Jag vet inte om en ska se på det så mycket som att en spelledare för b/x eller vad det nu är tror att hen kan göra helt neutrala bedömingar så mycket som ambitionen finns att göra neutrala bedömningar utifrån ett genuint intresse att inte influera spelet utifrån sin egen vilja. Jag tror detta, det genuina intresset att se vad som kommer hända är som nyckeln till detta, att som vara nyfiken och intresserad av vad som kommer ske i spel. Om jag som spelledare är det så kommer jag väga vad jag tillför berättelsen på ett annat sätt än om jag spelleder för att vi ska få en awesome historia.
Säg att vi spelar Traveller. Du och några spelare bestämmer er för att "vi snor ett skepp och drar från planet x" av någon anledning.
Så, jag kan ju säga att "det finns såklart ett lämpligt skepp i rymdhamnen, vakterna ser rätt distraherade ut, det är en rostig jävla skorv men fan, ni har åkt med skepp i sämre skick förr" för att jag tycker det låter coolt. Men här har jag ju lagt mitt finger på vågen och påverkar saker utifrån min egen vilja. Jag vill att ni ska fly med ett skepp för det vore awesome, jag till och med ger er lite distraherade vakter. Helt enkelt motsatsen till att inte påverka utfallet.
Eller, så tittar jag på vilken rymdhamn planeten har, vilket styre planeten har och hur det upprätthålls, andra parametrar som spelar in och kanske slår jag lite tärningar och kommer fram till att: nej de flesta skepp är tungt bevakade av adelsfamiljen y som styr planeten, de äger rymdhamnen och deras anseende står på spel om ett skepp blir stulet...
Eller, så tittar jag på vilken rymdhamn planeten har, vilket styre planeten har och hur det upprätthålls, och säger: självklart finns det massa skepp att tillgå, men rymdhamnen är ju kass, och lawlevel är 0 så ingen som upprätthåller ordningen, så alla vakter är, som ni vet, inhyrda av besättningen på respektive skepp, eller bevakas av besättningen själva, så vad ni måste göra är att reka fram ett lämpligt skepp, det kommer ta tid och risken är att någon kanske uppmärksammar er när ni snokar runt här....
Sen då, när ni vill bluffa er förbi en vakt in på området så kanske vi slår tärning eller inte. Jag kanske slår ett reaktionslag för vakten för att se vem hen är och hur hen bemöter er, kanske ger jag det någon positiv eller negativ mod på grund av vad som skett innan, är ni efterlysta? Har ni på er likadana uniformer som alla i rymdhamnen verkar bära? Kanske utgår jag från detta när jag bedömer bluffen? Kanske säger jag bara "äh men slå 2d6 mot 8+, lägg till 2 pga att ni alla har militär bakgrund och pga att ni nu är klädda i adelsfamilj y:s uniformer". Allt handlar väl här om bara en bedömning om "hur trovärdig lögn var detta?" och sen rannsaka sig själv lite, "går bluffen igenom för att jag vill det? om så kanske tärningarna är en bättre lösning?"
Jag är själv inte så mycket för att låta rollspelandet och beskrivningarna spela roll så mycket, utan föredrar om det som får påverka är hur förberedelser inför saker görs. Så bonusar för att övertala någon om vi tänker oss gå till tärningen är inte skickligheten i att snacka strunt vid spelbordet så mycket som skickligheten i att hitta saker som kan påverka interaktionen, som att typ förklä er, kanske ta reda på vem som styr i rymdhamnen och ha tagit reda på lite namn att slänga sig med, kanske ett par förfalskade papper att ni nu köpt skeppet som ni kan visa upp, saker som alla i sin tur såklart då inneburit samma vända genom ett sl-tänk utifrån att inte lägga fingret på vågen och påverka utfallet efter eget tycka ute fundera över hur trovärdigt saker är. "Vart hittar en kläder att sno? Hur ämnar ni göra det? Från tvätteriet? Ja Såklart kläderna måste tvättas någonstans..." och sen klipper vi till tvätteriet när ni försöker bryta er in... osv.
För mig är detta rätt viktigt i många spel, vi spelar utan något skyddsnät och historien kan mycket väl ta slut på tvätteriet i en hög med smutsig tvätt där tärningarna var emot er och ni tar en kula av en vakt som kom på er när ni försökte bryta er in. Eller så kan den sluta med att ni överlever det och femtioelva spelmöten senare återkommer till planeten med en armada, krossar adelshuset som styr där och etablerar era egna barn som nya härskare... vem vet? Strävan efter neutralitet för mig är att som ha bägge dessa dörrar öppna, att inte sträva efter det ena eller andra. Play to find out som kidsen säger.