Nekromanti Boktips, tack.

Björn Hellqvist

Swordsman
Här är ett par läsvärda, närmast klassiska självbiografier i krigsmiljö:

"Goodbye To All That" av Robert Graves (1VK-skildring av författaren till "Jag, Claudius")

"Parachute Infantry" av David Kenyon Webster (samme Webster som i "Band of Brothers" hemsida

Quan'talis

Swashbuckler
»Codex Seraphinianus« av Luigi Seraphini. En illustrerad uppslagsbok över en värld som inte finns, skriven på ett påhittat språk som ingen kan läsa. Men du kan ju titta på bilderna. Som Borges, men på riktigt.

Ett par exempel:

JPS

Ceram

Hero
Bibeln

Jag har läst bibeln, och det var varken inspirerande eller upplysande..
'

Bibeln är mycket intressant om man läser den på rättt sätt. Allting ska tolkas noga eftersom allting innehåller symbolik och annat intressant. Sen ska man helst diskutera möjliga tolkningssätt också så blir det ännu bättre. Men det funkar bara om man läser små bitar i taget inte sträckläser...

Ceram

Hero
Koranen

Jag läste en del i den senaste och andra översättningen av koranen igår. Den är också intressant men inehåller så mycket förklaringar på hur den översatts att det är helt otroligt. Den är altså rysligt svårläst och går inte att läsa som skönletteratur hur gärna man än vill.

Den ger dock lite insikt i vad stora delar av världen är uppbyggd på vilket inte är fel...

Sodivra

Champion
Bunkring i bibliotek & en betraktelse av borriblar

Coraline finns OCKSÅ på det här biblioteket, så den kollar jag väl härnäst.. :gremsmile: Otroligt nog glömde jag att kolla Gaiman på stadsbiblioteket! Gah! Sputt! Jag kom däremot därifrån med "Labyrinter" av Borges, (Gammal bokklubbsbok) "12 berättelser" av Garcia (Städer med själ! Oooh!) och En torr vit årstid. (Rätt många böcker fanns inte, så jag börjar fatta den här grejen med att köpa böcker nu, tror jag..)

Borriblarna visade sig vara rätt hett, även om det bara var simpel krigsromantisk äventyrssaga. Utmärkt rollspelspotential!
Jag menar, vem skulle inte vilja spela ett spel där man är en sorts äventyrshobbit/onda barn-crossover i olika fraktioner som är ute på äventyr i London stad och underjord, och som får sina namn efter vad de uträttat? Jag vet Morgoth en, iaf.. :gremwink: (Borriblarna är ju typ en blandning av Fagins Hand och Dahliorna i Tribe 8.)

Och är inte det VÄRLDENS coolaste erfarenhetssystem? Istället för att få XP så får du ett nytt namn som avgör vad du kan och din personlighet!

Robban

Hero
Varsågod.

då rekommenderar jag Steven Erikson - Gardens of the Moon till att börja med. En av få fantasy-böcker där karaktärerna faktiskt känns som vuxna människor...

Insignia

Swashbuckler
en betraktelse av borriblar

"Utmärkt rollspelspotential!"

Jag misstänkte att du skulle tycka det :gremsmile:

Hur mycket har du läst? Har du några planer på att leta reda på tredje boken (Across the Dark Metropolis)?

Sodivra

Champion
Re: en betraktelse av borriblar

Hur mycket har du läst?
Första boken, antar jag. "Stora rumlarjakten"

Har du några planer på att leta reda på tredje boken (Across the Dark Metropolis)?
Den får vara riktigt cool isåfall.. :gremwink: Tillför den någon inspiration efter den första? Den hade inte så speciell handling eller karaktärsporträtt tycker jag, utan mest konceptet gjorde den.. Utökas konceptet (Vidare Studier I Borriblars Liv och Samhälle?) eller förbättras handlingen/karaktärsporträtten? Den låter ju lite intressant..

Feliath

Swashbuckler
Codex Seraphinianus

Öh, hördu, har du den? Och isåfall, vart köpte du den? Jag har letat efter ett redigt ex i åratal.

/Feliath - nej, faktiskt, det är sant

Insignia

Swashbuckler
Re: en betraktelse av borriblar

"Den får vara riktigt cool isåfall"

Är förklädda cirkusdvärgar coolt nog?

Jag kan ju inte garantera att du håller med mig, men jag tycker böckerna bara blir bättre (och lite äckligare) efter hand. Tredje boken känns väldigt mycket som ett avslut, till skillnad från de tidigare där handlingen mest leder till nya problem :gremwink:

Konceptet och personerna utvecklas en hel del under tiden. Andra boken utspelar sig till största delen i kloakerna (fler vendlare och massor av gyttja), medan den tredje går mer in på konflikten med de vidriga poliser som introduceras i bok två :gremgrin:

För övrigt tycker jag berättelsen är mycket bättre på engelska. Men det kan ha varit inbillning. Jag är ju originalofil, eller vad det heter :gremblush:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Codex Seraphinianus

Nej, här och dito, men nu när jag hittat den har jag inte råd :gremfrown:

JPS – funderar på att göra en egen

Ulfgeir

Swashbuckler
A few tips coming up...

Några tips:

Robert A . Heinlein: The Moon is a harsh mistress (Revolt mot Jorden) - Invånarna på månkolonin gör revolt mot jorden.

Flynn Connolly: The Rising of the Moon - Bra SF som utspelar sig på jorden (I Irland) ca 60-100 år in i framtiden. Katolska kyrkan har tagit makten igen med allt elände det innebär. Huvudpersonen är en kvinna som kommer tillbaks efter en självpåtagen exil under 15 år och hon dras in i kampen mot kyrkan.

H.P. Lovecraft: Vansinnets berg

Och så lite klassiker:
Geoffrey Chaucer: Canterbury tales
Alexander Dumas: De tre musketörerna
Shakespeare...

/Ulfgeir

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du ska få tips på lite trevliga böcker av undertecknad. Inte så mycket fantasy som historia dock.

Torsk av Mark Kurlansky
Nej det är inte en bok om prostitution utan snarare om torskens betydelse för människan genom historien. Trevlig, informativ och lättläst. Innehåller dessutom recept på hur man tillagar torsk. Du kan överraska din morsa med torskhuvudgryta eller varför inte stuvad torsktunga? :gremsmile:

På västfronten intet nytt av Eric Marie Remarque
En skakande skildring av livet i skyttegravarna under första världskriget. Lättläst och rätt kort men väldigt gripande.

Röde Orm av Frans G. Bengstsson
Roligt och spännande. Rödskäggig viking med polare upplever alla möjliga äventyr. Det borde skrivas mer böcker om vikingar.

Det mesta av Terry Pratchett och James Ellroy är klart läsvärt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om du gillade Zen ataomm så kika på "Zen in the martial arts" av Joe Hyams.

En trevlig liten pocket man läser igenom på en kväll, men som väcker tankar och funderingar som räcker länge länge. Hyams kände och tränade med Bruce Lee, så filmfantaster kan läsa boken för att se hans skildring av honom.

Troberg

Sinister eater
Om du gillade Zen ataomm så kika på "Zen in the martial arts" av Joe Hyams.
Eller 'Lila, an inquiry into morals', uppföljaren till Zen ataomm. I den tar han de lösa ideerna från den första boken och knyter ihop dem till en mer konkret metafysik.

Balderk

Swashbuckler
Re: Gaimans projekt

Ok... Spännande. :gremsmile:

Anansi? Var inte det en av Gudarna i American Gods... Han som kallades mr Nancy eller nått sådant.

/Balderk

Insignia

Swashbuckler
Re: Gaimans projekt

Jag har inte läst American Gods ännu, så jag vet inte, men jag tror anansi är någon sorts spindel. Och "nancy boy" är brittisk slang för fjolla :gremwink:

Feliath

Swashbuckler
Anansi

anansi är någon sorts spindel
Mer än så, han är Spindeln, en (ganska) välvillig trickster i någon av de större afrikanska mytkropparna. Förmodligen är det samma som bushmännens mytologi, vars huvudgestalter är urtyper av djur allihopa: Syrsa, Piggsvin etc.

/Feliath - dessutom låter hans namn som "ananas"

Balderk

Swashbuckler
Re: Anansi

Jepp... Då är det han. American Gods handlar ju som bekant om gudar och Anansi var en av dem (berättade historier om när han som spindel gjort en massa grejer, läs boken för att veta mer). Och ja, det var han som kallades mr Nancy (eller så tyckte bara huvudpersonen 'Shadow' att det LÄT som mr Nancy när de kallade honom Anansi (möjligen mr Anansi då :gremsmile: ), man vet aldrig med herr Gaiman).

Han är än tuff person i boken med en härlig karaktär så om boken handlar om honom eller hans 'boy' så skulle det vara grymt.

Men läs boken snarast! Den är mycket bra.

/Balderk, Såg nyss L.A Konfidentiellt.

Kurlansky har också skrivit Salt, en bok om hur saltet och åtkomsten av salt har påverkat människor och kulturer. Precis som Torsk så är det en mycket intressantare bok än vad det kanske låter...

/Lars, en Salt kille.

(ändrad för att jag inte kan stava)