Nekromanti Blir ett rollspel någonsin klart ??

Johan K

Gammal & dryg
Satt & tänkte på en sak..
Kan man någonsin säga att ett rollspel är riktigt klart ?
Eller är det ett mer elelr mindre livande dokument som hela tiden utvecklas ??

/ Johan K, som är sådär lagom halvtrött...

Lindenius

Swashbuckler
Nä...

... och då menar jag dessutom ur ett strikt färdigställa-en-produkt-perspektiv.
George Lucas sade en gång (tror han citerade någon annan):

Filmer blir adrig färdigställda, bara övergivna

Jag tror rollspel fungerar som filmer. Det finns en gräns, när tid och pengar gör att du inte kan fortsätta fila på eller expandera spelet.

//erik. kortfattad

DODswe4

Hero
Det beror ju på vad man menar med klart. Menar man det kommer inte göras mer alls på det, exempel viss kommer inte riotminds ändra på DoD4 det är helt enkelt "färdigt", eller så kan man säga att det är övergivet. Ingen orkar jobba på det. Ett rollspel blir aldrig klart så att ingen kommer ändra mer på det. Kanske kommer inte just du ändra mer i det. Men det blir nog mest så att man ändrar så länge man håller på, sen när man tröttnat är det så att säga klart (övergivet).

Rising

Vila i frid
Jag personligen tycker att det finns två olika inställningar till skapande av rollspel:

Det ena är det som i Cages heter (nu gör jag en parafras på det som Lindenius skrivit) "tavlor blir aldrig färdiga, de stannar blott i intressanta stadier". Så kommer jag resonera med Flux. Det kommer jag bygga vidare på lite då och då, och alltid kunna stoppa in lite nya prylar i. (det har genomgått skitstora förändringar redan under kluret hittills).

Den andra idén är att spelet ska beskriva en komplett idé. Det är lite som Kult. Alla expansioner är meningslösa (eller sämre än värdelösa). Så kommer mitt Eskapix att bli, är tanken. Jag menar, när jag beskrivit vad fantasi är, i ett spel som handlar om vad fantasi är, hur skall jag rimligtvis gå vidare? Det kommer inte finnas något mer att skriva om ämnet, om jag bara har skrivit rätt saker från början, och jag kan inte byta ämne utan att samtidigt göra ett helt nytt rollspel. Eskapix kommer inte kunna ta en paus i något intressant stadie. Eskapix kommer bli som en matematisk formel. 1 + 2 = 3.

"1 + 2 =" är ofullständigt, och "1 + 2 = 34" vore fel. Eskapix kommer sålunda alltid att vara ofullständigt förrän det blir komplett, och därefter kommer varje tänkbart tillägg att göra det felaktigt. Där kan man snacka om ett rollspel som (åtminstone teoretiskt sett) kan bli klart.

---

Sedan är frågan lurig eftersom alla rollspel byggs på och slutförs av spelgrupperna, och varje upplevelse de gör i rollspelets värld kommer ju att öka på spelet. Men här pratar jag om rollspelets grundförutsättningar. Vissa spel har ändlösa förutsättningar, andra har begränsade sådana (även om de kan broderas ut av spelgrupperna).

Rickard

Urverk speldesign
Lindenius och Rising har redan sagt det jag kommer att säga.. Jag kan säga att det med att sina projekt aldrig blir klara gäller nästan allting som man tar sig till.. Jag anser att jag bara blir maximalt 90-95% klar med allting jag gör.. Ibland kan jag börja pilla och fixa till sådant som jag lämnat bakom mig mer än ett år tillbaka..

En gång ansåg jag att vår <A HREF=http://slurk.cjb.net>föreningssida</A> var helt klar.. Jag hade inget mer som jag kunde göra på den.. Den bara fanns där, ibland besökt av våra medlemmar eller några på forumet som gått via min profil.. Så vad gjorde jag? Jo, jag byggde om sidan helt och nu är den bara 70-80% klar igen så att jag kan pilla på den lite mer.. Fast den sidan har nu fallit i glömska..

Mina föräldrar byggde på huset under hela min uppväxt.. När de var klar med en del av huset och trädgården så byggde de på en annan och när de var klar på den så byggde de om den första delen som var klar.. Sådär höll dem på i 25 år och sedan sålde dem villan och flyttade vidare.. Nu håller de på och bygger på nya hus - galningar.. :gremsmile:

Själv gillar jag att sätta en kula i rörelse och sedan överlåta den till andra.. Då kan jag ibland blicka tillbaka och se hur det går för min skapelse och vad den har evolverats till.. Har den blivit vad jag hade tänkt att den skulle bli eller har jag misslyckats i min målsättning.. Det är väl lite så jag vill att mina rollspel ska vara.. De är energin som får kulan att röra sig.. Sedan är det till de andra att styra var den är på väg..

/Han som tycker tycker ett projekt har lyckats om andra använder det

Lindenius

Swashbuckler
Själv gillar jag att sätta en kula i rörelse och sedan överlåta den till andra.. Då kan jag ibland blicka tillbaka och se hur det går för min skapelse och vad den har evolverats till.. Har den blivit vad jag hade tänkt att den skulle bli eller har jag misslyckats i min målsättning.. Det är väl lite så jag vill att mina rollspel ska vara.. De är energin som får kulan att röra sig.. Sedan är det till de andra att styra var den är på väg..
Modigt! Jag känner att jag har en allt för krampaktig hållning till mina egna grejer. Måste nog våga släppa taget känner jag :gremblush:
Det är nog min ärelystenhet som måste skalas bort. Hur gör man?

//erik. :gremconfused:

Rickard

Urverk speldesign
"Modigt! Jag känner att jag har en allt för krampaktig hållning till mina egna grejer. :gremblush: Måste nog våga släppa taget känner jag
Det är nog min ärelystenhet som måste skalas bort. Hur gör man?
"
Man tröttnar och skiter i det, men har ändå byggt upp ett sådant nätverk att det automatiskt blir andra som tar över.. Nu är det inte alltid så rollspel fungerar.. Dogmarollspelen exempelvis släpper jag mest ifrån mig och hoppas att någon ska haka på och tycka det är kul att spela.. Dimfrosts Fabeljazz är ett sådant exempel.. Halvfärdig produkt som andra utvecklar i sina spelgrupper..

/Han som ofta försöker göra sina dogma som man kan spela en längre tid med

G

Guest

Guest
Re: Liknelse

Blir en (hembyggd) Legobyggsats någonsin klar?
Jupp det blir den om den uppfyller det den ska, ser ut som den ska och man är nöjd med hur den blev, lego behöver till skillnad från rollspel eller konst inte något kreativt syfte, även om det är vanligt med ett, men skulle jag bygga en dörrstopp i lego skulle det bli klar rätt fort om det inte visade sig att den inte skulle hålla.