Nekromanti Bonusar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Som en spinnoff på på max tråd om Drivkrafter så tänkte jag skriva lite om bonusar. Anledningen springer ur Max tråd där han talar om hur olika drivkrafter kan påverka karaktären.

Då jag läste om kranks Evolutionens barn (rätta mig om jag nu skrev fel spel) och memplexer kände jag att det var något jag ville åt. Jag antar att min kopiering blev en röksvamp för det mynnade bara ut i att man kunde tillskansa sig bonusar på slag om ens mål, övertygelser eller relationer kunde utnyttjas. Det ska nog förändras.
Samtidigt har jag byggt ett fordonsystem som bygger på spelkort, samarbete och en massa ku utrustningar med just bonusar att plocka in i givna lägen. Bonuserna fungerar på samma sätt som för "mina memplexer". Det är + på slag/lagda kort.

Men bonusar för fordonen är ofantligt mycket roligare än bonusar för "mina memplexer". Det beror på att bonusarna bara kan kicka in vid givna situationer ("Ni far mot en kulle. OK jag använder horrijetten som kan få en svävare att lyfta 10 meter på ett ögonblick och får +2 på att lyckas idylika situationer") och att man samarbetar i fordonet och bonusar för en själv kan hjälpa andra.

Det blir mycket tydligare i ett sådant system, dels med avseende på NÄR man faktsikt får använda en bonus, dels i glädjen att få klura ut NÄR man får använda en bonus och dels är det roligare för att det är ett samarbete.
Ett traditionellt, du får +2 på din attack för att har ett bredsvärd, är bara... meh. Dessvärre har jag lite liknande feats fortfarande men i alla fall förpackade annorlunda som ger en annan upplevelse men nog om det här.

Vad är er uppfattning om bonusar egentligen?

Recca

Femme Fatale
Niklas73 said:
Vad är er uppfattning om bonusar egentligen?
Bonusar är väldigt bra att ha som verktyg för att ge spelarna någonting som särskiljer dem från andra eller från sina tidigare "jag".

Men bonusar som "+2 på en färdighet för att du är bra på den" är inte alls lika roligt som bonusen "+2 på färdigheten i en speciell situation för att du är så bra på att hantera stressen/situationen/känslan" och inte alls lika rolig som bonusen "i den här speciella situationen kan du göra X" där X inte är en simpel siffra utan någon form av förmåga knuten till karaktären.

Max Raven

T12-kultist
Jag är hyfsat positivt inställd till bonusar för RP - det blir lite mer aktivitet bland spelare som försöker pussla ihop slag de ska slå så att det blir mer fördelaktigt för dem. Å andra sidan löper man en risk att spelare alltid försöker maxa ut den bonusen, även med långsökta samband - medan situationsbonusar kan kännas trevliga för att man pusslar ihop samtidigt som att de är lite enklare att se om de passar in eller inte ("Min RP har 'God etikett' och försöker förföra skurken på balen, hon borde få bonus från det" )Som jag sagt tidigare så fungerar Lady Blackbird på ett liknande sätt, även om pusselfaktorn är större. :gremsmile:

För SLP, å sin sida, ser jag inte någon större med bonusar utom möjligen i specialfall - nästan all extra bokföring blir ett hinder för gestaltandet av världen/äventyrsskrivandet som jag ser det. Jag propagerar alltså för en dubbel standard. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
För SLP, å sin sida, ser jag inte någon större med bonusar utom möjligen i specialfall - nästan all extra bokföring blir ett hinder för gestaltandet av världen/äventyrsskrivandet som jag ser det. Jag propagerar alltså för en dubbel standard. :gremsmile:
Samtidigt tycker jag att bonusmöjligheten är bra att ha som ursäkt. Så att SL kan "balansera" efter RP's förmåga. Om man som SL upptäcker plötsligt att det motstånd man satt ut inte alls var så tufft som man hade tänkt sig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Lite OT här men SLP håller jag sjukt kort. Om de behöver en färighet får de den. En hel grupp med SLP delar KP opch samma vapenfärdighet. De får inga bonusar utan har en grund: Lätt, medel, svår typ med höftade poäng.