Genesis;n77156 said:
Om rollspelet uppfyller något at dessa kriterier:
1: Det har ett "stridssystem", alltså speciella regler som gäller för fysisk strid
2: Rollpersonerna kan dö mot spelarens vilja
... så är det ett rätt säkert tecken på att jag inte kommer att gilla spelet. Jag har inte så mycket emot strid i sig. Att banka gobbos behöver inte vara mer komplicerat än att dyrka dörr. Slå en tärning och se om du vann, beskriv resultatet. Men i vissa spel särbehandlas strid av reglerna, och vi börjar snacka rundor och skador, och dessa spel försöker jag generellt undvika. Om man inte börjar hålla på med sådant är strid inte särskilt problematiskt. En strid tar inte längre tid än någon annan konflikt, och rollpersoners liv är aldrig i fara.
Det här är något fler som skriver spel borde läsa och fundera över. Även om man vill ha ett mer utvecklat stridssystem borde man ta sig en funderare över det här.
Jag gillar stridssystem, men jag stör mig på att de ofta är så helt väsensskiljda från allmänt färdighetsanvändande. Spel kan ha sida efter sida med särskilda manöverar och handlingar i strid, men vanliga färdighetsslag som att just dyrka upp en dörr är bara ett enda slag rakt upp och ner, lyckas eller misslyckas. Jag tycker detta är skittråkigt eftersom det lätt lider till att om gruppen består av några stridisar och några som är något annat, hamnar dessa som är något annat ofta lite utanför eftersom de har ytterst begränsade valmöjligheter i strid.
Ta ett av mina favoritspel, exempelvis: WFRP. Det har massor av olika handlingar i strid, så som "All out attack" (du får + på att träffa, men får inte parera eller undvika), "Guarded Attack" (- på att träffa men + på att undvika och parrera) och "Feint" (om du lyckas med finten får motståndaren inte undvika eller parera). Men varför får jag inte använda dessa manövrar när jag försöker bullshita en vakt?
All out attack - jag sattsar allt på ett kort och lägger fram alla argument jag har, trots att de är bristfälliga. Lyckas motståndaren inse bristerna kommer jag inte kunna försvara mig mot hennes motagument.
Guarded attack - jag ser till att bara lägga fram de argument jag är absolut säker på, och vänder på varje ord innan jag säger det.
Feint - jag leder in diskussionen på ett sidospår för att förvirra motståndaren innan jag snabbt återvänder till huvudpunkten med ett dräpande argument som tar henne på sängen.
I min mening bör ett stridssystem antingen vara helt integrerat i ett välutvecklat färdighetstestsystem, eller så ska det på sin höjd vara en sammling extraregler som man så att säga lägger på det vanliga resolutionssystemet.
Men jag tycker det är rätt tråkigt när det rör sig om två helt väsensskiljda system.