Ram;n337322 said:
Jag ställer mig försiktigt tveksam till om de aktiviteterna skulle ge mig den output som jag önskar mig, att världen som helhet "ryster till" och att kedjor av reaktioner sätts igång.
Som sagt, jag anser att blorb inte är rätt verktyg för den här typen av spel. Det blir för mycket overhead om väven är för stor och min spelmodell förutsätter att det faller ut reaktioner utav de stora och tuffa beslut som spelarna fattar. Världen ligger inte still utan utifrån denna händelse och läget innan så genereras en ny rörelse. Tabeller kan aldrig generera den här typen av output på ett konsekvent och bra sätt och att preppa för det är svårt.
Såg för att slå i en spik helt enkelt. Det gör inte sågen dålig på något sätt.
Jag har en helt annan take.
Dom traditionella blorbverktygen (tabeller osv) är det du recenserar här. Inte blorbens ideal.
Blorbiga regler som rör sig på en annan skala än "person" mot "person" kommer att kunna klara av det.
Är bara nån som ska koka ihop dom!
Det är lite orättvist att folk vänder sig mot mig för att
jag ska skapa dom här armé-mot-armé--reglerna. Jag vet ju inte ett jota om krig och sånt! Never a fighter!
Mitt jobb är att förklara för folk vad blorbigt är. Och hur otroligt mycket regler som fortfarande
fattas.
Istället för att bara "hmm ok intressant, och nu ska vi se här, dags att försöka knåpa ihop regler för vad som händer när man dödar en evil Robin Hood..." så bara "uj verkar som att det inte går att döda onda robinhoodar i den där klena blorben då måste det vara bull!"
Här är ett till försök:
När vi rör oss i en blorb så drabbas vi av spelledarpersoner och monster från kartor och tabeller och liknande. Complicationstabellen när vi shoppar magic items eller letar efter rykten ex vis, eller mötestabellen för att se om nån smyger sig på oss när vi sover ute i det vilda.
Det är så personer kommer in i våra liv. Och dom är ibland i relationskartor med varandra och vi kan följa dom trådarna.
Händer det nåt som får hela världen att rista så går man in på dom tabellerna och skriver in konsekvenserna där. Ska det vara så himla svårt? Ex vis dom dödar en kung då kommer drottningen kanske skicka ut ett gäng lönnmördare efter dom. Skriv då in den där lönnmördarskvadronen på ovan nämnda ställen!
Vi hade en gång en intellect devourer som var lös. Jag hade tärningsstyrda regler för var den befann sig i staden, vilka spelledarpersoner den gav sig på och försökte ta över, om den lyckades med det eller inte osv. Så spelarna hade en ordentlig paranoia att försöka fånga och stoppa denna varelse.
Vi hade också kulter som härjade i staden och försökte ta över olika institutioner och korrumpera (mha ond magi) dom. Det fanns även där regler för det som visade mig månad för månad vad som hade hänt i det stora skeendet. Tog reglerna från Silent Legions, kapitel sex. Och rollpersonerna kunde ingripa i detta och förändra planerna.
Det oblorbiga mindsettet är en sorts schamanistisk lindans, man använder prepp och regler som inspiration och krydda men spelledaren får själv fatta väldigt stora beslut om vad som händer och vad som finns. För mig har det aldrig varit ett tillfredsställande sätt att spelleda (varför ska vi ha regler för att slå mot en svårighetsgrad om jag ändå kan sätta svårighetsgraden helt fritt i stunden? och extrapolera till "slå mot ett monster" osv osv), jag tänker hela tiden "i så fall så kan vi lika gärna slopa reglerna och friforma och jag kan improvisera helt fritt".
"Men det går väl att lära sig att spelleda så? Det gäller bara att få till det rätta mindsettet, att inte sträva efter att bara vara en neutral domare utan istället kombinera den rollen med att vara en curator, en entertainer, en kreatör, en handholder...?"
Ja uppenbarligen finns det flera såna spelledare.
Men jag har aldrig tyckt att det är tillfredsställande som spelare, heller!
Jag blir bara förbannad och säger "Varför ska vi bry oss om reglerna
över huvud taget när vi är i en oblorb? Släng ut spelarhandboken genom fönstret, låt mig få bestämma helt fritt vad min rollperson gör, inte gör, kan göra, inte kan göra, jag behöver inget rollformulär heller, ska jag lita på dig och ditt oblorbande så måste du lita på mig och mitt dito! Jag är en stålprinsessa med döskallar i väskan som kan köpa och sälja och riva det här lilla värdshuset om jag så vill!"