Som en spinnoff på på max tråd om Drivkrafter så tänkte jag skriva lite om bonusar. Anledningen springer ur Max tråd där han talar om hur olika drivkrafter kan påverka karaktären.
Då jag läste om kranks Evolutionens barn (rätta mig om jag nu skrev fel spel) och memplexer kände jag att det var något jag ville åt. Jag antar att min kopiering blev en röksvamp för det mynnade bara ut i att man kunde tillskansa sig bonusar på slag om ens mål, övertygelser eller relationer kunde utnyttjas. Det ska nog förändras.
Samtidigt har jag byggt ett fordonsystem som bygger på spelkort, samarbete och en massa ku utrustningar med just bonusar att plocka in i givna lägen. Bonuserna fungerar på samma sätt som för "mina memplexer". Det är + på slag/lagda kort.
Men bonusar för fordonen är ofantligt mycket roligare än bonusar för "mina memplexer". Det beror på att bonusarna bara kan kicka in vid givna situationer ("Ni far mot en kulle. OK jag använder horrijetten som kan få en svävare att lyfta 10 meter på ett ögonblick och får +2 på att lyckas idylika situationer") och att man samarbetar i fordonet och bonusar för en själv kan hjälpa andra.
Det blir mycket tydligare i ett sådant system, dels med avseende på NÄR man faktsikt får använda en bonus, dels i glädjen att få klura ut NÄR man får använda en bonus och dels är det roligare för att det är ett samarbete.
Ett traditionellt, du får +2 på din attack för att har ett bredsvärd, är bara... meh. Dessvärre har jag lite liknande feats fortfarande men i alla fall förpackade annorlunda som ger en annan upplevelse men nog om det här.
Vad är er uppfattning om bonusar egentligen?
Då jag läste om kranks Evolutionens barn (rätta mig om jag nu skrev fel spel) och memplexer kände jag att det var något jag ville åt. Jag antar att min kopiering blev en röksvamp för det mynnade bara ut i att man kunde tillskansa sig bonusar på slag om ens mål, övertygelser eller relationer kunde utnyttjas. Det ska nog förändras.
Samtidigt har jag byggt ett fordonsystem som bygger på spelkort, samarbete och en massa ku utrustningar med just bonusar att plocka in i givna lägen. Bonuserna fungerar på samma sätt som för "mina memplexer". Det är + på slag/lagda kort.
Men bonusar för fordonen är ofantligt mycket roligare än bonusar för "mina memplexer". Det beror på att bonusarna bara kan kicka in vid givna situationer ("Ni far mot en kulle. OK jag använder horrijetten som kan få en svävare att lyfta 10 meter på ett ögonblick och får +2 på att lyckas idylika situationer") och att man samarbetar i fordonet och bonusar för en själv kan hjälpa andra.
Det blir mycket tydligare i ett sådant system, dels med avseende på NÄR man faktsikt får använda en bonus, dels i glädjen att få klura ut NÄR man får använda en bonus och dels är det roligare för att det är ett samarbete.
Ett traditionellt, du får +2 på din attack för att har ett bredsvärd, är bara... meh. Dessvärre har jag lite liknande feats fortfarande men i alla fall förpackade annorlunda som ger en annan upplevelse men nog om det här.
Vad är er uppfattning om bonusar egentligen?