Jag funderar på om blorb funkar lika bra för korta som långa kampanjer. Jag tänker mig att i en lång blorb-kampanj kommer feta grejer hända förr eller senare och har man djupa karaktärer med spännande relationer kommer deras ”tema” hanteras på ett eller annat sätt—förr eller senare.
Men hur blir det för mig som tycker fem session är snudd på för långt, och helst kör max tio? Som har svårt att vaska fram ett enda spelpass i månaden på grund av Livet?
——
Jag har funderat på upplevelser jag haft av ”blorbighet”. Jag har ett bra exempel och två dåliga. Det bra när jag (som då bara körde Story Now) hoppade in i en Eon-grupp. Fiender dök upp och spärrade vår väg. Jag drog hjältemodigt mitt vapen och attackerade. Och SL följde reglerna, vilket ledde till att fienden med sin första attack gav mig ett dödligt sår. Det var riktigt mäktigt, och inte alls vad jag var van vid.
Ett exempel som jag tyckte var trist var när vi preppat ett helt spelpass (ett pass jag betalat i blod för att kunna freda från jobb och familj) för att kidnappa en person. När vi väl kom dit sa SLs prepp att han inte var hemma. Kände mig snuvad på spelkvällarna och uttråkad. Och det förhöjde faktiskt inte effekten av att sen, två spelpass senare, hitta honom. Det här skulle kunna kopplas till om man har mycket tid att spela och kan köra långa kampanjer eller om det är ont om speltid. Då blir man mindre ok med meningslösa pass.
Nästa exempel kommer från en kampanj där det fanns ett sällskap (ondingar) som uppträdde, vilket vi misssade eftersom vi kom en dag försent och blev snuvade på allt. Men det här sista föll kanske för att vi just spelade en tänkt berättelse.
—-
Supersugen på att prova blorb men fortfarande inte säker på att det passar mig. Men säkert väldigt lärorikt!!
Men hur blir det för mig som tycker fem session är snudd på för långt, och helst kör max tio? Som har svårt att vaska fram ett enda spelpass i månaden på grund av Livet?
——
Jag har funderat på upplevelser jag haft av ”blorbighet”. Jag har ett bra exempel och två dåliga. Det bra när jag (som då bara körde Story Now) hoppade in i en Eon-grupp. Fiender dök upp och spärrade vår väg. Jag drog hjältemodigt mitt vapen och attackerade. Och SL följde reglerna, vilket ledde till att fienden med sin första attack gav mig ett dödligt sår. Det var riktigt mäktigt, och inte alls vad jag var van vid.
Ett exempel som jag tyckte var trist var när vi preppat ett helt spelpass (ett pass jag betalat i blod för att kunna freda från jobb och familj) för att kidnappa en person. När vi väl kom dit sa SLs prepp att han inte var hemma. Kände mig snuvad på spelkvällarna och uttråkad. Och det förhöjde faktiskt inte effekten av att sen, två spelpass senare, hitta honom. Det här skulle kunna kopplas till om man har mycket tid att spela och kan köra långa kampanjer eller om det är ont om speltid. Då blir man mindre ok med meningslösa pass.
Nästa exempel kommer från en kampanj där det fanns ett sällskap (ondingar) som uppträdde, vilket vi misssade eftersom vi kom en dag försent och blev snuvade på allt. Men det här sista föll kanske för att vi just spelade en tänkt berättelse.
—-
Supersugen på att prova blorb men fortfarande inte säker på att det passar mig. Men säkert väldigt lärorikt!!