Swedish Chef;n336874 said:
Problemet jag känner är att jag inte kan (men någon annan kan säkert) skapa hur SLP reagerar på vad en spelare säger eller gör. Ett samtal har så många variabler att jag anser det vara svårt att reglifiera reaktionen i förväg. Jag bygger på min känsla, ett samtal är ju består ju ungefär till 30% av ord resten är ju tonfall, kroppsspråk och så vidare. För mig blir denna delen av spelupplevelsen bättre om jag som SL rollspelar/improviserar SLP:ns reaktion, det blir mer äkta för mig.
Oj, nu hamnade vi i samtalssituationer! Inget fel, men det svängde ganska kraftigt för mig där.
Jag kan såklart inte tala för 2097 utan bara för hur jag tänker i relation till blorb, men… Jag ser ingen anledning till varför varje reaktion nödvändigtvis måste vara reglerad bara för att det ska vara blorb. Jag tänker att så länge det finns en stabil grund för SLP:ernas reaktioner så är det inte ett problem.
Alltså, om det finns en SLP i ett mordmysterium som RP kommer att prata med, så är ju generellt det salienta hos SLP:n vilken information hen sitter på. Vad hen varit med om fram till dessa att rollpersonerna pratar med hen.
För att få fram den "verklighetskänsla" som blorben handlar om så tänker jag att så länge SL inte bara plötsligt ändrar vad SLP:n bevittnat, vilken information den har, vilken ideologi den har etc. on the fly så funkar det ganska bra att improvisera utifrån den grunden.
Om man spelar ett spel där det är salient huruvida SLP:n är rollpersonernas allierade eller ej (t.ex. i en dungeon) så finns det (antar jag) större anledning att blorb-tabell-regla sig fram till sådana reaktioner. Men även där har ju 2097 saght att saker som börjar som tapet kan bli salienta beroende på rollpersonernas agerande…
För att jag ska känna att en SLPs reaktion ska kännas äkta så tror jag att jag dels behöver känna att det finns en människa (eller annan tänkande varelse) som har funnits innan jag började prata med hen, och dels det här improviserade, levande som du är inne på. Jag tror att för mig blir SLPn mindre levande om det känns som att SL helt och hållet vrider och ändrar på SLPns grundläggande stomme och historia under samtalets gång.