Jag tycker att den här artikeln, som ju handlar om intimt fysiskt lajvande är förvånansvärt relevant för BORDSROLLSPEL och tänkte därför att jag skulle gå igenom lite av mina tankar rubrik för rubrik hur det kan applicera på BORDSROLLSPEL, jag kommer inte citera de enskilda punkterna då det skulle bli för mycket text.
De här punkterna är ju på en väldigt grundläggande nivå men ändå något som vissa (inte de som är med i mina vanliga spelgrupper men jag har stött på det på konvent) skulle behöva tänka ett extra varv på. Oavsett om vi försöker bygga en historia eller immersera i en roll så kan det vara väldigt störande om folk helt enkelt luktar illa.
[quote
]Utseende[/quote]
Det här är nog den minst relevanta punkten (och också den kortaste i artikeln) men för min upplevelse är det bra om folk ser någorlunda 'neutrala' ut.
Oj, ja, vad jag hade tyckt det varit bra om vi hade haft mer av det här. Att faktiskt uttryckligen prata om gränser och vilket slags spel vi vill ha. Jag ser ett problem här i många grupper (till exempel gruppen som jag och Genesis spelar i) att detta inte diskuteras utan istället finns det oskrivna regler där alla är väldigt försiktiga och tassar fram mot den nivån som alla tror att alla är ok med. (I min och Genesis grupp så har jag uppfattningen att vi kommit fram till att kärlek och romanser är helt ok men vi beskriver inte sex, men jag har egentligen ingen aning om de andra tror det samma).
Jag tycker i och för sig att det är bra att vara försiktig då det antagligen förstör mycket mindre att spela mindre intimt än ens 'ideal'-spel än tvärtom men det hade varit så mycket smidigare om det istället fanns en kultur av att diskutera gränser (det gäller förövrigt även våld där jag upplever att default är lite tvärtom, vi antar att alla är ok med att beskriva hur folk skjuts eller blir huggna av svärd).
Men om en sådan förhandling ska till så är många av tipsen väldigt värdefulla, jag tror själv att jag hade kunnat kläcka ur mig saker som 'jag har inga gränser' men som tolkats (och som faktiskt också betytt) som 'jag har inte tänkt igenom mina gränser'.
Sen finns det inom detta område just för BORDSROLLSPELEN ett särskilt problem eftersom jag upplever att vi har en mycket mer stängd kultur än lajvvärlden i att vi inte pratar om saker. Jag skulle inte vara bekväm med att inleda en diskussion om gränser i en ny grupp eller ens i en gammal grupp för så gör man ju inte och jag skulle vara rädd för att det skulle missupfattas som att jag anser att andra spelar för mesigt eller liknande.
Det här tycker jag förresten också kan knyta in lite på regelsystem, en av anledningarna till att jag gillar Nerver av Stål så mycket är att det är väldigt tydligt var den här gränsen går i reglerna för spelet och ingen energi behöver läggas på att fundera på var den går.
Interaktion utanför spelvärlden.
Jag tycker att den här punkten går lite in i den förra men jag tror att många av tipsen är jättebra för att skapa bra BORDSROLLSPEL och särskilt om vi vill involvera tyngre teman. Om vi utanför spelet kan skapa en atmosfär av trygghet, lugn, lyssnande och prestigelöshet (kanske den viktigaste punkten) så tror jag att själva spelet också blir bättre. Det här brukar grupper jag spelar med vara rätt bra på men det går alltid att bli bättre.
Några av tipsen här var väldigt fysiska, några är tips som jag tycker kan bli lite mycket play-before-play för den typen av BORDSROLLSPEL som jag gillar mest, men jag tycker andra tips är mycket relevanta. Jag hade tillexempel jättegärna sett fler spel med mekaniker för hur vi växlar mellan in och off, dels för att slippa att det blir flytande men också för at det skulle göra det enklare att just kolla av med alla (mellan scener) om vi är på rätt väg, vilket förstås återigen inte bara gäller intimt spel.
Kunna dansa är nog framförallt relevant om vi spelar Sea Dracula och knappt ens då, men annars är det ju en återkommande diskussion om hur snacks, tillbehör, props, rollformulär osv bidrar till spelet vilket ju är vad flera av tipsen här under övrigt handlar om.