wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Här fanns tidigare diverse svammel. Den nyfikne kan kika i spoilertaggen och skratta åt min dårskap.
Du förenklar så långt att det blir oanvändbart. Det är förmodligen lockande att göra så, men man missar kärnan.
Låt oss spela lite forumsrollspel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Du duckar undan och den väldiga projektilen far förbi dig så nära att du kan känna vinddraget, med en väldig explosion slår den ner i krutförrådet.
Det ringer fortfarande i öronen på dig när du reser dig upp, och världen tycks gunga och vara försänkt i dimma. Dina ögon uppfattar dock att din älskade Isolde är fångad under en väldig brinnande balk.
Precis som du skall sätta av för att rädda henne tränger ropet av ditt namn genom ringandet i öronen. Det är din bäste kamrat Dan, han behöver din hjälp omedelbart, tillsammans kan ni kanske driva ut den anstormande horden, men ensam är han dömd att gå under i sin kamp att rädda er älskade stad.
Vad gör du?
</div></div>
Här är en bomb. Den bygger på att du redan har två viktiga relationer, dels till din älskade Isolde, dels till din vapenbroder Dan.
Valet tvingar dig att utveckla/förtydliga rollen. Även om du väljer att inte göra något säger det något om din roll.
--
Visst, man kan tänka sig en situation där valet är "hoppa eller inte hoppa".
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Du, Isolde och Dan är på flykt undan orcher upp för en brant bergsstig. Vid en klyfta hoppar Isolde först, men missar med en hårsmån och blir hängande på andra sidan, med berget vittrande och sprickande omkring sig. Samtidigt anfaller orcherna bakom er, Dan kan inte klara dem själv.
Vad gör du?
</div></div>
Valet att hoppa eller inte hoppa blev en bomb, men det var tack vare sammanhanget.
--
Och för att svara på din fråga: Nej.
Men flaggor underlättar enormt för spelledaren om man spelleder improviserat. Och bomber brukar bli coola saker man pratar om i efterhand.
Låt oss spela lite forumsrollspel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Du duckar undan och den väldiga projektilen far förbi dig så nära att du kan känna vinddraget, med en väldig explosion slår den ner i krutförrådet.
Det ringer fortfarande i öronen på dig när du reser dig upp, och världen tycks gunga och vara försänkt i dimma. Dina ögon uppfattar dock att din älskade Isolde är fångad under en väldig brinnande balk.
Precis som du skall sätta av för att rädda henne tränger ropet av ditt namn genom ringandet i öronen. Det är din bäste kamrat Dan, han behöver din hjälp omedelbart, tillsammans kan ni kanske driva ut den anstormande horden, men ensam är han dömd att gå under i sin kamp att rädda er älskade stad.
Vad gör du?
</div></div>
Här är en bomb. Den bygger på att du redan har två viktiga relationer, dels till din älskade Isolde, dels till din vapenbroder Dan.
Valet tvingar dig att utveckla/förtydliga rollen. Även om du väljer att inte göra något säger det något om din roll.
--
Visst, man kan tänka sig en situation där valet är "hoppa eller inte hoppa".
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Du, Isolde och Dan är på flykt undan orcher upp för en brant bergsstig. Vid en klyfta hoppar Isolde först, men missar med en hårsmån och blir hängande på andra sidan, med berget vittrande och sprickande omkring sig. Samtidigt anfaller orcherna bakom er, Dan kan inte klara dem själv.
Vad gör du?
</div></div>
Valet att hoppa eller inte hoppa blev en bomb, men det var tack vare sammanhanget.
--
Och för att svara på din fråga: Nej.
Men flaggor underlättar enormt för spelledaren om man spelleder improviserat. Och bomber brukar bli coola saker man pratar om i efterhand.