En sak jag har lite kass koll på är krig (som vanligt är jag främst intresserad av antiken med tonvikt på romarna och deras fiender Inte soldaternas utrustning eller formationer och så men däremot själva slagets effekter. Vad jag funderat lite på är de stackars soldaterna; hur många (av de involverade) dör, hur många blir invalidiserade/tvingas amputera något, hur många får allvarligare skador som man hämtar sig från och hur många får bara mindre skador?Som vanligt är det säkert svårt att generalisera så här men man kanske kunde börja rota någonstans lite grand eller någon kanske har något länktips eller ett boktips. För att minska genraliseringen en aning kan man ju ta olika slag där en sida är i stor övermakt (numerärt), övermakt (kvalitet på soldater och utrustning), ett jämnt slag fast med bättre taktik på ena sidan och kanske något mer jag inte kommer på på rak arm.Vad jag är ute efter är bland annat hur stor effekt ett slag får bakom krigsområdet, t.ex. för att folk dör och inte kommer hem och hur snabbt ett antal redan värvade soldater i en given armé räcker. Jag är inte ute efter några exakta siffror men lite intervall kanske går att uppbringa? När en armé blir "förintad", är alla soldater döda eller är de bara skingrade över ett stort område o.s.v.