Dock: Jag tycker inte att händelsen är en skandal, och jag tycker att du ska akta dig för att utgå ifrån det om din motståndarsida.
Hey, jag bara skämtar. Jag tror ingenting om någon. Jag skulle dock personligen se det som en skandal om vi
inte skämtade om ett sånt här oerhört skrattretande ämne.
Varför ska man ha sådana rättigheter i WoW, ett datorspel där man har ihjäl monster och varandra, då? För att WoW är mer än bara ett spel.
This announcement was brought to you by Blizzard Entertainment.
It's More than a Game!
Tiderna förändras, och WoW är sitt eget samhälle. [...] de som ville hedra den avlidne känner varandra förmodligen enbart genom WoW.
De har aldrig hört talas om forum, mail eller MSN? De har aldrig förstått att det fanns platser där de
kunnat utföra högtiden utan att riskera bli dödade? Då har inte tiderna förändrats
tillräckligt mycket för dem, är min slutsats. Dessutom tycker jag det är väl magstarkt att kalla det "såras" när man blir dödad i ett sånt här datorspel. Man respawnas ju. Vill man bli upprörd över något så ligger det
mycket närmare till hands att bli upprörd över de som går omkring och är obscena och skriver rasistiska tillmälen. Det är sådant som verkligen
inte har i spelet att göra, och sånt som
verkligen hotar det sociala kontraktet.
Hur skulle det se ut om våra psykoterapeuter bara ville behandla de som mådde dåligt av "riktiga skäl"?
Det skulle se ut som
Utopia. Det vore precis som på akuten. Läkaren kollar: Aha, här är en person som håller på att dö av blodförlust för att en grävling bitit av hans ena ben vid knäskålen, och där i sängen bredvid ligger en gnällkärring med tennisarmbåge som kräver att hon skall behandlas först av alla. Istället för att den som gnäller högst får förtur i kön så är det upp till läkaren att bedöma vilken av patienterna som har störst plånbok. --Jag menar; är i
störst behov av vård.
Är det rätt att ge sig på folk (Och nu pratar vi helt och hållet känslomässigt, inte retoriskt) om man tycker att de är dumma i huvudet? Jag tycker inte det.
Det är en livsfarlig inställning, and I'll tell you why: Om din inställning skulle upphöjas till allmän praxis så skulle det finnas ett rent ekonomiskt incitament till att bli
indignerad. Den som lättast blev upprörd skulle ha störst makt och inflytande. Jag tycker tvärtom att känslor kräver ett extremt stort mått av
ansvar innan de på något vis kan omstöpas till ammunition i diskussioner om etik och sedlighet. Jag menar, i det här fallet pratar vi ju inte om lågutbildade, lurade människor som lever i misär och därmed inte har mer vett än att de upplever sig förnedrade av muhammedkarikatyrer.
Deras känslor kan jag till viss del sympatisera med, eftersom självdistans är en lyx jag inte begär att de skall ha råd med.
Men här pratar vi om bortskämda snorvalpar som
har möjligheterna att skaffa självdistans, sätta händelserna i rätt perspektiv, och för att kunna betrakta situationen ur rädarnas synvinkel. De har dock
vägrat ta detta ansvar eftersom de upplevt sig kunna tjäna mer på att rättfärdiga sig själva genom att sätta sig på höga hästar och fördöma folk.
Vi får
aldrig ge folk rätten att göra detta utan vidare. Att man blir sårad betyder
inte automatiskt att
någon annan måste ändra på sig.
Nu är trots allt en tid då vi får omvärdera vad som är ett samhälle och vad som är dess konventioner, med intåget av virtuella verkligheter.
Jag är helt överrens med dig om att man kan tolka WoW som ett samhälle. Men jag står benhårt fast vid att det inte räcker med att en samling gnällsubbor agerar väldigt, väldigt
indignerade medan de är väldigt, väldigt
högljudda för att de skall få mandat att ändra på samhällets regler. Det vore inte demokrati. WoW är som Stockholm, fast ett Stockholm där Laserdome skulle ta upp en väldigt stor del av stadsytan medan utrymmet för socialt utbyte vore mindre. I detta Stockholm har stadsborna betalat för rätten att
själva välja vilken stadsdel de vill vara i - delen där man
utan risk för att dö kan prata och dansa med varandra, eller delen där man
utan risk för att fördömas får skjuta på varandra. Det är reglerna! Det är vad man betalar för. Gillar man det inte så behöver man inte betala och kan gå till någon annan virtuell värld istället, där andra regler gäller. Men i detta samhälle så har alltså de här högljudda subborna fått för sig att om de bara spelar tillräckligt upprörda så skall de kunna ändra på reglerna, genom att sitta och fika i Laserdome-avdelningen och sedan bli sura när någon skjuter på dem.
Det är
de som underminerar förtroendet för varandra och kontraktet som råder i världen. Laserdome-avdelningen skulle ju vara riskfri från fördömanden!
Så skulden ligger
helt och hållet på de här emosarnas sida.
De är svinen, det är
de som uppfört sig illa och regelvidrigt, det är
de som förstör för Blizzards intet ont anande kunder, och det är
de som kan anklagas. Vi pratar inte om några stackare som inte kunde ha vetat bättre, utan vi är i vår
fulla rätt att begära av dem att kunna tänka förnuftigt, besitta självdistans, sätta saker i rätt perspektiv och ta spelet för vad det är.
Noll respekt för dem. De är den
värsta sortens rövhål, de som försöker lura oss att de är offren.