RECENSION Borg

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,675
Location
Nirvana
Nej. Alla som vill är fria att släppa tredjepartsmaterial till spelen helt på egen hand. Och sälja dem. Så länge de följer licensen.

Vi hinner inte ens läsa merparten av det som kommer.
Då kan ni ju bara ändra i licensavtalet. Eller helt enkelt säga att AI-konst är okej för er.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,675
Location
Nirvana
Va? Vad är det du är ute efter egentligen? Fiskar du efter kontroverser?
Först klagar ni (eller åtminstone en av er) på att det finns AI-konst (och på hur debatten i ämnet ser ut i Sverige, gissningsvis på det här forumet). Sen låter ni ändå folk använda sig av just AI-konst i tredjepartsmaterial till ert eget spel. Jag tycker att det är synnerligen motsägelsefullt och märkligt. Det är det hela. Punkt slut.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vi ”låter folk” göra väldigt mycket. Skulle vi förbjuda allt vi ogillade skulle inte licensen gå att läsa. Jag ogillar google men låter ändå folk använda google docs när de skriver det tex.

Sen har vi aldrig uttryckt något om AI-konst. Johan kan ha gjort det, men i länken du ger så handlar det ju, om man faktiskt läser posten och det inlägget som kommer direkt efter om att illustratörer ses som andra klassens kreatörer i rollspelshobbyn. Jag eller jag och Johan tillsammans eller Stockholm Kartell har aldrig uttryckt en officiell åsikt om AI-konst.

Det är varken motsägelsefullt eller märkligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
Jag tycker det är jättebra att tongivande spelskapare uttrycker sin avsmak för AI-”konst”, men tycker också det är orimligt att kräva att en tredjepartslicens ska omfatta 100% av samtliga upphovsmäns samlade värderingar.

MB och CB har på det stora hela utmärkt formulerade licenser som filtrerar bort 90% av eventuellt problematiskt innehåll som man inte vill förknippas med.

Men visst, jag skulle inte klaga om skaparna kompletterade licensen med ett förbud mot AI, likt jag tror de gjort med NFT.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,154
Location
Rissne
Jag tänker att man kan tycka att något är dåligt utan att vilja förbjuda det. Man kan rentav tycka att det är dåligt utan att aktivt försöka hindra folk från att göra det.

Jag har t.ex. släppt alla mina spel via en CC-BY-licens. Det finns inget alls som hindrar folk från att göra en fascistversion av Null State eller släppa en version av Rotsystem där man bytt ut alla illustrationer mot AI-genererad porr. Så länge man följer licensen (som i stor sett bara kräver att man creddar mig men inte hävdar att jag står bakom ens nya verk) så är det lugnt. Följ gällande lagstiftning, liksom.

Men det betyder inte att jag hycklar när jag säger att jag är emot fascism. Till exempel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Tycker du att det är etiskt rätt? Passerar inte tredjepartsmaterial genom någon typ av kontroll hos er som förläggare? Jag trodde, som sagt, att ni hade en väldigt tydlig hållning i den här frågan.
Inte för att vara sån, men om du har personliga korståg att föra mot individer behöver du inte göra det i min recensionstråd.

Om inte detta är "bus"-delen av en bus eller godis kanske?
 

Yestanters40

Veteran
Joined
26 Jun 2024
Messages
1
Cy Borg

We should have burned this city centuries ago.

Om Mörk Borg kokar över så blir min känsla av att läsa dess cyberpunkuppföljare Cy Borg att det formligen exploderar. Det visuella är tillbaka i Johan Nohrs karaktäristiskt kulörkataklysmiska kaos. Men nu är det Christian Sahlén som skriver—personen bakom flertalet pamflettdungar som jag köpt och tyckt varit supercoola, men inte lyckats lista ut vad jag skall ha dem till.

Vinkarna till det ursprungliga spelet är rätt många, men för det mesta just vinkar. Exempelvis att du hittar en vädertabell på samma plats på insidan av pärmen och att allt väder är dåligt ("dead-channel sky" är ett givet väder med tanke på genren). Det tydligaste är den d66-tabell som kallas Miserable Headlines och har uppenbara Nechrubelkopplingar, men ett punkigare slutresultat.

Cy Borg utspelar sig i staden Y, där övriga namnet fallit i glömska. City of Y—the CY. I mitten av staden hittar vi Ground Zero—G0—som fått utstå stenar från rymden, fallna bomber, nanopest, och diverse annat elände och därför skyddas av automatiska vapensystem som blybepepprar den som kommer för nära. Men även om G0 kanske är värst så är hela den här staden en entropisk dödsfälla. Du kommer slita som ett djur, hela tiden uppkopplad och förföljd av den holodata ("ads, propaganda, the Net ") som kanaliseras rakt in i din hjärna genom obligatoriska implantat.

Närmast får presentationen mig att tänka på Games Workshops figurspel Necromunda och dess gängbråkiga rymdurstad. Blanda in tillräckligt mycket Night City för att introducera socialt förtryck och politiska undertoner (framförallt klasskamp) och du får staden Y.

På uppslaget som beskriver The Hills, där de rika bor, står det rakt upp och ned "Access Denied". Pamparna sitter i sina glaspalats och småsippar dyra viner som kostar mer än din årslön—och det kommer inte förändras, vad du än gör. Faktum är att det finns en regelbas för förtrycket, i form av spelets Rule #00: "Player Characters cannot be loyal to or have sympathy for the corps, the cops, or the capitalist system". Systemet är fienden. Så på samma sätt som wrnu ibland kunde orda om ROLLspel vs rollSPEL förr om åren så kan vi säga att Cy Borg är cyberPUNK.

Men vilka punks är ni?

En brokig och trasig skara. Precis som Mörk Borg har även Cy Borg sex klasser som ni kan välja att spela om ni vill. Dessa är alla utstötta, avhoppade, eller misslyckade. På samhällets botten finns inte mycket du kan göra annat än ta betalt för att göra sånt som ingen vill göra. I likhet med urrollspelet Cyberpunk finns tabeller för att avgöra vilken stil du har, vad du vill åstadkomma, och för att slå fram en egenhet. Om du vill. Det är inte en lifepath, utan ett antal valfria tabeller—men de ger väldigt mycket färg, och är därför lite mer som DiS kring rollpersonsskapandet än som ursprungsspelet.

Reglerna i sig känns ju i stort igen, men har ett antal faktiskt svinhäftiga tillägg och omtolkningar till den gängse OSR-normen.

Apps är en sorts motsvarighet till klassiska spells, men följer ingen standardmall utan har mycket mer variation. När du använder dem så deaktiveras de om du misslyckas, så det känns lite som att bränna spell slots. Men det är inte särskilt likt i övrigt. Du måste också vara uppkopplad till ett Deck för att kunna använda apps. Ett snyggt och minimalistiskt sätt att representera hacking som jag tror passar utmärkt med spelets format och kan ge ett svinhögt tempo.

Om du får en smocka som tar dig under 0 hp så kan du ändå överleva, genom att först 1 000 pengar dras och sedan ytterligare en nolla läggs på per minus. Så, -1, 1 000 pengar. -2, 10 000 pengar. -3, 100 000 pengar. Och så vidare. Det som sker är helt enkelt att ett Emergency Response Team skickas ut för att rädda dig, och sen får du återhämta dig på intensiven i d6 dagar per negativ hp.

I strid slår ni slag för ammo efter striden och om detta triggar måste ni helt enkelt byta magasin.

Finns många fler små nuggets av intressanta regler, men baksidan av dem är att det känns lite som en korvtårta. Här finns hacking, droger, infestations, nano powers, Glitches, med mera och så vidare. Men min uppfattning av att läsa det är att problemet är att jag läser det pärm till pärm—om det spelas betvivlar jag att det här problemet finns, för att skapa sin punk går löjligt fort och gör att jag vet vilka regler jag behöver fokusera på. En hacker har Apps. En nanomancer har nano. Easy does it. Det blir en superlight lightversion av vad 5E gör med sina klasser och subklasser, som spontant känns grymt intressant.

Resten av boken är fylld av fiender, generatortabeller för uppdrag, företag, och ett flertal andra riktigt coola saker. Tabellkapitlet återger även tabeller från andra delar av boken, som för karaktärsgenerering, så de även kan användas för att skapa SLPs exempelvis.

Sist men inte minst finns en "intro heist" som heter Lucky Flight Takedown, och utspelar sig på ett casino som behöver läras en läxa. En rätt intressant och enkel setup med tillhörande slumpmöten.

Slutsats—Cy Borg
Det här är en lite längre recension mycket för att det också är en tjockare bok med mer innehåll. Cy Borg känns mer som ett komplett spel för mig än vad de andra två gör. Här finns en tydlig antagonist—företagen—och en hel hoper suveräna verktyg för att komma igång och spela i en dystermörk cyberpunkstad. Med en brasklapp om att det här helt enkelt hamnar närmre mina egna preferenser så känns Cy Borg som ett spel jag vill spela. Jag ser dess syfte med en gång, som en stenhård inzooming på ordet "punk" i cyberpunk.

Jag gillar det! Och eftersom dess arv från Mörk Borg är så tydligt visar det också på hur mycket som går att göra om grunden är solid. Men att det också går att skapa något som står stadigt på egna ben och inte bara efterapa det som verkar klicka med folk i rollspelsetern.

Om det är genretrogen cyberpunk eller ej, eller om det är för mycket eller för lite crunch, eller om det är Halloween-D&D eller inte, det får ni avgöra själva när ni testar det!

Men för mig funkar Cy Borg bäst av de tre, för det är det enda av dem som känns som ett komplett spel.
Tack för din detaljerade recension av Cy Borg! Jag tycker också att det verkar som ett väldigt intressant spel, särskilt med tanke på hur det bygger vidare på Mörk Borgs visuella och spelmässiga grund. Kombinationen av cyberpunktemat och den punkiga attityden låter verkligen lockande. Din beskrivning av reglerna och spelets mekanik ger en bra inblick i vad man kan förvänta sig, och jag ser fram emot att testa det själv. Håller med om att ett spel som lyckas med att vara både unikt och stå på egna ben är imponerande.
 
Last edited by a moderator:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,355
AI-bottarna slår till på häpnadsväckande sätt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,529
View attachment 18579

Wut? Recensionen är citerad, men med ett tillägg om kasinon. Är du en bot @Yestanters40 eller är det en träffsäker kommentar på den Cy Borgska cynismen gentemot kapitalism?
Hahaha wtf? Fascinerande att slänga in reklamen i ett citerat inlägg, det blev ju mindre uppenbart men också otroligt mycket mindre chans att någon klickar på den.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Riktigt rolig läsning. Jag har samtliga tre rollspel men har ännu inte testat dem. Du ska inte recensera PiratBorg?
Har inte riktigt tid med det här recenserandet längre, tyvärr. Även om det varit väldigt roligt och blivit rätt många spel totalt. Kommer försöka bli klar med en recension av FLs Drakar och demoner under sommaren, men det blir nog den sista för rättså lång tid framöver.
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Har inte riktigt tid med det här recenserandet längre, tyvärr. Även om det varit väldigt roligt och blivit rätt många spel totalt. Kommer försöka bli klar med en recension av FLs Drakar och demoner under sommaren, men det blir nog den sista för rättså lång tid framöver.
Fullt förståeligt, och kanske skönt för dig att kunna fokusera på det du behöver lägga tiden på. Synd för oss, dina recensioner är riktigt underhållande och intressanta att läsa.
 
Top