ceruleanfive
Bläckfisk
Tack!Intressant spel. Men är det inte en stor risk när man reproducerar och förstärker normer/förutfattade meningar/polarisering/Könsstereotyper etc med spelet? Man vill väl ha ett mer jämställt samhälle?
Lite som problemet med det där rasistiska vikingaspelet. Eller nåt våldtäktsspel etc. Oavsett om man problematiserar under spelet eller inte.
Nej, det håller vi inte med om. Gestaltning är inte stöd. American History X är inte en hyllning till rasism. Att problematisera något är en ganska avgörande faktor i om något kan vara skadligt eller om det kan vara konstruktivt.
Vi har fått den här frågan på flera håll och Amos Persson har gett ett svar i FAQ:n:
Will this be a power fantasy for toxic behavior?
We do see the risk for our game to be played that way and we’ve kept it in mind the whole way through the design process. “Are we making sure this behaviour is problematized by the game’s mechanics?”, “Are we making sure women characters have enough agency?”, “Are we making sure participants can opt out or steer the game in a better direction if it becomes a power trip?” are some questions we’ve consistently asked ourselves.
Our solutions? Safety mechanics and boundary discussions. Only playing out scenes if there are women present and saying “everything else doesn’t count”. Making sure that it’s extremely unlikely to not play a woman at some point during the game. And of course, the debrief. At the end of the game the players will be asked questions about their experience that we’ve tuned to make them think and question what they’ve seen in the game—and take time to make sure everyone feels okay afterwards.