Seppuku [vidrigt OT]
Yukio Mishimas seppuku var en kanshi, ett tämligen idiotiskt sätt att dö på då man skar upp sin egen mage för att få sin åsikt igenom. Fick han det? Nej. Alltså misslyckades han med sitt uppsåt och dog på ett "oädelt" sätt enligt gammal japansk synvinkel. När han tog sitt liv 1970 så hade Japan sedan länge gett upp det mesta av bushido, samurajer, seppuku och dylikt, vilket fick hans seppuku att te sig som onödigt och bortkastat då seppuku hörde till det gamla Japan och inte det nya.
Det är ungefär som att jag utklädd till viking skulle storma ut på gatan och gå bärsärkagång med en gammal yxa på alla förbipasserande.
Många av de japanska soldaterna begick sokotsu-shi, vilket är då man tar sitt liv efter ett "major fuck-up". Soldaterna hade misslyckats med sitt jobb att försvara sitt fosterland och tog sina liv då de inte kunde leva med den skammen. Sokotsu-shi är antagligen den mest använda formen av seppuku och är väl den som de flesta västerlänningar associerar med seppuku (eller "hara-kiri" som vi envisas med att säga).
Det kan tyckas vara väldigt dumt att ta sitt liv istället för att återvända till slagfältet och istället där om nödvändigt stupa för sitt land. Men då var ju risken överhängande att man blev tillfängatagen och "torterad av de hemska amerikanska djävlarna" som japansk propaganda sade, vilket var ett ännu större tecken på misslyckande och vanära.
Då är frågan: vad vann då japanerna på att begå sokotsu-shi? Ingenting, bortset från att de dog med vetskapen om att deras heder var återupprättad och att de skulle få något mildare straff i livet efter detta. Tja, skit samma, de dog med lättnad över att de i alla fall inte blev tillfångatagna.
Bara för att man sprättar upp sig själv så vinner man inte ära, nej, man måste ha en anledning till sitt agerande också. Jag säger inte att de japanska soldaterna hade någon vidare anledning att ta sitt liv de heller men de fick i alla fall igenom någonting med sina självmord, själsfrid. Om den så var skapad av japansk samurajglorifiering är en annan sak.
/Marukusu, som inte skrev "baka" för att skryta om min undermåliga japanska utan för att det är ett så skönt ord och är likadant som det svenska verbet "baka", fast med annan betydelse.