Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Men det intressanta tycker jag är om flaggorna ges utrymme att betyda något i spel. I många av Äventyrsspels supplement fylls det på med en massa nya detaljer och stundtals helt vansinniga regler utan att det verkligen tillför något. Det jag gillar med de bästa indiespelen är att de bara fokuserar på sådant som tillför något i spel. Allt annat skalas bort. Begrepp som bomber och flaggor är väldigt konkreta och användbara begrepp.
Jag tror att den här typen av begrepp har mycket att tillföra även i - eller kanske särskilt i - traditionella BRP-spel. Rent konkret handlar det om att komma bort från alltför fyrkantigt rälsade och auktoritärt SL-styrda äventyr. Bomber gör oftast att man inte behöver ta allt i en bestämd ordning och på en specifik plats. Spelandet blir mer fritt.
I den bästa av världar tänker jag mig att man ändå kan behålla det som är bra med BRP-traditionens äventyrsskrivande: bra kartor och tydliga platsbeskrivningar. Det behöver bara inte vara så styrt vad man ska göra på platserna.
En av mina käpphästar är ju att man behöver utveckla dispositionen i äventyrstexter. Det är alltså, menar jag, delvis kopplat till bomber och flaggor. Faktiskt kan det nog också göra SL:s roll enklare. Problemet med många rälsade BRP-äventyr är att det är så förbaskat svårt för SL att hålla reda på alla delar av rälsen - till exempel för att något viktigt bara finns i en bisats i en rumsbeskrivning ("jaha, var det där den magiska flöjten låg...")
Jag tror att den här typen av begrepp har mycket att tillföra även i - eller kanske särskilt i - traditionella BRP-spel. Rent konkret handlar det om att komma bort från alltför fyrkantigt rälsade och auktoritärt SL-styrda äventyr. Bomber gör oftast att man inte behöver ta allt i en bestämd ordning och på en specifik plats. Spelandet blir mer fritt.
I den bästa av världar tänker jag mig att man ändå kan behålla det som är bra med BRP-traditionens äventyrsskrivande: bra kartor och tydliga platsbeskrivningar. Det behöver bara inte vara så styrt vad man ska göra på platserna.
En av mina käpphästar är ju att man behöver utveckla dispositionen i äventyrstexter. Det är alltså, menar jag, delvis kopplat till bomber och flaggor. Faktiskt kan det nog också göra SL:s roll enklare. Problemet med många rälsade BRP-äventyr är att det är så förbaskat svårt för SL att hålla reda på alla delar av rälsen - till exempel för att något viktigt bara finns i en bisats i en rumsbeskrivning ("jaha, var det där den magiska flöjten låg...")