Bort med separata skadeslag!

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,339
Location
Umeå
Precis. Många gånger räcker detta. Fiktionen ger ju oss det vi behöver men jag tror att det hjälper att man har testat en bunt olika system som hanterar det på lite olika sätt och har resonerat lite kring hur "stor" en konflikt bör vara. Det går såklart att sätta i spelgruppen på första försöket men jag tror inte det hör till det vanliga.
Vet inte om man egentligen behöver resonera så mycket, eller så måste man det? Kan vara att vi alla bara spelat så himla många olika spel med olika sätt att hantera det på att det blir så givet att det är knutet till vad man säger att man gör. Storheten är inte fast utan högst flexibel och kan ibland röra något litet ögonblickligen och ibland något mycket större och som kommer ta veckor. I samma system. Så när någon säger att de försöker rädda alla elnos undan stormtjurarnas blickar så är det som inbyggt i det uttalandet saker som hur stor konflikten är (kanske rör flera minuter, rent av någon timme?) och vad som är potentiella negativa utfall direkt från konflikten. Klart det är en stor sammanslagning av erfarenhet från massa spelande och system, och mer applicerat så som ett funktionellt sätt att hantera saker på.
 
Top