Nekromanti Blå himmel - bakgrund

MrG

Swashbuckler
Re: Arrowsmith

Ta det som ett tips då, första världskriget fantasy med fokus på flygvapnet (fast deras flygsätt är lite annorlunda). Tror den ska finnas i samling nu för tiden. Tänkte att det kunde passa, speciellt hur de tacklar krigsmagi :gremwink:

Krille

Super Moderator
Alver

Jag är faktiskt tvungen att definiera alverna rätt tidigt, eftersom de spelar en så stor roll i spelvärlden. De är knappast isolationistiska skogsninjor, utan en aktiv och viktig del av världen.

Alver

Alver är i stort sett lika människor. Anatomiskt så är det bara detaljer som skiljer, som till exempel de spetsiga öronen eller vidden av hår- och ögonfärger. Den stora skillnaden rör ålder och åldrande. En alv anses vara vuxen omkring tjugoårsåldern, precis som människor. En man är då ca 160 cm och en kvinna ca 150 cm. När alver har blivit vuxna så bromsar åldrandet in drastiskt. Däremot så slutar de inte att växa på längden, men även det sker mycket långsammare. En trehundraårig manlig alv är omkring 180 cm, medan en tusenårig manlig alv är omkring 200 cm lång.

Alverna är en viktig del av världen, av en enda anledning: autarken Arafine. Hela den alviska vardagen kretsar kring Arafine på ett eller annat sätt. Faktum är att de två alviska folkgrupper som finns definieras med hjälp av Arafine, nämligen de som är lojala mot Arafine (högalverna) och de som är livrädda för Arafine (vildalverna).

Anatomiskt är det ingen större skillnad på högalver och vildalver. En alv anses vara vuxen omkring tjugoårsåldern, precis som människor. En man är då ca 160 cm och en kvinna ca 150 cm. När alver har blivit vuxna så bromsar åldrandet in drastiskt. Däremot så slutar de inte att växa på längden, men det sker mycket långsammare. En trehundraårig manlig alv är omkring 180 cm, medan en tusenårig manlig alv är omkring 200 cm lång.

Av någon anledning så lever högalver ofta längre än vildalver. Huruvida det beror på att vildalver är hårdare pressade i konkurrensen med andra släkten och därför sällan blir äldre än ”bara” 300 år medan högalverna inte är det tack vare Arafine, eller att Arafine känner till något som vildalverna inte gör, vet man inte. Resultatet är att högalver i de officiella positionerna är längre än vildalver i motsvarande position. Eftersom man sällan ser andra högalver än de officiella personerna så är det oftast de längre högalverna som man träffar på som icke-högalv. Därför finns uppfattningen att högalver är de långa alverna, medan vildalverna är kortare.

Arafine

Det finns ingenting som genomsyrar alvernas samhälle så mycket som Arafine. Arafine är den äldsta av alver. Hur gammal hon är vet ingen – hon verkar mest alltid ha funnits. Hon är en stolt, grym, sadistisk och kokett ledare som har dominerat alvernas samhälle och stora delar av världen under tusentals år. Man kommer inte undan henne: som högalv har man svurit trohet till Arafine och som vildalv så fruktar man alltid att tvingas inför Arafine för att svära trohet. Att Arafine kan ta ens själ med en blick kan låta som en barnsaga, men det är det faktiskt inte, åtminstone inte i essens. Huruvida det sker med magi, tortyr, hjärntvätt, förförelse eller översvallande personlighet vet ingen, men faktum är att om Arafine vill ha en alvs trohetsed så får hon den, och alven kan från den tidpunkten inte låta bli att lyda Arafine. En högalv är fri endast om Arafine vill det.

Arafine är väl medveten om det alviska släktets överlägsenhet gentemot de dödliga. Hon ser inte människor som civiliserade över huvud taget. I den mån dödliga vistas i hennes närhet så är för att hon vill utnyttja dem eller för att det roar henne på samma sätt som det roar en människa att ha en katt.

Alver som rollpersoner

Alviska rollpersoner bör vara vildalver. Vildalver ogillar högalver, fruktar högalvernas ädlingar och är livrädda för autarken Arafine. Även vuxna vildalver är övertygade om att Arafine kan stjäla en alvs själ och göra alven till en slav under hennes vilja, och det finns gott om exempel på att det åtminstone delvis stämmer.

Högalvsrollpersoner är möjliga, men det ska vara absolut klart hos spelaren att en högalv är medlem i Fehnmeyer-rörelsen på Arafines nåder eller order. En högalv som skickas ut är oftast äldre och erfaren (och framförallt bevisat trogen), så en sådan rollperson får 4 baspoäng extra att spendera. I gengäld så måste rollpersonen lyda Arafines order. Han har inget annat val.

Planerade regler: Vildalver ska ha en regel för skräcken för Arafine. Förmodligen kan de fungera som rätt konventionella skräckregler.

Högalver ska ha en regel för att bryta mot Arafines order. Den skulle kunna fungera som en mental skada, som man får av att vara olydig. Skadepotentialen beror dels på hur nära Arafine är, och dels på hur grov olydnaden är. Kort sagt, man blir knasig i bollen av att inte lyda Arafine.

---

Saker som inte har definierats klart än:

<ul type="square">[*]Vildalver får inte mer erfarenhet än människor, även om de kan vara flera gånger äldre. Orsaken är att alver inte behöver bry sig om tid, så de skriver dikter och pimplar stjärnsaft större delen av sitt vuxna liv. Eller snarare, det som sker när de vuxit upp är så flyktigt och snabbt att det inte fastnar.
[*]Högalver som rollpersoner får mer erfarenhet, lika med de extra baspoängen, men blir å andra sidan Arafines verktyg.
[*]Arafine har ett mål: knäcka den mänskliga dominansen i världen och återinföra alvisk överhöghet. Det gör hon genom att försöka tvinga fram ett större och mer omfattande krig, som ska knäcka den mänskliga infrastrukturen och göra det möjligt för Arafine att helt enkelt köra över världen.
[*]Den här lilla biten information ska gömmas undan på nåt sätt. Inte ens högalver som inte är Arafine känner till den, så spelare som utnyttjar denna metakunskap rollspelar dåligt. Att Arafine är en skurk är dock helt klart. Spelledaren bör dock veta varför Arafine är en skurk och vad hon har som mål.[/list]

Flurtis

Hero
Re: Alver

Gillar ideen med en alvdrottning som riktig häxa :gremlaugh:

Saker som inte har definierats klart än:

Vildalver får inte mer erfarenhet än människor, även om de kan vara flera gånger äldre. Orsaken är att alver inte behöver bry sig om tid, så de skriver dikter och pimplar stjärnsaft större delen av sitt vuxna liv. Eller snarare, det som sker när de vuxit upp är så flyktigt och snabbt att det inte fastnar.

Högalver som rollpersoner får mer erfarenhet, lika med de extra baspoängen, men blir å andra sidan Arafines verktyg.

Arafine har ett mål: knäcka den mänskliga dominansen i världen och återinföra alvisk överhöghet. Det gör hon genom att försöka tvinga fram ett större och mer omfattande krig, som ska knäcka den mänskliga infrastrukturen och göra det möjligt för Arafine att helt enkelt köra över världen.

Den här lilla biten information ska gömmas undan på nåt sätt. Inte ens högalver som inte är Arafine känner till den, så spelare som utnyttjar denna metakunskap rollspelar dåligt. Att Arafine är en skurk är dock helt klart. Spelledaren bör dock veta varför Arafine är en skurk och vad hon har som mål.
Varför inte ge Vildalverna mer erfarenheter än människor? Erfarenheten behöver ju inte bestå i färdigheter. Den kan vara Bildning och kunskap. Eventuellt en erfarenhets tabell med kontakter och händelser.

Hela tidsepoken ligger runt Första världskriget eller hur? Tragiskt men sant är det så att vid krigstid (Framförallt första och andra världskriget) så utvecklas teknologin och samhället som mest. Så därför undrar jag om du kommer att ha någon slags Uppfinings/Forsknings system i spelet?

Alviska rollpersoner bör vara vildalver. Vildalver ogillar högalver, fruktar högalvernas ädlingar och är livrädda för autarken Arafine. Även vuxna vildalver är övertygade om att Arafine kan stjäla en alvs själ och göra alven till en slav under hennes vilja, och det finns gott om exempel på att det åtminstone delvis stämmer.

Högalvsrollpersoner är möjliga, men det ska vara absolut klart hos spelaren att en högalv är medlem i Fehnmeyer-rörelsen på Arafines nåder eller order. En högalv som skickas ut är oftast äldre och erfaren (och framförallt bevisat trogen), så en sådan rollperson får 4 baspoäng extra att spendera. I gengäld så måste rollpersonen lyda Arafines order. Han har inget annat val.

Planerade regler: Vildalver ska ha en regel för skräcken för Arafine. Förmodligen kan de fungera som rätt konventionella skräckregler.

Högalver ska ha en regel för att bryta mot Arafines order. Den skulle kunna fungera som en mental skada, som man får av att vara olydig. Skadepotentialen beror dels på hur nära Arafine är, och dels på hur grov olydnaden är. Kort sagt, man blir knasig i bollen av att inte lyda Arafine.
Jag vet inte om det bara är jag, men när jag läser det här så känner jag mig mer dragen att spela Högalv en Vildalv och det är väl inte meningen? Det känns svårt att få nån Hjälte-känsla över vildalverna så som du har beskrivit dom här. Är dock medveten om att detta bara är ett utkast men jag antar att syftet är att få kritik eller hur?

Tycker annars att själva konceptet låter hel mysigt och det finns mycket roligt att bygga på för både SL och RP. Men håller med om det som skrevs i en tidigare tråd att det känns lite låst med krigsuppehållet och Fehnmeyer-rörelsen. Visst erfarna spelledare och spelare skulle kunna gå ifrån reglerna och experimentera men för en nybörjare så tror jag att det är svårt när det står att man måste vara medlem i Fehnmeyer-rörelsen. Det vore kanske en ide att snarare rekommendera spelledareen att spela i Fehnmeyer-rörelsen/Kampanjen.

I och med ditt postande här så har du väckt min nyfikenhet och intresse så nu får du banne mig ta ditt ansvar och svara på följande frågor likaså :gremtongue:

Kommer det att existera några andra fraktioner än Fehnmeyer-rörelsen och länder? Tänker på hjälpande organisationer, kriminella allianser, krigsherrar/warlords, Religösa allianser?

Kommer samhället att byggas så att man kan rollspela andra kampanjer än vad som rör kriget, tillexempel: Grisodling, Samhällsuppbyggnad, Kriminella fraktioner, medborgargarden?

Vad har du tänkt för upplägg för artefakter? Vad ska dom spela för roll i spelet? Magiska vapen? Propeganda?

//Flurtis som blev så intresserad att han förstår om inte krille orkar svara på allt :gremsmile:

Flurtis

Hero
Re: Mer bakgrund

Känns lite oklart hur pass stor fraktion Fehnmeyer-rörelsen är och vad den sysslar med mera i detalj

Vad gör Fehnmeyer-rörelsen när den bevakar vapenstilleståndet? Vem rapporterar den till? Vad gör den ifall någon bryter mot saken? Vad är viktigast uppdraget eller bevara vapenstilleståndet/freden? . Är det en hjälpande organistation eller håller den fraktionerna i schack med hjälp av vapen makt? Är dom medlare?

Får du din insperation av :FN/KFOR/NATO/Rädda Barnen/Sida i såna fall vilken eller i annat fall vilken skulle ligga närmast Fehnmeyer-rörelsen.

//Flurtis som vill ha helheten

Storuggla

Champion

"Känns lite oklart hur pass stor fraktion Fehnmeyer-rörelsen är och vad den sysslar med mera i detalj"

Ditto. Jag har fått känslan av tre snubbar i en mazda som åker längs med en gräns och hotar med att börja böla om någon börjar fajtas. Inte så imponerande, oavsett vilka blommor de har i knapphålet.

Storuggla, where's the stick?

Krille

Super Moderator

"Varför inte ge Vildalverna mer erfarenheter än människor?"

Av två skäl: enkelhet och för att undvika ömsesidigt garanterat urballande. Det är enklare om man gör rollpersoner på samma sätt, oavsett om de har spetsiga öron eller inte. Och om något släkte får en erfarenhetsmässig fördel så kan du hoppa upp och sätta dig på att det snart börjar komma ännu häftigare släkten, vilket gör att någon måste kunna göra ännu bättre bara för att de gillar snurkibollare mer än alver, och så vidare.

Nä, ett sätt att göra rollpersoner, punkt!

"Hela tidsepoken ligger runt Första världskriget eller hur? Tragiskt men sant är det så att vid krigstid (Framförallt första och andra världskriget) så utvecklas teknologin och samhället som mest. Så därför undrar jag om du kommer att ha någon slags Uppfinings/Forsknings system i spelet?"

Inte i grunden. Det är inte på uppfinnande och forskning som spelets fokus ligger, utan på äventyrande.

"Jag vet inte om det bara är jag, men när jag läser det här så känner jag mig mer dragen att spela Högalv en Vildalv och det är väl inte meningen? Det känns svårt att få nån Hjälte-känsla över vildalverna så som du har beskrivit dom här."

Hur du är dragen är faktiskt inte mitt problem. Om du vill spela högalv med tillhörande absoluta lydnad mot spelets i stort sett stora skurk (dvs i praktiken kan spelledaren ta över din rollperson när som helst) så får du väl göra det - om spelledaren tillåter det, vill säga. Det finns en tragisk antihjältepotential hos högalverna i form av misslyckat trots mot Arafine, men det säger ju inte något om vad som finns hos vildalverna. Utom möjligen att de har en egen fruktan att övervinna.

"Visst erfarna spelledare och spelare skulle kunna gå ifrån reglerna och experimentera men för en nybörjare så tror jag att det är svårt när det står att man måste vara medlem i Fehnmeyer-rörelsen."

Jag tror att du tänker för mycket ur perspektivet "erfaren rollspelare". Det är faktiskt inte så svårt för nybörjare. Det är i alla fall inte svårare än att välja mellan krigare, magiker, präst och tjuv. Tvärtom ger det fokus åt kampanjen och talar om vad man gör i spelet.

Och hur vet jag det? Jo, en gång i tiden var jag också nybörjare och hittade Star Wars d6. Det var aldrig något hinder att rollpersonerna var tvungna att vara medlemmar i Rebellalliansen.

"Kommer det att existera några andra fraktioner än Fehnmeyer-rörelsen och länder? Tänker på hjälpande organisationer, kriminella allianser, krigsherrar/warlords, Religösa allianser?"

Fullt möjligt.

"Kommer samhället att byggas så att man kan rollspela andra kampanjer än vad som rör kriget, tillexempel: Grisodling, Samhällsuppbyggnad, Kriminella fraktioner, medborgargarden?"

I första hand så kommer spelet vara inriktat mot Fehnmeyer-rörelsen, vapenstilleståndets upprättande och intrigerna för söndrandet av densamma. Det kommer garanterat finnas plats för allt annat i spelvärlden, men det behandlas på samma sätt som Star Wars d6: Star Wars d6 handlar om Alliansen mot Imperiet, och allt över det blir en grej för framtida moduler eller spelledarens kreativitet, även om allt det där garanterat finns i galaxen.

Samma sak här: det finns garanterat plats för samhällsuppbyggnad, kriminella fraktioner, medborgargarden, spionringar, grisodling och fan och moster, men spelet handlar om Fehnmeyer-rörelsen och turerna kring vapenstilleståndet. Alltså överlämnas allt det andra åt framtida moduler eller kreativa spelledare.

"Vad har du tänkt för upplägg för artefakter? Vad ska dom spela för roll i spelet? Magiska vapen? Propeganda?"

Magiska prylar är inte min grej, och jag tror inte att de hör hemma i grundreglerna. Antingen är de så unika att de snarare blir fokus för en kampanj (typ Ringen), eller så är de så masstillverkade att de lika gärna kan ersättas med något riktigt maskintillverkat som till exempel ett vanligt hederligt gevär (typ Magic Longsword +1).

Krille

Super Moderator

"Känns lite oklart hur pass stor fraktion Fehnmeyer-rörelsen är och vad den sysslar med mera i detalj"

Hur stor den är känns faktiskt lite som en onödig grisodlardetalj. Det viktiga är att den finns och att den gör saker, inte exakta krigsorganisationen. Det är trots allt en frivilligrörelse, och normala disparata och förmodligen sociopata rollpersoner ska platsa i den.

"Vad gör Fehnmeyer-rörelsen när den bevakar vapenstilleståndet?"

Om allt går som det är tänkt så rapporterar man båda sidors trupprörelser till båda sidor. Man lägger helt enkelt upp korten på bordet så att alla kan se vad de sysslar med (jfr USAs roll i Suezkrisen).

I vissa fall, när det är enskilda individer som hittar på dumma saker, så kan man prova att skjuta på dem och släppa bomber. Är det för många som hittar på dumma saker så får man ta till andra tricks.

Andra möjliga saker man kan göra är att flyga eskort åt förhandlare, transportera förhandlare eller medla. Man kan också leta upp spioner och sabotörer. Skydd av flyktingar, nödhjälp, ambulansflygande och andra humanitära insatser är också tänkbara.

"Får du din insperation av :FN/KFOR/NATO/Rädda Barnen/Sida i såna fall vilken eller i annat fall vilken skulle ligga närmast Fehnmeyer-rörelsen."

Får man bara inspireras av en organisation?

Men det som faktiskt ligger närmast till hands är Anla'shok/Rangers i Babylon 5 och deras White Star-flotta (säsong 4 och 5), inte någon särskild jordisk grej. Skulle väl i så fall vara hospitalerriddarna i dess början. Raoul Wallenbergs vita bussar ligger också nära till hands. Carl Gustav von Rosens flygande i bland annat Biafra är också en tänkbar inspirationskälla.

Ulfgeir

Swashbuckler

Tror att du bör sätta någon sorts maxgräns på hur långa de riktigt riktigt gamla alverna är. Blir så konstigt annars.

Gillars annars iden med alverna. En följdfråga. finns det älvor (fae) i världen? Det känns lite som att alvernas drottning är kraftigt fae-inspirerad i sina mål och klart kaotisk.

/Ulfgeir

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Och om något släkte får en erfarenhetsmässig fördel så kan du hoppa upp och sätta dig på att det snart börjar komma ännu häftigare släkten, vilket gör att någon måste kunna göra ännu bättre bara för att de gillar snurkibollare mer än alver, och så vidare."

Är inte det här en ganska osannolik utveckling med tanke på att det är du ensam som kommer att skapa spelet och det inte verkar som om det kommer att utges särskilt mycket material utöver själva grundboken? Vad spelarna gör med den färdiga produkten är ju ändå omöjligt att kontrollera. Eller menar du kanske att du själv skulle vara frestad att skapa massa splattböcker där den ena rasen är häftigare än den andra om det skulle finnas en sådan öppning? :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Är inte det här en ganska osannolik utveckling med tanke på att det är du ensam som kommer att skapa spelet och det inte verkar som om det kommer att utges särskilt mycket material utöver själva grundboken?"

Vi får se vad framtiden utvisar. Det kan ju hända att det blir ärkepopulärt och Rävsvans blir tvungen att anställa tokmycket frilansare för att täcka behovet som uppstår då långfilmen med Viggo Mortensen och det tillhörande MMORPGt ska släppas. :gremgrin:

Mer troligt är väl iofs att det hamnar en onlinecommunity runt en wiki nånstans, och där lär ju problemet uppstå om man ger det chansen.

Osannolikt eller inte, det är aldrig dumt att stävja problemet i sin linda, speciellt inte om det är så förbaskat lätt som att inte skriva specialregler för vildalvers erfarenhet.

Krille

Super Moderator

"En följdfråga. finns det älvor (fae) i världen? Det känns lite som att alvernas drottning är kraftigt fae-inspirerad i sina mål och klart kaotisk."

Det är som med tomtar, gnomer och orcher utan pickelhauben: i nuläget har jag ingen aning. Tycker du att de behövs, och i så fall varför?

MrG

Swashbuckler
Tomtar!

Det är som med tomtar, gnomer och orcher utan pickelhauben: i nuläget har jag ingen aning. Tycker du att de behövs, och i så fall varför?
Har inte varje plan en egen plantomte? Som mekaniker med mycket humör, eller om man vill snåla med dem så har man en eller ett par per flygfält eller hangar. Visualiserar tomtar med mekanikerkepsar, snickarbyxor och långa skägg, bärandes på skiftnyklar eller flygplansdelar som är mycket för stora för dem att se ut att kunna hantera. Och sedan problem med planet för att man inte smörat nog för sin tomte...

Gnomer har jag ingen lika klar bild av och orcher går alltid bort till förmån för troll!

(Enligt min humbla åsikt)

Nightowl

Champion
Tomtar och troll

Det är alltid vanskligt att översätta ord för fantasyväsen. Gnome kan mycket väl översättas till "tomte", men de varelser som kallas gnomes i D&D och diverse derivationer har mycket lite att göra med såväl hustomtar som, det kanske viktigaste, jultomten. I motsats till alver och dvärgar som annars inte heller har så mycket att göra med diverse folktro-förlagor finns något som liknar gnomes varken i Tolkien, gamla Drakar eller Eon, så de har ingen klichéstatus bland svenska rollspelare.

Själv skulle jag helst av fullständigt själviska skäl vilja se ett avståndstagande från sagor, folktro och knytt. Detta av två skäl: jag har redan sett Krille göra något av detta i Västmark. Jag vill inte se det igen av rena voyeur-skäl. Det är som när konstifikknarkande brittiska serieskapare som Alan Moore och Grant Morrison gör alldeles "vanliga" superhjälteserier; jag skulle vilja se Krille göra något som liknar "vanlig" fantasy, fast med biplan och skyttegravar.

Den andra anledningen är att jag kopplar orker, alver dvärgar mfl fjantasyraser till en välkänd fantasykliché: det stora kriget. I den här världen finns ett sort krig, som dels varken var mellan Ont och Gott, dels... kom av sig. Jag tycker det är ganska fascinerande.

Den TREDJE anledningen är att man i fjantasyvärldar ofta har ett förvånansvärt modernt synsätt på saker och ting. Detta passar bättre med vad jag ser här än långt borta och trolskt och gammalt, som man associerar tomtar, troll och dylikt med.

Själv ser jag gärna orker (disciplinerade, i pickelhuva), dvärgiska mekaniker (med runförsedda skiftnycklar) och gnombankirer (som styr världen i hemlighet, enligt alla klassiska konspirationsteorier). Men jag är ett ägg.

Erik

Saxifrage

Hero

Det finns ingenting som genomsyrar alvernas samhälle så mycket som Arafine.

Hmm... anar jag en parallell till den Vita Gudinnan? Alltså, en klok, urgammal tant med fanatiska följare.

Arfert

Facit
Re: Tomtar och troll

anledninngen att jag satte likhetstecken mellan gnomer och tomtar är att det finns ett "praktverk" med massor med illustrationer på tomtar ("Tomtar" av en Wil Huygen) och deras hemliga liv att köpa i bokhandeln... och samma bok heter just " Gnomes " på engelska... och där är det inget snack om att det inte handlar om skogstomtar och liknade...

.. så det är inte bara jag som gjort den kopplingen tydligen.

fast å andra sidan så vad man tycker om gnomer/tomtar i den "vanliga världen" resp. bland rollspelare så behöver det inte vara samma sak.

Saxifrage

Hero
Re: Mer bakgrund [OT]

Ditto. Jag har fått känslan av tre snubbar i en mazda som åker längs med en gräns och hotar med att börja böla om någon börjar fajtas. Inte så imponerande, oavsett vilka blommor de har i knapphålet.

Hmm... det där skulle man nog kunna använda som en lite elak men träffande beskrivning på rätt många fredsbevarande insatser i vår värld... :gremsmile:

Jambu

Swordsman
Första fröet var ett dogmaspel för ett år sedan.
Det är vad jag har sett tidigare av Blå Himmel. Hur stort är det här projektet och hur stort kommer den här utvecklade versionen av spelet vara?

gråhök

Veteran
Jag vet inte. Jag har funderat rätt så hårt på den, men har inte bestämt mig än. Men jag tror att magiker har upptäckt att haubitsmagi inte är lika effektivt som handgranater. Det är helt enkelt mycket, mycket enklare att lära sig att skruva upp korken, dra i snöret och hiva en handgranat än att pluga esoterika i fem år och sedan mumla, samla kraft, fokusera och skjuta en eldboll.
...
Men haubitsmagi tror jag är rätt ute, inte minst för att haubitsar är mycket mer effektiva på att haubitsa än magiker.
Det känns som de enda "välfungerande" spelarmagikerna skulle vara i någon slags "SpecOps"-funktion.