp som flygkryssare och flygmaskiner och vindryttarna är mer eller mindre urgamla. Det Stora kriget bryter ut och klansamhället Rikitien har inget annat val än att omforma sig själv till en nationalstat.

Poängen med kampanjen är att använda alvernas långa liv för att låta dem vara med om de mest tumultartade perioderna i historien och att verkligen låta historien ha sin gång under kampanjen. Det ska verkligen inte vara konstant och evigt med skillnad för att någon kung ersätts av en annan kung – när kampanjen är slut så ska hela världen och samhället där hemma vara helt annorlunda än när de startade, och rollpersonerna ska ha gått från det coolaste i världen till efterblivna lantisar och förhoppningsvis lyckas de omstöpa sig till något nytt.

Det blir någon slags generationsspel utan generationer. Jag kan tänka mig att folk som har spelat Vampire: Dark Ages kan ha lite liknande erfarenheter om vanliga fällor som man kan ramla i. Mina Pendragon-erfarenheter kommer jag att använda förstås.

Så givet det, har någon några andra idéer eller tankar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Det låter superhäftigt. Det är ju så alver ska hanteras i spel! De är inte arroganta och cyniska av naturen, de är bara avtrubbade av allt det har sett.

Det jag upplevde som lite svårt när vi körde en liknande grej i Vampire var att det var lite klurigt att hantera sina mänskliga kontakter. Ett hopp på 10-30 år är inget för en alv (eller vampyr) men för en människa är det ganska länge. Rimligtvis har en kvadriljon händelser skett som fått människa X att omvärdera sina åsikter m.m. Det är ganska bökigt att hålla koll på allt som händer i människornas värld.

Men nu kom jag på att det är en feature, inte en bugg. Klart som fan att alverna till slut tröttnar på att hålla koll på allt det där!

Så, det var inget. Carry on.

F.ö vore det coolt att ha som en slags introkampanj. Vad hände innan kanonerna tystnade?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag körde något liknande i Nephilim för en massa år sedan. Ett äventyren per decennium under hela 1900-talet. Det som inte uppskattades av spelarna var att de inte hade något inflytande över vad som hände däremellan vilket jag tror kan vara bra att strukturera på något sätt.

Hade jag gjort det igen hade jag tänkt igenom mellanperioderna och på något sätt spelat dem väldigt övergripande med ungefär ett handlingsval per år tills man kommer fram till nästa äventyr. Lit som ett förlängt karaktärskapande där varje val ger någon form av påverkan på rollpersonen tills det är dags att spela "på riktigt" igen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Zadrith;n116449 said:
Hade jag gjort det igen hade jag tänkt igenom mellanperioderna och på något sätt spelat dem väldigt övergripande med ungefär ett handlingsval per år tills man kommer fram till nästa äventyr.
Det kan bli lite mycket med ett handlingsval per år när kampanjen spänner över flera hundra år. Så det kanske förenklas till ett per decennium, eller bara hårdkodat med X val fram till nästa äventyr, oavsett hur lång tid det går (även om man anger när nästa äventyr utspelar sig).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
När vi spelade Transylvania Chronicles spelade vi ut mellan perioderna som ett minispel, där man fick använda discipliner och backgrounds för att göra saker, funkade ganska bra. Vet inte om du har den typen av resurser i Blå Himmel..

Det viktiga med mellan perioder är att de känns intressanta och utvecklar ståryn, sen är det kul om man som spelare har val som kan påverka historien lite.

Det svåra med långa kampanjer är att de inte bara utvecklas till en enda lång räls, om Rollpersonerna är där så bör de kunna påverka så att utvecklingen går i en annan riktning, har spelat någon annan Vampire kampanj där det mest kändes som man var en åskådare.

//Chef svamlar hoppas det hjälper lite i alla fall
 
Top