Nekromanti Blir. Tokig.

Arfert

Facit
Eksem said:
Jag gjorde ett webbspel i marknadsföringssyfte åt en av Sveriges mest omtyckta godisprodukter som lanserades nu i helgen, och den häpnadsväckande datan visade att när "vanligt folk" inte är på jobbet, då använder de Chrome och Firefox. Vi talar om IE-statistik på så lågt som 10-15%, medan Chrome och Firefox låg på över 30% vardera. Även andra projekt jag varit involverad i visar på liknande, om än inte lika extrem, statistik. Hur som helst är gängse sifrror närmare 30+ procent för IE i normalfallet.

Givetvis lade vi de extra timmarna på att det skulle fungera även i IE7 - IE9, men det är precis som krank påpekar att först gör man som det ska fungera och sedan anpassar man för Internet Explorer och dess väldigt olika fungerande versioner.

Hur som helst, skulle man utveckla för Internet Explorer som huvudbrowser skulle man nå mycket, mycket färre användare än om man utvecklar för Chrome (eftersom då får man alla browsers som inte är IE på köpet, samt att det är ganska stora skillnader mellan IE7, IE8 och IE9).
Precis min erfarenhet. IE på jobbet, men något annat på egna datorn hemma.

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Precis min erfarenhet. IE på jobbet, men något annat på egna datorn hemma.
Mjo, för de som inte orkar installera annat så är det IE som gäller på jobbet för mig med. Själv kör jag med Chrome. Dock är det här lite irrelevant för wrnu - nöjessurfar i väldigt låg utsträckning på jobbet. Men när man sitter med fem+ år gamla datorer är Chrome bara såå j*dra underbart.

Arfert

Facit
Det är rätt många företag som inte låter de anställda installera program själva. Då sitter de där med IE.

Hunk

Hero
Jag inser att jag hade än lite taskig ton i mitt inlägg. Ber om ursäkt för det och skyller på utmattning efter att min dotter vägrat att somna igår kväll (nu sover hon sött).

Det jag ville framföra var i alla fall att jag ser det som positivt med ett så inkluderande forum som möjligt. Sedan så inser jag att det är en sak att ha ett ideellt drivet forum och ett där man faktiskt tjänar pengar på verksamheten (då vore det såklart ännu viktigare att anpassa sig till IE - annars hade man förlorat potentiella kunder). Tack till er som får det här forumet att fungera!

Det jag också vill framföra är att alla rollspelare inte är IT-nördar (även om många är det). Jag lirar inte dataspel och min datamaskin är 6-8 år gammal. De tre webläsare jag någonsin använt är Netscape, Internet Explorer och Firefox (på andras datorer). Jag är lat och bekväm och har hittills inte set behovet av att byta. Det kanske jag borde göra, alla andra kanske är jättemycket bättre, men då skall jag kolla med en masssa snubbar som tror sig veta vad som är bäst och det orkar jag förmodligen inte göra (eftersom de förmodligen kommer ha olika uppfattningar om vad som är bäst). Det kan finnas fler rollspelare som är som jag. Eller så är jag unik.

Om det är stavfel eller andra fel i slutet av den här texten så beror det på att jag inte ser vad jag skriver (eller på att jag skirver dåligt, men jag skyller på det förra).

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Det är rätt många företag som inte låter de anställda installera program själva. Då sitter de där med IE.
Jo, så är det ju tyvärr. Så blir det när kontrollbehovet tar överhanden. :gremwink:

solvebring

Superhero
Hunk said:
Jag inser att jag hade än lite taskig ton i mitt inlägg. Ber om ursäkt för det och skyller på utmattning efter att min dotter vägrat att somna igår kväll (nu sover hon sött).

Det jag ville framföra var i alla fall att jag ser det som positivt med ett så inkluderande forum som möjligt. Sedan så inser jag att det är en sak att ha ett ideellt drivet forum och ett där man faktiskt tjänar pengar på verksamheten (då vore det såklart ännu viktigare att anpassa sig till IE - annars hade man förlorat potentiella kunder). Tack till er som får det här forumet att fungera!

Det jag också vill framföra är att alla rollspelare inte är IT-nördar (även om många är det). Jag lirar inte dataspel och min datamaskin är 6-8 år gammal. De tre webläsare jag någonsin använt är Netscape, Internet Explorer och Firefox (på andras datorer). Jag är lat och bekväm och har hittills inte set behovet av att byta. Det kanske jag borde göra, alla andra kanske är jättemycket bättre, men då skall jag kolla med en masssa snubbar som tror sig veta vad som är bäst och det orkar jag förmodligen inte göra (eftersom de förmodligen kommer ha olika uppfattningar om vad som är bäst). Det kan finnas fler rollspelare som är som jag. Eller så är jag unik.

Om det är stavfel eller andra fel i slutet av den här texten så beror det på att jag inte ser vad jag skriver (eller på att jag skirver dåligt, men jag skyller på det förra).
Från en amatör till en annan rekommenderar jag dig att testa Google Chrome och Mozilla Firefox. De är förövrigt de webläsare som enligt alla jag känner anses vara bäst - med Firefox som klar etta och Chrome som tvåa.

Själv har jag kört Mozilla så länge jag kan minnas eftersom det är den smidigaste, mest funktionsdugliga och minst buggande webläsare jag prövat - utan överflödigt lullull om man själv inte önskar lägga till något. Saknar man något finns det otaliga tillägg. Aldrig några problem. Så fort jag upptäckte Firefox för X antal år sedan fanns det liksom ingen återvändo. IE krånglar helt klart alldeles för ofta, inte bara på Rollspel.nu. Chrome har den fördelen att den är väldigt avskalad och snabb. Det är raka rör kort sagt och den fungerar ypperligt väl, inte minst just vad gäller hastighet.

Det tar på sin höjd ett par minuter, sammanlagt, att installera dem båda. Sedan är det bara ett surfa ett par kvällar på vardera och känna efter vad som känns bäst. Min åsikt är förövrigt den att om du är bekväm av dig så ska du ju välja den mest problemfria browsern eftersom det gynnar den bekväme i längden.

/solvebring som inte är någon IT-nörd men som har en stark uppfattning om vad som för honom är dåliga och bra webläsare, det genom normal användarerfarenhet.

krank

Går ondskans ärenden
Hunk said:
Det jag också vill framföra är att alla rollspelare inte är IT-nördar (även om många är det).
Det har jag inga problem att gå med på; jag vill mest framföra att man knappast måste vara IT-nörd för att använda något annat än Internet Explorer i dagsläget.

Om man nu inte väljer att definiera en ganska stor procent av befolkningen som IT-nördar. Och då tycker jag nog att ordet förlorar lite av sin poäng.

Man måste inte vara bilnörd för att välja bilmärke... =)

solvebring

Superhero
krank said:
Och det bästa i det här fallet är att det är gratis, både att testköra och att få bilen. =)
Man behöver bara ta sig lite tid för att göra själva testkörningen och bestämma sig för vilken av bilarna man bäst tycker om.

Hunk

Hero
Bilmärke väljer man på följande sätt (om man inte är bilnörd):
1) Fru tycker att man bör ha bil
2) Jag är fattig och snål och tycker att det där med bil verkar dyrt, men kanske ändå kan vara bra att ha när man har två barn.
3) Svärfar tänker köpa ny bil och kollar vad bilhandlaren vill betala i inbyte för den gamla bilen.
4) Jag har kört med svärfars bil några gånger och den verkar fungera. Dessutom är den automatväxlad, så man slipper riskera kärringstopp.
5) Jag och fru köper bil av svärfar för det priset bilhandlaren hade tänkt ge (vilket inte kändes alltför högt).
6) Bilen rullar fortfarande och klarade sig igenom besiktningen för en månad sedan.

Ungefär samma enkla princip gäller för webläsare för min del (d.v.s. den som redan finns i datorn har ett stort försprång), även om ytterligare ett steg kommer in i bilden - vilken jag har använt tidigare och som ser ungefär likadan ut och har liknande funktioner som den jag använde tidigare. När jag uppgraderade min senaste IE-version sist, så såg inte allt ut som vanligt vilket gjorde att jag faktiskt övervägde om det kunde vara värt att byta. Dock kunde man lägga till de fält jag ville ha från gamla IE i nya IE (vet inte vilket nummer jag hade/har) och det lyckades jag faktiskt göra utan hjälp :gremsmile:.

jag vill mest framföra att man knappast måste vara IT-nörd för att använda något annat än Internet Explorer i dagsläget.
Det har du säkert rätt i... Jag har mest sett till min egen bekantskapskrets - de av mina vänner/bekanta som jag betraktar som IT-nördar har nog alla andra webläsare än IE, medan de som inte är det använder Explorer. Men mitt begränsade umgänge utgör inte nödvändigtvis ett statistiskt lämpligt urval. Det är också möjligt att jag har en något för vid definition av begreppet "IT-nörd".

solvebring

Superhero
Hade jag bott i Göteborg hade jag beställt träff med dig och din dator just för att hjälpa dig att få tummen ur att installera och pröva. =)

Förövrigt är det här en jävla stor skillnad mot bilar... Bilar är dyra, webläsare är gratis. Så, man behöver inte ta svärsfar webläsare bara för att den är närmast till hands, nej, man kan sträcka sig en meter bortanför den och få nya fräscha grejer, för i fallet webläsare kostar det inte en krona! :gremlaugh:

Kort sagt: varför köra en gammal bil som numera går på tre burkar, har rosthål genom dörren, döda marsianer i förgasaren och en stereo som bara tar in japanska radiokanaler från Frankfurt, när man kan få en ny, välfungerande bil alldeles gratis? :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
OT om »kärringstopp« …

Hunk said:
Dessutom är den automatväxlad, så man slipper riskera kärringstopp.
Jag har roat noterat att de enda som tycks kalla det »kärringstopp« är män som råkar ut för det.

anth

Vetefan
Hunk said:
Ungefär samma enkla princip gäller för webläsare för min del (d.v.s. den som redan finns i datorn har ett stort försprång)
Just därför har Microsoft förbjudits att leverera Windows med bara Internet Explorer.
Startar man en ny windowsdator för första gången idag ska den fråga om vilken webbläsare man vill använda.

Hunk

Hero
Re: OT om »kärringstopp« …

France is Bacon said:
Hunk said:
Jag har roat noterat att de enda som tycks kalla det »kärringstopp« är män som råkar ut för det.
Jag lärde mig faktiskt uttrycket från min ex-flickvän när jag övningskörde med henne. Så du har bevisligen fel och borde skämmas :gremsmile:.

solvebring

Superhero
Re: OT om »kärringstopp« …

Hunk said:
France is Bacon said:
Hunk said:
Jag lärde mig faktiskt uttrycket från min ex-flickvän när jag övningskörde med henne.
Har också hört många kvinnor prata om kärringstopp...

krank

Går ondskans ärenden
Jocke Kofot said:
Det samma händer mig på jobbet där vi måste köra internet explorer.
Alltså, ursäkta, men jag undrar bara varför... Jag har hört om liknande stolligheter förut, men vad är det för tokdårar till it-avdelning som bara tillåter världens sämsta och buggigaste och mest osäkra browser? Här de för lite jobb? Eller köper de tokiga företagen in lösningar som bara funkar i skiten?

Arfert

Facit
..företaget har troligen ett avtal med microsoft om programvara. Grupplicenser och sånt.

Eller är det bara en IT-avdelning som vill behålla sitt jobb. Strul = arbete. Inget strul (som om företaget skulle ha macar) = arbetslöshet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag har hört om liknande stolligheter förut, men vad är det för tokdårar till it-avdelning som bara tillåter världens sämsta och buggigaste och mest osäkra browser? Här de för lite jobb? Eller köper de tokiga företagen in lösningar som bara funkar i skiten?
Där vi träffar på IE6 som mest är inom offentlig förvaltning och landsting och sånt. Och där misstänker jag att det finns en hel del IT-folk som hittat sin lösning och som kör på den, come hell or high water.

Liksom, om IT-supportfolk plötsligt skulle bli flexibla med att godkänna alternativa webbläsare efter att ha varit inflexibla kring alternativa operativsystem i 25 år, skulle det vara en större nyhet än om kronprinsessan spelade rollspel.

:gremgrin:

/M

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Seter said:
Och där misstänker jag att det finns en hel del IT-folk som hittat sin lösning och som kör på den, come hell or high water.
Sånt där som får mig att bli gnällig och cynisk och tvivla på sist-in-först-ut...

Magnus Seter said:
Liksom, om IT-supportfolk plötsligt skulle bli flexibla med att godkänna alternativa webbläsare efter att ha varit inflexibla kring alternativa operativsystem i 25 år, skulle det vara en större nyhet än om kronprinsessan spelade rollspel.
I och för sig kan man argumentera för att det borde vara ett större problem att börja supportera ett helt nytt operativsystem (utbildning etc, massa användare som gör fel och som ringer supporten...) än att tillåta webbläsare som faktiskt fungerar (vilket borde minska antalet jobbiga supportsamtal)... Men jag antar att det här med logik inte riktigt är de här IT-avdelningarnas starka sida.

Det borde ligga i IT-avdelningars intresse att hålla nere antalet supportärenden. Inte för att uppfinna bort sig själva, utan för att kunna fortsätta ta ut samma pengar men göra mindre jobb. Jag har snackat en del med tekniker i skolvärlden (kommunalt) och de är helt sjukt tacksamma för allt som minskar arbetsbördan - eftersom de är så överarbetare, med chefer som ständigt tycker att de ska göra mer med mindre...

//Krank, som är oerhört negativt inställd till konservativ s.k "IT-support"

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Inget strul (som om företaget skulle ha macar) = arbetslöshet.
Jag tänker välja att inte kommentera macdelen av argumentet; men jag hoppas verkligen att inget företag är pantat nog att helt säga upp sina kontrakt med IT-supporten oavsett vilket OS eller system man kör...

Arfert

Facit
Det inverkar dock på hur stor IT-avdelning man behöver.

Nya stället jag sitter nu (med 50 pers, div servrar, 2 stora xerox-färgskrivare etc) är IT-supporten en tjej som egentligen är grafisk formgivare på heltid. Vi har macar, till 80%. Och kan fixa det mesta själva, om problem uppstår. Ingen är datorutbildad på något sätt, utom en kodare.

Det ligger i IT-avdelningars intresse att det inte blir för enkelt med nätverk och datorer. Ingen vill såga av grenen man sitter på. Så länge det är struligt och krånglar har man jobb.