Det är jag fullt medveten om (har pluggat massor av "nyttiga" kurser om antikens Grekland, historia m.m.) men gängse uppfattning är att nakenfajt var antingen rituellt eller dehumaniserande/exotifierande. Huvudargumentet är att det är dels är det ganska farligt (tom vanliga kläder skyddar från sår om du marscherar), dels att inget annat gjordes naken (ja, bortsett från aktiviteter som kräver någon form av nakenhet ) samt att vad som avbildas inom konsten och vad det berättas om i segrarnas källor är inte något som historiker av naturliga skäl tar som sanning. Det fanns ju ett utpräglat kroppsideal i antikens grekland, och den vältränade kroppen ansågs vara vacker och upphöjd, så att krigare (gudar?) avbildades halvnakna är inte alls konstigt. Men du lär inte kunna övertyga mig att antika krigare knallade runt med sköld, hjälm och benskydd och i övrigt var helt nakna när det var krig som gällde. Kanske i rituella sammanhang, men inte annars.Arfert;n230631 said:Finns hur många exempel som helst på det i antik konst. Från olika århundraden. Visst, det kan vara homoerotiskt, men det var också praktiskt. Fick man inte tygfibrer i såren så minskade risken för infektion.
Visst. Det var ett svar till...ähum, den som skrev att kelterna slogs nakna. Jag inväntar det färdiga omslaget. Verkar ju som att det kommer att ändra sig en del.wilper;n230652 said:Fast i just det här fallet spelar det väl ingen roll om det är HK eller ej.
Vi borde fråga oss "Är det METAL?"
Kelterna har vi lite för dålig koll på för att kunna säga varken bu eller bä, i varje fall ur romerskt perspektiv.Måns;n230620 said:Alltså, om kelterna verkligen slogs nakna eller inte vet vi inte så mycket om. Man kan ju tänka sig att romarna hade något att vinna på att dehumanisera sina motståndare. Det är ju inte första (och var defintivt inte sista!) gången någon har beskrivit sin motståndare på sämsta möjliga vis...
Så, jag köper inte argumentet att det är "historiskt korrekt".
Jo, det är lite av poängen. Vi vet att romerska återgivningar av "barbarer" är allt annat än hård fakta.Tony.Meijer;n230665 said:Om vi ska vara historiska så var det långt ifrån ovanligt att barbarer slogs nakna (detta inkluderar kvinnor). Det finns ett gäng romerska beskrivningar av det, uppenbarligen populärt på vintern för att vissa hur hård man var.
Det finns nämnt av invånare i de italienska stadsstaterna också, vilka inte direkt drog jämnt med Rom.Måns;n230668 said:Jo, det är lite av poängen. Vi vet att romerska återgivningar av "barbarer" är allt annat än hård fakta.
Som sagt. Vi kan bara gissa. Ur en historikers perspektiv är dessa källor inte på något sätt att betrakta som ofelbara bevis.Tony.Meijer;n230670 said:Det finns nämnt av invånare i de italienska stadsstaterna också, vilka inte direkt drog jämnt med Rom.
Specifict striden vid Vercellae där medlemmar av Cimbri-stammen besegrades.
Sen så är jag osäker på om Rom skulle se det som en nakdel eller förnedrande att gå i strid nake n tbh.
Haha, det var ju inte ens ett svar till dig och hade inget med ditt spel att göra...Arfert;n230674 said:Hursomhelst, det finns en massa källor. Många. Från olika tidsperioder och geografiskt skilda platser. Så någon form av verklighet bortom dem finns det troligen, tillräckligt för att vara sannolikt.
Men visst, det går bra att göra sig viktig och ifrågasätta allt. Även det som har historiska belägg och troligen har hänt. För då är man en ifrågasättande historiker, eller nåt. Men blir spelet coolt då? Nej.
Tony.Meijer;n230665 said:Om vi ska vara historiska så var det långt ifrån ovanligt att barbarer slogs nakna (detta inkluderar kvinnor). Det finns ett gäng romerska beskrivningar av det, uppenbarligen populärt på vintern för att vissa hur hård man var.
….utan det är vilka konsekvenser en sån bild får för rollspelare idag och hur vi bemöter varandra idag som får oss att tveka!2097;n230370 said:Det är inte bristande historiekunskap som får oss att tveka!
Tja, det var inte ett inlägg i debatten om framsidans varande eller icke-varande, det var mer en kommentar om historiska barbarer.2097;n230702 said:….utan det är vilka konsekvenser en sån bild får för rollspelare idag och hur vi bemöter varandra idag som får oss att tveka!
En kommentar som flera sagt och som kom lite out of the blue. Vi: "Hmm det kanske är lite vanskligt ändå trots att bilden är snygg" Dom: "Men det var ju så förr i tiden att dom var nakna tjejer med yxor det kan ni inte förneka"Tony.Meijer;n230715 said:Tja, det var inte ett inlägg i debatten om framsidans varande eller icke-varande, det var mer en kommentar om historiska barbarer.
För mig räcker det med att en enda gruppdynamik nånstans i världen blir fucked upp för att det ska åtminstone lite lite grann påverka hur jag själv tycker om bilden. Eftersom jag genast rusade in med en "jag gillar det!" så ville jag nyansera den första urhasplingen lite med ett "faaaast... jag kan tänka mig ca 10000 scenarion där det inte är helt lyckat".Tony.Meijer;n230715 said:Ang. vilka konsekvenser det får... tja, rimligtvis en påverkan på försäljningen av spelet. Blir det populärt kommer det nog leda till lite debatt.