Re: Klurigt, sa Bull
Med andra ord, låt staten sköta de praktiska frågorna som bara måste funka, och låt ideellt arbete fylla i områdena som inte staten är lämpad att hantera.
Låter riktigt. Intressant är också frågan om framstegstanken; hur man inte förser utsatta människor med vad de behöver, utan hur man vidareutvecklar den hjälp man kan ge och kan förse dem med verktyg de tidigare inte haft.
Där är det intressant med just hjälpen till funktionshindrade. Många länder erbjuder enbart bidrag i varierande storlek till funktionshindrade så att de skall kunna överleva. I Sverige är vi däremot ganska måna om att hjälpa de funktionshindrade så att de kan komma ut på arbetsmarknaden. Anställer man en funktionshindrad person kan man dels få vissa bidrag, men också (viktigare) få hjälp från Ams med att anpassa arbetsplatsen så att den funktionshindrade kan göra ett lika bra jobb som vilken annan anställd som helst.
Det betyder kanske särskilt mycket för grava dyslektiker, döva och intellektuellt handikappade; för de framstår ofta som dumma i kommunikation med oss andra.
Nå, vad jag tänkte komma till var; vem skall utveckla dessa verktyg och hjälpmedel? Vem skall utveckla talsynteser till blinda, särskilda rättstavningsprogram för de med språkproblem, minneshjälpmedel för intellektuellt handikappade och grava dyslektiker, särskilda tangentbord och musersättningar för rörelsehindrade, m.m?
Det här är ett område som ändrats i Sverige på de senare åren. För förr i tiden fanns det vattentäta skott mellan privata företag och staten, men på den senaste tiden har staten istället hjälpt privata företagare på området. Jag har exempelvis jobbat med ett företag som säljer Svensk Talpenna; en handscanner som kan läsa upp och visa förklaringar på engelska och svenska ord; ett bra verktyg för de med syn- eller språkproblem; och en annan entreprenör som utvecklat en sorts ställning med speglar för att de med whiplashskador skall kunna hålla huvudet upprätt och ändå kunna se ner på sina händer när de sitter och arbetar med exempelvis en dator eller står och svarvar.
I båda dessa fall har det funnits entreprenörer med idéer, men de har saknat pengar och medel för att utveckla sina produkter. Då har alltså staten gått in och hjälpt till; inte bara med pengar utan också (framförallt) med sina förvärvade kunskaper och sitt kontaktnät. Idéer kunde alltså förverkligas tack vare statens ingripande.
Jag tycker det är synd och lite löjligt att så många liberala talesmän (såsom Johan Norberg och Johan Staël von Holstein) hyllar entreprenören och bara talar om hur denne behöver frihet genom en liberal politik. De missar liksom att entreprenörer ibland kan behöva hjälp snarare än frihet.
När det gäller just det sociala skyddsnätet tycker jag att något riktigt intressant händer när staten och de privata aktörerna hjälper varandra på det här sättet.