Äppelpäppel...
Om du hade läst mitt inlägg noggrannare hade vi inte behövt ha denna debatt, där det verkar som att du (och resten av förespråkarna för Codex) och jag diskuterar olika saker, utan att någonsin mötas på mitten.
Nu kommer alltså ett förtydligande av min åsikt - om man läst och förstått mina föregående inlägg behöver man inte läsa vidare.
Det är hur bra som helst att det går bra för Codex - jag är inte den som önskar olycka på folk. Så sett i förhållande till hela universum och de oändliga vidder som ligger därutanför är det absolut inget fel på Codex, eller på någonting. Så länge de som tjänar på något är fler än de som förlorar måste det väl vara universellt gott.
Det jag dock menar, i detta, tidigare och senare inlägg är att detta är ett argument
utan värde. Hur kan jag säga det?
Låt mig komma med ett par exempel.
När tyskarna under andra världskriget ockuperade Norge blev norrmännen sura. Hur kunde de bli det - det är ju hur orimligt som helst! Tyskarna var fler, titta i era uppslagsböcker om ni inte tror mig, än norrmännen och då borde de ju haft rätt?
Om Neogames skulle (mot förmodan) släppa Offensiv, och neotechspelarna blev upprörda för att den innehöll regler för vampyrer och ett t-10 system, skulle de då ha rätt att bli det? De som spelar White Wolf-spel måste ju vara fler än de som spelar Neotech, och om de gillade modulen: skrev på neotechforumet "Hello. I just wanna tell you guys that offensiv rocks. Is it true that there are polar bears walking the streets of Skoevde", skulle det då inte trösta alla griniga och obstinata Neotechspelare?
Varje människa är dock centurm i hennes eget universum: de som missgynnas kommer alltid att vara ledsna.
Med detta sagt vill jag drista mig till att påstå att det kunde inte vara av mindre intresse för mig som grinig rollspelare vad datorspelarna tycker. Faktum är att jag skiter i dem, jag kan gärna ha min egen åsikt tackarsåmycket.
Men som sagt, forumfolket är definitivt inte i majoritet bland prenumeranterna.
... och om detta betyder att ni skiter i vad de tycker, så gör ni rätt sett till den breda massan. Men försök inte pracka på oss, vars söner och döttrar blir våldtagna och skjutna, vars hem är belägrade och vars dyra pengar gått åt till att köpa en modul som inte alls innehåller det vi förväntat oss, att folk är glada. De är de säkert, men vad rör det oss, som inte är det.
Förresten, bara för att rollspel.nu är tillägnad enbart rollspel så betyder ju inte det att detsamma måste gälla för Codex, eller hur?
("Nä tyvärr SAAB, ni är biltillverkare, så dessvärre får ni sluta tillverka flygplan nu...")
Förutom att det var en slående liknelse, så har föregående talare helt rätt. Det man däremot kan fundera över är om det finns något som kan bidra till denna villfarelse (det faktum att Magnus Seter, tack för ett enastående äventyr förresten, kom med vissa påpekanden angående hur mycket villfarelse det egentligen är kan man också fundera över).
Kan de diskreta bokstäver på min skärm som säger: "CODEX
www.rollspel.nu, prenumerera på Codex" ha någonting med saken att göra?
Kanske det faktum att tidningens innehållsdeklaration säger
"
Codex är en tidning om rollspel[min fetstil] som ges ut sex gånger per år."?
Knasigt, det där. Konstigt. För det borde väl alla förstå att trots att
allt utom innehållet i tidningen pekar på att det är en rollspelstidning, så är det inte det och har aldrig varit det. Vad kommer sådana konstiga(?) tankar från? Konstigt, och knasigt det är vad det är.
Anledningen till att jag är så kritisk och så klumpigt ironisk är att i mina ögon är denna debatt som en gödselstack, ju mer man tittar desto mer skit ser man. Jag skulle helst slippa skriva halvtimmeslånga inlägg bara för att man försöker dribbla undan det jag säger genom att komma med (IMHO) fåniga undanflykter och repliker utan verklighetsförankring, men på något vis är det som att Codex verkligen kämpar för att visa upp sig från sin sämsta sida. Det vettiga, som alla som både läst förstått och insupit kritiken torde inse, är att föra en kvalitativ debatt. Frågan borde vara hur vi kan göra tidningen bättre, och då är det inte relevant att klättra upp i en gran och vifta undan de nedanförståendes kritik med att solen lyser däruppe. Först när det från redaktionens sida finns en uppriktig vilja att förstå vad vi säger, och försöka göra något åt vår kritik kan Codex bli till en bra tidning. Det jag är ute efter är inte att förklara vilken usel tidning Codex är, det har jag redan gjort - denna debatt handlar om något annat. Men för att höra och förstå det, är det klart att man måste böja på ryggen och titta ned från sin gran - även om det innebär att man helt plötsligt ser hur smutsiga ens stövlar är.
Men som sagt, så stod allt detta att läsa i mitt tidigare inlägg.
// Olav - prenumerationsansvarskännande åt Codex räkning