MODERERING
Om någon enskild person känner sig förtryckt eller inte är verkligen inte ämnet för den här tråden.
Om någon enskild person känner sig förtryckt eller inte är verkligen inte ämnet för den här tråden.
Jag menar att om man skriver ett sådant äventyr så bör man ha i åtanke att det kan finnas en hel grupp av människor som kan såras över att bli exkluderade i materialet.Man vill väl rimligtvis undvika att såra någon? Det vill väl alla vettiga människor?
Att inkludera borde handla om vilka man vill undvika att exkludera, inte vilka man vill undvika att såra. Det säger liksom sig självt. Exkludering är motsatsen till inkludering, och inte synonymt med sårande.
Men menar du på fullt allvar att bara handlingen i sig att skriva och publicera ett scenario om The Middle Passage, är att såra en grupp icke definierade individer, och därför klandervärd? Om jag vill skriva ett scenario om The Middle Passage är jag självfallet ganska ointresserad av att nå ut just till folk som tar anstöt av skildringar av diverse teman kring The Middle Passage. De är liksom inte alls min målgrupp, av skäl som tycks mig mycket uppenbara.
Vad fint, tack för stödet!Föremålet för den här härliga tråden vill en ju inte missa! Ordmärkningar, retoriska misstolkningar och jätteintressant argumentation! Nu har jag backat!
Skulle säkert gå att göra superintressanta hack som fokuserar på andra kulturer! Det är mest att vi inte är rätt personer att göra dem.Int' vikingar men jag tror den här filmen kan vara av intresse/inspiration för Blood Feud spelare:
Skulle säga att man nog kan ta o överföra ett antal av grejerna rörande heder, ära, ärohunger, hämnd och liknande, och vad de gör med folk från filmen till vikingatiden.Skulle säkert gå att göra superintressanta hack som fokuserar på andra kulturer! Det är mest att vi inte är rätt personer att göra dem.
Ert huvudtema sticker ju ut lite så man mins det.@Gamiel Det är kul att du har haft Blood feud i bakhuvudet över så lång tid!
Jag antar även att toxisk maskulinitet är en grunläggande dysfunktion och källa till konflikt som alltså skapar spelöppningar: lite som hyperkapitalism i cyberpunkrollspel eller rymdtotalitärism i Star Wars.Jag tänker att syftet främst är att synliggöra vad toxisk maskulinitet är, och hur det påverkar de som utövar den samt deras omgivning. Sedan kan det göras tydligare i en fiktionell situation, lite avlägsnat från vår vardag. Samtidigt som man borde kunna dra paralleller hur det fungerar idag.
Ok, tack för klargörande. Har ni utgått ifrån forskning om just vikingarnas maskulinitet i skapandet av spelet? Plundringstågen och handeln med slavar är ju väl belagda fenomen, men det är också mycket som inte är känt om könsrollerna under nordisk järnålder. Begrepp som hegemonisk och toxisk maskulinitet är ju närtida begrepp, som kan vara svåra att tillämpa på ett så fragmentariskt källmaterial. Det är ju exempelvis fullt tänkbart att även kvinnor deltog i, initierade och drog nytta av plundringstågen och slavhandeln. Handlar då dessa historiska företeelser ens om maskulinitet? Jag tror att det svårt att veta säkert.Jag tänker att syftet främst är att synliggöra vad toxisk maskulinitet är, och hur det påverkar de som utövar den samt deras omgivning. Sedan kan det göras tydligare i en fiktionell situation, lite avlägsnat från vår vardag. Samtidigt som man borde kunna dra paralleller hur det fungerar idag.
Notera att spelet och tråden är två år gammalt. Finns en tidigare diskussion här:Ok, tack för klargörande. Har ni utgått ifrån forskning om just vikingarnas maskulinitet i skapandet av spelet? Plundringstågen och handeln med slavar är ju väl belagda fenomen, men det är också mycket som inte är känt om könsrollerna under nordisk järnålder. Begrepp som hegemonisk och toxisk maskulinitet är ju närtida begrepp, som kan vara svåra att tillämpa på ett så fragmentariskt källmaterial. Det är ju exempelvis fullt tänkbart att även kvinnor deltog i, initierade och drog nytta av plundringstågen och slavhandeln. Handlar då dessa historiska företeelser ens om maskulinitet? Jag tror att det svårt att veta säkert.
Tack! Det var informativt. Jag ser nu att spelet egentligen inte alls bottnar i forskning om de historiska vikingarna (alltså de germanska stammar som levde i Norden, delar av Baltikum och norra Tyskland århundradena kring år 1000 e. Kr.). Det är istället det mycket mer närtida begreppet toxisk maskulinitet som är det centrala. Signaturen APM från Bläckfisk (Förlag?) skriver själv om det i tråden. I mina ögon är det här (alltså att applicera ett nutida begrepp på en historisk miljö) en synnerligen problematisk form av historiebruk. Självfallet handlar det mest om vår tid (och vår tids universitetsutbildningar), men det verkar andra redan ha påpekat, så jag går inte vidare med det.Notera att spelet och tråden är två år gammalt. Finns en tidigare diskussion här:
Hermeneutiska och tematiska världar
Bläckfisks rollspel Blood Feud presenterades nyligen på sociala medier, med viss diskussion som följd. Var spelets ambition att använda vikingatiden som miljö för att diskutera toxisk maskulinitet en god idé, eller var det mest ett illa påläst sätt att förmedla en fördomsfull bild av...www.rollspel.nu
Kanske lite OT, men det låter spännande. Vad är det för nya begrepp? Har de hunnit ut på Youtube och liknande än (där de antagligen muterar och förvanskas som vanligt)?...
Edit: Jag tror att vi redan har passerat peak genus. Helt andra, nyare begrepp ger redan mycket forskningspengar inom humaniora och samhällsvetenskap. Det lär snart märkas även på grundutbildningarna.