Har nu spelat det första mötet, allt gick bättre än förväntat!
Mycket tack vare alla råd jag fått i den här tråden. En karaktär gjorde en drakmagiker från Cereval som blivit förråd av sin egen drakvän och såld som slav och fraktad hela vägen till Chronopia. Karaktär nr 2 är en högländare som är en stråtrövare/frihetskämpe mot det Chronopiska imperiet varav högländerna utgör en provins, i min version. Högländaren är också en lykantrop då tabellen för särskilda förmågor ville detta samt att spelaren tyckte det lät coolt. Stråtrövaren/frihetskämpen blev av Chronopias legioner fängslad på bästa ”Spartacus” vis och de båda nämnda karaktärerna samt en stadsalv som egentligen redan stridit så många gånger att hen kan lämna gladiatorskolan när hen vill, en orchisk krigare som fått ansluta sig till skolan på grund av skulder samt en faltrak som såldes som slav av de hen själv tänkt sälja är nu samlade.
Spelarna har fått se sina RP vara slavar fast samtidigt långsamt bli hjältar för folket som följer deras framsteg i arenan. Redan nu så är det tydligt att det finns RP som vill vinna sin frihet till varje pris samtidigt som andra RP gillar det skydd deras situation ger samtidigt som om de är smarta nog kan påverka saker till sin fördel utan att det är troligt att de blir misstänkta. Det stora politiska spelet har introducerats men jag kommer att ge det minst något spelmöte till innan de riktigt stora politiska katalysatorerna inträffar.
Så långt allt väldigt bra! Så jag tog 2097s råd och spelade inte hur RP blev tillfångatagna utan lät spelarna själva berätta sin historia, samtidigt som jag tog Rymdhamster råd och låter spelarna vara slavar i en ludus för en tid. Så fort jag uppmärksammar att frihet kommer gynna kampanjen så kommer jag som SL att skapa fler förutsättningar för det samtidigt som om gruppen har två olika viljor gällande frihet så finns det en lösning på det. I det fallet så kommer de RP som önskar fortsätta vara gladiatorer/slavar få vara det fast med sin ägares förtroende att röra sig fritt så länge de återkommer till skolan när de är kallade, på så vis kan de fria och ofria äventyra tillsammans fast under just de förutsättningar, fördelar och nackdelar som spelarna själva givit sina RP
Så tack alla ni som gjorde kampanjen möjlig, jag kommer försöka att berätta hur kampanjen fortskrider i stora drag och förmodligen be om fler råd där jag upplever att det skulle ge kampanjen ännu mer styrka!