Nekromanti Blir. Tokig.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Så, Dr. F eller du krank... Vem känner sig manad? Den som först har tid får gärna sätta igång så fort som, helt enkelt.
Jag gör numera bara saker när jag blir specifikt tillsagd att göra dem, och OM jag gör dem så kommer jag inte att berätta det för någon på den öppna delen av forumet... =)
Okidok, då vet vi i redaktionen det inför framtida arbete. Fast vad jag såg så sade Dr. F att han skulle ta hand om saken när han växlade några ord med Francis i Småpraten. Kort sagt tror jag han var frivillig på det här. Annars hör vi av oss internt. =)

Nässe

Myrmidon
Låter ju fantastiskt bra om det går att fixa, och det går väl att överleva även om det inte funkar.

Som Poppe säger, så ska man ju jobba på jobbet...

:gremsmile:

Hunk

Hero
Jag har upplevt samma problem. Ett generellt tips är att försöka anpassa forumet till "vanligt folk" som använder den mest utbredda webläsaren och inte till IT-nördar som använder andra "hetare" surfverktyg. Firefox, Opera, Safari och andra grejer är säkert jättebra, men eftersom Explorer brukar funka fint på de flesta ställen är det snarare så att jag struntar att logga in/skriva på ställen där det krånglar än att jag byter webläsare. Det finns helt enkelt tillräckligt många webplatser där IE funkar för att orka slösa tid på ställen där den inte gör det.

krank

Går ondskans ärenden
Hunk said:
Jag har upplevt samma problem. Ett generellt tips är att försöka anpassa forumet till "vanligt folk" som använder den mest utbredda webläsaren och inte till IT-nördar som använder andra "hetare" surfverktyg. Firefox, Opera, Safari och andra grejer är säkert jättebra, men eftersom Explorer brukar funka fint på de flesta ställen är det snarare så att jag struntar att logga in/skriva på ställen där det krånglar än att jag byter webläsare. Det finns helt enkelt tillräckligt många webplatser där IE funkar för att orka slösa tid på ställen där den inte gör det.
Försöka, absolut!

Däremot är det som nån säger, att eftersom IE totalvägrar följa standarder överhuvudtaget så får man ofta börja med att bygga hemsidan så att den funkar med "allt annat" och sedan bygga en massa speciallösningar för att det ska funka i Internet Explorer. Och sedan får man helt enkelt se hur mycket tålamod man har - varje version av IE har sina idiotier, och bara för att det funkar med IE 9 så funkar det inte nödvändigtvis i IE8, 7, 6 eller 5.5...

Anledningen till att IE "funkar fint på de flesta ställen" är för att på de flesta (kommersiella) ställen har du en stab av avlönade webdesigners vars uppgift det är att se till att allt funkar även på världens skummaste (men tyvärr mest använda) webläsare.

Vi andra får nöja oss med att ha ambitionen att stödja IE så gott vi hinner. Det är också vad svaren i den här tråden säger - vi ska fixa, så snart nån har tid och ork.

Ett annat alternativ är såklart att strunta i att lära sig eller använda HTML+CSS, och istället bara skriver i IE-html och IE-css. Men motivationen för det bland hobbywebutvecklare är låg, eftersom man sällan använder IE själv, och eftersom hemsidor enbart anpassade för IE inte funkar så bra i någonting annat...

Och nej, man behöver inte vara en "IT-nörd" för att använda något annat än IE.

Rickard

Urverk speldesign
Hunk said:
Jag har upplevt samma problem. Ett generellt tips är att försöka anpassa forumet till "vanligt folk" som använder den mest utbredda webläsaren och inte till IT-nördar som använder andra "hetare" surfverktyg.
Störst, men inte ensam majoritet. Så nej, inte den mest utbredda webbläsaren. Var tredje är dock fortfarande väldigt många, om nu alla fortfarande använder 8.0.

/Han som helst hade velat ta statistik från Google men hittade inte någon sådan

Eksem

Champion
Jag gjorde ett webbspel i marknadsföringssyfte åt en av Sveriges mest omtyckta godisprodukter som lanserades nu i helgen, och den häpnadsväckande datan visade att när "vanligt folk" inte är på jobbet, då använder de Chrome och Firefox. Vi talar om IE-statistik på så lågt som 10-15%, medan Chrome och Firefox låg på över 30% vardera. Även andra projekt jag varit involverad i visar på liknande, om än inte lika extrem, statistik. Hur som helst är gängse sifrror närmare 30+ procent för IE i normalfallet.

Givetvis lade vi de extra timmarna på att det skulle fungera även i IE7 - IE9, men det är precis som krank påpekar att först gör man som det ska fungera och sedan anpassar man för Internet Explorer och dess väldigt olika fungerande versioner.

Hur som helst, skulle man utveckla för Internet Explorer som huvudbrowser skulle man nå mycket, mycket färre användare än om man utvecklar för Chrome (eftersom då får man alla browsers som inte är IE på köpet, samt att det är ganska stora skillnader mellan IE7, IE8 och IE9).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
Mer statistik för den som är intresserad finns här:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Och specifikt för IE6 finns här (en Microsoft-sajt, faktiskt):

http://www.ie6countdown.com/

Ovanstående länk visar tydligt att man inte ska utveckla för IE6 längre. Dock är ju förstås IE7, IE8 och IE9 med i rejset.

Och som en kommentar till den övriga diskussionen (och inte specifikt till Han):

Självklart ska vi testa och fixa så att det funkar så bra det kan i de största webbläsarna. Att kräva browser-byte av användarna är inte hållbart i längden. Det är vi som ska anpassa sajten efter användarnas behov, och inte användarna som ska anpassa sina behov efter sajten.

/Magnus

Eksem

Champion
Det finns förstås gränser, och om vi ska flytta webben framåt måste vi utvecklare också ta ansvar. Facebook gjorde en välgärning när de stekte support för IE6, utvecklare världen över jublade av lycka. Om t.ex. Google och Facebook stekte support för IE7 skulle webben som medium ta ett jättekliv framåt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Absolut. Som Apple gjorde med iOS och Flash, till exempel. Men jag tror att det är på den nivån, Apple, Google och Facebook, som det gör nytta. Att vår lilla webbplats skulle gå i bräschen för det känns i dagsläget inte aktuellt. Vi kan följa efter när de stora drakarna satt ner foten.

Men jag måste erkänna att jag är bra frestad att bara fota Internet Explorer rakt av i alla webbprojekt vi gör på jobbet. Men det är tyvärr en utopi. :gremgrin:

Letar också statistik för rollspel.nu, men har inte hittat var den finns. Återkommer om det.

/Magnus

Man Mountainman

Storsvagåret
Han said:
Hunk said:
Jag har upplevt samma problem. Ett generellt tips är att försöka anpassa forumet till "vanligt folk" som använder den mest utbredda webläsaren och inte till IT-nördar som använder andra "hetare" surfverktyg.
Störst, men inte ensam majoritet. Så nej, inte den mest utbredda webbläsaren. Var tredje är dock fortfarande väldigt många, om nu alla fortfarande använder 8.0.
Va? Om den är störst så är den väl, ipso facto, mest utbredd?

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Seter said:
Självklart ska vi testa och fixa så att det funkar så bra det kan i de största webbläsarna. Att kräva browser-byte av användarna är inte hållbart i längden. Det är vi som ska anpassa sajten efter användarnas behov, och inte användarna som ska anpassa sina behov efter sajten.
Absolut.
Däremot finns det anledningar till varför det tar tid: Det är frivilliga som gör jobbet, så den vanliga arbetsgången tar lite längre tid. Dvs, IE-användare får vänta lite längre än de skulle få om ett stort företag lanserade en ny site eller en ny layout till sin gamla site.

anth

Vetefan
Dnalor said:
Va? Om den är störst så är den väl, ipso facto, mest utbredd?
Du missar poängen.
IE har i dagsläget c:a 33 % av marknaden och är den största webbläsaren.
Men IE kräver egen kod eftersom IE inte följer webbstandarden, vilket de övriga 67 % gör.
D.v.s. gör jag en hemsida för FF så kommer den sa se bra ut i Chrome, Opera och Safari - men se ut som skit i IE.

Så:
- ska man göra en hemsida för de 67 % som följer webbstandarden?
- eller ska man göra en webbsida för den största webbläsaren som bara har 33 % och som inte följer standarden?

Jarl

Hero
...och FWIW så verkar IE9 inte lida av detta problem (som den inte borde heller), så man kan nog dra bort en 8% eller så från de där 33% som IE har.