Nekromanti Bloggpost om att rollspela romantik och förhållanden!

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n193673 said:
Spännande och bra post av Karin Edman! Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni?
Inte särskilt, känns det som. Jag har aldrig känt att det finns ett problem att lösa. Jag förstår helt och fullt att det krävs en hel del försiktighet och gränsdragning för den här typen av spel när man lajvar, men i bordsrollspel känns det inte som att det behövs så mycket mer än "Var uppmärksam och försök att inte vara en skitstövel". Jag har aldrig upplevt några problem.

Problematiken i bordsrollspel är snarare att känna sig bekväm med att beskriva och berätta explicita saker. Det kan vara läskigt. Där finns det säkert en hel del att snacka om. Men "Lukta gott, ha bruna ögon och se till att inte träda över folks gränser" känns inte jätteanvändbart.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det var inte speciellt många av de där som inte hade tjänat rakt av i vilken relationsguide som helst. Prova att byta ut "lajvet" mot "däjten".

RasmusL

Champion
MandaWall;n193683 said:

Utveckla din fråga, jag förstår inte vad du menar och gör mitt bästa för att inte tolka dig som att du bara försöker dissa.

MandaWall

Veteran
RasmusL;n193691 said:
Utveckla din fråga, jag förstår inte vad du menar och gör mitt bästa för att inte tolka dig som att du bara försöker dissa.

Ja.. Varför... Varför måste vi ha en dejt guide för rollspel och live? Vi ska ju spela rollspel, inte ligga.. Eller?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
MandaWall;n193700 said:
Jag har sambo, jag behöver inte ligga med rollspels gruppen eller på live.
Fair enough.

Själv har jag märkt att med stigande ålder har mitt intresse för historier om folk som dödar varandra börjat locka mig mindre och mindre. Samtidigt har jag blivit mer intresserad av historier om folk som i någon mening känns genuina och har känslor och relationer.

Och någonstans på den skalan kommer romantik, förhållanden, och för all del sex, in i historierna.

Jag tror att artikelförfattaren har arbetat kring frågeställningar om vad som krävs för att de skall vara trygga och bekväma med att ge sig in i den typen av historier i levande rollspel. Och Rasmus fråga om hur de faktorerna överlappar mot bordsrollspelens värld känns relevant för mig.

Nu är ju artiken skriven ur ett kvinnligt perspektiv, och jag har svårt att bedömma den ur det perspektivet, och jag generaliserar ogärna.

Men många av faktorerna i artikeln känns inte alls relevanta för mig och min nuvarande smak för bordsrollspel, andra känns mer relevanta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
MandaWall;n193699 said:
Ja.. Varför... Varför måste vi ha en dejt guide för rollspel och live? Vi ska ju spela rollspel, inte ligga.. Eller?
Men vi kanske vill rollspela att vi ligger?

Inte min grej förvisso, jag är mer av en "sparka upp dörren och döda orchen"-rollspelare, men om man råkar vara den typ av rollspelare som istället vill fokusera på rollpersonernas känslor och inbördes förhållanden så kan det ju kanske vara rätt bra att ha nån form av riktlinjer för att hålla det på rätt nivå.

Man måste ju inte ligga med varann bara för att man spelar två rollpersoner som ligger med varann.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Manda, det handlar om att på lajv och i rollspel vill man gestalta förhållanden. Inte faktiskt utföra förhållanden - men om jag ska på ett lajv och spela att jag är gift med en spelare, så kommer kanske den spelaren att lägga armen om axlarna på mig under lajvet eller ge mig en kram, eller en puss på kinden eller nåt, och då vill jag ha pratat i förväg med spelaren så att vi är överens om hur mycket av det här som är okej, eftersom jag OFF kanske tycker att det är jobbigt när 'främlingar' rör vid mig. Eller OFF kan tycka det är jobbigt att låtsas som om vissa aspekter av ett förhållande pågår.
(Och vice versa - jag vill ha pratat med hen som ska spela min partner för att veta vad hen är okej med)

Det handlar inte om att faktiskt hångla eller ligga med andra lajvare. Det handlar om teater, och om personlig sfär, och hur mycket man behöver kommunicera innan. Samt, i den här posten, vad vissa personer tyckt vore trevliga egenskaper hos den de ska spela på relationen med. Man utvecklar gemensamma ramar för att låtsas tillsammans, och här pratar vi om de kriterier olika personer har för dessa ramar.

Att mycket av detta också skulle fungera som en riktig dejtguide har nog mer att göra med att mycket av detta handlar om att ge varandra uppmärksamhet på ett respektfullt sätt, än med att man försöker dejta sina medlajvare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Hej! Jag vill påminna om att det inte är speciellt konstruktivt att ifrågasätta grundpremissen för tråden. Uppenbarligen finns det personer som gillar att rollspela romantik och förhållanden, och syftet med tråden är att diskutera bloggposten och om det som står i den går att använda vid bordsrollspel. Om du tycker att det är ointressant eller onödigt -- utnyttja din rätt att inte svara i tråden.

Ha en bra dag!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
I bordsrollspel är det tilltalande för mig med spelare som inte bara vill döda orchen (jag och Rymdhamster kommer tex inte att gifta oss, men wilper och jag kanske i alla fall kan spela varandras bittra ex), utan som är intresserad av att diskutera vissa ramar med mig off. Även om vi spelar ett skräckspel, tex, vill jag ha koll på vilka skräckupplevelser som är hard limits för den spelaren (detta vill jag förstås även UTAN relationer, men nu tänker jag specifikt på saker i relation till relationer), och jag vill också veta vad som är okej kontakt vid bordet. Jag till exempel är helt okej med att fatta min medspelares hand i en scen, men jag vet att andra rollspelare tycker att kroppskontakt stör deras immersion i rollspelet jättemycket.
Jag tar hellre w176 hand i en känslosam scen, som när våra gifta roller valde att gå tillsammans till ena rollens dödsrike istället för den andres sedan de orsakat varandras tragiska bortgång, än jag tar wilpers hand i samma situation, eftersom jag har för mig jag minns att wilper inte tycker det tillför till upplevelsen. Sådant är bra att ha snabbt pratat om före, så jag spelar hellre en relation med en spelare som frågat, än en som låter bli och säger 'äh, vi tar det som det kommer'.

RasmusL

Champion
Genesis;n193684 said:
Inte särskilt, känns det som. Jag har aldrig känt att det finns ett problem att lösa. Jag förstår helt och fullt att det krävs en hel del försiktighet och gränsdragning för den här typen av spel när man lajvar, men i bordsrollspel känns det inte som att det behövs så mycket mer än "Var uppmärksam och försök att inte vara en skitstövel". Jag har aldrig upplevt några problem.

Problematiken i bordsrollspel är snarare att känna sig bekväm med att beskriva och berätta explicita saker. Det kan vara läskigt. Där finns det säkert en hel del att snacka om. Men "Lukta gott, ha bruna ögon och se till att inte träda över folks gränser" känns inte jätteanvändbart.

Nej, det kan kanske ligga något i det du säger men samtidigt har jag om jag ska vara riktigt självkritiskt tillbakablickande en känsla av att jag nog omedvetet (?) optat för att spela romantiskt spel med spelare jag upplever karismatiska (jag tror inte att upplevt kön har vägt in i det I någon större mängd) och frågan är hur mycket utseende jag väger in i det. Oklart! Å andra sidan har starka bordsrollspelspass gjort att jag blivit bleed-kär i medspelare som jag innan inte alls haft något romantiskt intresse för så jag ska inte svära på vad som är hönan och vad som är ägget.

Wyldstorm

Swordsman
RasmusL;n193673 said:
Spännande och bra post av Karin Edman! Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni? Vad tycker ni generellt om artikeln?
Jag tycker post'en är rätt korkad tbh..

Tidigare i yngre år så var jag helt inne på samma tema i lajv/rpg, typ
De berörda spelarna/lajvarna och spelledare/lajvledare kommer överrens om en gemensam högsta nivå, och ledare håller nån slags koll..

Men med stigande ålder och studier så har jag mer tagit en mer restriktiv stil..
Ingen runt spelbordet rör annat än andra händer, och även det är jag skeptisk till ibland. (Nu har ju grupperna lugnat sig, så det är ingen öppen issue. (Senast så kom en spelare och frågade om det var okay med ingame-relation, och var mer för berättelsen än för spelarna.(Skumt nog har jag blivit ihop med ett ex mer/mindre i ett rollspelsmöte och träffat ett annat ex när jag spelledde)))

Hade jag varit (dum nog att bli) lajvledare hade jag nog rätt tydligt förklarat att beröring utöver armar vore off limits utan tidigare överrenskommelse, och även då aldrig nånting ens nära nåt erogent.
Men lite klassiska romeo & julia dödsscener-ish är väl ok & smålustigt.

Varför?
Tjaaa... Jag vet nu lite mer om hur hjärnan lurar oss och inser hur saker som stress/spänning av olika sorter, beröring och maktpositioner(även fejkade) kan ge effekter man inte riktigt kanske avser. Eller ännu värre, avser att utnyttja effekterna.
Det kan helt enkelt skapas relationer/händelser som folk ångrar i efterhand.

Enkelt uttryckt det finns BRA anledningar för en förförande kille att dra tjejen till lätt måltid, sen en skräckfilm & där ge henne stöd (i form av beröring) för att SEN hamna i "make-out point".

Tillägg: Ser romantik/dylikt som en bra krydda, som srirachasås, jättegod men bör användas med förstånd.

/ps: Hur faaaaan är artickeln "spännande"? o_O

Mundo

Myrmidon
Får säga att det här nog var en av de mer irrelevanta artiklar jag har läst på rollspel.nu om BORDSROLLSPEL, eftersom artikeln handlar mer eller mindre enbart om sådant som är påverkar riktiga situationer, såsom lajv eller möta någon på riktigt.

Jag vill dessutom tillägga att majoriteten av det här handlar inte om romans eller kärlek, det handlar om fysisk attraktion som ska uppnås efter en dag eller två (eller längre, om man hardcore lajvar).

Ser liksom inte det här som applicerbart för bordsrollspel...

• Tatueringar och piercings gillar jag.
  • Uttrycksfulla (gärna bruna) ögon.
Ska bara ta på mig mina färgade linser, henna-tatuera mig och plocka fram tärningarna så kan vi lira sen.

-------------------------------------------------------------------------------------------

För romantiskt rollspel vid bordsrollspel bör man ju tänka på lite andra saker än att hålla händerna ofta eller att ha bra andedräkt (även om illaluktande rollspelare på en soffa är lika ocharmigt som illaluktande lajvare) som tex. att reda ut huruvida det är mellan en spelare och en spelare eller mellan en spelare och en SLP. Hur intressant är relationen för storyn? Hur relevant är den för de övriga spelarna? Hur kommer det te sig? Att inte ha med romantik i rollspel för man redan har kärlek IRL är lite som att säga som att man inte vill ha med våld för jag kickboxar på fritiden. Kärlek är en av de mest gestaldade känslorna i vår (alla?) kultur(er) och såklart har den i rollspel att göra också.

Kärlek är ju ett jätteintressant ämne i film, böcker, posei... och därmed rollspel. Men den här artikeln har inte med penna och papper att göra och jag ser kanske tre till fem punkter som är applicerbara (även om de är så generella så de passar på de flesta karaktärer i en grupp), resten är mestadels allmäna dejtingtips. Vilket kanske behövs för lajv, jag har aldrig lajvat själv.

Så nej, tyvärr, blir 1 av 5 för hur intressant eller applicerbart detta är vid bordsrollspel. Vid lajv är det säkert jättebra och många av sakerna funkar fint som allmänna dejtingtips också.

Är man taggad på ämnet romans i BORDSROLLSPEL är den här länken bättre, i min mening.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tycker att den här artikeln, som ju handlar om intimt fysiskt lajvande är förvånansvärt relevant för BORDSROLLSPEL och tänkte därför att jag skulle gå igenom lite av mina tankar rubrik för rubrik hur det kan applicera på BORDSROLLSPEL, jag kommer inte citera de enskilda punkterna då det skulle bli för mycket text.

De här punkterna är ju på en väldigt grundläggande nivå men ändå något som vissa (inte de som är med i mina vanliga spelgrupper men jag har stött på det på konvent) skulle behöva tänka ett extra varv på. Oavsett om vi försöker bygga en historia eller immersera i en roll så kan det vara väldigt störande om folk helt enkelt luktar illa.

[quote]Utseende[/quote]
Det här är nog den minst relevanta punkten (och också den kortaste i artikeln) men för min upplevelse är det bra om folk ser någorlunda 'neutrala' ut.

Förhandling
Oj, ja, vad jag hade tyckt det varit bra om vi hade haft mer av det här. Att faktiskt uttryckligen prata om gränser och vilket slags spel vi vill ha. Jag ser ett problem här i många grupper (till exempel gruppen som jag och Genesis spelar i) att detta inte diskuteras utan istället finns det oskrivna regler där alla är väldigt försiktiga och tassar fram mot den nivån som alla tror att alla är ok med. (I min och Genesis grupp så har jag uppfattningen att vi kommit fram till att kärlek och romanser är helt ok men vi beskriver inte sex, men jag har egentligen ingen aning om de andra tror det samma).

Jag tycker i och för sig att det är bra att vara försiktig då det antagligen förstör mycket mindre att spela mindre intimt än ens 'ideal'-spel än tvärtom men det hade varit så mycket smidigare om det istället fanns en kultur av att diskutera gränser (det gäller förövrigt även våld där jag upplever att default är lite tvärtom, vi antar att alla är ok med att beskriva hur folk skjuts eller blir huggna av svärd).

Men om en sådan förhandling ska till så är många av tipsen väldigt värdefulla, jag tror själv att jag hade kunnat kläcka ur mig saker som 'jag har inga gränser' men som tolkats (och som faktiskt också betytt) som 'jag har inte tänkt igenom mina gränser'.

Sen finns det inom detta område just för BORDSROLLSPELEN ett särskilt problem eftersom jag upplever att vi har en mycket mer stängd kultur än lajvvärlden i att vi inte pratar om saker. Jag skulle inte vara bekväm med att inleda en diskussion om gränser i en ny grupp eller ens i en gammal grupp för så gör man ju inte och jag skulle vara rädd för att det skulle missupfattas som att jag anser att andra spelar för mesigt eller liknande.

Det här tycker jag förresten också kan knyta in lite på regelsystem, en av anledningarna till att jag gillar Nerver av Stål så mycket är att det är väldigt tydligt var den här gränsen går i reglerna för spelet och ingen energi behöver läggas på att fundera på var den går.

Interaktion utanför spelvärlden.
Jag tycker att den här punkten går lite in i den förra men jag tror att många av tipsen är jättebra för att skapa bra BORDSROLLSPEL och särskilt om vi vill involvera tyngre teman. Om vi utanför spelet kan skapa en atmosfär av trygghet, lugn, lyssnande och prestigelöshet (kanske den viktigaste punkten) så tror jag att själva spelet också blir bättre. Det här brukar grupper jag spelar med vara rätt bra på men det går alltid att bli bättre.

Några av tipsen här var väldigt fysiska, några är tips som jag tycker kan bli lite mycket play-before-play för den typen av BORDSROLLSPEL som jag gillar mest, men jag tycker andra tips är mycket relevanta. Jag hade tillexempel jättegärna sett fler spel med mekaniker för hur vi växlar mellan in och off, dels för att slippa att det blir flytande men också för at det skulle göra det enklare att just kolla av med alla (mellan scener) om vi är på rätt väg, vilket förstås återigen inte bara gäller intimt spel.

Kunna dansa är nog framförallt relevant om vi spelar Sea Dracula och knappt ens då, men annars är det ju en återkommande diskussion om hur snacks, tillbehör, props, rollformulär osv bidrar till spelet vilket ju är vad flera av tipsen här under övrigt handlar om.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det kan vara värt att komma ihåg att artikeln verkligen bara samlat ihop olika personers spridda svar på en fråga, kategoriserat dem, och presenterat dem. Det om 'bruna ögon och tatueringar' finns liksom med inte för att det är tips, utan för att visa att _allt_ är ett par människors personliga preferenser. Det är med andra ord nog bättre att ha artikeln som en startpunkt för att diskutera ens egna preferenser, snarare än för att diskutera ifall den kommer med användbara tips.

Till exempel har jag postat ett svar i den här tråden med vad jag föredrar, i ungefär samma anda som Karin Edmans post, och det vore intressant ifall fler av oss gjorde samma? Särskilt eftersom bordsrollspel och lajv ju är rätt olika format; det är mycket möjligt att vi har mycket andra preferenser än vad vi haft på lajv.

Björn den gode

Swashbuckler
Wyldstorm;n193725 said:
Jag tycker post'en är rätt korkad tbh..

Tidigare i yngre år så var jag helt inne på samma tema i lajv/rpg, typ
De berörda spelarna/lajvarna och spelledare/lajvledare kommer överrens om en gemensam högsta nivå, och ledare håller nån slags koll..

Men med stigande ålder och studier så har jag mer tagit en mer restriktiv stil..
Ingen runt spelbordet rör annat än andra händer, och även det är jag skeptisk till ibland. (Nu har ju grupperna lugnat sig, så det är ingen öppen issue. (Senast så kom en spelare och frågade om det var okay med ingame-relation, och var mer för berättelsen än för spelarna.(Skumt nog har jag blivit ihop med ett ex mer/mindre i ett rollspelsmöte och träffat ett annat ex när jag spelledde)))
Jag tror kanske inte att det var meningen, men oavsett om det är sant eller inte så uppfattas ett sånt här resonemang "När jag var liten så tyckte jag också som du men sen lärde jag mig att.." som väldigt nedvärderande mot de som har en annan åsikt. Det är lite som att du säger att enda anledningen till att inte hålla med dig är att en är ung och oansvarig.

Hade jag varit (dum nog att bli) lajvledare hade jag nog rätt tydligt förklarat att beröring utöver armar vore off limits utan tidigare överrenskommelse, och även då aldrig nånting ens nära nåt erogent.
Men lite klassiska romeo & julia dödsscener-ish är väl ok & smålustigt.
Först bara så att jag inte missförstått då lajvledare är ett ord jag inte brukar höra, det är arrangörer vi pratar om här och inte om något slags barnläger eller liknande?

Det sagt, om min romeo & julia dödsscen skulle uppfattas som "smålustig" måste jag säga att jag hade känt det som ett gigantiskt misslyckande.

Varför?
Tjaaa... Jag vet nu lite mer om hur hjärnan lurar oss och inser hur saker som stress/spänning av olika sorter, beröring och maktpositioner(även fejkade) kan ge effekter man inte riktigt kanske avser. Eller ännu värre, avser att utnyttja effekterna.
Det kan helt enkelt skapas relationer/händelser som folk ångrar i efterhand.
Ja, det kan skapas händelser som folk ångrar i efterhand, helt klart så. Det kan också skapa helt awesome kulturella och djupt emotionella upplevelser som vidgar ens världsbild och gör en till en bättre medmänniska. För de flesta de flesta gångerna så är det nog varken eller utan mer på nivån "ja, det här var kul, pizza?". Jag tror att det skulle bli en väldigt tråkig värld om ingen någonsin gjorde något som de kan komma att få ångra i efterhand och jag vet att mitt eget liv också skulle blivit tråkigare.

Enkelt uttryckt det finns BRA anledningar för en förförande kille att dra tjejen till lätt måltid, sen en skräckfilm & där ge henne stöd (i form av beröring) för att SEN hamna i "make-out point".
Tillägg: Ser romantik/dylikt som en bra krydda, som srirachasås, jättegod men bör användas med förstånd.
Helt överens om det, förstånd är bra att använda vid alla typer av spel och särskilt när det gäller romantik/dylikt samt teman som är tunga åt andra hållet.
/ps: Hur faaaaan är artickeln "spännande"? o_O
Den ger perspektiv från en samling människor på ett ämne som jag tycker är intressant.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n193757 said:
Helt överens om det, förstånd är bra att använda vid alla typer av spel och särskilt när det gäller romantik/dylikt samt teman som är tunga åt andra hållet.

Ja, medhåll, och det är ju precis det här stora delar av önskemålen i bloggposten handlar om: bete dig inte som en idiot, var tydlig med dina intentioner och ta inget för givet.

Jag spelar ofta bordsrollspel där vi använder fysisk beröring som en del av spel och ska helt klart bli bättre på att kolla av var gränsen går i framtiden (nu pratar jag alltså om saker i stil med att "hålla någon i handen").