Nekromanti Bokfråga till V:tM

Johan K

Gammal & dryg
Tänkte att det här inlägget passar nog bäst här..

Jag har just köppt grundboken till V:tM & sitter just nu på vad jag ska skaffa mig för moduler..
Vad skulle ni rekomendera för moduler till spelet ?

Sutekh-Nacht

Veteran
Hej Johan.

Lite beroende på vad ni ska spela så passar nog olika moduler olika bra, men sektböckerna är nog ett säkert kort. Börja då förslagsvis med den bok för det sekt ni kommer lira inom :gremwink:

Sedan kommer nog klanböcker på en god andra plats. De ger inte så mycket regeltekniskt blaj, utan bygger stämmning mera. Men då å andra sidan så gör de det bra!

Midnight Siege är inte ett måste, man kan klara sig utan den, men har man pengar över så. Den behandlar hur de olika sekterna strider med varandra, och om det är det som eran kampanj kommer handla om så...

Storytellers Companion och Storytellers Handbook skulle jag nog satsa mina pengar på som SL, innan jag köpte den ovan nämnda.

Tja, sedan blir det kanske lite överkurs, man är nog ganska pank nu vid det här laget (ett problem kan tyckas med WW att de har en miljon moduler till sina spel, men det lämnar jag därhän). Äsch, någon till kan vi säkert klämma in: Sins of the Blood om man har spelare som gillar att vara "EEEVIL!!!!" kanske?

Oj, nu glömde jag stadsböckerna. De kan vara bra. Då får man en färdig spelvärld att börja spelleda i. Eller göra om, om man gillar att mixtra och dona.
Där är jag inte så hemma på vilka som är bra, men jag tror säkert att det finns andra här som kan förklara för den som är frågvis om vilka man ska köpa där! :gremlaugh:

Lycka till!

MCH & LPH / J

Johan K

Gammal & dryg
Taximuxi !!

Oj !
Tackar för för dessa tipps !!
Nu vet jag vad jag ska lägga minaa lönepengar åp.... :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
Om du gillar 1800-talet är Victorian Age lämplig. Fast om ni ska spela i nutid så ger den inte så mycket :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Hmm..

Oki, ska lägga till den till min lista åxå !!
Gillar al´la versioner till Vampire, fast problemet är att jag inte vet var jag ska börja.. :gremwink: :gremgrin:

Stolpmeister

Warrior
Modulformeln

Jag har skrivit det här i ett tidigare inlägg, men det tål att upprepas.

Tänk först över vilken sekt du tycker låter mest intressant. Tycker du Camarillans intriger och styra-mänskligheten-från-skuggorna-attityd verkar ball? Köp Guide to the Camarilla. Eller är du mer intresserad av Sabbatens omänsklighet, brutalitet och andlighet? Köp Guide to the Sabbat. Eller verkar det kul att revoltera mot gamla idéer och bygga upp en helt ny sekt från grunden? Köp Guide to the Anarchs.

Tänk sedan över vilken typ av äventyr du vill köra. Är du intresserad av traditionella deckaräventyr? Köp Archons and Templars. Låter det roligare med intrig och politik? Köp Gilded Cage. Eller kanske råös och ren action passar dig bättre? Köp Midnight Siege. Eller kanske du vill fokusera på den inre kampen mot Besten och vampyrernas förbannelse? Köp Sins of the Blood.

Har du ingen som helst aning om var du vill börja eller var du vill ta spelet kan det vara värt att ta sig en titt på kampanjmodulerna Giovanni Chronicles och Transylvania Chronicles. Transylvania Chronicles är egentligen skriven för Vampire: The Dark Ages, men funkar med några små modifikationer till VtM-reglerna också.

- Diomedes

Johan K

Gammal & dryg
Tänkvärt !!

Det var ett tänkvärt inlägg !!
Bra att du ger mig sådna tipps !!
Har nu äntligen ett helt jul-lov att tänka igenom vad, hur, när jag ahr tänkt att köra Vampire.. Så om du har fler förslag/erfarenheter så skriv gjärna det !!