Nekromanti Bloody war!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Seppuku [vidrigt OT]

"Yukio Mishimas seppuku var en kanshi, ett tämligen idiotiskt sätt att dö på då man skar upp sin egen mage för att få sin åsikt igenom."

Fel. Kanshi handlar om ett slags protest, ja, men det handlar inte om att prompt få sin åsikt igenom. Snarare är det andra sidan av samma mynt som soldaterna befann sig på; då man ej kan få sin vilja igenom så väljer man att begå självmord istället. Och alltså misslyckades han inte med något alls egentligen, utom möjligen i valet av kaishaku.

"(...) seppuku hörde till det gamla Japan och inte det nya."

Du inser väl att det liksom var lite av hans poäng?

"Det är ungefär som att jag utklädd till viking skulle storma ut på gatan och gå bärsärkagång med en gammal yxa på alla förbipasserande."

Yeah. För det gjorde ju vikingarna. Varje dag. Hela tiden. *suck* Kom igen... Jag hittar faktiskt inget direkt fel i din text om sokotsu-shi, så jag har inget att tillägga (utom möjligen att jag just klev upp, så jag förbehåller mig rätten att ha missat nåt att nitpicka på...).

"Det kan tyckas vara väldigt dumt att ta sitt liv istället för att återvända till slagfältet (...)"

Tja, visst, om man missat poängen så kan det verka dumt. Jag tycker alltså inte att det är det. Men min poäng är att att det Mishima gjorde höll sig till samma princip, och att det därför inte heller var dumt.

"något mildare straff i livet efter detta (...)"

Inom Buddhismen, som ju länge varit tämligen utspredd i Japan, så handlar det ju om reinkarnation och inte någon himmel eller något helvete. Och ja, jag är medveten om att jag är petig.

"det är ett så skönt ord och är likadant som det svenska verbet "baka", fast med annan betydelse."

Och annat uttal och - egentligen - annan stavning...men jaja. ¬_¬

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nitplockning (OT)

OM man dock stavar Dishonor med e mer engelsk klang (med ett u) får man fram 41st Battalion, Royal New South Wales Regiment – som har den underliga meriten att ingen av deras mannar har gett upp sedan 1917 då batalionen skapades.
Jag kan tänka mig att Massachusetts Maritime Academy Honor Guard har liknande meriter... Kanske inte väger lika tungt dock, då jag har svårt att tro att aktivt deltagit i några större konflikter, inget en googling avslöjade i alla fall.

Ludwig

Veteran
Ni glömmer...

Allt detta prat om historiska nedgörningar och totalslakt med guerilla... Jag som är relavtivt patriotisk vet ett slag som får mig att stiga upp varenda morgon;
Nils Dacke. Slaget utspelade sig inte mer än en mil ifrån mig. Jag har gått i skogarna där Vasas män blev nergjorda. Nils Dackes armeé VAR underlägsna. Jag tror att han hade kommit långt ifall det inte hade varit för "backstabbningen".

Dels så har Asharien redan stora problem; Upprorshären som inte ens Nimto kan stå emot. Nimto Bro med sina stridsvane män har inte ens lyckas krossa Hären, men däremot så har de just börjat sammla in lego trupper. Men Istället för att Jargien skickar ut en stor armeé så kan de låta Tiraker storma Asharina halvön. De kommer troligtvis kräva stora summor med pengar, men vad kan "Tiraklegotrupper" göra mot Jargien när de vägrar och betala. Jargien kommer undan ganska lätt. VILKA ÄR SABRIERNA??? Dels ifall Jargien och Tirakerna går i en sammlad armeé så kommer dvärgarna och alverna troligen se detta som en chans att krossa tirakerna. Ifall de inte kommer ut ur bergen/skogen för detta så lär de uppmuntras när Cerfalierna och Asharierna m.m rör sammlar sig.

/Ludwig... Inte så erfaren men vill bli en av Eon legenderna.

Ludwig

Veteran
Tillägg.

Jargien kännar mycket mer på att bara stödja Upprors arméen som härjar. Dels ifall upprors arméen tar över Soldarn och Asharien så kan jargien gått in ett förbund med Upprorshären. Why do the tought work when you got a mob?

VILKA ÄR SABRIER?! Läs mitt inlägg som har belagt sig över detta, för att läsa synpunkter och frågor.
DELS HÅLLER TILL TOPIC!

Helmgast
Re: angående era funderingar!

Jargiska armeén kan visst belägra vilket rike de vill utan problem
Till vilken nytta? Kanske lönar det sig inte, då folk inte låter sig besegras även om de förlorat i fält? USA har väl ungefär hälften av världens totala militärbudget plus en massa allierade. Trots detta så har de problem att skapa ordning i Afghanistan och Irak, även om jänkarna vann själva krigen i fält ganska enkelt.

Ergo: Skall man bara röva så räcker fältseger, men skall man erövra så krävs det lite mer.

[H2O]

Veteran
Re: Seppuku [vidrigt OT]

Uhm, nu är inte jag någon Mishima expert eller så, men jag har varit i närheten av folk som läst in sig en del på honom iaf.
Ja, det sägs att hans sekond missade ett par av sina hugg (det ska ju bara behövas ett) och att Mishima då lugnt ska ha sagt åt honom att ta det lugnt... Huruvida det är sanning eller inte vet jag inte.

Och vad gör hans offer sämre? Jag kan tycka det vara ett ganska meningslöst sätt att försöka få sin vilja igenom, men enligt honom var det ett gott försök. Och lyckades han inte egentligen?
Mannen var ju som bekant inte särskilt nöjd med Japans utveckling mot västvänlighet, och ville återföra samurajväldet igen (om jag inte är ute och cyklar). Flör att göra det försöker han få militären att gå över till "hans" sida, men misslyckas och begår seppuku. Alltså, jag kan tänka mig att det debatterades rätt vilt i Japan efter det, och då vann han väl ändå en liten seger?

Ingtar

Veteran
Re: angående era funderingar!

Själv så jämnför jag inte Mundana med nutiden.
Jag tror faktiskt inte Jargiska armeén skulle ha så jättestora problem med att ta över ett helt rike efter som att deras armeé är så enorm och det finns inte så vidare många länder som kan ställe sig imot dem!

De armeérna som kan ställa sig emot dem äfr ju isåfall Menon-Aun och Ebrhon, men dessa bryr sig ju inte så vidare mycket om vad som händer med de andra rikerna? och Ebrhons armeé har ju inte tränat in offensiven om man säger så.

Marukusu

Hero
*Yawn* [asäckligt OT]

"(...) seppuku hörde till det gamla Japan och inte det nya."

Du inser väl att det liksom var lite av hans poäng?
Jupp, och det är bland annat det som gör hans seppuku så misslyckad. Yukio Mishima var en renodlad samurajfantast, men var det i ett land där samurajmystiken kylts ner. Japanerna har nog till stor del tappat förtroendet för seppuku över huvud taget och tycker (med undantag, naturligtvis) säkerligen att seppuku är lika onödigt och barbariskt som vi (de flesta västerlänningarna) gör. Dock så tycker säkert många att t.ex. Minamoto Yoshitsunes seppuku var ädelt, då det enligt legenden utfördes under en period då seppuku var allmänt accepterat som ett sätt för en samuraj att dö på.

Yukio Mishima var inte en samuraj och det var inte heller de japanska soldaterna men som sagt, JAG anser att de hade mer att dö för, så att säga.
Japan har ju inte mått särskilt illa under dess "amerikanisering" (bortsett från naturen, som tagit sig ett par rejäla smällar) utan har istället gått väldigt långt inom diverse tekniskt scheisse. Hade gått så här långt om Yukio Mishima fått sin vilja igenom? Troligtvis icke.

"Det är ungefär som att jag utklädd till viking skulle storma ut på gatan och gå bärsärkagång med en gammal yxa på alla förbipasserande."

Yeah. För det gjorde ju vikingarna. Varje dag. Hela tiden.
Jag tror att du ser vart jag vill komma. Seppuku var ju inte heller något som en samuraj gjorde varje dag, eller hur? Att gå bärsärk var ju faktiskt förknippat med Oden och massa heligt vikingamumbo-jumbo som jag inte orkar gå in på.

Dessutom så finns det i alla fall en himmel kallad nirvana inom buddhismen. Nu är jag dock alltför slö och ovetande för att dra in på en religiös debatt.
När jag skrev "i livet efter detta" så kan jag ju ha menat i livet som inkarnation (jag kommer själv ens varför jag skrev det), ty om man har levt ett osunt liv så får man igen det när man återföds, på samma sätt som man får det bättre i nästa liv om man har levt enligt buddhismens regler (såvida jag inte drömde det på religionslektionerna i grundskolan).

Och annat uttal och - egentligen - annan stavning...men jaja. ¬_¬
Que? "Baka" med annan stavning? Hur då, "báka" eller?

/Marukusu, börjar bli trött.

Marukusu

Hero
Underskatta aldrig en fiende...

Ebrhons armeé har ju inte tränat in offensiven om man säger så.
Har jargiens det då?! En jargbila är väl mer ett vapen av defensiv natur.
Dessutom så kommer soldarns riddare göra potatissoppa på alla jargier som är dåraktiga nog att invadera solgudarnas land. Tänk er herr Ivian med solsvärdet (som LÄR manifestera sig då den samoriska läran är allvarligt hotad i ett krig mot Jargien) som rider i spetsen för alla riddare, värdsliga som andliga i hela Soldarn! Vem får vipeass då om inte jargierna?

/Marukusu, byter taktik...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: *Yawn* [asäckligt OT]

"Jupp, och det är bland annat det som gör hans seppuku så misslyckad. Yukio Mishima var en renodlad samurajfantast, men var det i ett land där samurajmystiken kylts ner."

Nej, det är det som gör honom till något annat än en konformist. Det innebär knappast att han misslyckades med något. Återigen, bara för att du inte håller med om hans metoder så gör det dem inte misslyckade. Hans motivering till att begå seppuku var det inget fel på.

"Japan har ju inte mått särskilt illa under dess "amerikanisering" (bortsett från naturen, som tagit sig ett par rejäla smällar) utan har istället gått väldigt långt inom diverse tekniskt scheisse. Hade gått så här långt om Yukio Mishima fått sin vilja igenom? Troligtvis icke."

Tja, alla tycker inte att teknologiska framsteg, blandkultur och industrialisering är "the way to go", så att säga. Mishima tyckte t.ex inte det. Och hans åsikt var ju inte mindre värd än någon annans.

"Dessutom så finns det i alla fall en himmel kallad nirvana inom buddhismen. Nu är jag dock alltför slö och ovetande för att dra in på en religiös debatt."

Det känns gravt förenklat att bara kalla det för ett slags "himmel", men sak samma; jag får nog av religiösa diskussioner på skräckforumet, så slipper jag dem här så kommer jag inte direkt börja gråta.

"Que? "Baka" med annan stavning? Hur då, "báka" eller?"

Nej, jag nitpickar; det skall ju egentligen skrivas med kana eller kanji. "Báka" skulle förresten bli helt fel, då vokalerna skall vara lika långa.

Krille

Super Moderator
Re: Underskatta aldrig en fiende...

"Tänk er herr Ivian med solsvärdet (som LÄR manifestera sig då den samoriska läran är allvarligt hotad i ett krig mot Jargien) som rider i spetsen för alla riddare, värdsliga som andliga i hela Soldarn! Vem får vipeass då om inte jargierna?"

Detta förutsätter då förstås att Daak den Allsmäktige, himlars och jordars skapare, den barmhärtige som dömer dödliga och odödliga vid tidens slut, den Allvetande och Allseende fadern, inte hittar på något motsvarande för jargierna. Ska du blanda in möjlige övernaturligheter, var god blanda in alla övernaturligheter, inte bara ena sidans.

Marukusu

Hero
In nomine Daak

Har den allesmäktige herren Daak befattat sig med sina jargiska undersåtar under de senaste tvåtusenniohundrasextiosju åren och hjälpt dem under deras korståg mot samorierna? Inte vad jag vet.

Har solens tvenne gudomar hjälpt sina lydiga troende under försvaret av den samoriska läran? Ja, faktiskt.
Daak verkar inte heller vara en sådan gud som hjälper sina tillbedjare. Dessutom så skulle jag vara rätt så pissed-off på jargiernas pengadyrkande om jag vore Daak. Ett straff skulle jag ge de illbattingarna, bevisa min existens, förinta deras land! MOUAHAHAHAHA!!!

/Marukusu, leker Gud.

Krille

Super Moderator
Re: In nomine Daak

"Har den allesmäktige herren Daak befattat sig med sina jargiska undersåtar under de senaste tvåtusenniohundrasextiosju åren och hjälpt dem under deras korståg mot samorierna? Inte vad jag vet."

Klart han har gjort. Han är ju allsmäktig.

Wictor

Warrior
Re: Vandaler [fortfarande så OT att det svider]

Jag minns inte allt det här ordentligt, men jag har för mig att vandalerna vandrade en h-vetes lång sträcka från någonstans i Europa eller längre ifrån för att sedan på något vänster ta sig till Nordafrika, så de kom egentligen inte därifrån ursprungligen. Eller var det kanske ett annat folkslag?

Jag gillar egentligen inte att vara OT, men jag kände för att svara. :gremconfused:

Wictor

Warrior
Re: Medhåll och vidarespåning.

Detta är intressant. Eftersom medeltida krigföring oftast försörjdes genom plundring, är det nog en ganska dålig idé att försöka knäcka jargiens försörjningslinjer. Då plundrar de bara skiten ur civilbefolkningen som då inte kan föda gerilla soldater. Kort sagt. Gerillakrigföring funkar inte så bra på medeltiden. Dessutom är kommunikationerna såpass långsamma att den psykologiska aspekten hos gerillakrigföring och terrorism nästan helt går om intet.
Snapphanarna kom förvisso något senare än medeltiden, men använde inte de sig av gerillaliknande metoder? Arméer försörjde väl sig hur som helst nästan likadant då som innan krutvapen och dylikt uppfanns. Eller har jag fel? (hävdar inte på något sätt att jag har koll på detta, bara spekulerar)