Perola
Veteran
Hej
Nu när jag ser att det är många med anknytning till Neogames som är inne och skriver så har jag några funderingar.
Då magisystemet helt har glömts bort sedan mystik & magi gavs ut, så undrar jag ifall man kommer att se någon förändring nu när det talas om en ökade aktivitet i företaget. För mig så tycker jag att Neogames var nära att skapa någon helt unikt vad det gäller regelsystem för magi. Nämligen ett system som använder samma termer både i reglerna och i spelvärlden. Detta möjliggör att man kan använda magi och magiker på ett helt annat plan i sitt spelande t.ex. kunde man nu tala om magi magiker emellan på ett vettigt sätt för första gången. Problemet var bara att mystik och magi skapade mer frågor än den besvarade. Visionen var enligt mig helt underbar, man skapar regler liknande våra egna naturlagar och vetenskapliga slutsatser och på så sätt kan spelaren själv forska eller utveckla den magi som man vill ha. Men mystik och magi känns som en bok som behöver en rejäl omarbetning, när man jämför eon III eller de böcker som byter ut den tjocka krigarens väg så ser man hur den sticker ut. De ord som jag får i huvudet är ofärdig och ogenomarbetad, regler strider mot varandra, magiteorin nämner en term eller en måttenhet i ett stycke utan att ta upp dess betydelse i någon annat, alkemin är jätterörig och helt orimlig i vissa avseenden. Kort sagt, man måste ha en drös med ihopsnickrade husregler för att kunna göra den där magikampanjen spelbar. Det jag skulle önska av Neogames det är att ni gör en omarbetning där ni behåller den visionen som mystik och magi hade men där ni kanske skulle gör som ni gjort med krigarens väg ge ut en bok om alkemi en om magiteori och en om besvärjelser och ritualer. Det som jag då hoppas är att ni då lyckas med det som ni försökte med mystik och magi nämligen att skapa ett magisystem som möjliggör hela kampanjspel som kan handla om magiforskning eller vad sägs om ett hoggwarts i eon.
Jag måste ändå tacka för ett mycket bra rollspel
P-O
Nu när jag ser att det är många med anknytning till Neogames som är inne och skriver så har jag några funderingar.
Då magisystemet helt har glömts bort sedan mystik & magi gavs ut, så undrar jag ifall man kommer att se någon förändring nu när det talas om en ökade aktivitet i företaget. För mig så tycker jag att Neogames var nära att skapa någon helt unikt vad det gäller regelsystem för magi. Nämligen ett system som använder samma termer både i reglerna och i spelvärlden. Detta möjliggör att man kan använda magi och magiker på ett helt annat plan i sitt spelande t.ex. kunde man nu tala om magi magiker emellan på ett vettigt sätt för första gången. Problemet var bara att mystik och magi skapade mer frågor än den besvarade. Visionen var enligt mig helt underbar, man skapar regler liknande våra egna naturlagar och vetenskapliga slutsatser och på så sätt kan spelaren själv forska eller utveckla den magi som man vill ha. Men mystik och magi känns som en bok som behöver en rejäl omarbetning, när man jämför eon III eller de böcker som byter ut den tjocka krigarens väg så ser man hur den sticker ut. De ord som jag får i huvudet är ofärdig och ogenomarbetad, regler strider mot varandra, magiteorin nämner en term eller en måttenhet i ett stycke utan att ta upp dess betydelse i någon annat, alkemin är jätterörig och helt orimlig i vissa avseenden. Kort sagt, man måste ha en drös med ihopsnickrade husregler för att kunna göra den där magikampanjen spelbar. Det jag skulle önska av Neogames det är att ni gör en omarbetning där ni behåller den visionen som mystik och magi hade men där ni kanske skulle gör som ni gjort med krigarens väg ge ut en bok om alkemi en om magiteori och en om besvärjelser och ritualer. Det som jag då hoppas är att ni då lyckas med det som ni försökte med mystik och magi nämligen att skapa ett magisystem som möjliggör hela kampanjspel som kan handla om magiforskning eller vad sägs om ett hoggwarts i eon.
Jag måste ändå tacka för ett mycket bra rollspel
P-O