Nekromanti Boktips?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag upptäckte till min fasa att jag nästan läst slut på alla mina skönlitterära böcker när jag gick igenom min bokhylla igår. Jag behöver något att varva skolböckerna och den historiska litteraturen med. Har ni några boktips så är de hjärtligt välkomna. Framförallt så skulle jag vilja vidga mina vyer när det gäller sci-fi där jag är en total nybörjare. Jag har läst en hel del av de mest välkända fantasyverken tidigare så det är väl egentligen inte en genre som jag är jättesugen på. I övrigt så litar jag på forumiternas goda tycke och smak.

Gastono

Hero
Jag har alltid uppskattat en god bok.
På senaste har jag läst böcker av Tom Clancy, han är bra.
Har bara läst "Täcknamn Rainbow" (översatt titel) än så länge men jag håller på med "Tigerns käftar" (översatt titel).

Läs ett verk av Tom Clancy och se vad du tycker - jag tror inte du kommer ångra dig.

Robert A. Heinlein... Han har skrivit boken "Starship troopers" (ja, boken är mycket bättre än filmen och har ganska annorlunda handling) Han har skrivit en massa andra böcker också, jag en så länge har jag bara läst S. Troopers

Harry Turtledove (har jag för mig att han hette) Har skrivit en massa böcker om alternativa verkligheter. En serie handlar t.ex. ett alternativt andra världskrig där jorden blir invaderat utav utomjordingar och alla de forna fienderna blir tvugna att gå samman för att slå tillbaka. En annan serie handlar om ett alternativt första världskrig, där Sydstaterna överlevde inbördeskriget som allierar sig med Britterna (och deras polare) emot Nordstaterna (som allierar sig med Tyskarna har jag för mig)

Har du läst Terry pratchett förresten? Annars vore kanske det något?

Gastono

Hero
Om någon vill ha en second opinion om Starship troopers och många Terry Pratchett böcker så kan du kolla in Snigels egna hemsida och kolla på "bokrecensioner".

Bra recensioner finns där, det är värt en titt!

Storuggla

Champion
Tja, nu vet jag inte hur du ställer di gtill böcker på utrikiska, så jag får väl varva lite.
Du ska så klart läsa Dennis Lehane's Patient 67 (eftersom du redan sett Mystic River och därför vet hur Rött Regn slutar). En hård deckare som utspelr sig på ett mentalsjukhus. Spooky stuff.
Vill du sen läsa scifi så finns ju böckerna om Honor Harrington eftersom det är Hornblower fast i rymden. Läs Hornblower om du inte gjort det förresten.
Jasså du vill inte läsa fiction utan ha lite balla böcker om balla typer? Gubbar är boken för dig.

Storuggla, bara att fråga

Honken

Hero
Sci-Fi sa du... Jadu. Jag tycker du ska läsa Enders Game av. erm... en herre som heter Orson Scott Card. Av denne herre har jag även läst Speaker of the dead som är en uppföljning av boken jag nämner tidigare. Sedan även boken Xenoside samma herre, boken är dessutom en lös fortsättning på Speaker of the dead.

Faan, nu när jag kollar in på amazon så ser jag att han skrivit några fler böcker om Ender.

Dessutom kan jag tipsa om en bok av David Brin som heter Startide Rising. Jag har för mig att den är översatt, men har ingen aning om vad den heter.

/Honken

[ändrad] adderade ytterligare en titel.

Rickard

Urverk speldesign
Ninaninanaa

Robert A. Heinlein... Han har skrivit boken 'Starship troopers' (ja, boken är mycket bättre än filmen och har ganska annorlunda handling) Han har skrivit en massa andra böcker också, jag en så länge har jag bara läst S. Troopers"
Starship Troopers var också den första boken jag läste av honom. De två andra böckerna jag läste av honom som var klart sämre. The cat who walks through walls var ena, har jag för mig. Minns inte den andra.

/Han som läste mer när han var mindre

Dilandau

Myrmidon
Det bästa svaret i tråden

Då tycker jag du ska läsa:

Cory Doctorow: Someone Comes To Town, Someone Leaves Town
China Miéville: Predido Street Station
Kim Stanley Robinson: Red Mars

Eksem

Champion
Den bästa science fiction jag läst (med reservation för att jag läst Liftarens Guide..., 2001: Space Odessy-boken och Neuromancer, ungefär) är den relativt färska Svålhålet, av Mikael Niemi. Det är en underfundig science fiction, med svensk smak och massvis med humor. Bland det bästa ska jag spoila här, bara så att du ska bli riktigt sugen på att läsa den. Han konstaterar att universum har formen av en:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Kukprofessor, varpå det sedan följer en berättelse om hur universum bytte form från en Kukprofessor till någonting annat... </font></td></tr></table>

Det är typ en samling förklaringar om hur det egentligen ligger till i universum, skrivet som av en jordmänniska som rest ut i rymden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Brin

Dessutom kan jag tipsa om en bok av David Brin som heter Startide Rising. Jag har för mig att den är översatt, men har ingen aning om vad den heter.
Jag tror att den heter "Vid stjärnhavets strand" i svensk översättning. Jag rekommenderar den också (i alla fall på engelska), även om jag tycker att den indirekta fortsättningen "The Uplift War" är en bättre bok. (Båda kan läsas som helt fristående om någon undrar.)

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Knappast någon...

storläsare men om det gäller Sci-Fi så rekomenderar jag...

Santiago - av Mike Resnick (finns tydligen även en uppföljare...)

Otherland -av Tad Williams (serie böcker på 8 eller 4 delar beroende på om du väljer svenska eller engelska)

Olle Linge

Snigel
PKD

Min favoritförfattare i den här genren är Philip K. Dick. Jag har recenserat ett antal av hans böcker på hemsidan och han har aldrig gjort mig besviken hittills. Dock har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag ska rekommendera först; jag har lite dålig koll på vad du gillar. Jag läste Do Androids Dream of Electric Sheep? först och fastnade mer eller mindre direkt. Det kanske vore rätt bok att börja med.

Kollade just på SF Masterworks listan (ett gäng återutgivna böcker från förra seklet) och upptäckte att PKD har 13 titlar av 63, så det är uppenbarligen fler än jag som tycker att han är bra :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Boktips!

Okej, då ska vi se. Om vi håller oss till science fiction, och bra sådan, föreslår jag följande:

Iain M Banks, om du tror att du skulle gilla genomtänkta och storslagna visioner av ett högteknologiskt samhälle, samt uppskattar intelligent berättande och svart humor. Lämpliga titlar är: "The Player of Games", "Consider Phlebas", "Look to Windward" eller "The Algebraist".

David Brin om du tror att du skulle gilla udda rymdvarelser och galaxomspännande konflikter, samt ett urgammalt universum där människorna är den kosmiska motsvarigheten till ett marinerat spädbarn som just hoppat i den djupa änden av en simbassäng, full med hajar. Lämpliga titlar är: "Startide Rising" och "The Uplift War". (Brin har även skrivit mindre kosmisk science fiction, men de böckerna har inte imponerat lika mycket på mig.)

Greg Egan om du tror att du skulle gilla spekulativa berättelser om den teknologiska utvecklingen i en nära framtid och vilka effekter den kommer ha på samhället och på människorna. Lämpliga titlar är: "Permutation City", "Distress" eller novellsamlingen "Axiomatic".

Alastair Reynolds om du tror att du skulle gilla en hård och högteknologisk värld, där människorna, trots sin teknologi och alla sina framsteg, är en munsbit för de gamla hot som urtida civilisationer lämnat efter sig i rymden. Lämpliga titlar: "Revelation Space" och "Chasm City".

Neal Stephenson om du tror att du skulle gilla cyberpunk som är lite häftigare, politisk thriller som är lite smartare eller historiska beskrivningar som är lite mer fyndiga och spekulativa än allt som andra författare har att komma med. Lämpliga titlar: "Snow Crash, "Interface" och "Cryptonomicon".

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Adderar

Lägger till William Gibsons böcker Neuromancer, Burning Chrome och Monalisa Overdrive då de snart är klassiker inom SciFi.

Stephen Kings serie - The Dark Tower.

James Webb - Fields of Fire (Vietnam one more time...)

Balderk

Swashbuckler
Om du gillar amerikansk 40-tals noir/deckare/kriminalromaner i stil med t ex Ellroy är George P. Pelecanos ett hett tips. Jag har bara läst en bok av honom, men fler står på tur. Den jag har läst heter The Big Blowdown och jag fann den mycket bra. Det är ju inte SF, men vad fan. Annars är ju Ellroy också ett måste. Särskilt The Dudley Smith Trio, med The Big Nowhere, L.A. Confidential (boken är bättre än filmen, som ändå är en toppenrulle) och White Jazz.

När det gäller SF är nog Arthur C. Clarke min favorit med böcker som 2001, 2010, Möte med Rama (Rendevouz with Rama) och de övriga delarna i Rama-serien som är skrivna tillsammans med Gentry Lee. Orson Scott Cards Ender's Game är också grymt bra.

/Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rena Rama

"När det gäller SF är nog Arthur C. Clarke min favorit med böcker som 2001, 2010, Möte med Rama (Rendevouz with Rama) och de övriga delarna i Rama-serien som är skrivna tillsammans med Gentry Lee."

Jag har själv inte läst någon av Clarkes böcker men jag har däremot hört att uppföljarna till den första Rama-boken ska vara betydligt sämre än orginalet. Stämmer det?

MrG

Swashbuckler
Ska du läsa in dig på sf tycker jag du bör plock med lite Asimov, åtminstone Stiftelsetrilogin och nån robotbok.

Krille

Super Moderator
Re: Rena Rama

"Jag har själv inte läst någon av Clarkes böcker men jag har däremot hört att uppföljarna till den första Rama-boken ska vara betydligt sämre än orginalet. Stämmer det?"

Det stämmer alldeles ypperligt. Själv hävdar jag att man bör läsa 2001, 2010 och första Rama. Dessutom finns det en jättekul novellsamling, "Collected Stories", där hans bättre verk är samlade. Men undvik alla 2xxx-böcker från 2061 och vidare, och undvik alla utom första Rama.

solvebring

Superhero
Ingen Sci-Fi tyvärr, men bra väldigt - väldigt välskriven deckare med intressant story och mycket realistiskta karaktärbeteenden. Poeten av Michael Connelly . Han har skrivit fler böcker som antagligen är lika bra, fast dem har jag inte läst.