Nekromanti BOOM!

magoo

Hero
Jag har varit på "samvaro med middag" med min avdelning. Jag är extremt skotträdd, så jag kunde inte riktigt njuta av aktiviteterna som bestod av skytte med luftgevär och hemgjord apelsinbazooka.

Killen som ägde vapnen påstod att alla (killar) gillar när det smäller - spränga höbalar, skjuta sönder meloner och spränga legobilar med smällare.

Eftersom jag är livrädd för den minsta ettöres och gläds över smällarförbudet vill jag så klart att hans påstående ska vara falskt. Så min fråga är:

Är BOOM! roligt? Varför/varför inte?

Gastono

Hero
Ja, boom är roligt.

Man får den där lilla kicken av att något smäller eller låter eller på annat sätt "påminner om sin närvaro".

Var dock lugn där i stormen ty det finns räddning.
Alla (killar) gillar inte att det smäller och liknande lika mycket.
Vissa är lite mer extrema än andra och vill därför smälla upp allting med allting.
Andra har inget emot att det smäller lite då och då men vill inte spendera kraft och tid på att få det att smälla.

Feuflux

omjonasson.se
När jag gick i mellanstadiet...

När jag gick i mellanstadiet så var det jättehäftigt med smällare. Jag vet inte riktigt... gillade maktkänslan av att kunna åstadkomma oväsen? Kul var det iaf. Vi hade med smällare till skolan ibland och traskade iväg till en skogsdunge på nån rast och pangade. Stoppade inte smällare i äpplen och grejer och roades av effekten. Sen tipsade nåt lågstadiedrägg lärarna och vi blev utskällda. Those were the days.

Var även i mellanstadiet som jag testade luftgevär. Den mest avancerade vapenteknologi som jag använt (antar att det slår knallpulverpistoler iaf)... Det var dock inte i närheten av att vara lika roligt som tennis så jag fastnade aldrig. Inte för att jag hängde med de kompisar som höll på med det fler än typ 3 gånger med ändå. Testat luftgevär en gång sedan dess, troligtvis i gymnasieålder den gången. Skjuta pricka på en tom läskburk. Småkul som engångsföreteelse men inte min grej.

Så nu för tiden är jag totalt vapenlös och trivs bra som kramgo mes. :gremsmile:

Är BOOM! roligt? Varför/varför inte?

Jag har växt ifrån det så det är inte roligt längre. Oväsen = dåligt (vill jag ha tinnitus så går jag på bio eller dansställen (ja det var en pik till ljudnivåer)). Sprängda saker = nedskräpad natur = slöseri med materia = dåligt.

Sen när vi är förskonade från krig/landminor/yadayada så är det ju lättare att vara road av sprängda meloner än ett enbent krigsbarn från Azerbadjan skulle vara. (bara för att reta upp de som gillar när det smäller...)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mjo... nog var det väl skoj med smällare och så. Än idag vill jag helst ha en schysst knall innan nån raket fäller ut ett vackert regn av färger över himlen men det är liksom inte poängen längre, mer bara ett komplement... Sen kan jag nog meddela att jag är delvis skotträdd själv också. Märktes till och från på mina resultat på skjyttebanan: inte nog med att AK5: an blir skitig så man måste rengöra skiten på tok för mycket, nej den lever om en massa också!

Jag skjuter fortfarande luftgevär eller dylikt med nöje (även om det säkert är flera år sedan sist) men det är liksom inte "pang" som är kul utan att träffa fint.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är inte särskilt glad i höga oljud, så, nej...det är inte roligt när det smäller. Feta explosioner är rent visuellt häftiga förstås, men det är ju en helt annan sak. Nå, hursomhelst är jag nog knappast statistiskt representativ, för jag är visst rätt kvinnlig enligt nån webbtest jag gjorde härommånaden...

- Ymir, vad faen är en apelsinbazooka? :gremsmirk:

LukeFagwalker

Veteran
då och då får man ett infall och vill spränga och booma hela dagarna. men det är inte så ofta.

ja det är kul med explosioner. kommer ihåg första gången jag gjorde en molotov och slängde. det stora feta flin som jag fick på mitt ansikte gick inte bort förrän efter en halvtimme.

en gång hittade jag anarkisternas kokbok på internet vilket gjorde att halva min bekantskapskrets ville göra bomber. dock tyckte jag att de var för stressade och ivriga så jag lyckades se till att vi inte han göra några innan "vågen" dog ut. så som tur var han vi inte pröva några av kokbokens bomber.

Boom är kul men ska alltid behandlas med respekt och någorlunda försiktighet. (t.ex. hade vi stora handskar och lång "stubin" till molotoven)

//Luke

G

Guest

Guest
Ljudet är väl inte så intressant, inte heller det visuella, men kraften och vetskapen om hur det fungerar är lite väl lockande, som tur är så har jag ännu inte gjort några avancerade sprängmedel (och skulle aldrig göra mer än ett halvt gram) även om jag skulle kunna (jag är ju kemist).

Magnum_UBBT

Warrior
Svar Ja!
BOOM är roligt på samma sätt som eld är roligt.
Både BOOM och är spännande men samtidigt (ibland väldigt) farligt.
BOOM kan även jämföras med en kraftig musikanläggning eller en tungt brölande V8´a motor, gärna så att man känner vibrationerna i bröstkorgen. Det är mäktigt, spännade, (farligt) och totalt askul. :gremlaugh:

LukeFagwalker

Veteran
pacifister

när man talar om pacifister kan jag ju nämna att det kommer att vara den absolut hårdaste nackdelen i ZOMBIESplatter rollspelet jag och en vän som heter Lennart jobbar på.

kommer snart på rollspel.nu (om jag nån gång får hjälp med att skicka in filer med artiklarna)

(halva detta inlägg skulle man kunna kalla för reklam)

(den andra en pik)

//Luke Fagwalker som fortfarande inte kan skicka in sitt Swashbuckleräventyr

ripperdoc

Myrmidon
BOOM är fantastiskt kul. En av mina största favoriter (jag gillar tyfoner och stora vågor också!). Ju större boom desto bättre, både med ljud och visuellt. Fyrverkerier är ett garanterat sig att hålla mig intresserad.

Jag gjorde tyvärr inte lumpen (inte pacifist för det dock :gremwink: ), och missade därmed en gratischans till en massa boom. Jag hoppas fortfarande att jag ska få chansen att se ex. raserandet av en byggnad. Jag tillhör också en av de (få?) personer som har mage att tycka bombkrevader är vackra, särskilt atombomber då. Om man bortser från detaljer som att det är farligt och att oskyldigt folk dör så skulle jag gärna befinna mig i en stad satt under tung artillerield eller flyganfall. Nästan romantiskt...

/RipperDoc

magoo

Hero
vad faen är en apelsinbazooka?
Killen hade byggt en bazooka som drevs med tryckluft. Man laddade den med apelsiner, spände fast en lucka därbak, sprejade in tryckluft från flaska och sköt. BOOM! Apelsinen flög jättelångt.

Säkerheten var dock inte den bästa, när min jobbarkompis sköt lossnade hela bakstycket och flög med stor kraft bakåt. Tursamt nog stod ingen i vägen.

Rent tekniskt tyckte jag att bazookan var intressant, men fingrarna satt för djupt in i hörselgångarna för att jag skulle kunna undersöka den.

magoo

Hero
Om man bortser från detaljer som att det är farligt och att oskyldigt folk dör så skulle jag gärna befinna mig i en stad satt under tung artillerield eller flyganfall.
Det är ungefär min värsta mardröm, jag skulle vara helt paralyserad.

Men jag kan förstå hur du känner, jag älskar själv mäktiga naturupplevelser som åska och rytande stormar. Förutsatt att jag själv är helt säker förstås.

Foggmock

Myrmidon
...det där inlägget var allt som behövdes för att jag skulle få tillbaka lusten att fortsätta kasta ut tysken ur Nordafrika...

Foggmock - går och spelar Call of Duty 2 :gremlaugh:

LukeFagwalker

Veteran
älskar också stormar. jag och lennart var ute och promenerade i byn och i skogen under den stora stormen Gudrun. det var jättehäftigt, inte ett enda ljus var tänt, man blåste nästan bort och man kunde känna hur träden knakade. helt underbart och jag längtar redan tills nästa jättestorm. kan det inte komma jättesnöstormen laban snart

Johan K

Gammal & dryg
Är BOOM! roligt?
Ja, det tycker jag !!
Älskar alla sorters former av BOOM faktsitk. Dock skall det avnjutas säkert, så man sliper olyckor. Vilket vore mycket tråkigt.

Varför/varför inte?
Just därför att det är vackert på nått sätt.. På samam gång som det är lite farligt, så fachineras man av det. Ju större BOOM desto häftigare är det.

/ Johan K, som snart tänkte sova.. :gremsuck: