Nekromanti Bojkottar Codex

Rosen

Myrmidon
<I>Med tanke på det tycker du alltså att artiklar som min Kampanjkurs inte har nån plats i codex. den var ju superallmän. Själv föredrar jag allmänna artiklar, några av mina favoriter är bl. a. Ruinerartiklarna i ett nummer av Sverox eller Rubicon,</I>

Du läser fortfarande inte vad jag skriver - jag sa "så allmänt att det går att använda till vad som helst", inte "allmänt hållna artiklar". Blomkvists ruin-artikel i Sverox var specifikt avsedd för SF-spel, t.ex, och vad som är relevant för ruiner i Stormbringer är det knappast för ruiner i Viking.

Rubidus-parodin var fö en parodi på just en sån artikel i Rubicon (3:an, tror jag) som försökte handla om allt och landade på att inte handla om nånting.

--
Åke

DanielSchenström

Swashbuckler
Tro det eller ej men jag läser faktiskt vad du skriver, annars kulle jag väl inte svara på dem? Men jag ser ingen skillnad på allmännt hållna artiklar och de som är så allmänna att det går att använda till vad som helst, om inte vad som helst innebär att du ska kunna använda det i allt från rollspel till frimärkssamling.

För att ta ett konkret exempel som jag känner till ordentligt, som jag har läst nyligen och som är lätt att få tag på Kampanjkursen i Codex 6. Den är väl allmännt hållen och så allmän att det går att använda till vad som helst. Och vad som helst definierar jag till att vara alla typer av rollspel.

"vad som är relevant för ruiner i Stormbringer är det knappast för ruiner i Viking"

Ruiner är ruiner, det vill säga raserade lämningar av en bosättning, det är det väl både i Viking och Stormbringer, så n allmän artikel skulle kunna ge äventyrsidéer kring dessa, faror med utforskningen, dra paraleller med vår jord och hur andra spelmakare och författare använt ruiner tidigare. Det behöver inte vara skrivet för ett enskilt spel för att det ska bli bra anser jag.

Ska hem och läsa Rubicon 3 i eftermiddag så återkommer jag i en senare reply.

Daniel "Warduke" Schenström

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Ni får väl hänga med ett tag...

"Men som sagt, forumfolket är definitivt inte i majoritet bland prenumeranterna."

Får man fråga hur ni vet det? Har ni brandmärkt alla i sverige så ni vet vilka som prenumererar eller lämnar man uppgifter om det innan ni startar att skicka ut tidningar?

Och om ni vet det, hur fördelar sig läsarkretsen mellan:

De som spelar rollspel
De som spelar tv-spel
De som spelar dataspel
De som spelar brädspel
De som spelar table-top
De som ser på film
Och kombinerar ni dem eller låter ni alla stå separat? Daniel Schenström, rollspelare, är det min titel i er databas? Eller är jag nåt i stil med Daniel Schenström 45% rollspelare, 25% tv-spelare, 5% dataspelare osv?

Krille

Super Moderator

"De som spelar rollspel
De som spelar tv-spel
De som spelar dataspel
De som spelar brädspel
De som spelar table-top
De som ser på film"

Nu vet jag inte hur det är med dig, men jag spelar rollspel, tv-spel, dataspel, brädspel (dock inte tabletop) samt ser på film. Och jag försöker inte ens dela upp det i procent av mig. Det är liksom hela Krille som ser på film eller spelar rollspel, inte 25% av mig...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ögat

Hero
Äppelpäppel...

Om du hade läst mitt inlägg noggrannare hade vi inte behövt ha denna debatt, där det verkar som att du (och resten av förespråkarna för Codex) och jag diskuterar olika saker, utan att någonsin mötas på mitten.

Nu kommer alltså ett förtydligande av min åsikt - om man läst och förstått mina föregående inlägg behöver man inte läsa vidare.

Det är hur bra som helst att det går bra för Codex - jag är inte den som önskar olycka på folk. Så sett i förhållande till hela universum och de oändliga vidder som ligger därutanför är det absolut inget fel på Codex, eller på någonting. Så länge de som tjänar på något är fler än de som förlorar måste det väl vara universellt gott.
Det jag dock menar, i detta, tidigare och senare inlägg är att detta är ett argument utan värde. Hur kan jag säga det?
Låt mig komma med ett par exempel.
När tyskarna under andra världskriget ockuperade Norge blev norrmännen sura. Hur kunde de bli det - det är ju hur orimligt som helst! Tyskarna var fler, titta i era uppslagsböcker om ni inte tror mig, än norrmännen och då borde de ju haft rätt?
Om Neogames skulle (mot förmodan) släppa Offensiv, och neotechspelarna blev upprörda för att den innehöll regler för vampyrer och ett t-10 system, skulle de då ha rätt att bli det? De som spelar White Wolf-spel måste ju vara fler än de som spelar Neotech, och om de gillade modulen: skrev på neotechforumet "Hello. I just wanna tell you guys that offensiv rocks. Is it true that there are polar bears walking the streets of Skoevde", skulle det då inte trösta alla griniga och obstinata Neotechspelare?

Varje människa är dock centurm i hennes eget universum: de som missgynnas kommer alltid att vara ledsna.
Med detta sagt vill jag drista mig till att påstå att det kunde inte vara av mindre intresse för mig som grinig rollspelare vad datorspelarna tycker. Faktum är att jag skiter i dem, jag kan gärna ha min egen åsikt tackarsåmycket.

Men som sagt, forumfolket är definitivt inte i majoritet bland prenumeranterna.
... och om detta betyder att ni skiter i vad de tycker, så gör ni rätt sett till den breda massan. Men försök inte pracka på oss, vars söner och döttrar blir våldtagna och skjutna, vars hem är belägrade och vars dyra pengar gått åt till att köpa en modul som inte alls innehåller det vi förväntat oss, att folk är glada. De är de säkert, men vad rör det oss, som inte är det.

Förresten, bara för att rollspel.nu är tillägnad enbart rollspel så betyder ju inte det att detsamma måste gälla för Codex, eller hur?
("Nä tyvärr SAAB, ni är biltillverkare, så dessvärre får ni sluta tillverka flygplan nu...")

Förutom att det var en slående liknelse, så har föregående talare helt rätt. Det man däremot kan fundera över är om det finns något som kan bidra till denna villfarelse (det faktum att Magnus Seter, tack för ett enastående äventyr förresten, kom med vissa påpekanden angående hur mycket villfarelse det egentligen är kan man också fundera över).
Kan de diskreta bokstäver på min skärm som säger: "CODEX www.rollspel.nu, prenumerera på Codex" ha någonting med saken att göra?
Kanske det faktum att tidningens innehållsdeklaration säger
"Codex är en tidning om rollspel[min fetstil] som ges ut sex gånger per år."?
Knasigt, det där. Konstigt. För det borde väl alla förstå att trots att allt utom innehållet i tidningen pekar på att det är en rollspelstidning, så är det inte det och har aldrig varit det. Vad kommer sådana konstiga(?) tankar från? Konstigt, och knasigt det är vad det är.

Anledningen till att jag är så kritisk och så klumpigt ironisk är att i mina ögon är denna debatt som en gödselstack, ju mer man tittar desto mer skit ser man. Jag skulle helst slippa skriva halvtimmeslånga inlägg bara för att man försöker dribbla undan det jag säger genom att komma med (IMHO) fåniga undanflykter och repliker utan verklighetsförankring, men på något vis är det som att Codex verkligen kämpar för att visa upp sig från sin sämsta sida. Det vettiga, som alla som både läst förstått och insupit kritiken torde inse, är att föra en kvalitativ debatt. Frågan borde vara hur vi kan göra tidningen bättre, och då är det inte relevant att klättra upp i en gran och vifta undan de nedanförståendes kritik med att solen lyser däruppe. Först när det från redaktionens sida finns en uppriktig vilja att förstå vad vi säger, och försöka göra något åt vår kritik kan Codex bli till en bra tidning. Det jag är ute efter är inte att förklara vilken usel tidning Codex är, det har jag redan gjort - denna debatt handlar om något annat. Men för att höra och förstå det, är det klart att man måste böja på ryggen och titta ned från sin gran - även om det innebär att man helt plötsligt ser hur smutsiga ens stövlar är.

Men som sagt, så stod allt detta att läsa i mitt tidigare inlägg.

// Olav - prenumerationsansvarskännande åt Codex räkning

Krille

Super Moderator
Fruktsallad

Frågan borde vara hur vi kan göra tidningen bättre

Definiera "bättre". Personligen tycker jag att "bredare innehåll" definitivt är en kvalitet som pekar åt "bättre", men "bättre" är ett läbbans subjektivt begrepp. Så vad anser du är "bättre"?

Jag kan förstå att de som förväntar sig en rollspelstidning men får mer än så är besvikna, eftersom "bjäfset" tar plats från deras rollspel. Men med samma resonemang som du just framförde så skiter jag högaktningsfullt i det. Jag har hellre en bred tidning med många läsare och levande läsarkultur än en smal tidning som intresserar ett fåtal.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag ville bara veta hur Codex hade det upplagt för om de bara har ett intresse uppskrivet, eller flera, eller hur mycket man är av vad, själv brukar jag multitaska så 100% Daniel lyssnar på radio, tittar på tv och läser. Men jag anser nog att vissa intressen är större än andra.

Krellh

Warrior

Det jag sa var att forumet är i princip helt tillägnat endast rollspel, och att många som hänger här i och med denna intresseinriktning självklart kommer att gnälla när det är med en massa annat än rollspel i tidningen. Jag sa vidare att forumsfolket (alltså folket som finns här på forumet) inte är i majoritet bland prenumeranterna.
Hur kan jag då veta detta? Jo, eftersom jag är prenumerationsansvarig på Codex så är det jag som sitter på hela registret för prenumeranter, och där finns uppgifter så som namn, epost, adress och anant smått och gott. Och självklart måste dessa uppgifter lämnas innan man får en tidning hemskickad.

Däremot hur många av läsarna som ägnar sin fritid åt spelhobbyns olika inriktningar har vi ingen som helst koll på. Däremot ser vi av den feedback vi får utanför forumet att folk överlag är mycket, mycket nöjda med tidningen. Den negativa, och ibland rent destruktiva, kritik som tidningen får kommer faktiskt i princip nästan bara här på forumet (en enligt mig rimlig anledning till detta är den som jag redan nämnt ovan).

För övrigt angående uppdelningen i olika intressen så spelar jag personligen samtliga typer av spel som du räknade upp.

/Tobbe

Krellh

Warrior
Re: Äppelpäppel...

Jodå, vi lyssnar på vad folk har att säga, och i den mån vi kan så rättar vi oss efter önskemålen. Vad många personer verkar ha missat är dock att Codex måste gå runt ekonomiskt, och det måste finnas bra skribenter som kan producera kvalitativt material. Med andra ord, vi måste faktsikt rätta oss efter den krassa verkligheten. Vi lever inte i ett sagoland där alla kan få som dom vill.
Dom som jobbar med Codex är fullt medvetna om att det finns en del brister, och alla jobbar på att rätta till dessa i den mån det är genomförbart.

För övrigt är det även här på forumet en ganska liten klick personer som skriker och gnäller över hur dålig Codex är eftersom det finns en massa Magic och dataspel i den. Även här kommer den krassa verkligeheten in och gör sig påmind - man kan omöjligt göra alla lyckliga. Det bästa man kan åstadkomma är en kompromiss som gör så många som möjligt glada. Av den feedback som kommer in på olika håll verkar det som om Codex lyckats med just detta.

Och vad det gäller ditt din utilitaristiska kritik så ber jag dig att öppna ögonen och se verkligheten, och sedan komma med ett konstruktivt förslag till hur Codex ska utformas så att alla människor på vårt runda klot blir glada och lyckliga.

/Tobbe

DanielSchenström

Swashbuckler

Är åsiktsregistrering tillåtet?

Nåja, det var nytt för mig, alla tidningar jag nånsin prenumererat på har bara begärt adressuppgifter och ibland mitt personnummer.

Krellh

Warrior
nja, alltså...

Öh...ok, jag kanske misslyckades att förklara mig på den punkten, så jag gör ett nytt försök.
Vi har inte någon form av åsiktsregistrering.
Däremot vet jag att folket som finns på forumet inte är i majoritet bland prenumeranterna.

/Tobbe

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: nja, alltså...

Okej, hur vet ni det då? Utgår du från antalet registrerade användare här, de som skriver på just Codexforumet? För vi här är ju inte direkt hela rollspelssverige.

Krellh

Warrior

I princip ja, men även de övriga forumen (det mesta "gnällandet" på Codex äger ju faktsiskt rum just på Codexforumet). Och jag är fullt medveten om att denna lilla klick inte representerar hela rollspelssverige. Men med så mycket folk samlade på en mer eller mindre renodlad rollspelsite så är det, enligt mig iaf, ganska självklart att det just här blir mycket gnäll på innehållet i Codex. Av de diskussioner jag har sett här så finns det relativt gott om folk på forumet som är vad jag lite skämtsamt definierar som "rollspelsfascister" (ett uttryck som i min egen lilla fluffiga värld inte alls är så hemskt som det må låta :gremsmile: - alltså folk som har svårt att acceptera, alternativt bara tycker illa om, existensen av andra speltyper (så som figurspel, kortspel, etc) och dess utövare. Om man nu är renodlad rollspelare och tycker illa om exempelvis Magic och allt vad det innebär, är det då konstigt att man gnäller om det är en massa Magic-artiklar i Codex? Jag tycker det är fullt naturligt att folk gnäller då, men jag är samtidigt medveten om att de som gnäller på forumet är i kraftig minoritet bland alla de prenumeranter Codex har. Detta betyder inte att vi inte lyssnar på de som bara vill ha rollspel i tidningen, däremot kan vi omöjligen tillgodose deras önskemål till fullo.

/Tobbelobbe - fluffig :)

DanielSchenström

Swashbuckler

Så rent teoretiskt kan alla prenumeranter vara rollspelare som ogillar magic, du har ju inte några andra forum på andra siter att gå efter.

Jag tycker det är dags för åsiktsregistrering. (Dvs marknadsundersökning) för att se hur de olika grupperna motsvarar Codex innehåll.

Bosse_UBBT

Swordsman
"Det gör dom inte alls det!" [OT, ganska]

"Haha, snart exploderar dom där!"

"Det gör dom inte alls det!"

Alla som sett Starzinger serien borde känna igen detta (åtminstone hos oss) citat. Eller tja, kanske inte. Är från första filmen iaf.

Ett riktigt odödligt citat är däremot:

"Det tror du ja, men vi rymdmonster finns ööööverallt"

Sagt med fånig ljus "monsterröst". Suvveränt!

Humm... nämnde jag att jag är rätt trött?

/Andreas - jobbigt att skriva dom... ser dåligt ut... men va fan, det är ju talspråk så...

Ögat

Hero
Bättre enligt mig

Med bättre menar jag helt enkelt bättre i alla ordets bemärkelser: bättre kundupplysning (skulle det stått att tidningen inte var en rollspelstidning skulle jag inte börjat prenumerera, och alltså inte få klaga), men framför allt bättre artiklar. Jag läser också gärna en bred tidning, om artiklarna på något vis har en kvalitet som gör att jag kan få ut något av dem. Världens mossigaste artikel om GW, som jag aldrig spelat och avskyr av hela mitt hjärta, skulle ändå kunna kännas bra om den hade något annat.
Om jag däremot _inte_ kan få ut något av artiklarna om det som inte rör rollspel, och knappt något ur de som rör rollspel är jag missnöjd. Det krävs egentligen inte mycket - en riktigt bra artikel kan väga upp för oceaner av dåliga. Till exempel köpte jag Neotech för att jag tyckte att stridsreglerna var coola, utan att ha en egentlig åsikt om resten (den kom senare) och neotech är ändå bra mycket dyrare än Codex.

Som ett försök till definition på vad "bättre" skulle vara (observera att då debatten rör Codex är detta bättre ett bättre för Codex) vill jag påstå att bra skulle vara bättre. En tidning med själ är bättre. En tidning med sidor som inte känns så mycket som utfyllnad är bättre. Om detta skrev jag redan tidigare (visserligen i grovkornig ironisk form), men då det sedan dess klagats ganska mycket (jag vet att jag ensam står för det mesta gnället, och att ganska mycket därigenom är ganska litet, sett i det stora hela) på dessa saker så skall jag inte gå djupare in på detta.

Men med samma resonemang som du just framförde så skiter jag högaktningsfullt i det.
Aijt. Då är vi, som byggnads =) överens om att vi inte är överens. Det vore dock tråkigt om detta ömsesidiga skitande ledde till att vi aldrig skulle kunna närma oss varandras ståndpunkter.

Jag har hellre en bred tidning med många läsare och levande läsarkultur än en smal tidning som intresserar ett fåtal.
Oavsett vad en tidning innehåller - det kommer alltid råda delade meningar om vad som är bra och dåligt, vilket du också påpekade - så har jag helst en tidning som är det den utger sig för att vara.

// Olav

Ögat

Hero
ett steg på väg

Dom som jobbar med Codex är fullt medvetna om att det finns en del brister, och alla jobbar på att rätta till dessa i den mån det är genomförbart.
Perfekt, det är det bästa som kan begära.

För övrigt är det även här på forumet en ganska liten klick personer som skriker och gnäller över hur dålig Codex är eftersom det finns en massa Magic och dataspel i den.
Eller snarare, det är mest jag. Men inte ens jag gnäller egentligen för att det finns en massa datorspel eller magic i den.

Av den feedback som kommer in på olika håll verkar det som om Codex lyckats med just detta.
I sådana fall är jag glad för er skull. Anledningen till att jag dristar mig till att ställa mig tveksam i denna fråga är att ingen säger något sådant på forumet. Om de negativa inlägg jag skrev stötte på massivt, välartikulerat och smart motstånd skulle min bild av världen kanske vara annorlunda. Att det bara är jag som gnäller är en sanning med modifikation - dessa inlägg skulle knappt synas om de dränktes av en flod av hurrarop, körer och lovsång.

Och vad det gäller ditt din utilitaristiska kritik så ber jag dig att öppna ögonen och se verkligheten
Ojdå, om det var sådan min kritik verkade så ber jag om ursäkt - det var inte alls min mening. I själva verket tycker jag inte att Codex på något vis har ett ansvar att vara nyttig, på något vis. Däremot tycker jag att om man säger en sak bör man stå för den, eller offentligt dementera det sagda.

och sedan komma med ett konstruktivt förslag till hur Codex ska utformas så att alla människor på vårt runda klot blir glada och lyckliga.
Ja, ett sådant förslag finns troligtvis inte, och bör heller inte finnas. Det är här våra uppfattningar går isär: jag tycker inte att Codex bör göra alla glada, men väl de som redan läser tidningen. Även om det första kan te sig mer krasst och verklighetsanpassat, tror jag att det är möjligt att göra en tidning som är så bra att de som prenumererar på den fortsätter, och dessutom försöker få sina vänner att läsa den: inte på grund av prispengar, eller extraerbjudanden utan helt enkelt eftersom den är så bra.

Detta är dock bara min bild, och jag kanske bor i ett sagoland för att använda dina ord. Men om verkligheten ser ut som du säger, så trivs jag faktiskt bra med ögonen på lite halvglänt.

Jag tror, i hela mitt väsen, att det kan bli bättre - mycket bättre. Och att du och jag nu, även om vi kanske talar olika språk, åtminstone nästan försöker förstå varandra är en sak som är bättre. Sedär, en ny definition.
Egentligen borde ni vara glada för varenda harang jag häver ur mig - den som klagar på språkfel lyssnar i vart fall. När jag säger att Codex 007 var dålig, så kan man se det som att "han tycker inte den var bra" eller "han tycker i varje fall den var tillräckligt bra för att orka bry sig om innehållet".

// Olav

Bosse_UBBT

Swordsman
Re: Bättre enligt mig

Ehum. Tänkte bara upplysa dig om att titta på senaste Codex framsida. Längst upp ser man klart och tydligt vad den innehåller.

När det gäller de tidigare numren så uppgavs det faktiskt i Olas ledare att tidningen skulle breddas. Personligen tycker jag att tidningen blivit bättre och bättre, även om jag var litet besviken med senaste numret (det var dock ganska bra). Jag är dock ganska så säker på att nästa nummer kommer vara bättre.

/Andreas

Ögat

Hero
svart på vitt

Ehum. Tänkte bara upplysa dig om att titta på senaste Codex framsida. Längst upp ser man klart och tydligt vad den innehåller
Det må man göra, men problemet är att när man väljer att prenumerera får man inte se nästföljande nummers framsida. Därför kan man inte veta att nästa nummer inte kommer vara som man trodde - det vet man först efteråt och då är det försent.

Ungefär detsamma gäller en tidigare tidnings ledare, i och med att jag inte prenumererade då kunde jag inte läsa denna ledare. Det enda jag kunde läsa var <a href ="http://www.rollspel.nu/codex/Codex39da489f4068d.shtml"> detta</a>, och det ber jag alla som fortfarande inte förstår min ståndpunkt att också göra innan de utalar sig om huruvida jag har fel eller ej.

Jag är dock ganska så säker på att nästa nummer kommer vara bättre.
Sannolikhetsläran talar ju för det, men jag anser också att om ingen vågat stå ut från mängden och påpekat öppet att det senaste numret var under all kritik skulle chanserna att i framtiden se en bättre tidning varit ganska små.

// Olav

Riddaren

Swashbuckler
Re: svart på vitt

"Det må man göra, men problemet är att när man väljer att prenumerera får man inte se nästföljande nummers framsida. Därför kan man inte veta att nästa nummer inte kommer vara som man trodde - det vet man först efteråt och då är det försent."

Hmmm, prenumererar du så behövs väl inte det? Du får den ändå och prenumerationen gäller ju sex nummer, du vill alltså veta omslaget på nummer 1, 2, 3, 4, 5 och 6 för att veta om du skall prenumerera?

Köper du lösnummer behöver du ju inte köpa det nummer du inte vill ha...

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie