Nekromanti Blev grymt sugen på Chronopia

Bifur

Veteran
Ja, förstår din synpunkt helt. Skuggspelet ät ett minispel vid sidan. Det har inga sociala aspekter.

Sista minuten men bor du i Stockholm finns spelet på flera bibliotek ser jag bl.a. Lava som har öppet till 19.. De flesta har ju annars öppet imorgon också.

Minimoni

Homelander
Bifur;n325232 said:
Ja, förstår din synpunkt helt. Skuggspelet ät ett minispel vid sidan. Det har inga sociala aspekter.

Sista minuten men bor du i Stockholm finns spelet på flera bibliotek ser jag bl.a. Lava som har öppet till 19.. De flesta har ju annars öppet imorgon också.
Hehe, jag är från de mörkaste värmländska skogarna. Bor i Karlstad för tillfället så det lär bli att vänta. Jag kanske inte behöver de politiska delarna första spelmötet ändå, så det lär fixa sig men tack för råden! :)

Lightshy

Hero
Tant Ragnar;n325222 said:
Jag läste precis igenom "blades in the dark" som har ett kapitel som heter "the faction game". BITD handlar dock mer om gängkrig och heists än om politiska intriger.

(Vilket i och för sig är något jag också vill ha regler för i en chronopia v2).

Finns på drivethrough för den som är intresserad.
Det finns massa bra hacks till BITD. Du skulle garanterat kunna göra om det till att du spelar gatugäng i Chronopia.

Minimoni

Homelander
Har nu spelat det första mötet, allt gick bättre än förväntat! :) Mycket tack vare alla råd jag fått i den här tråden. En karaktär gjorde en drakmagiker från Cereval som blivit förråd av sin egen drakvän och såld som slav och fraktad hela vägen till Chronopia. Karaktär nr 2 är en högländare som är en stråtrövare/frihetskämpe mot det Chronopiska imperiet varav högländerna utgör en provins, i min version. Högländaren är också en lykantrop då tabellen för särskilda förmågor ville detta samt att spelaren tyckte det lät coolt. Stråtrövaren/frihetskämpen blev av Chronopias legioner fängslad på bästa ”Spartacus” vis och de båda nämnda karaktärerna samt en stadsalv som egentligen redan stridit så många gånger att hen kan lämna gladiatorskolan när hen vill, en orchisk krigare som fått ansluta sig till skolan på grund av skulder samt en faltrak som såldes som slav av de hen själv tänkt sälja är nu samlade.

Spelarna har fått se sina RP vara slavar fast samtidigt långsamt bli hjältar för folket som följer deras framsteg i arenan. Redan nu så är det tydligt att det finns RP som vill vinna sin frihet till varje pris samtidigt som andra RP gillar det skydd deras situation ger samtidigt som om de är smarta nog kan påverka saker till sin fördel utan att det är troligt att de blir misstänkta. Det stora politiska spelet har introducerats men jag kommer att ge det minst något spelmöte till innan de riktigt stora politiska katalysatorerna inträffar.

Så långt allt väldigt bra! Så jag tog 2097s råd och spelade inte hur RP blev tillfångatagna utan lät spelarna själva berätta sin historia, samtidigt som jag tog Rymdhamster råd och låter spelarna vara slavar i en ludus för en tid. Så fort jag uppmärksammar att frihet kommer gynna kampanjen så kommer jag som SL att skapa fler förutsättningar för det samtidigt som om gruppen har två olika viljor gällande frihet så finns det en lösning på det. I det fallet så kommer de RP som önskar fortsätta vara gladiatorer/slavar få vara det fast med sin ägares förtroende att röra sig fritt så länge de återkommer till skolan när de är kallade, på så vis kan de fria och ofria äventyra tillsammans fast under just de förutsättningar, fördelar och nackdelar som spelarna själva givit sina RP :)

Så tack alla ni som gjorde kampanjen möjlig, jag kommer försöka att berätta hur kampanjen fortskrider i stora drag och förmodligen be om fler råd där jag upplever att det skulle ge kampanjen ännu mer styrka!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jäklar, snabba ryck! Låter som en jäkligt cool start, och hoppas på uppdateringar på hur det går =D

Minimoni

Homelander
Rymdhamster;n325409 said:
Jäklar, snabba ryck! Låter som en jäkligt cool start, och hoppas på uppdateringar på hur det går =D
Tackar! Ja, det blev ett långt spelmöte idag :) 12h lite drygt, försöker att spela varannan lördag och då så länge som vi i gruppens scheman och familjesituationer tillåter. I min grupp just nu är jag den enda som har barn som är rätt små så det är mest jag som är bromskloss när det gäller tidsaspekten. Men jag har en fantastisk fru som skapar de förutsättningar som krävs för att jag skall kunna nörda i ett halvt dygn! :) Nu gör jag självklart mitt bästa så att hon också får tid med sina vänner där hon inte behöver stressa eller tänka på vad som händer hemma just då. Sen gör vi det mesta tillsammans men just rollspel är något min fru inte är vidare road eller intresserad av samtidigt som hon uppmuntrar mig att göra det jag tycker är kul :)

Jag är lyckligt lottad och hoppas att jag kan spela någorlunda regelbundet hela mitt liv :)

Uppdateringar kommer efter nästa spelmöte och då tror jag att jag kommer låta Kejsaren dö så att det riktiga politiska kaoset kan utbryta. Jag har dock inte bestämt om Kejsaren skall dö ”off screen” eller på något sätt där rp kan bevittna det. Vad tycker ni vore mest effektfullt och hur mycket kaos skall bryta ut i staden/imperiet efter Kejsarens död? Skall det bli lokala skärmytslingar, lönnmord och lite folkuppror där invånarna tar chansen att plundra eller skall det bli större så som ett mindre inbördeskrig. Eller skall det rent av bli ett totalt inbördeskrig där legioner reses i provinserna utav de olika maktfaktorerna, fria kompanier och yttre folkslag hyrs in för att kriga för sina uppdragsgivares räkning, provinserna brinner samtidigt som senaten och pleb-församlingen för politik i staden och fraktionerna försöker att i Chronopia binda de olika politiska partierna till just sin sak?

Jag är inte helt säker på vilken nivå av kaos Kejsarens död skall skapa ännu.

Bolongo

Herr Doktor
Minimoni;n325412 said:
Jag har dock inte bestämt om Kejsaren skall dö ”off screen” eller på något sätt där rp kan bevittna det. Vad tycker ni vore mest effektfullt
Min första impuls är alltid att låta spelarna bevittna viktiga händelser om möjligt. I den här kampanjen har du ju ett öppet mål: kejsaren kan dö medan han bevittnar en gladiatorkamp som RP är med i. Om det nu är att han blir förgiftad, sätter ett kycklingben i halsen eller bara får hjärtsvikt av ålderdom - låt honom ställa sig upp, vilket får alla att stanna upp vad de gör och vända sig dit, ta några stapplande steg och göra några oklara gester (kanske betyder de något, kanske inte), kraxa ut några kryptiska ord (fler ledtrådar?), och kollapsa över... vad som nu finns där (kunde vara effektfullt om han rullar nedför några trappsteg och bara råkar sluta i något som liknar en korsfäst position). Vild panik utbryter!

Khan

Kondottiär
Bolongo;n325443 said:
Min första impuls är alltid att låta spelarna bevittna viktiga händelser om möjligt. I den här kampanjen har du ju ett öppet mål: kejsaren kan dö medan han bevittnar en gladiatorkamp som RP är med i. Om det nu är att han blir förgiftad, sätter ett kycklingben i halsen eller bara får hjärtsvikt av ålderdom - låt honom ställa sig upp, vilket får alla att stanna upp vad de gör och vända sig dit, ta några stapplande steg och göra några oklara gester (kanske betyder de något, kanske inte), kraxa ut några kryptiska ord (fler ledtrådar?), och kollapsa över... vad som nu finns där (kunde vara effektfullt om han rullar nedför några trappsteg och bara råkar sluta i något som liknar en korsfäst position). Vild panik utbryter!
Det här lät hur fräckt som helst. Go for it!