Nekromanti Bokrean 2004

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag var ute på staden igår och fyndade lite böcker. Tyvärr var utbudet av fantasy och sci-fi lika uselt som vanligt. Men det hindrade mig ändå inte från att få ihop en rejäl bunte. Dock inte Illiaden och Odyssen som jag stod och funderade på en lång stund. Någon måtta med det kulturella får det ändå vara. :gremsmile:

Sista dansen av Ed McBain (utläst igårkväll)
Världens elakaste citat ("Att läsa citatböcker är en bra sysselsättning för en obildad människa" /Winston Churchill)
Voodoflickan av Tim Burton (zombiesagor hurray!)
Livet är ett helvete av Cecilia Torudd (till min mamma, jag lovar!)
Långt farväl av Raymond Chandler (jag måste ju bilda mig)
Förflutenhetens landskap av Peter Englund
Dante, liv, verk och samtid av Giancomo Oreglia (öh, visste ni att det fanns en Dante utanför forumet som typ skrev en bok någon gång på 1800-talet typ? :gremlaugh: )
Eldsjälen från Mallorca av Michael Nordberg
Den ihåliga mannen av John Dickson Carr
Karl XI av Göran Rystad
Karl XII av Bengt Liljegren (uppföljaren, det var butlern som gjorde det.)
Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert M. Pirsing (ja, troberg det är ditt fel att jag köpt en filosofisk bok som jag antagligen aldrig kommer att begripa :gremsmile: )

Och på vägen hem såg jag en kortväxt yngling i en tillknäppt och rutig trenchcoat! Fasa!

Nå, har ni andra forumiter inhandlat några bokfynd? Någons som kan berätta lite om Sf-boks rea? Det sortiment som fanns på nätet var i alla fall inte mycket att hänga i julgranen.

Quadrante

Grisbonde
Och på vägen hem såg jag en kortväxt yngling i en tillknäppt och rutig trenchcoat! Fasa!

äntligen har Fantomens son vuxit upp och börjat träna, jag var riktigt orolig där ett tag, Singh-piraterna skulle kunnat bli stora annars (nästa generation)...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tyvärr var utbudet av fantasy och sci-fi lika uselt som vanligt.
Det finns ju ingen ny sf på svenska (nästan), så det är inte så konstigt. Jag läste en artikel om att det översattes över 100 titlar per år någon gång i början av 80-talet, det var tider det! (Att översättningarna var hafsigt gjorda av glada amatörer nämndes inte.)

Jag brukar vänta tills reaböckerna reas ut i slutet av rean innan jag köper något. Främsta anledningen till det är att jag egentligen inte tycker att böckerna är så billiga. De är fortfarande dyrare än en pocketbok som dessutom är skönare att läsa. Den sekundära anledningen är att jag känner att de försöker lura mig att köpa böcker nu och inte när jag verkligen vill ha dem, och då bara måste jag göra motstånd!

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det finns ju ingen ny sf på svenska (nästan), så det är inte så konstigt. Jag läste en artikel om att det översattes över 100 titlar per år någon gång i början av 80-talet, det var tider det! (Att översättningarna var hafsigt gjorda av glada amatörer nämndes inte.)"

Eddings, Narnia-böckerna och Sagan om ringen verkar boklåderna dock ha laddat upp pallvis med. Lite tråkigt att inte andra författaren uppmärksammas överhuvudtaget.

"Jag brukar vänta tills reaböckerna reas ut i slutet av rean innan jag köper något. Främsta anledningen till det är att jag egentligen inte tycker att böckerna är så billiga. De är fortfarande dyrare än en pocketbok som dessutom är skönare att läsa. "

Inte då. Inbundna böcker är bäst. Dessutom så är faktiskt böckerna bra mycket billigare även om det ofta rör sig om speciella reautgåvor.

"Den sekundära anledningen är att jag känner att de försöker lura mig att köpa böcker nu och inte när jag verkligen vill ha dem, och då bara måste jag göra motstånd!"

Det har du väl iofs rätt i. Men somliga är alltid intresserade av att köpa böcker. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert M. Pirsing (ja, troberg det är ditt fel att jag köpt en filosofisk bok som jag antagligen aldrig kommer att begripa )
Andra gången brukar den gå fram. Jag köpte också den, jag har gett upp hoppet om att få tillbaka min utlånade...

Dessutom köpte jag:

Kejsarbiografier, Suetonius - Säga vad man vill, men de romerska kejsarna visste hur man missbrukar makt!

Slaget om Kursk, Frankson och Zetterling - En intressant bok om världshistoriens näst viktigaste slag.

Den ryska revolutionen, Pipes - Har bara bläddrat den än så länge och gillar den inte. Den formligen frossar i felaktigheter. Undvik.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tittade på dem alla tre, men kände att min plånbok inte tillät mer spenderade.

"Kejsarbiografier, Suetonius - Säga vad man vill, men de romerska kejsarna visste hur man missbrukar makt!"

Är den skriven av en samtida romare eller? Hoppas du lära dig några knep? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Är den skriven av en samtida romare eller?
Japp, men översatt nyligen.

Hoppas du lära dig några knep?
Nej, jag föredrar att sätta en mer personlig prägel på mitt maktmissbruk när jag tar världsherravälde.

Bunny

Crazy like a fool
"Dante, liv, verk och samtid av Giancomo Oreglia (öh, visste ni att det fanns en Dante utanför forumet som typ skrev en bok någon gång på 1800-talet typ?)"

Du menar inte den Dante som skrev "den gudomliga komedin" på 1300-talet? (kollar på www.biography.com) Nej det gjorde du visst inte, intressant.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Du menar inte den Dante som skrev "den gudomliga komedin" på 1300-talet? (kollar på www.biography.com) Nej det gjorde du visst inte, intressant. "

Jo, det gjorde jag. Om än i skämtsamma termer, därav de två typen och den glada goblinen. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Suetonius Kejsarbiografier har du ju glömt, fiskrensare! (Wahlström & Widstrand, år 2001, ISBN 9146200681)
En utmärkt bok som jag gott och limmat på ett tag nu och som tog slut på bokrean! Argh! :gremelak:
Varför är den bra då? Jo, den är dels samtida med en hoper av kejsarna han skriver om och det är biografier, ergo om deras matvanor, otlater och i allmänhet en ganska lustig affär (Caligula hotar sin fru med tortyr om hon inte avslöjar varför hon älskar honom, jag tror hon ångrade sig sen). Ett måste för varje glad typ! :gremlaugh:

Och sen hittade jag de sista exemplaren av Leo Malet – Frankrikes Raymond Chandler typ – nämnligen 120 rue de la Gare och Fog on the Tolbiac Bridge. Mums!

SF's bokrea? Öh, jag såg den. Och... ja. Jag hittade inget bra alls (Milnes "När vi var små" typ) sorgligt nog. Fast sen var jag ju inte där för reans skull. Nåja, tydligen hade någon hittat ett ex av Någonting on Mars av någon Burrows/Burroughs så nog fanns det guldklimpar. Och Eddings är svinbillig nu...

Storuggla, fruktkakor till folket

<font size="1"> Edit: Såg att troberg – den lusen! – hann före mig med biografierna. Men sen lade jag till Malet. </font size>

Cybot

Mest spelbar
Slaget om Kursk, Frankson och Zetterling - En intressant bok om världshistoriens näst viktigaste slag.
Köpte den också.

Och viktigaste slaget skulle jag väl inte säga. Eller ens näst viktigaste(de utmärkelserna skulle jag nog sätta på någon av de absolut tidigaste bataljerna i Korstågen. Om korstågen hade blivit kvävda i sin linda så skulle en hel del saker ha sett annorlunda ut.). Men helt klar störst!

Troberg

Sinister eater
Och viktigaste slaget skulle jag väl inte säga. Eller ens näst viktigaste(de utmärkelserna skulle jag nog sätta på någon av de absolut tidigaste bataljerna i Korstågen. Om korstågen hade blivit kvävda i sin linda så skulle en hel del saker ha sett annorlunda ut.). Men helt klar störst!
Jag kallade det för näst viktigaste, med motiveringen att det var ett av de två avgörande slagen (andra var anturligtvis Stalingrad) där Hitler stoppades. Om korstågen gått annorlunda skulle kanske världen sett annorlunda ut, men inte nödvändigtvis sämre. Om Hitler vunnit skulle världen sett attans otäck ut, och ingen annan har varit i närheten av att soppa till det lika mycket som Hitler, speciellt inte på global skala.

Johan K

Gammal & dryg
Noooo !!!

HILFE !!!!! Har bokrean börjat ???? :gremconfused:
Hur i hela helsingland har jag lyckats att ungå detta ?!?!?!??! *dunkar huvudet i tangetbordet*
MÅSTE ner & kolla omelebumms ju !!

Netfeed

Swashbuckler
Nej, jag föredrar att sätta en mer personlig prägel på mitt maktmissbruk när jag tar världsherravälde.

den dagen, den fasan

Nightowl

Champion
Bokrean i Arvidsjaur...

...är förenklad. Alla böcker är halva priset. (Bokhandeln är också spelhåla och leksaksaffär och böckerna utgör en ganska liten del av sortimentet.) De har ändå mest Mankell och Tinas mat och sånt, så det gör inget att jag är pankare än lusen. :gremtongue:

Dessutom kom KUR-böckerna härom veckan. Det är böcker som Kulturrådet delar ut till alla bibliotek i Sverige för att hjälpa de stackars författarna. Det inkluderar alltid en mängd böcker som ingen vettig människa vill låna och vi alltså inte riktigt vet vad vi skall göra av, men eftersom jag inte är en vettig människa så brukar jag åtminstone tjyvläsa dem och en del kan man behålla. Bastigliones Hovemannen (kan vara enormt flestavad) är en sådan. En annan är en intressant bok om indisk filosofi och en rysk efter katastrofen-roman som heter Därv .

Erik

Storuggla

Champion
"Jag kallade det för näst viktigaste, med motiveringen att det var ett av de två avgörande slagen (andra var anturligtvis Stalingrad) där Hitler stoppades"

Öff, Slaget om Storbritannien då? jag menar, om Luftwaffe knäkt RAF (vilket de inte var allt för långt ifrån till snubben med mustasch lade sig i) och knaprat i sig de britiska öarna... inga konvoyer med mat och stuff till Ryssenn därifrån, ingen andra front att bevaka av rädsla för jänkarna/britterna, ingen Churchill som söp, ingen Afrikafront att tala om... kom igen, ge dem lite cred i alla fall?

Storuggla, anser att Kursk var för sent för att göra någon skillnad

Nightowl

Champion
Våga vägra bokrea!

Den sekundära anledningen är att jag känner att de försöker lura mig att köpa böcker nu och inte när jag verkligen vill ha dem, och då bara måste jag göra motstånd!
Det är rätta takter! En gång i tiden var bokmarknaden i Sverige hårt reglerad, faktiskt (tror det upphörde på 80-talet) och då var rean en genuin rea; man sålde böcker man inte fick sålt annars för bokhandlarna fick inte sälja hur som helst. (I gengäld fick inte vem som helst sälja böcker!)

Nuförtiden är det mer ett jippo, även om handlarna givetvis försöker bli av med det som ligger och lurar i lagret.

Erik

Troberg

Sinister eater
Öff, Slaget om Storbritannien då? jag menar, om Luftwaffe knäkt RAF (vilket de inte var allt för långt ifrån till snubben med mustasch lade sig i) och knaprat i sig de britiska öarna... inga konvoyer med mat och stuff till Ryssenn därifrån, ingen andra front att bevaka av rädsla för jänkarna/britterna, ingen Churchill som söp, ingen Afrikafront att tala om... kom igen, ge dem lite cred i alla fall?
Så hade det fördröjt krigsslutet 6-12 månader, sedan hade Sovjet klämt dem ändå.

Landstigningen i Normandie skedde inte förrän Sovjet redan var på offensiven på östfronten, trots Stalins påtryckningar om att man borde öppna upp en andra front i väst. Vid den tidpunkten hade Tyskland i princip allt och alla som var dugliga på östfronten, och trots att man inte mötte nämvärt motstånd så hade de allierade på västfronten en usel kill ratio.

Även om Tyskland vunnit luftkriget mot England så är det tveksamt om man i det läget kunnat avvara trupper för en seriös insats mot England, eftersom man samtidigt startade operation Barbarossa och därmed lyfte över merparten av sina trupper tll östfronten.

Förråd hade lika gärna kunnat skickas från USA (vilket också gjordes, bland annat cirka 18 000 flygplan och 6000 (usla) tanks).

Nordafrika drog egentligen inte speciellt mycket resurser för någotdera sidan, minst av allt för tyskarna.

Andra världskriget var i princip en konflikt mellan Hitler och Stalin. De andra var statister.

Den viktigaste insatsen från England och USA (bortsett från att Ford levererade bilar, lastbilar och reservdelar till nazi-tyskland i princip ända tills de allierade gick in i Tyskland...) var att de kortade kriget. Tyskland hade mycket teknologi på gång som skulle kunnat påverka utgången eller åtminstone fördröja den, bland annat två stycken atombomber som erövrades och förstördes av franska trupper, några riktigt imponerande jetplan (jag bara älskar Blohm & Voss 215!), bättre missiler och bättre kanoner för flygplanen.

Storuggla, anser att Kursk var för sent för att göra någon skillnad
Njä, kriget vände vid Stalingrad, men Kursk kunde gå hur som helst och om det förlorats så kunde kriget vänt igen.

Troberg

Sinister eater
"Nej, jag föredrar att sätta en mer personlig prägel på mitt maktmissbruk när jag tar världsherravälde."

den dagen, den fasan
Jäpp, boka inte in något på tisdag...