Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Efter att nyligen ha sett om en av mina absoluta favoritfilmer ('Brazil') och dessutom sett 'Kafka', 'Den nakna lunchen' och 'Prisoner' så slog en tanke mig.
Normalt sett så försöker man i rollspel att uppnå något mått av realism. Kanske man bör kalla det för intern logisk konsekvens eller något liknande för att få med troll, rymdskepp, nitläder (liten känga till Herr Nils) och sånt. Det viktiga är att spelvärlden har en uppsättning naturlagar som styr vad som händer och världen följer dessa. Till och med världar som exempelvis Kult eller Toon har sin egna uppsättning naturlagar.
Kan man som spelledare lämna detta och gå bortom logisk konsekvens och enkla samband där det passar, eller blir det bara förvirrande?
Kan jag exempelvis i en Kafka-inspirerad kampanj utgå från att polisen alltid hittar spelarna utan ansträngning om de vill? När spelarna försöker gömma sig och slinker in på en godtycklig biograf så står redan polischefen där och väntar på dem. Inte för att han kunde veta att de skulle komma utan för att handlingen mår bra av det. Självklart har hemliga polisen ett högkvarter i källaren under karaktärernas hus. Självklart har polisen drivor av dokumentation på handlingar personerna kommer att göra. Inte för att det finns någon förklaring utan för att stämningen mår bra av det.
När nummer 6 slår sönder radion i Prisoner så fortsätter den ändå. Inte för att det kan förklaras utan för att det är bra för handlingen. Självklart slutar serien som den började. Självklart kan nummer 6 alltid håvas tillbaka in när han lyckats rymma.
Man kan å andra sidan hävda att detta bara är en variant av spelvärldsspecifika naturlagar fast längre ut på skalan. Möjligt. Min poäng är inte kategoriseringen utan tillämpningen. Att gå längre ut på skalan och inte bry sig om att dölja den saknade logiska konsekvensen.
Naturligtvis funkar det inte om man bara kör allting godtyckligt och flummar omkring hela tiden, men vissa sådana händelser kan nog göra mycket för stämningen i rätt kampanj.
Jag har själv inte testat sådant, utan föredragit att hålla mig till en verkligetsliknande simulering. Det närmaste jag kommit är Planet Hollywood, men även den har sin egen logik och sina egna regler, om än underliga.
Någon som har erfarenheter? Tips?
"Verkligheten är för de fantasilösa."
Normalt sett så försöker man i rollspel att uppnå något mått av realism. Kanske man bör kalla det för intern logisk konsekvens eller något liknande för att få med troll, rymdskepp, nitläder (liten känga till Herr Nils) och sånt. Det viktiga är att spelvärlden har en uppsättning naturlagar som styr vad som händer och världen följer dessa. Till och med världar som exempelvis Kult eller Toon har sin egna uppsättning naturlagar.
Kan man som spelledare lämna detta och gå bortom logisk konsekvens och enkla samband där det passar, eller blir det bara förvirrande?
Kan jag exempelvis i en Kafka-inspirerad kampanj utgå från att polisen alltid hittar spelarna utan ansträngning om de vill? När spelarna försöker gömma sig och slinker in på en godtycklig biograf så står redan polischefen där och väntar på dem. Inte för att han kunde veta att de skulle komma utan för att handlingen mår bra av det. Självklart har hemliga polisen ett högkvarter i källaren under karaktärernas hus. Självklart har polisen drivor av dokumentation på handlingar personerna kommer att göra. Inte för att det finns någon förklaring utan för att stämningen mår bra av det.
När nummer 6 slår sönder radion i Prisoner så fortsätter den ändå. Inte för att det kan förklaras utan för att det är bra för handlingen. Självklart slutar serien som den började. Självklart kan nummer 6 alltid håvas tillbaka in när han lyckats rymma.
Man kan å andra sidan hävda att detta bara är en variant av spelvärldsspecifika naturlagar fast längre ut på skalan. Möjligt. Min poäng är inte kategoriseringen utan tillämpningen. Att gå längre ut på skalan och inte bry sig om att dölja den saknade logiska konsekvensen.
Naturligtvis funkar det inte om man bara kör allting godtyckligt och flummar omkring hela tiden, men vissa sådana händelser kan nog göra mycket för stämningen i rätt kampanj.
Jag har själv inte testat sådant, utan föredragit att hålla mig till en verkligetsliknande simulering. Det närmaste jag kommit är Planet Hollywood, men även den har sin egen logik och sina egna regler, om än underliga.
Någon som har erfarenheter? Tips?
"Verkligheten är för de fantasilösa."