Nekromanti blir det mer magi eller?

Perola

Veteran
Hej
Nu när jag ser att det är många med anknytning till Neogames som är inne och skriver så har jag några funderingar.

Då magisystemet helt har glömts bort sedan mystik & magi gavs ut, så undrar jag ifall man kommer att se någon förändring nu när det talas om en ökade aktivitet i företaget. För mig så tycker jag att Neogames var nära att skapa någon helt unikt vad det gäller regelsystem för magi. Nämligen ett system som använder samma termer både i reglerna och i spelvärlden. Detta möjliggör att man kan använda magi och magiker på ett helt annat plan i sitt spelande t.ex. kunde man nu tala om magi magiker emellan på ett vettigt sätt för första gången. Problemet var bara att mystik och magi skapade mer frågor än den besvarade. Visionen var enligt mig helt underbar, man skapar regler liknande våra egna naturlagar och vetenskapliga slutsatser och på så sätt kan spelaren själv forska eller utveckla den magi som man vill ha. Men mystik och magi känns som en bok som behöver en rejäl omarbetning, när man jämför eon III eller de böcker som byter ut den tjocka krigarens väg så ser man hur den sticker ut. De ord som jag får i huvudet är ofärdig och ogenomarbetad, regler strider mot varandra, magiteorin nämner en term eller en måttenhet i ett stycke utan att ta upp dess betydelse i någon annat, alkemin är jätterörig och helt orimlig i vissa avseenden. Kort sagt, man måste ha en drös med ihopsnickrade husregler för att kunna göra den där magikampanjen spelbar. Det jag skulle önska av Neogames det är att ni gör en omarbetning där ni behåller den visionen som mystik och magi hade men där ni kanske skulle gör som ni gjort med krigarens väg ge ut en bok om alkemi en om magiteori och en om besvärjelser och ritualer. Det som jag då hoppas är att ni då lyckas med det som ni försökte med mystik och magi nämligen att skapa ett magisystem som möjliggör hela kampanjspel som kan handla om magiforskning eller vad sägs om ett hoggwarts i eon.

Jag måste ändå tacka för ett mycket bra rollspel

P-O

Avslagen_Cola

Warrior
Håller med dig till 100%!
Tycker att det bästa vore om det fanns en modul till varje aspekt (de har ju börjat bra med nekromanti och vandöda) men det är nog för mycket att önska.
Tycker att alkemin är så svårbegriplig på vissa punkter att jag undrar om de själva ens visste vad de skrev om då :gremtongue:
En bok om demoner är ju på väg, men det skulle behövas göras om en ny magisvit såsom krigarens väg gjordes om.
Magins användning i fältslag vore också intressant.

lijat

Swordsman
Då magisystemet helt har glömts bort sedan mystik & magi gavs ut, så undrar jag ifall man kommer att se någon förändring nu när det talas om en ökade aktivitet i företaget.
Det skulle värkligen vara bra om det komm ut mer material om magin men om jag förstår dig rätt så vill du att dom ska besvara dom obesvarade frågorna (se citat nedan).

Problemet var bara att mystik och magi skapade mer frågor än den besvarade.
Tänk på vad du ber om. För det käns enligt mig som ett mer mystiskt, stämningsfult OCH realistiskt system när varje besvarad fråga väcker flera nya. Det sätter fart på fantasin och möjligör en upptäckts vilja som kan byggas äventyr runt och inte är helt olik forsking i fysik.

möjliggör hela kampanjspel som kan handla om magiforskning
Magiforsking skulle det behövas mer material om mest i stämningstexter men även regler/riktlinjer för att skapa nya efekter (kan man använda ars magica som inspiration?)

Så min slutsats. Jag vill ha mer material om magi men setill att det blir genomtänkt och passar in och inte hammnar i samma sits som stridskonster och nekromanti och ser ut som om det blivit påspikat i efterhand, gör gärna om nekromantin också så att den blir mer i linje med vad som presenteras i mystik och magi. (men snälla ändra inget vitalt i alkemi systemet det är rolig när det är som det är (eld elexir är elakt) )

Lijat - gillar magi men vill ha den konsekvent.

lijat

Swordsman
Tycker att det bästa vore om det fanns en modul till varje aspekt (de har ju börjat bra med nekromanti och vandöda) men det är nog för mycket att önska.
Kanske lite att ta i med en modul per aspekt men att dubla materialet kanske skulle gå. (Desutom är nekromanti och vandöda inget bra exempel (den passar inte riktigt in med det övriga magisystemet) Kan en modul om alkemi och en om besvärjelser funka?)

Tycker att alkemin är så svårbegriplig på vissa punkter att jag undrar om de själva ens visste vad de skrev om då
Dethär har jag aldrig förståt många säger att alkemin är svårbegriplig. vad är det som är krångligt jag tror att det borde sägas så att man kan förtydliga förklaringarna (eftersom jag tror att det bakomligande systemet inte är problemet)

En bok om demoner är ju på väg,
Den väntas det på men jag hoppas att det inte blir en magi modul även om ett kapitell om daimotropi behöver komma med. Och ännu mer hoppas jag att (SPOILER L&H) <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> demonerna inte blir onskans förkämpar som det antyds i legender och hemligheter. </font></td></tr></table>

Lijat - vill se matrial om demonisk kultur.

Helmgast
Lijats spoiler

Om du kollar i Eon III där ondska nämns så står det nåt i stil med "liksom i vår värld bara ett synsätt". Och regelboken gäller nog över L&H:s text om onda kroppsdelar. Ondska har inte med Eon eller Mundana att göra, annat än som synsätt i diverse religiösa eller filosofiska idébildningar.

// Anton, ska prata med Kim om saken nån gång

Helmgast
Magins användning i fältslag vore också intressant.

Krigsherren kommer nog snart. Där finns lite.

Avslagen_Cola

Warrior
Dethär har jag aldrig förståt många säger att alkemin är svårbegriplig. vad är det som är krångligt jag tror att det borde sägas så att man kan förtydliga förklaringarna (eftersom jag tror att det bakomligande systemet inte är problemet)
Alkemin i sig är helt ok att begripa, är bara en liten del som jag knappt förstår alls, det är den delen om resonansfrekvenser, resonansriktningar samt den delen i magiteorin som kallas transmutering. Allt annat har de förklarat så fint, men denna del är för mig relativt obegriplig.

Perola

Veteran
Men hela problemet med att skapa recept där det behövs drakben och guld ena gången, och lera och trä den andra, gör alkemi lite obalanserad och väldig slumpartad. Något som jag inte tycker är bra och borde omarbetas.

//P-O

Avslagen_Cola

Warrior
Man skulle kunna göra så att ingredienserna delas in efter användbarhet, till låg magnitud kanske lera och trä duger, men till hög magnitud krävs guld och drakben. Nåt åt det hållet iaf.

lijat

Swordsman
Alkemin i sig är helt ok att begripa, är bara en liten del som jag knappt förstår alls, det är den delen om resonansfrekvenser, resonansriktningar samt den delen i magiteorin som kallas transmutering. Allt annat har de förklarat så fint, men denna del är för mig relativt obegriplig.
Ahh då förstår jag. Ja den är lite skumm i menignen att den inte har någon demonstrerad användning och bör nog ses som en stämnings text med hintar om vad alkemisk forskning syslar med.

Lijat - som gillar resonansfrekvenser trots allt.

lijat

Swordsman
Re: Lijats spoiler

Ondska har inte med Eon eller Mundana att göra, annat än som synsätt i diverse religiösa eller filosofiska idébildningar.
Amen =)

Enligt mig så misslyckas vissa moduler dock med att leva upp till detta (L&H och drakar främst) men det kan nog färgas av att dom inför en "häftighet" som jag annser inte passar i eons stämning. (V&N och MiM gör dem sälskap i häftigheterna) Dom böcker som jag tycker representerar eons stäming är grundboken, mystik och magi, sjöfarare och pirater, cirfalier och rasböckerna. och dom är neutreala i frågan gott och ont (inte D&D neutral som balans utan som att det inte finns objectivt).

Lijat - menar inte detta som att klanka ner utan försöker bärätta vad som är bra/dåligt 'kritik'.

Helmgast
Re: Lijats spoiler

Om ni är intresserade av drakarnas ondska/godhet och planer så kommer ni bog bli överraskade (förhoppningsvis positivt) när Demoner kommer.

Praetori

Warrior
Ingredienser

tanken är väl ändå att man skall skriva upp receptet efter att man gjort den alkemiska processen (helst skall man väl ha receptet innan). På så sätt blir det jhu samma ingredienser varje gång det används.

Sen tycker jag inte att kraftfullare processer nödvändigtvis måste innefatta dyrare/sällsynta material. I så fall skulle det jhu krävas både platina å plutonium för att blanda till en riktigt smaskig äppelpaj =)

Big Marco

Läskig
Re: Ingredienser

Ja, när ett recept är "upptäckt" skrivs det ned och återanvänds. Meningen är att olika recept kan ge samma slutresultat och att dessa kan hittas av olika personer på olika platser. Trial and error, Heureka, lite så.

Galdermester

Warrior

Men siden det finnes veeldig mange forskjellige resepter ute så burde iallefall noen eller mange funnet noen veldig gunstige.
Og da hadde det selvfølgelig oppstått en viss grad av byttehandel og eventuelt spionasje mellom alkemister. Og i det lange løp så ville "gode oppskrifter" spredd seg.

At alle alkemister holder og har alltid holdt sin resept skjult slik at noen feks kan lage kongelerat filamenter av ingredienser til en verdi av 100sm mens andre må betale 1000sm synes jeg er urealistisk.

Og det må da finnes mer eller mindre allmenne kjente oppskrifter på det som det finnes i formler, ritualer, balsameringsmetoder ol.
Finnes det feks en allmenn oppskrift på å lage kongelerat filament i pyrotropi som gjør så at det kun koster 50sm i ingredienser?

Når variansen er så stor som den er så mener jeg at "oppskrifter" ville blitt spredd med tiden.
I feks nekromantiker kretser så burde det feks kanskje ha eksistert en "Kranagons" oppskrift på fremstilling av nekrotopiske filament, som inneholder xxx ingredinser til en verdi av feks 350sm

Big Marco

Läskig

Systemet är inte byggt för, eller var någonsin tänkt, att simulera hela Mundana, det är till för att ge ett kul ramverk för rollpersoner som ägnar sig åt alkemi.

På samma sätt som rollpersonsgenereringen inte är till för att skapa alla invånare i Mundana, utan för att just skapa intressanta rollpersoner.

Galdermester

Warrior

Jepp, men det er vel meningen at rollepersonen kan tilhøre et magikergille. Og da er det vel sannsynlig at feks de store gillene/husene som feks Legio Colonan eller Kabalaorden allerede har forsket frem gode fremgangsmåter på å lage de forskjellige prosessene.

Men det er vel meningen at rollepersonen skal kaste frem ingrediensene på hver "oppskrift" han skal ha. Slik at feks Kongelerat i Geotropi kan inneholde, lera, kjøtt, aska. Så kostnaden blir 35sm. Mens feks kongelerat av en annen type krever ingredienser til 300sm..

Reglene er jo greie når en kanskje skal lage en oberoende magiker og en må forske på prosessene selv. Men alikevel så blir det jo rart hvis en på første forsøk finner en oppskrift som er ti ganger så effektiv som de store magikerhusene sine..

På samma sätt som rollpersonsgenereringen inte är till för att skapa alla invånare i Mundana, utan för att just skapa intressanta rollpersoner.

-hehe, nei men det er det med realismen som sagt over.
Hva med en rolleperson som er høyt oppe i gradene i Legio Colonan. Han hadde veldig uflaks da han slo frem ingrediensene og har 2-3 ganger "gjennomsnittkostnadene".
Og en nybegynnermagiker rolleperson har kjempe flaks og får de til under halvparten av det som er "vanlig".
Det er jo litt rart..
Hva hvis en rolleperson vil lage en kollega og studiekamerat av Legio Colonan magikeren, skal han kaste på nytt?
Er det ikke rart hvis to av høytstående rank har veldig stor forskjell på oppskriftene? Han ene må bruke ingredienser for 500-600, mens han andre klarer seg fint under 100..
Hva skjer hvis de lærer formelen av han oberoende nybegynnermagikeren og sprer det til Legio Colonan.
Hva skjer da folk senere skal lage magikere i Legio Colonan?
Får de oppskriftene som er 7-8 ganger så effektive eller de nye?

Hartland

Warrior
Re: Konkurrens

Tabbellerna är nog mest till för då man tar fram riktigt nya recept. Hittar du på flera olika recept på samma sak och undrar varför det blir olika så finns det i alla fall en enkel förklaring. Konkurrens. Bara för att du kan göra guld av bly betyder inte det att du går runt och säger det till alla. Inte ens till ens närmaste koleger ibland.
Annars tycker jag att om du är oroad vad resten av Legio Colonan har för reccept generellt så är det ju bara att skapa ett standard recept som är allmänt känt, förslags vis då lite dyrare. Men glöm inte bort arbetskostnaden i filament fabriken också bara.
Tycker du att resultatet av slagen är orimliga så kan du ju slå om eller välja, en SLs privilegium.

Men vill du ha ett system där bättre magiker får bättre och billigare recept än oerfarna så kan du ju ordna om ingrediens listan och ordna den efter kostnad. Sedan låter du bättre eller sämre magiker få - eller + på listan beroende på fv eller hur väll de lyckas med fram forskningsslaget. Eller nått.

/Hartland - konkurrerar med en :tekopp: