Nekromanti Bokklubb?

Balderk

Swashbuckler
Hur blir det med detta? Kommer det någon sådan eller får vi bokälskare klara oss utan? Filmklubben verkar ju just nu ha sett bättre dagar men jag tycker inte det är ett skäl att skita i att fixa en bokklubb. Angående bokklubben så tycker jag inte att det ska inöras några restriktioner angående vilka böcker som nomineras. Jag skulle t ex gärna se någon nominera någon Elroy bok, så jag fick chansen att läsa en sådan. :gremsmile:

Vad tycker ni? Bokklubb eller ingen bokklubb?

MVH
Balderk

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja...det vore nice...

Mmjovisst, jag vill se en bokklubb, men det finns några små problem. Eller det kanske bara är ett stort. Nämligen tiden det tar att läsa en bok är enormt mycket längre (så länge vi inte ska läsa Harry Potter) än tiden det tar att se en film, vilket gör att tiderna i bokklubben blir långa och risken finns att man glömmer det mellan varven. Men har ni något bra sätt att lösa det på så är jag inte sen att haka på. Jag har till och med funderat ut en bok som jag ska nominera varje gång tills den vinner. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Re: Ja...det vore nice...

alltså visst, det tar lång tid att läsa. Men om man får en månad på sig bör man ju klara det, gör man det inte behöver man inte vara med. Jag glömmer inte bort vilken bok det är heller på en månad. Gör andra det?

Jag förstår inte riktigt problemet faktiskt... visst, många tycker kanske det är svårt att engagera sig men är det en bok som verkar bra så är det väl lika bra att läsa den? right?

Jag tycker i alla fall vi bör försöka, vi kan ju köra den en omgång och funkar det inte då så är det ju bara att lägga ned den. Man kan ju nominera enstaka noveller och sådant också om man känner för det.

En annan lösning (som jag inte tror jag är särskilt förtjust i) är att man kan nominera en bok och sedan tar man ut ett vist stycke/några kapitel/eller något ur den boken man ska läsa och diskutera. Sedan om man gillar just det kan man fortsätt elleer något. Typ dela upp den i olika tvåveckors perioder. Början ena veckan, Mitten andra och slutet tredje, eller något sådant. Uppdelningen kan ju diskuteras från bok till bok. Jag vet inte hur jag ställer mig till detta riktigt, men det är ett förslag, vad tycker ni?

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater
Vad tycker ni? Bokklubb eller ingen bokklubb?
Jag tycker:

Go for it!

Bara hugg tag i uppgiften och kör hårt. Ju mindre du diskuterar hur det ska skötas desto smidigare kommer det igång. Detaljerna kan man fixa efter hand.

Balderk

Swashbuckler
Ja, du har en bra poäng där. Jag tror jag skriver första inlägget på söndag kanske... eller så skriver jag det nu. Spelar väl egentligen mindre roll när jag startar nomineringstråden. Tror jag kollar lite på Masks filmklubbs ordningsregler och snor dem. Jag ger folk en månd att läsa efter det att omröstningen avgjorts. Hur låter det?

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater
Låter bra [ANT]

Gå ett huvud!

(Var dock beredd på att jag kommer att tjata om en bok i varje nominering tills den blir vald...)

Balderk

Swashbuckler
Re: Låter bra [ANT]

(Var dock beredd på att jag kommer att tjata om en bok i varje nominering tills den blir vald...)
Ja, det är ju lugnt. Det får alla göra... :gremlaugh:

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater

Ja, det är ju lugnt. Det får alla göra...
Men, om alla får göra så blir det ju orättvist! Min bok är ju bättre! :gremshocked:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"(Var dock beredd på att jag kommer att tjata om en bok i varje nominering tills den blir vald...) "

Bibeln?

walium

Ganska töntig, faktiskt

Kommer det att finnas någon begräsning för vilka böcker man ska kunna nominera?

Troberg

Sinister eater

Nej, även om den heliga skriften är intressant så tror jag att Elfa-katalogen är för avancerad för de flesta.

Nej, det är en betydligt bättre bok som jag konstant tjatar om ändå, nu får jag dessutom en chans att tjata på ett formaliserat sätt!

Troberg

Sinister eater

Kommer det att finnas någon begräsning för vilka böcker man ska kunna nominera?
Jag ser en begränsning: de ska finnas på svenska eller engelska.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag ser en begränsning: de ska finnas på svenska eller engelska. "

Jag skulle också kunna tänka mig en begräsning när det gäller sidantal. Eller kanske snarare en rekommendation. Jag räknar nämligen inte med att alla tycker det är lika kul att läsa som jag. En riktig tegelsten kan döda läslusten hos den tappraste.

chrull

Stockholm Kartell

jag tycker att man bara ska nominera BRA böcker. Den sexgalne läkaren är ett exempel :gremgrin:

chrull

Johan K

Gammal & dryg
Visst, varför inte ?!?!

Ja tack, det skulle ju vara skoj at ha en informell bok-klub här !!
Jag skulle iaf uppskatta att få en hel hope tipps om böcker & sådan !

Troberg

Sinister eater

Jag skulle också kunna tänka mig en begräsning när det gäller sidantal. Eller kanske snarare en rekommendation. Jag räknar nämligen inte med att alla tycker det är lika kul att läsa som jag. En riktig tegelsten kan döda läslusten hos den tappraste.
Känns lite fel att begränsa på sidor. En bok som tex Mörkrets Hjärta är bara på cirka 100 sidor, men attans tungläst, medan tex en bok av Koontz är rätt tjock men kan plöjas på ett kick.

Mitt förslag är därför: En bok. Inga serier, trilogier och sånt, utan en enda bok.

Är boken läsvärd plöjer man den ändå.

Balderk

Swashbuckler

Jag kommer inte sätta det som krav, men som rekomendation. Det är ju jobbigt att veta om böckerna finns på svenska bibliotek eller ej, jag besöker dem aldrig (älskar bibliotek i den meningen att det finns så mycket böcker där, hatar att låna böcker på dem dock).

är du nöjd med en rekomendation?

/Balderk, sätter det som rekomendation i första omgången som han börjar skriva: Nu

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, om ingen känner sig förmögen att skaffa boken ifråga är det väl inte heller någon som röstar på den, så det löser sig nog. Rekommendationer är bättre än regler i mitt tycke.

/Dimfrost

neowyn

Swordsman
Det låter mycket bra tycker jag.
Själv läser jag ganska mycket och någon/några böcker som blir npminerade borde man ju ha läst om inte anat så skulle det vara mycket roligt att höra vad ni andra läser och framförallt få tips på bra böcker.
Så kör igång, jag är med!